Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste maan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste maan

    het is eigenlijk nog geen weer geweest de afgelopen tijd...tenminste om aan astrofotografie te doen.de maan is even zo vriendelijk geweest om zich even te tonen dus is dat het eerste onderwerp geworden dat ik met mijn telescoop in beeld kon brengen.voor verbetering vatbaar?zeer zeker.

    digitaal impressionist

  • #2
    Re: eerste maan

    Heb totaal geen kaas gegeten van astrofotografie (ook nog van andere onderdelen in de fotografie )...laat staan om foto's te maken via een telescoop.
    Misschien moet je apparatuur nog wat afgesteld worden, 'k weet het niet...maar mis toch precies een beetje scherpte hier.

    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #3
      Re: eerste maan

      Hij staat er in ieder geval mooi en van dichtbij op. De scherpte moet inderdaad nog aan gewerkt worden.
      Groetjes,
      Dominic

      Comment


      • #4
        Re: eerste maan

        Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
        De scherpte moet inderdaad nog aan gewerkt worden.
        zeker weten.ik heb gewoon te weinig tijd genomen omdat ik tussen de wolken moest door "schieten".scherpstellen alleen moet ik toch op tien minuten rekenen(foto maken,inzoomen op het resultaat.bijstellen,opniew foto maken,controleren enz... tot het beeld scherp is).'t is een hele andere aanpak dan ik gewoon ben.nu afwachten op een lekker koude,heldere nacht om het beter te doen.
        digitaal impressionist

        Comment


        • #5
          Re: eerste maan

          Ik wens je alvast succes met je volgende. Toch al een grote maan in beeld gekregen.
          Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

          Comment


          • #6
            Re: eerste maan

            we wachten af voor de volgende veel succes
            mvg

            Comment


            • #7
              Re: eerste maan

              Beste,

              Als dit nog maar uw 'eerste maan' is dan zitten er toch wel, behoudens de onscherpte, goede dingen in.
              De belichting, bijvoorbeeld, is op het eerste zicht redelijk in orde.
              Maar de scherpte is duidelijk het struikelpunt bij deze foto.

              Op je foto onderaan geef je de exif gegevens vrij: 500mm – f5 – ISO 100 – 1/40ste sec.

              Ik weet niet wat je met ‘telescoop’ bedoeld.
              Die brandpuntsafstand van 500mm die je vermeldt, is dat de brandpuntsafstand van de telescoop (telescoopbuis is halve meter lang)? En gebruik je dat een T-Ring (en eventueel barlowlens) om je camera aan te sluiten?
              Of is die 500mm de brandpuntsafstand van je telelens waarmee je fotografeert (en is 'telescoop' dus figuurlijk gebruikt)?

              1) In de veronderstelling dat je een echte telescoop met brandpuntafstand 500mm (telescoopbuis is 500mm lang) gebruikt
              2) In de veronderstelling dat je een 500mm objectief koppelt aan je camera.


              Dan zie ik bij de exif 1/40ste sec

              Ik weet wel dat ingeval van telescoop deze op een montering wordt geplaatst.
              En ik weet ook dat in het tweede geval de camera op statief stond (500mm).

              Dus vanwaar die onscherpte?
              De reacties hiervoor gaan allemaal over foutief scherpgesteld.

              Nu denk ik (het is maar een gedachte van mij) dat het niets te maken heeft met scherpstellen.
              De onscherpe maan is mijns inziens een gevolg van bewegingsonscherpte.
              Niet van de camera maar van de maan.
              500mm is al een behoorlijke vergroting.

              De effecten van de draaiing van de aarde worden dan ook extreem verhoogd.
              Je ziet de maan dan de maan voorbijglijden in het oculair.

              Ik denk dat 1/40ste sec te lang is. Een veel kortere sluiterijd 1/250ste bijvoorbeeld, kan de maan ‘bevriezen’ en dan is
              alle bewegingsonscherpte van de baan.

