Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wide Gamut Monitor en sRGB Image Editing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wide Gamut Monitor en sRGB Image Editing

    Ik kwam een aantal interessante vragen tegen op het internet over het nut van een wide gamut monitor maar waarop nog geen antwoord waren gekomen. Misschien kunnen jullie onderstaande vragen verhelderen?

    A.
    1. Ik lees echter regelmatig dat deze schermen minder geschikt zijn voor sRGB
    werk? Wat moet ik hier exact onder verstaan?!? Dat de kleuren niet om aan te
    zien zijn?
    Als een scherm geschikt is voor AdobeRGB, dan issie zeker geschikt voor sRGB. De
    sRGB gamut past namelijk in de AdobeRGB gamut. Diegene die dat zeggen, hebben
    geen idee wat kleur is.
    Als je naar de gamut ga kijken van aRGB dan past sRGB daar inderdaad volledig in. Het probleem is echter dat bij een wide gamut scherm de kleuren verder uit elkaar zijn om zo meer gesatureerde, meer extremere kleuren te kunnen weergeven. In beide gevallen, sRGB of aRGB blijven het 16,7 miljoen kleuren, ze zijn gewoon anders verdeeld. Bij sRGB en sRGB schermen zijn de kleuren veel dichter bij elkaar waardoor er minder ruimte is voor meer extreme kleuren.

    En dit is nu net het probleem. Als je op een wide gamut scherm de sRGB ruimte probeert te simuleren, dan zal de monitor proberen om de afstand tussen twee naast elkaar liggende kleuren te verkleinen, maar deze schermen slagen daar niet zo goed in waardoor er minder nuances te zien zijn.

    '- Kan nu iemand vertellen als bovenstaande klopt en vooral, is het feit dat je minder nuances kan zien zeer storend, of wat zijn de gevolgen in de praktijk? Ik denk dat je daar geen last hebt, ook al doe je professioneel printwerk (aRGB of sRGB) maar weet ik niet of dit klopt.
    '- Ik heb geen ervaring met wide gamut schermen en ik kan ook niet oordelen of het feit dat je minder kleur nuances hebt onwerkbaar is of niet. Misschien dat je bij het bewerken van een trouwfoto in sRGB met een witte trouwkleed van de bruid problemen hebt omdat er niet genoeg nuances zijn???
    - De dell 2408-WFP, een wide gamut scherm, kan bijvoorbeeld zeer goed worden gecalibreerd voor aRGB, maar voor sRGB lukt dat op het eerste zicht niet goed. De primare rood is te gesatureerd. Kan dit opgelost worden met tools zoals quickgamme, powerstrip, ...?

    B. Misschien een absurde vraag, maar wat betekent meer kleuren kunnen weergeven? Een sRGB scherm of wide gamut scherm kunnen beiden 16,7 miljoen kleuren weergeven. Zou het dan betekenen dat sommige schermen niet al deze 16,7 miljoen kleuren kunnen weergeven of niet nauwkeurig genoeg zijn om dit te kunnen doen? Want je hebt schermen die slechts 72% van de sRGB kleurruimte kunnen weergeven, andere geven 87% weer, nog nog meer.

    C. Als ik een sRGB afbeelding van 5 pixels breed zou hebben met naast elkaar liggende 5 tinten paars, zal je die nuances kunnen zien indien geopend op een wide gamut scherm of zal je dit helaas enkel kunnen zien op een native sRGB scherm.


    D. Een klassieke monitor geeft doorgaans 72% kleuren weer van de sRGB ruimte. Als het scherm nu 92% van de sRGB ruimte kan weergeven, noemen we dit dat een wide gamut scherm? Er bestaan geen aRGB schermen, maar wanneer noemen we een scherm een adobe RGB scherm en is dat scherm dan per definitie een wide gamut scherm?

    E. Zijn er printers die 100% sRGB of aRGB kunnen afdrukken of zal er dithering worden toegepast om de ontbrekende kleuren te kunnen nabootsen?

    Dit zijn weer een hoop vragen maar ik denk dat heel wat mensen zich deze vragen moeten stellen of zullen stellen in de toekomst. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
    fotowebsite: flickr.fabianart.be

  • #2
    Re: Wide Gamut Monitor en sRGB Image Editing

    Iemand antwoorden? Ik geef toe, het zijn heel wat vragen maar ze lijken me toch wel echt interessant om besproken te worden.
    fotowebsite: flickr.fabianart.be

    Comment


    • #3
      Re: Wide Gamut Monitor en sRGB Image Editing

      Er is zat te vinden op het web daarover:



      en google mischien eens 'Norman Koren' die heeft het oa ook over monitoren.

      Comment


      • #4
        Re: Wide Gamut Monitor en sRGB Image Editing

        Oorspronkelijk geplaatst door fabiand Bekijk bericht
        E. Zijn er printers die 100% sRGB of aRGB kunnen afdrukken of zal er dithering worden toegepast om de ontbrekende kleuren te kunnen nabootsen?
        een scherm zend licht uit, een print reflecteerd opvallend licht, dit verschil maakt dat het onmogelijk is om alle RGB kleuren in CMYK te reproducren, en ook je scherm zal bepaalde kleuren uit de CMYK range niet kunnen weergeven (ook niet de wide gammut schermen). Wat de "dithering" betreft .. maak je geen zorgen: als je je kleurne maakt met 3 tot 8 kleurpatronen .. dan kan de de 16+ miljoen kleuren enkel weergeven door dithering

        Een wide gammutscherm heeft zeker zijn waarde, maar nog belangrijker dan een scherm met hoge gammut is een goed kleurbeheer: callibreren monitor en profileren printer/inkt/papier combinatie. Als je hier niet mee begint, is je extra uitgave voor een wide gammut monitor een maat voor weinig: je wilt immers voorspelbare kleuren uit je printer toveren .. en een perfect scherm zonder kleurbeheer kan dit niet waar maken. Een matige monitor met goed kleurbeheer zal dan dichter in de buurt komen.

        Je moet voor jezelf uitmaken welk medium je hoofdmedium is: is je hoofdmedium papier .. dan is investeren in een wide gammutmonitor een beetje overkill: je print zal nooit al die heldere kleuren die je wide gammut monitor kan weergeven kunnen printen, en je callibratietool zal je scherm eigenlijk gaan beperken tot wat wel voorspelbare resultaten geeft.

        Comment

        Working...
        X