Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bloesem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bloesem

    Ga volgende week naar Haspengouw om de bloesem te gaan bewonderen en te fotograferen.
    Ik ben maar een beginneling in digitale fotografie en sinds enkele maanden heb ik een Panasonic FZ18.
    Eergisteren bij mij thuis in de tuin eens geprobeerd foto’s te maken van de bloesem op de perenboom.
    Mag ik jullie vragen je mening te geven, commentaar tot verbetering is altijd welkom.
    Foto 1:

    Foto 2:
    http://www.photo-patricske.be
    Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

  • #2
    Re: Bloesem

    De eerste: Bloesems onderbelicht. De tak is bijna zwart, bloesems zijn donker en lijken niet wit. Te fel blauwe achtergrond. (mogelijks wat bijflitsen om dit tegen te gaan)
    Tweede : Bloesems overbelicht. Let op je highlights. Nu heb je wash-out met volledig verlies van definitie in de bloemetjes. Ik ben ook niet echt overtuigt van de scherpte. DOF is wel goed. Compo kon ook beter; aandacht gaat nu meer naar 'nikszeggende' tak en bladeren ipv bloem. (Hogere positie tov van de tak had mogelijks beter geweest)
    Niet opgeven
    Last edited by saphi; 17 april 2008, 14:11.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Bloesem

      De composities zijn nog zo slecht niet. Alles kan beter, maar 't kan zeker ook slechter.
      Je zit hier in de eerste foto met onderbelichting en in de tweede met overbelichting. Juiste belichting is heel belangrijk. Hoe los je dit op...

      Ik ben er bijna zeker van dat de FZ18 ook een spotlichtmeting heeft. Bij de eerste moet je het licht meten op het donkere punt, en bij de tweede op het lichte punt. Het donkere punt, zijnde de tak of een trosje bloemen, bij de eerste, en bij de tweede de witte bloemen.
      Stel je camera maar eens in op spotscherpstelling en spotlichtmeting, en vermoedelijk gaat het licht veel beter zitten.
      Als je dan nog last hebt van over- of onderbelichting, kan je nog altijd het licht gaan compenseren, door bijvoorbeeld, op de stand A (diafragmavoorkeuze) de exposure bij te regelen. EV- = minder licht (kortere sluitertijd) EV+ + meer licht (langere sluitertijd).

      Succes.

      Comment


      • #4
        Re: Bloesem

        Selkie en FestinaLente bedankt voor de feedback. Ik zal er zeker rekening mee houden. De twee foto's zijn genomen met diafragma voorkeuze.
        http://www.photo-patricske.be
        Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

        Comment

        Working...
        X