Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blauwe reiger Brasschaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Blauwe reiger Brasschaat

    Ik ben een weinig ervaren natuurfotograaf en vraag jullie advies over wat er beter kan.
    Alvast bedankt en de beste wensen voor 2018!
    De foto werd genomen met een Nikon d7200, Tamron 150-600 G2, 1/100 sec. f/6,3 600 mm, iso 400


    Blauwe reiger Brasschaat by Dirk De Beuckelaer, on Flickr

  • #2
    Re: Blauwe reiger Brasschaat

    Mooie waarneming - maar ik heb twijfels over de scherpte - en ik zie daarvan een mogelijke verklaring in de exif
    Er is namelijk een vuistregel in fotografie die zegt om als sluitertijd minimum 1/brandpuntsafstand * cropfactor aan te houden - bij fotografie uit de hand
    In jouw geval 1/100" op 600 mm is die regel duidelijk niet gerespecteerd - dat vertaalt zich in bewegingsonscherpte en verlies van detail.
    Uit de hand moet je op 600mm dus 1/750" of zelfs 1/1000" aanhouden - waarvoor je dan ook weer de ISO moet laten stijgen.
    Deze opmerking is niet kwaad bedoeld hoor - en beste wederwensen trouwens
    Groeten,
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Blauwe reiger Brasschaat

      Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
      Mooie waarneming - maar ik heb twijfels over de scherpte - en ik zie daarvan een mogelijke verklaring in de exif
      Er is namelijk een vuistregel in fotografie die zegt om als sluitertijd minimum 1/brandpuntsafstand * cropfactor aan te houden - bij fotografie uit de hand
      In jouw geval 1/100" op 600 mm is die regel duidelijk niet gerespecteerd - dat vertaalt zich in bewegingsonscherpte en verlies van detail.
      Uit de hand moet je op 600mm dus 1/750" of zelfs 1/1000" aanhouden - waarvoor je dan ook weer de ISO moet laten stijgen.
      Deze opmerking is niet kwaad bedoeld hoor - en beste wederwensen trouwens
      Groeten,
      Peter
      Bedankt Peter voor de feedback.
      Ik ga zeker rekening houden met de exif in de toekomst.
      Mooie foto's in je portfolio, bewonderenswaardig!
      Groetjes,

      Comment


      • #4
        Re: Blauwe reiger Brasschaat

        Die ken ik! Daar kun je nog wel op oefenen, heeft zijn stekje daar!
        vriendelijke groeten, Sien

        Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

        Comment


        • #5
          Re: Blauwe reiger Brasschaat

          Goede opname en nog het één en ander oefenen zoals de compo bijvoorbeeld.
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

          Comment


          • #6
            Re: Blauwe reiger Brasschaat

            Bedankt, kan je wat meer uitleg geven hoe ik de compo kan verbeteren aub.

            Comment


            • #7
              Re: Blauwe reiger Brasschaat

              Qua compo: als je de vogel nu eens niet in het midden, maar links in het beeld zou zetten, zodat hij naar rechts in de ruimte kijkt.
              Straatfotograaf in Antwerpen

              Comment


              • #8
                Re: Blauwe reiger Brasschaat

                Goeie tip Eduardo, bedankt. Ga ik zeker rekening mee houden in de toekomst.

                Comment


                • #9
                  Re: Blauwe reiger Brasschaat

                  Inderdaad een beetje onscherp. Een statief meesleuren is lastig, maar je maakt wel haarscherpe foto’s. Zeker als je de sluiter met twee seconden vertraging of zo laat afgaan. Die reigers blijven gewoonlijk toch stokstijf staan. De achtergrond is wat saai. Wat meer groen was mooier geweest. Al heb je het natuurlijk zelden voor het kiezen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Blauwe reiger Brasschaat

                    De opmerking over de scherpte en de sluitertijd wou ik ook maken, maar die staat al perfect uitgelegd

                    Ik zou persoonlijk in de nabewerking de schaduwen en de levendigheid wat omhoog halen. Niet overdreven natuurlijk, maar deze foto kan dat nog verdragen.

                    Fuji X-T20, Fuji X-T1, Fuji X100, Sony RX100
                    Fuji 56mm f1.2, Fuji 16mm f1.4, Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8-4.0, Fuji 55-200mm f3.5-4.8, Samyang 12mm f2

                    Comment

                    Working...
                    X