Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wettelijk in orde

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wettelijk in orde

    dit is interessant
    deze post wil ik blijven volgen!
    mijn fotosite

    Comment


    • #17
      Re: Wettelijk in orde

      Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
      Hallo,

      Ik ben er ook mee bezig en volgens de Unizo moeten we wachten tot na de zomer voor dat fotograaf uit de lijst van gereglementeerde beroepen wordt gehaald.

      Sven

      tiens ... 'k wist nie dat ze bij Unizo een glazen bol hadden
      some toys 4 big boys
      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

      Comment


      • #18
        Re: Wettelijk in orde

        @Miriam: ik onderschrijf je verhaal helemaal Ik ben zelf werkzaam als zelfstandig ICT Consultant. Voor het geld zou ik beter een baan kunnen zoeken. 1600+ uren per jaar declareren + nog heel veel uren onbetaald, incl. bij tijd en wijle zaterdagen en zondagen besteden aan je werk is niet iets wat iedereen wil.

        De onzekerheid, het steeds weer moeten bewijzen dat je je tarief waard bent, het verdiepen in juridische en wetstechnische zaken, enz. Ondernemen is iets wat in je moet zitten.

        Voor mij is het werken voor een baas erger dan al die moeite doen om zelfstandig te zijn. Maar 'computers' in de meest brede zin van het woord zijn allang geen hobby meer als je begrijpt wat ik bedoel

        Voor een ieder die zelfstandig wil worden: denk er heel goed over na en zorg voor een behoorlijke financiële buffer (6 tot 12 maanden) en bereid je voor op heel hard werken voor minder geld dan je waarschijnlijk in loondienst zou krijgen.

        Waarom ik het dan wel doe, het is een soort koppigheid en gevoel van vrijheid dat mij meer waard is dan in geld uit te drukken is.
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #19
          Re: Wettelijk in orde

          Oorspronkelijk geplaatst door mvdh

          ... Je moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel ...

          ... ondernemen is niet voor watjes ...

          In België is het niet nodig je bij een KvK in te schrijven. In Nederland moet je daar o.m. je verkoopsvoorwaarden neerleggen, ....
          Waarschijnlijk is het begrip KvK in België anders ingevuld dan in Nederland. Hier schrijf je je in bij de overheid (het beruchte ondernemersloket) en krijg je een ondernemingsnummer. De KvK is een privé-initiatief waar ze je wel goed kunnen helpen bij het starten en runnen van een zaak.

          Ik vind het wel leuk dat Myriam mij dus geen watje vind, want ik leidt (lijdt) al 15 jaar een eigen zaak.
          | Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken |

          Comment


          • #20
            Re: Wettelijk in orde

            Oorspronkelijk geplaatst door ajh
            Waarom ik het dan wel doe, het is een soort koppigheid en gevoel van vrijheid dat mij meer waard is dan in geld uit te drukken is.
            inderdaad
            | Nikon D70 | Nikkor 18-70 3.5-4.5GED | Nikkor 70-300 4-5.6G | SB800 | PD70X | Manfrotto 680B | Velbon VS3 | Minolta Dynax7xi | Minolta AF28-105xi | Minolta 3500xi | Cokin filters | lampjes, softbox, parapluutjes | Appeltjes om te verwerken |

            Comment


            • #21
              Re: Wettelijk in orde

              Oorspronkelijk geplaatst door Baron
              De KvK is een privé-initiatief waar ze je wel goed kunnen helpen bij het starten en runnen van een zaak.
              KVK is door de overheid aangewezen als instantie om de registratie van ondernemingen in Nederland te voeren. Daarnaast doen ze o.a. ook heel veel aan begeleiding van startende ondernemers.

              Als je zo "dom " bent om toch te willen beginnen is de KVK inderdaad het juiste adres om je te oriënteren
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #22
                Re: Wettelijk in orde

                Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                Ik moet je wel waarschuwen dat het als hobby fotograferen wel iets anders is dan beroepsmatig fotograferen. Nu is het leuk, straks moet het geld opleveren. Over het algemeen is het een heel slecht idee om van je hobby je beroep te maken, want voor je het weet heb je helemaal geen hobby meer.
                Dat kan ik uit ervaring volmondig beamen.

                Als hobby kan je je probleemloos een slechte dag permitteren, als professional moet je werk klaar zijn op de deadline, of je nu "en forme" bent of niet.
                Voor 4 reportages per jaar zou ik niet zelfstandig worden. Laat 'jouw opdrachtgevers' je dan een bak streekbier cadeau doen. Eenmaal je een BTW nr hebt, zal je meer opdrachten aanvaarden (omdat het nu kan én het geld opbrengt) en je zal al je vrije tijd opsouperen. Onderschat dit niet (ik spreek uit ervaring).

