Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

    Hier vliegen de raws in de vuilbak als alles verwerkt is... Ik heb ze ook een tijd gespaard maar merkte dat ik er nooit meer naar om keek. Als ik iets nieuws wou proberen deed ik dat op een nieuwe foto.

    Hier blijven enkel de jpgs over dus [emoji106]
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

    Comment


    • #17
      Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
      Hier vliegen de raws in de vuilbak als alles verwerkt is... Ik heb ze ook een tijd gespaard maar merkte dat ik er nooit meer naar om keek. Als ik iets nieuws wou proberen deed ik dat op een nieuwe foto.

      Hier blijven enkel de jpgs over dus [emoji106]
      stel dat een klant nog een beeld bij wil misschien in ander formaat, dan ga je toch niet vetrekken van Jpg daar verlies je bij elke bewerking een stuk van de kwaliteit daarom RAW of DNG formaat

      Comment


      • #18
        Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

        Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
        stel dat een klant nog een beeld bij wil misschien in ander formaat, dan ga je toch niet vetrekken van Jpg daar verlies je bij elke bewerking een stuk van de kwaliteit daarom RAW of DNG formaat
        Maar ik werk niet met klanten [emoji16] de foto's zijn enkel voor mezelf van onze reizen etc
        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
        500px

        Comment


        • #19
          Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
          Maar ik werk niet met klanten [emoji16] de foto's zijn enkel voor mezelf van onze reizen etc
          dan maakt het niet uit tenzij je in de toekomst toch eens moet veranderen dan vertrek je toch beter met een origineel

          Comment


          • #20
            Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

            Ik hou altijd alle raws bij, de psd's en de afgewerkte jpg's. Wat kost een paar TB externe HD tegenwoordig nog.
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #21
              Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

              Allee, op een paar TB komt het niet, op het aantal beelden al even min. Hoe beheren jullie in godshemelsnaam dan die beelden ? Oh, ja de catalogus in LR. En wat indien later formaten veranderen, software verandert, soft te duur worden ... EN in hoeverre kan LR gigantische hoeveelheden data bruikbaar verwerken ...
              En indien catalogus weg, hoe kan je nog aan data komen ...
              Oh, ja ik heb in de jaren 2002 of is het 2003 of zou het 2004 zijn een foto en ik wil die NEF bewerken ... Zut, in die tijd was er nog geen NEF, fotografeerde ik nog niet in NEF, misschien een TIFF ? of was het toch een JPG of DNG ...
              ik zie het al gebeuren ...
              Originele bewaren goed, maar hoe en hoe beheren ... MWV00001 komt na MWV99999 onherroepelijk terug en hoe bewaar je die dan ?
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #22
                Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Allee, op een paar TB komt het niet, op het aantal beelden al even min. Hoe beheren jullie in godshemelsnaam dan die beelden ? Oh, ja de catalogus in LR. En wat indien later formaten veranderen, software verandert, soft te duur worden ... EN in hoeverre kan LR gigantische hoeveelheden data bruikbaar verwerken ...
                En indien catalogus weg, hoe kan je nog aan data komen ...
                Oh, ja ik heb in de jaren 2002 of is het 2003 of zou het 2004 zijn een foto en ik wil die NEF bewerken ... Zut, in die tijd was er nog geen NEF, fotografeerde ik nog niet in NEF, misschien een TIFF ? of was het toch een JPG of DNG ...
                ik zie het al gebeuren ...
                Originele bewaren goed, maar hoe en hoe beheren ... MWV00001 komt na MWV99999 onherroepelijk terug en hoe bewaar je die dan ?
                je kan ook een map maken 1) per jaartal en of per onderwerp enz bv beelden 2019 fotoshoot met liza of straatfotografie of enz

