Oorspronkelijk geplaatst door
Erven
Blijkbaar gaat de discutie meer over matteriaal dan over fotografie.
Ik kan me goed voorstellen dat sommige de foto's "voor de vuilbak" vinden om het zo uit te drukken. En inderdaad er zijn er die er vééééél mooiere kunnen maken maar dan met met vééééél beter matteriaal. (al heb ik eens gezocht onder sommige namen hier in deze discutie maar jammergenoeg daar zo geen foto's gevonden

)
Alhoewel sommigen vinden dat het toch niet zoveel moet kosten is voor mij altans ook +400€ ook nog een grote investering . En wat ga je dan meer zien....toch niet de foto's die je in ruimte-tijdschriften vind. Het zullen naar mijn gedacht ook maar enkele bolletjes zijn.
Zelf zou ik al tevreden zijn met dit resultaat met dit matteriaal. Het kan voor mij zeker dienen als een opstap zijn naar beter.
Misschien nog wat expirimenteren met verschillende belichtingen (zou kiezen voor zo kort mogelijk zodat de manen net zichtbaar zijn.)
Ook zie ik een waas rond jupiter, mogelijks was de lens wat aangeslagen.
Ook de digitale zoom zou ik achterwege laten, dit is namelijk hetzelfde als de foto in een beeldbewerkingsprogramma croppen. (kan je achteraf dan nog altijd doen)
Maar zoals ik al zei, ik vind de foto's (zeker de tweede) geslaagd, het materiaal in acht genomen.
Het wordt trouwens tijd dat ik mijn matteriaal ook nog eens s'nachts uithaal.