              Mvg,
              Smets84
              Last edited by Smets84; 4 december 2015, 14:07. Reden: typfout

              Comment


              • #8
                Re: eerste maan

                Even wat meer over mijn telescoop;
                Het is een refractor model(dus met lenzen,niet met spiegels) met een tubelengte van 500mm en diameter van 102mm.
                het geheel is weliswaar uitgerust met een computergestuurde volgmoter(Synscan GoTo) maar die heb ik voor de bovenstaande opname niet gebruikt.
                De opstelling bestond uit camera>>t-ring>>verlengstuk*>>telescoop
                *bij een refractor komt het soms voor dat je zonder verlengstuk niet ver genoeg kunt verlengen om met een camera scherp te stellen,vandaar.

                ik denk dat,zoals je vermeld,de onscherpte voor een belangrijk deel te wijten is aan het verkeerd kiezen van de sluitertijd.
                een regel schijnt te zijn dat bij een vaste opstelling je volgende regel volgd; 500/tubelengte maar dat is dan voor deepsky-opnames(de omwentelingssnelheid ligt hier anders dan bij de maan)
                voor de maan schijnt 1/125sec. de beste tijd te zijn bij ISO100 en dat is idd heel wat korter dan de 1/40sec. van mij.
                dus de volgende keer:meer tijd besteden aan controleshots en een kortere shutterspeed.
                alvast bedankt voor de zeer uitgebreide en behulpzame reply.

                https://www.astromarket.org/telescop...can-goto568974
                digitaal impressionist

                Comment


                • #9
                  Re: eerste maan

                  Even je telescoop bekeken. Ik heb zelf ook een skywatcher, maar dan een Newton met 600mm brandpuntsafstand en 150mm diameter, statief is wel hetzelfde. Mijn ervaring is dat het statief voor fotografie ontoereikend is. Zeker in combinatie met de relatief zware body van een D3300. in jouw geval zal dat minder effect hebben dan bij mij omdat ik mijn toestel aan de zijkant van mijn buis moet monteren en zo gans het systeem uit balans trek, maar toch... Voor astrofotografie heb ik me nu toch een andere montering aangeschaft. Jammer genoeg nog niet kunnen testen...

                  Nog belangrijk: waar staat je statief? Op de vaste grond of ergens op een platform? In het laatste geval, wees er maar zeker van dat gans je installatie beweegt als jij een voet verzet...

                  Dus, veel kortere sluitertijden gebruiken (desnoods ISO verhogen) en al die kleine mogelijke oorzaken van beweging (hoe klein ook) trachten uit te sluiten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste maan

                    Ik mis ook wat scherpte maar ik zie dat er hier tips aangereikt zijn door mensen die daar veel meer van weten, dat zal dan wel goed komen
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste maan

                      Bedankt voor de toelichting.

                      Ikzelf ben in bezit van een OrionSkyQuest XT10. Geen refractor, maar een newtoniaanse reflector met diameter 254mm (10 inch) en brandpuntsafstand 1200mm.
                      Het is een klassieke dobsonmontering. Groot nadeel is dus dat hij zich niet echt leent voor astrofotografie. Langere belichtingstijden zijn onmogelijk.

                      Bij de Synscan GoTo kan ik mij wel iets voorstellen. Ik heb iets soortgelijks maar niet gemotoriseerd: je krijgt enkel aanwijzingen in welke richting (azimut) je moet bewegen om een object te zoeken.
                      Ik kan aannemen dat uw montering met motor een redelijk alternatief kan zijn voor een equatoriale montering met volgmotor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door yves wouters Bekijk bericht
                      500/tubelengte maar dat is dan voor deepsky-opnames(de omwentelingssnelheid ligt hier anders dan bij de maan)
                      Ik vermoed dat de verklaring van het verschil in omwentelingssnelheid ligt in het feit dat maan ook nog rond de aarde draait.
                      Enerzijds is er de omwenteling ten gevolge van de draaiing van de aarde. Die is gelijk voor de maan én de sterren.
                      Anderzijds legt de maan ondertussen een bepaalde afstand af in haar baan om de aarde, in dezelfde richting als de draairichting van de aarde.
                      Het gevolg is dat de maan in zekere zin zal 'achter blijven' op de sterren.
                      Maar als het hieraan te wijten is denk dat het verschil in omwentelingssnelheid vooral zal opduiken bij zeer hoge vergrotingen of lange belichtingstijden.

                      Mvg.,
                      Smets84.

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste maan

                        da's wel het voordeel van een refractor.de camera "trekt" het geheel niet uit balans.
                        afgelopen nacht(eerder vroege ochtend) rond half vijf was er even een gaatje in de bewolking waarbij ik de maan scherp kon krijgen.
                        instellingen deze keer;1/100 sec bij een ISO van 1600 bij f5


                        Last edited by yves wouters; 5 december 2015, 06:03.
                        digitaal impressionist

                        Comment

                        Working...
                        X