                Comment


                • #23
                  Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Oh, ja ik heb in de jaren 2002 of is het 2003 of zou het 2004 zijn een foto en ik wil die NEF bewerken ... Zut, in die tijd was er nog geen NEF
                  Waar haal je dat Wim? Ik heb hier nog alle NEF bestanden van mijn D70 en D2H staan.
                  Alles in raid1 op een 8 TB opslagsysteem, en dan nog eens een kopie van alle jpg bewerkte opnames op een aparte schijf.
                  LR en hun catalogus kan mij gestolen worden, ik ben er nooit voor geweest en zal het ook nooit worden, ik heb in de tijd mijn eigen
                  mappen structuur aangemaakt, en werk sinds jaar en dag met Nikon capture, nog nooit problemen mee gehad.
                  En Nikon Capture had altijd dat kleine ietsje voor tegenover LR, zal na 15 jaar ook wel een gewoonte geworden zijn.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Originele bewaren goed, maar hoe en hoe beheren ... MWV00001 komt na MWV99999 onherroepelijk terug en hoe bewaar je die dan ?
                    Wanneer u al van 2002 digitaal bezig bent mag je onderhand wel weten hoe je bestanden beheerd.
                    Ook in de analoge tijd wisten de meeste mensen hun bestanden te beheren. Dat waren toen negatieven en foto's albums/mappen. De chaoten die gooide hun negatieven weg en hun afdrukken verdwenen in een schoenendoos op zolder. Soms doet een achterkleinkind een vondst van historische beelden en haalt een koffer vol met glasplaat negatieven tussen de stofraggen uit. Over dertig jaar is 95% van al het digitaal beeldmateriaal van nu verloren/ vernietigt of de bestanden zijn niet meer te openen. Daarom dat fotomuseums oude pc en programma's bewaren en regelmatig hun materiaal overzetten naar de laatste formaten. Of uw achter-achter kleinkind uw beeldmateriaal nog zichtbaar kan maken is zeer de vraag.
                    Bij uitwisbaar bewegend beeld is dat al het geval en is bij TV omroepen veel historisch beeldmateriaal verdwenen waar ze nu veel spijt van hebben. Uit kosten besparingen werden complete tv series gewist om de dure ampexbanden opnieuw te gebruiken.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Waar haal je dat Wim? Ik heb hier nog alle NEF bestanden van mijn D70 en D2H staan.
                      Alles in raid1 op een 8 TB opslagsysteem, en dan nog eens een kopie van alle jpg bewerkte opnames op een aparte schijf.
                      LR en hun catalogus kan mij gestolen worden, ik ben er nooit voor geweest en zal het ook nooit worden, ik heb in de tijd mijn eigen
                      mappen structuur aangemaakt, en werk sinds jaar en dag met Nikon capture, nog nooit problemen mee gehad.
                      En Nikon Capture had altijd dat kleine ietsje voor tegenover LR, zal na 15 jaar ook wel een gewoonte geworden zijn.
                      Schreef wel dat ik niet in NEF fotografeerde ... En dat NEF's al dan niet bestonden weet ik niet echt en wanneer ze werden ingevoerd al even min. Ik wou enkel duiden dat fotoformaten evolutief gevormd, ontworpen worden. Zo is er een poging gedaan op jpg2000 te lanceren, maar dat formaat was geen freeware en heeft het ook niet gehaald.
                      En natuurlijk heb ik een eigen collectiesysteem, maar dan volledig onafhankelijk van OS en softwarepakketten ... Nikon Capture is eventueel heel goed, maar je hangt af van de vendor en indien er systemen komen die bv nog enkel 128-bit draaien en nikon capture wordt niet aangepast, dan sta je daar... Dat bedoel ik. Velen zijn zonder het te beseffen gehuwd met één of andere vendor. Bewustwording komt dan vaak als het vijf voor of na twaalf is.
                      Ik heb geen blindelings vertrouwen in software van derden. Vroeger niet, nu niet en naar de toekomst ook niet.
                      Zo plaats ik steeds mijn tags in de exif (er is plaats voor derden voorzien waar tot 3000 chars kan in weg geschreven worden). Op papier heb ik ook de structuur die ik daarvoor aan wend en mocht ooit de noodzaak bestaan om de database opnieuw op te bouwen na eventueel verlies, eventueel een ander type database, dan kan dat op een eenvoudige wijze door de exif één voor één in te lezen en de database opnieuw op te bouwen. Dit betekent ook dat ik onafhankelijk ben van database.
                      Mijn negatieven, dia's waren indertijd op dezelfde manier in de database gestoken met uitzondering dat de tags dan nog een manueel op fiches werd bijgehouden. DbaseIII, Clipper, Paradox, Datatrieve, SQL, Interbase .... allemaal zijn ze de revue gepasseerd en overal ging de opvulling evenvlug of traag al naar gelang de kracht van de PC.
                      Uiteindelijk heb ik de negatieven, dia's ook ingescand en heb ik ze ze ook digitaal (wel met kwaliteitsverleis, maar ik heb hier dia's van meer dan 50 jaar oud en daar zit ook al een pak verlies op).
                      De digitalisering ben ik gestart in 2000 en dan heb ik ook de ontwikkeling gedaan voor het beheer van de foto's. Die soft draait nu nog steeds en buiten upgrade naar nieuwere versies heb ik omzeggens nog geen aanpassingen moeten doen (functioneel). En ik heb de sources ter beschikking en heb ontwikkeling gedaan zonder gebruik te maken van bibliotheken van derden. Dus, echt toe de basic, geen toeters en geen bellen, het ding doet waarvoor het geschreven is en dat is collectiebeheer.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                        je kan ook een map maken 1) per jaartal en of per onderwerp enz bv beelden 2019 fotoshoot met liza of straatfotografie of enz
                        Hier gebruik ik 2 hoofdmappen: RAW1 met macro, natuur, aquarium,.. en daarnaast RAW2 met personen-familie. De meestgebruikte mappen krijgen dan een onderverdeling per jaar en eventueel zelfs per maand. Deze submappen worden altijd hernoemd volgens JJJJMMDD-NAAM zodat ze altijd juist op datum geordend staan. Zodoende hou ik een overzichtelijke mappenstructuur die makkelijk te back-uppen valt naar externe disks. Hiervoor gebruik ik Allway Sync (eenmalige licentie). Ik werk zoals Geert nog steeds met Nikon software en dat bevalt me nog steeds prima.

