Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

astrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • astrofotografie

    hey mensen,

    heb eens een poging gewaagd jupiter met mijn Nikon P100 op een oud alu statief
    met de maximale vergroting (26 optisch + 4 x digitaal) te fotograferen, dit is dan het
    resultaat van mijn eerste test :







    de vier andere stipjes rond de grote schijf zijn maantjes van jupiter

    Greetz,

    McJerry
    Last edited by LesC; 21 oktober 2010, 22:42. Reden: Spatie tussen foto's gevoegd
    Canon EOS 550D - Tamron 18-270 mm - Canon 50 mm F1.8 II - Sigma 170 - 500 mm

  • #2
    Re: astrofotografie

    [Mod-LesC]Ik heb deze topic verplaatst van Shoot/Het Oordeel van... naar Beginnershoek, omdat dit niet gerelateerd is aan het tijdschrift Shoot. Gezien dit de eerste (foto)post is van TS, leek Beginnershoek mij een goed - nou ja - begin. [/Mod]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: astrofotografie

      Ik wil nu niet brutaal overkomen ofzo... maar wat vind je er zelf van?

      Vergeef me mijn onwetentheid, misschien zit er rond de foto's nog heel wat
      ander werk maar voorlopig zie ik 3 zwarte foto's met elk 5 witte bolletjes waarvan 1tje al
      wat groter dan die andere 4.
      De sluitertijd van een halve seconde zorgt voor lijnvorming in de hemellichamen.
      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

      Comment


      • #4
        Re: astrofotografie

        tja, ik moet zeggen dat het de eerste keer is dat ik probeer iets anders dan de maan in beeld te brengen, ik stond gewoon even versteld van de zoomkracht van de nikon P100 hybride ...
        ik moet idd nog veel leren, welke settings zou jij mss toepassen om deze foto's beter te nemen (kwestie dat ik eruit bijleer he)

        binnenkort hoop ik met een Meade ETX 90 + een of andere DSLR body erop gemonteerd te kunnen werken

        Greetz,

        McJerry
        Canon EOS 550D - Tamron 18-270 mm - Canon 50 mm F1.8 II - Sigma 170 - 500 mm

        Comment


        • #5
          Re: astrofotografie

          astro-fotografie (of hoe het ook noemt) is niet zo simpel. je kan niet zomaar met een sterke zoomlens of in jouw geval gewoon veel zoom gaan fotograferen.
          Om dit tot een goed einde te brengen heb je speciale (dure) aparatuur nodig om de beweging van de aarde t.o.v. te compenseren en zo toch scherpe foto's te krijgen.
          De juiste belichting is hier ook van belang en dat is nog niet zo eenvoudig als het lijkt hoor.
          Last edited by jumpforjoy; 22 oktober 2010, 06:58. Reden: foutje
          Nikon D7000 en wat lenzen.
          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

          Comment


          • #6
            Re: astrofotografie

            astrofografie is inderdaad niet simpel, maar als je er wat geld(en studie) tegenaan wil gooien is het een ongelooglijk dankbare hobby. Ik vind dit al een goed begin. Als daar je interesse ligt zou ik er zeker voor gaan. astronomie is al 30jaar mijn hobby en ik ben nod steeds gefascineerd.

            Comment


            • #7
              Re: astrofotografie

              als of er een fietser uit het donker op je af komt rijden.
              vind wel de kleurtje rond het grootste licht erg mooi.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: astrofotografie

                't is ook geen alledaags onderwerp, maar als je je bedenkt hoe ver die planeten van ons weg zijn ....
                best leuke prestatie.
                Maar voor mooie astro-foto's heb je toch ander materiaal nodig...
                Laat diegene die je foto's afkeuren zelf maar eens zoeken naar " Io, Europa, Ganymedes en Callisto "
                ( de vier manen dus ) tussen alle andere sterren en planeten , laat staan dat ze het vershil weten...

                grts
                Peter
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

                Comment


                • #9
                  Re: astrofotografie

                  Het is niet gemakkelijk. Zoals gezegd speciaal apperatuur.
                  Waar je geen apperatuur voor nodig hebt is de juiste belichting.
                  Hier is jupiter duidelijk overbelicht. Als je goed belicht verdwijnen de manen omdat deze dan onderbelicht zijn.
                  Oplossing het samenvoegen van verschillende foto. Dit gebeurt ook in de amarteur en professionele astrofotografie.
                  Trouwens het fotograferen van de planeten wordt bij mijn weten niet aanzien als astrofotografie.
                  Je moet aanemen dat jupiter aan de hemel voor de sensor op dat plekje een tamelijk hevig licht is. Hetzelfde geldt voor de maan. Daar moet je dan je sluiterstijden aan aanpassen.
                  Bij zeer grote zoom gaat de planeet tamelijk snel voorbij komen. Hierdoor krijg je al snel bewegingsonscherpte. Komt daarbij nog het trillen van het toestel,uw steun en het trillen van de lucht.
                  Probeer daarom ook te fotograferen in de winter of als het koud is omdat dan de luchtlagen rustiger zijn. Maar dan zul je weer andere problemen tegen komen,
                  Dus zoals je ziet niet gemakkelijk,
                  Robby BB
                  Minder tijd achter de computer
                  Is meer tijd achter de camera

                  Comment


                  • #10
                    Re: astrofotografie

                    Voor het fotograferen van Jupiter heb je geen peperdure volgapparatuur nodig, die is vooral bedoeld voor fotografie van lichtzwakkere objecten. Jupiter laat zich makkelijk fotograferen met een telelens van 200 - 300mm op statief. Mits goede belichting is zelfs iets van de detaillering aan het oppervlak te zien. De manen zijn dan wel niet zichtbaar, zie de andere commentaren.
                    Ook met die goedkope Russische katadioptrische telelenzen van 500 of 1000mm, genre MTO of Rubinar is Jupiter goed te fotograferen.

