Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

astrofotografie met nieuwe CCD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • astrofotografie met nieuwe CCD

    Vroeger fotografeerde ik nog met een Olympus E410 achter mijn telescoop,
    Onlangs heb ik deze vervangen door een gekoelde CCD camera.
    Ongelooflijk hoe gevoelig deze is integenstelling tot de DSLR. Mede dankzij de afwezigheid van een IR filter.
    Hieronder enkele eerste Testopnames


    De orion nevel


    De vlam nevel


    De halter nevel
    www.sterckxjef.be Nikon D7000 - Tamron 17/50mm f2.8 VC - Nikkor 80-400 VR - Nikkor 80-200 f2.8 -Nikkor 14-24 f2.8 - William optics 80ED zentihstar 545/1050 mm - ATIK 320e - Nikkor 50mm

  • #2
    Re: astrofotografie met nieuwe CCD

    Wauw De laatste tijd worden we overstelpt door astrofotografie.

    Om toch wat kritiek te geven. In de derde is er toch wat spoorvorming te zien. De eerste en tweede zijn mooi scherp, maar de compositie mocht wat ruimer zijn. Vooral bij de eerste staat de nevel er maar net op en bij de tweede wordt de aandacht wat afgeleid van de Vlamnevel.

    Tenslotte, waar zijn de kleuren?

    Comment


    • #3
      Re: astrofotografie met nieuwe CCD

      Mooie foto's, ga je ze ook nog in RGB maken?
      En wat voor set-up heb je?

      @Mich

      Eigenlijk past M42, alias de Orionnevel, er niet op. Tenminste als die niet deze setup blijft gebruiken. Het is een enorm grote nevel, die alleen maar groter wordt naarmate je langer belicht. Daarom is deze ook wel geliefd bij de mensen met een DSLR in combinatie met een 200mm objectief. Je krijgt mooie overzichtsbeelden terwijl de Orionnevel er toch nog groot op staat + door je grote beeldveld hoeft je montering minder goed te volgen.

      Heb je ook wat gegevens over de foto? Tijden enz.

      Comment


      • #4
        Re: astrofotografie met nieuwe CCD

        Er zijn geen kleuren aangezien het een monochrome CCD is.
        Dit heeft als voordeel dat ik een H-alpha filter kan gebruiken om de lichtvervuiling te onderdrukken.

        RGB opnamen zeggen me niet veel al zoek ik wel in de toekomst te werken met narrowband filters om zo tot een kleuren afbeelding te komen (nadeel is wel dat ik 3keer zo lang moet opnemen en met dit weer in belgie....)

        In de toekomst zoek ik ook nog een focal reducer aan te schaffen om zo een groter beeldveld te hebben.
        Belichtingstijden variëren tussen 5 en 10 minuten.
        www.sterckxjef.be Nikon D7000 - Tamron 17/50mm f2.8 VC - Nikkor 80-400 VR - Nikkor 80-200 f2.8 -Nikkor 14-24 f2.8 - William optics 80ED zentihstar 545/1050 mm - ATIK 320e - Nikkor 50mm

        Comment


        • #5
          Re: astrofotografie met nieuwe CCD

          En zo krijgen we er een andere discipline bij, boeiend en interessant - ook je opnames trouwens Ik wel hoe het in zijn werk gaat maar beoefen dit zelf niet, het is een passie denk ik en hoop daar nog veel van te kunnen genieten via jou foto's natuurlijk
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

          Comment


          • #6
            Re: astrofotografie met nieuwe CCD

            Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
            En zo krijgen we er een andere discipline bij, boeiend en interessant - ook je opnames trouwens Ik wel hoe het in zijn werk gaat maar beoefen dit zelf niet, het is een passie denk ik en hoop daar nog veel van te kunnen genieten via jou foto's natuurlijk
            Geen slecht idee vind ik. Ik denk dat er best wel liefhebbers voor te vinden zijn. Alleen jammer dat de uitzonderlijk sterke lichtvervuiling hier in België roet in het eten gooit.

            Kan het zijn dat op foto 3(Halter nevel) je volgmechanisme niet goed was afgesteld? De sterren lijken een beetje 'uitgelopen'. Verder mooie opnames. Welk merk telescoop bezit je?

            Comment


            • #7
              Re: astrofotografie met nieuwe CCD

              ja, ik had mijn montering niet goed uitgelijnd op de poolster
              Ik bezit een william optics 80ED om opnames door te maken met een Atik CCD camera en dan nog een goedkope skywatcher om door te volgen via een CMOS camera, deze stuurt dan mijn montering bij waardoor ik zolang een ster kan volgen.
              www.sterckxjef.be Nikon D7000 - Tamron 17/50mm f2.8 VC - Nikkor 80-400 VR - Nikkor 80-200 f2.8 -Nikkor 14-24 f2.8 - William optics 80ED zentihstar 545/1050 mm - ATIK 320e - Nikkor 50mm

              Comment

              Working...
              X