                Comment


                • #23
                  Re: Wettelijk in orde

                  Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                  ,.
                  Met vriendelijke groet,
                  Miriam



                  Maakt dit papiertje het verschil? Ik denk het niet, maar door een dergelijk diploma te halen bewijs je in ieder geval dat je een bepaalde kwaliteit kunt leveren.
                  1958 is interessant: "just mijn maat"
                  Last edited by theokus; 10 juni 2005, 14:43.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wettelijk in orde

                    euhhhh ik heb blijkbaar een gevoelig onderwerp aangepraat . Ook dwalen we wel zeer ver af . Ik ben niet van plan mijn baan op te geven , om fotograaf te spelen . Ook ben ik niet van plan , elke week op één of ander feest fotograaf te spelen ( ik dacht toch dat ik dat alles eerder vermeld had ) De vraag was en blijft , stel ik doe vier reportages per jaar , wat moet ik dan doen om wettelijk in orde te zijn? Dit gaat mij dus niet om een eigen bedrijf of wat dan ook uit de grond te stampen . Voorts is het inderdaad wel zo , dat wat hier aangehaald word zeer juist is , een "proffotograaf " heeft studie's gedaan , diploma's gehaald en weet ik nog wat allemaal . Nu , als ik zo op DB rondkijk , hier lopen echt tovenaars rond ( amateurkes ) waar menig beroeps nog kan van leren ( niet van mij , dat bedoel ik niet ) , ik moet inderdaad nog veel leren , en kan zeker niet tippen aan wat hier zoal verwezenlijkt word . Het spijt mij als dit alles verkeerd is overgekomen, het is niet mijn bedoeling iemand " aan te vallen " ik wou gewoon raad.
                    Vriendelijke en toffe groetjes , Wolfke

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wettelijk in orde

                      "Dit is de waarheid en niets anders dan de waarheid!"

                      100% mee eens en wijze woorden voor al wie dan ook zelfstandig wil worden!

                      Om te kunnen zakelijk concureren moet je inderdaad een beter/ander product leveren, iedere dag opnieuw, als je je vergist of het niet aankan, dan ben je arm en heb je honger!

                      -Nu maken 'wij' eens af-en-toe een 'leuke" foto, die 'wij' volledig vrij kunnen maken, in de praktijk zijn het de opdrachtgevers die de(alle) regels bepalen(als je eten wil hebben), je kan natuurlijk ook opdrachten weigeren te doen, maar dan heb je zeker honger...

                      Als zelfstandige sta je er helemaal alleen voor, keihard, er is niemand die je hand vasthoud of u verteld wat en hoe je het moet doen.
                      Vanaf de eerste dag MOET er geld binnenkomen, al was het maar om al uw investeringen en leningen af te betalen, pas dan kan je spreken van winst!..

                      Dit zijn nu eenmaal de wetten van de vrije economie.

                      Het is ook zeker niet aan iedereen gegeven om ondernemer of zelfstandige te zijn...

                      Hier is zeker van toepassing, "bezin voor je begint"!

                      En.. geef zeker mij maar fotografie als hobby, dus ik kies voor de vrijheid, het moet leuk blijven en zeker ook om in alle vrijheid creatief te zijn!!!...

                      --o ja, het valt mij ook op dat de 'beroeps' fotografen hier op BD weinig posten en/of aanwezig zijn, ik denk dat zij iedere avond te moe zijn en 's avonds van geen foto meer willen horen of zien.

                      Graag voor deze mensen wat meer respect, het is niet dat hier geen werk van zich laten zien(wegens diverse redenen) dat zij 'minder' bekwaam zijn dan hobbyisten zijn ..

                      Draai de rollen eens om, ik zou wel eens willen zien hoe de hobbyisten het er zouden afbrengen als ze eens (alleen) één 'echte dag-dagelijkse opdracht' moeten uitvoeren, van begin tot het einde, incl. papierwerk en belastingen/facturatie, enz... enz...

                      Stemt ook ff tot nadenken...




                      Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                      Beste Wolfke,

                      Ik ben iedere maand weer blij dat ik belasting moet betalen. Eerlijk gezegd kan het me gewoonweg niet genoeg zijn.

                      Als je zelfstandig fotograaf wilt worden (full-time of part-time) moet je aan twee basiseisen voldoen:

                      a) je moet kunnen fotograferen
                      b) je moet kunnen ondernemen

                      Als het aan één van de twee mankeert moet je er niet aan beginnen. En dat heeft helemaal niets te maken met vestigingseisen van de overheid. Als ik zie hoe lang mensen hier kunnen leuteren over kleine investeringen en het op kleine schaal bedriegen van de belastingdienst, dan durf ik met zekerheid te stellen dat die mensen geen zelfstandig ondernemer moeten worden.