                    Natuurlijk worden de resultaten beter naarmate men betere apparatuur inzet, maar niet iedereen is bereid 5 000 Euro uit te geven aan een topklasse telelens of apochromatische kijker. Of 10 000 Euro aan een werkelijk goede gemotoriseerde montering. Bij sommige van die ongelofelijk goed uitgeruste hobbyisten heb ik de indruk dat het vooral over de apparatuur op zich gaat of over de status die dat bezit met zich mee brengt. Voor mij niet gelaten...

                    Ik vind de foto niet slecht als eerste experiment: Jupiter is zichtbaar, samen met de 4 grootste manen. Dat vind ik al heel wat. Zoals eerder al gezegd is het verschil in helderheid tussen Jupiter en de manen dermate groot dat ze moeilijk samen kunnen afgebeeld worden. Men neemt dan zijn toevlucht tot collagetechnieken. Ik gebruik die nooit omdat ik vind dat daarmee de werkelijkheid teveel geweld aangedaan wordt, maar dat is een persoonlijke, makkelijk aan te vechten visie, vermits elke foto op zich reeds een verkrachting van de werkelijkheid is.

                    Als OP verder probeert zullen de resultaten vanzelf wel beter worden, tot de limiet van zijn apparatuur bereikt is en de vraag zich zal stellen of beter materiaal kopen een optie is of niet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: astrofotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Yvan_be Bekijk bericht
                      Voor het fotograferen van Jupiter heb je geen peperdure volgapparatuur nodig, die is vooral bedoeld voor fotografie van lichtzwakkere objecten. Jupiter laat zich makkelijk fotograferen met een telelens van 200 - 300mm op statief. Mits goede belichting is zelfs iets van de detaillering aan het oppervlak te zien. De manen zijn dan wel niet zichtbaar, zie de andere commentaren.
                      Ook met die goedkope Russische katadioptrische telelenzen van 500 of 1000mm, genre MTO of Rubinar is Jupiter goed te fotograferen.

                      Natuurlijk worden de resultaten beter naarmate men betere apparatuur inzet, maar niet iedereen is bereid 5 000 Euro uit te geven aan een topklasse telelens of apochromatische kijker. Of 10 000 Euro aan een werkelijk goede gemotoriseerde montering. Bij sommige van die ongelofelijk goed uitgeruste hobbyisten heb ik de indruk dat het vooral over de apparatuur op zich gaat of over de status die dat bezit met zich mee brengt. Voor mij niet gelaten...

                      Ik vind de foto niet slecht als eerste experiment: Jupiter is zichtbaar, samen met de 4 grootste manen. Dat vind ik al heel wat. Zoals eerder al gezegd is het verschil in helderheid tussen Jupiter en de manen dermate groot dat ze moeilijk samen kunnen afgebeeld worden. Men neemt dan zijn toevlucht tot collagetechnieken. Ik gebruik die nooit omdat ik vind dat daarmee de werkelijkheid teveel geweld aangedaan wordt, maar dat is een persoonlijke, makkelijk aan te vechten visie, vermits elke foto op zich reeds een verkrachting van de werkelijkheid is.

                      Als OP verder probeert zullen de resultaten vanzelf wel beter worden, tot de limiet van zijn apparatuur bereikt is en de vraag zich zal stellen of beter materiaal kopen een optie is of niet.
                      Mischien is ADR een oplossing
                      Robby BB
                      Minder tijd achter de computer
                      Is meer tijd achter de camera

                      Comment


                      • #12
                        Re: astrofotografie

                        Wat is ADR, Robby?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: astrofotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Wat is ADR, Robby?
                          Is dat niet uw foto's behandelen met petroleumprodukten om bepaalde effekten te bekomen

                          Moet natuurlijk Hdr zijn
                          Robby BB
                          Minder tijd achter de computer
                          Is meer tijd achter de camera

                          Comment


                          • #14
                            Re: astrofotografie

                            Ik was echt niet helemaal zeker van wat je bedoelde, anders zou ik het verbeterd hebben. Ik ken HDR uiteraard (Photomatix), vooral in samenspel met AEB (autoexposure bracketing). 'k Vroeg me af of je hier via bracketing (onderbelichten, correct belichten, meer belichten...) meer zou kunnen uithalen en dan via Photomatix opnieuw samenvoegen, zoals we dat wel eens doen met bv landschappen.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: astrofotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ik was echt niet helemaal zeker van wat je bedoelde, anders zou ik het verbeterd hebben. Ik ken HDR uiteraard (Photomatix), vooral in samenspel met AEB (autoexposure bracketing). 'k Vroeg me af of je hier via bracketing (onderbelichten, correct belichten, meer belichten...) meer zou kunnen uithalen en dan via Photomatix opnieuw samenvoegen, zoals we dat wel eens doen met bv landschappen.
                              Ik heb het nog niet gedaan, maar moet wel doenbaar zijn.
                              Robby BB
                              Minder tijd achter de computer
                              Is meer tijd achter de camera

                              Comment

                              Working...
                              X