                        Edit: de foto's op onze smartphones worden ook regelmatig overgezet en in aparte mappen bewaard.
                        Last edited by frank207be; 13 augustus 2019, 16:21.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                          De catalogus gebruik ik ook niet.
                          Gewoon een mappenstructuur op jaar, exacte datum en omschrijving van hetgeen erin zit. Nog nooit geen problemen mee gehad.
                          Groetjes,
                          Dominic

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                            De catalogus gebruik ik ook niet.
                            Gewoon een mappenstructuur op jaar, exacte datum en omschrijving van hetgeen erin zit. Nog nooit geen problemen mee gehad.
                            Hier hetzelfde. Maar ik gebruik wel de catalogus.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                              Net zoals voor andere zaken is een goede directory structuur het belangrijkste.
                              Ik heb op mijn NAS, PC en HDs steeds x:/foto/jaartal/YYYYMMDDonderwerp/
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                                Onafhankelijkheid van een systeem is altijd goed, zomaar vertrouwen op een catalogus zoals Lightroom of bv. iPhoto/Photos om je boeltje op orde te houden zou ik niet doen. Je weet nooit of je wil op iets anders overgaan / het programma niet meer aangeboden wordt / het programma achterlijk duur wordt...

                                Ik heb 2 mappen op de NAS: "fotobibliotheek" (waar afgewerkte foto's zitten (jpg/... of photoshop)) en "RAW archief". Beide hebben submappen "JJJJ-MM-DD_lokatie_onderwerp". In de Raws zitten daaronder de bestanden met de naam uit de camera, in de fotobibliotheek zitten deze met de naamgeving "JJJJ-MM-DD_lokatie_onderwerp_subonderwerp_volgnummer" (vb. 2014-08-08_Barcelona_SagradaFamilia_interieur_001). Ik gebruik wel in Mac extra tags (vb. modelfotografie) maar dat is meer als extraatje om meteen alles van modelfoto's te zien, voor de rest vind ik alles wel meteen terug wat ik zoek.

                                Ik probeer wel de RAW files te elimineren die ik niet ga houden als beeld, vb. bij een dansvoorstelling selecteer ik achteraf eerst alvorens te bewerken. Wat niet goed is gaat dan weg. Anders groeit het wel aardig aan vrees ik. Ook bij familieaangelegenheden (vb. paaseiren zoeken) zet ik om naar jpg, en die RAWs wis ik, wat is de kans dat je deze nog helemaal anders gaat anders bewerken (los van kleine aanpassingen die je op de jpg nog wel kan doen, wat toch niet voorvalt bij mij).

                                Comment

                                Working...
                                X