Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwart-wit of sephia

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zwart-wit of sephia

    Hallo iedereen!

    Ik heb een vraag. Waarom en wanneer gebruiken jullie zwart wit of sephia voor jullie foto's? Zoals ik het denk gebruikt men die effecten omdat de kleuren slecht zijn proberen ze die maar zwart wit. Ik denk dat de kleuren in een foto van een groot belang zijn, en daarom dat ik dus NOOIT zwart wit foto's maak (1 keer omdat een meisje dat persé wou). Vandaar mijn vraag: wanneer wordt zwart wit best gebruikt, bij welke omstandigheden?

    Groeten

  • #2
    Re: Zwart-wit of sephia

    Zw-art, Wit is een zienswijze, een vorm van expressie waarbij de maker zonder teveel afleidingen gevoel en inhoud kan overbrengen naar de toeschouwer. ZwartWit is niet alleen zwart-wit, een xtal gradaties van grijstonen zorgen ervoor, indien goed toegepast, voor een rijkere schakering in je foto. Bepaalde onderwerpen (vlakken, vormen ect) komen zelfs beter uit in Monochrome tinten. Voor sommigen is zwartwit meer artistieker, maar volgens mij geen echte regel.
    Jammer genoeg worden er door teveel leken in de fotografie zwart-wit omzettingen gedaan omdat de foto in kleur op niks trekt. Kun je niet visualiseren in zwart/wit ? Kijk dan naar goed werk van fotografen, op het net in fotoboeken in magazines. In kleuren fotograferen kan iedereen, in zwartwit een foto maken niet iedereen.... als je begrijpt wat ik bedoel.

    Comment


    • #3
      Re: Zwart-wit of sephia

      Voor het gebruik van sepia kun je, net zoals voor zwart-wit, geen regels opstellen. Het onderwerp en de stijl waarin een opname gemaakt is bepalen voor een groot stuk of een foto in sepia wel of niet "werkt". Natuurlijk is dit ook smaakgebonden, daar bestaat geen discussie over. Maar je gevoel "gidst" je (normaal) wel in de goede richting. Even een simpel voorbeeld uit de praktijk... Communiefoto's om maar iets te noemen. De stoere 12jarige "skater" gefotografeerd tegen een muur vol graffiti zal best een sterk beeld opleveren in zwart-wit terwijl het 6jarig meisje met haar prachtig kleedje beter in sepia tot haar recht komt. Omgekeerd zal er (waarschijnlijk) iets "wringen". Sepia zorgt voor een romantische retro-look dus wees spaarzaam met het gebruik... als je begrijpt wat ik bedoel (om met beeldmaker zijn wijze woorden te eindigen ;-)
      Last edited by Robo; 19 augustus 2008, 05:24.
      Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

      Comment


      • #4
        Re: Zwart-wit of sephia

        het menselijk oog kan ZW/W twee keer zo scherp zien als kleurinformatie. Bij sommige onderwerpen kan kleur afleiden. sommige verschillende kleuren kunnen na ZW/W omzetting net dezelfde grijstint krijgen, en twee kleuren sterk op elkaar lijken kunnen soms een heel andere grijswaarde krijgen.

        Een foto in ZW/W is meer dan gewoon in PS kiezen voor grayscale. als je via de chanelmixer kijkt, kan je zien dat je kleurenfoto heel verschillende ZW/W kan opleveren naargelang je het rode, het blauwe of het groene kanaal kiest. (vroeger in de analoge fotografie werd bv. een roodfilter gebruikt om een gelijkaardig effect te bekomen)

        voor mij is een typisch goede ZW/W omzetting (hangt eigenlijk ook van onderwerp af) er een die van puur wit tot puur zwat gaat en daartussen zoveel mogelijk grijstinten kan tonen zonder al te veel uitgebeten of toegelopen delen. het contrast in de foto geeft dan vaak extra kracht in de foto.

        of je je foto nu afwerkt in ZW/W, sepia, duotone, tritone, quadritone of fullcolor bepaal je door hoe de foto er het sterktst uit komt .. en de fotograaf is de ultime jury om die beslissing te maken.

        als je echt niet kan kiezen, dan maak je een ZW/W met een accent dat je in kleur laat staan: een blozende appel in een grauwe ZW/W appelboom bv. (het contrast nog verhogen en de aandacht naar één element halen)

        Comment


        • #5
          Re: Zwart-wit of sephia

          Owké, dus tzit eig meer achter dan gwn foto proberen te verbeteren als de kleuren mislukt zijn? thx voor uitleg

          Comment


          • #6
            Re: Zwart-wit of sephia

            vind dat het bij zwart/wit meer aan komt op de kunde en kennis van de fotograaf, je kan je nl niet verschuilen achter de kleuren.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Zwart-wit of sephia

              Voor mij zijn zwart-wit en kleurenfotografie compleet verschillend!
              De slechtste beschrijving is toch wel dat een zwart-wt wordt gemaakt om de slechte kleuren weg te werken.
              De zienswijze van de twee disciplines is compleet verschillend!
              Zwart wit is denken is grijstinten; kleurenfotografie is denken in kleur. Dit is compleet verschillend!

              Comment


              • #8
                Re: Zwart-wit of sephia

                Oorspronkelijk geplaatst door E.G. Bekijk bericht
                De slechtste beschrijving is toch wel dat een zwart-wit wordt gemaakt om de slechte kleuren weg te werken.
                Inderdaad, maar zo een omschrijving zal nooit gemaakt worden door iemand die weet waarover hem het heeft.
                Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                Comment

                Working...
                X