                      Zelfstandig ondernemen is vooral veel zelf regelen. Je moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel, je moet je belastingen op orde hebben, je moet een goede boekhouding voeren, je moet geld bij elkaar schrapen om te kunnen investeren, je moet een goed ondernemingsplan opstellen, je moet klanten werven, je moet je klanten tevreden houden, je moet beter zijn dan je concurrenten, je moet origineel zijn.... dat zijn allemaal dingen die je het best zelf kunt doen. En als je nog maar net begint zul je het waarschijnlijk ook zelf moeten doen omdat je geen geld hebt om zoiets uit te besteden.

                      Dat is veel meer werk dan zo nu en dan een trouwreportage voor familieleden maken. Maar als je een eigen bedrijf kunt opzetten, dan heb je er ook veel plezier van. Maar... ondernemen is niet voor watjes. Je moet snel beslissen en riscio's niet uit de weg gaan. Een ieder die dat niet durft moet lekker blijven door-oedelen als familie-fotograaf.

                      Wie het wel durft moet eens de kamer van Koophandel in zijn of haar regio opbellen. In Nederland (en ik denk dat het in België niet anders is) zijn consulenten beschikbaar die aanstaande ondernemers helpen de eerste stappen te nemen. Ook bij de belastingdienst zijn voor ondernemers vaak heel andere faciliteiten beschikbaar dan voor particulieren.

                      Daarnaast zijn er vaak verenigingen voor jonge ondernemers waar je al dan niet met behulp van een ervaren ondernemer heel veel kennis over het ondernemen kunt vergaren.

                      Ik moet je wel waarschuwen dat het als hobby fotograferen wel iets anders is dan beroepsmatig fotograferen. Nu is het leuk, straks moet het geld opleveren. Over het algemeen is het een heel slecht idee om van je hobby je beroep te maken, want voor je het weet heb je helemaal geen hobby meer.

                      Trouwens, als je rijk wilt worden kun je beter geen fotograaf worden. Ik was vroeger vakfotografe, maar toen er steeds minder geld te verdienen viel met de fotografie ben ik iets anders gaan doen. Als ik de tarieven van fotografen nu zie, weet ik heel zeker dat ik daar goed aan heb gedaan. Voor het uurtarief van een fotograaf kom ik niet eens mijn bed uit. Dat klinkt heel erg arrogant (en misschien is het dat ook wel). Maar wat is er op tegen om amateur te zijn?

                      Al een paar maal heb ik hier gelezen over mensen die op het punt staan hun baan kwijt te raken of om een andere reden fotograaf willen worden. Het valt me op dat men vooral zit te klagen over het feit dat je in België een papiertje nodig hebt. Een paar keer heb ik ook al gelezen dat men dan een dure opleiding wil gaan volgen. Maar zo werkt het volgens mij niet. Je moet gewoon keigoed kunnen fotograferen om fotograaf te kunnen worden. Door dat papiertje te behalen kun je natuurlijk wel aan anderen “bewijzen” dat je een bepaald niveau hebt.

                      Ik werkte al een tijdje als fotografe, terwijl in Nederland op dat moment nog vestigingspapieren vereist waren. Omdat ik graag geheel zelfstandig wilde werken heb ik me toen ingeschreven voor de opleiding vakfotografie van de Foto Vakschool in Apeldoorn. Dat was toentertijd een vierjarige opleiding. Ik heb alle boeken in eens laten komen en ik heb me een paar maanden later voor het examen opgegeven. Het theorie-examen was na het doorlezen van de cursusboeken een makkie, de opdrachten van het praktijkexamen waren ook niet moeilijk. Alleen het gedeelte van het praktijkexamen dat in Apeldoorn werd afgenomen was iets moeilijker omdat ik met spullen moest werken die ik nog nooit gezien had en die bovendien lang niet zo geavanceerd waren als de apparatuur waar ik zelf mee werkte. Omdat ik nog nooit met oostindische inkt geretoucheerd had kreeg ik voor dat onderdeel zelfs een herexamen.... (wist ik veel... ik retoucheerde nooit...)

                      In die tijd slaagde slechts 23 procent van de mensen die aan het examen meededen. Het is hard om te zeggen, maar de mensen die niet slagen voor zo’n flutexamen moeten misschien beter geen fotograaf worden. Als vier jaar oefenen voor studenten niet genoeg is, moet je wel tot de conclusie komen dat fotografie niet te leren valt: je kunt het of je kunt het niet. Zelfs de duurste opleiding kan dat niet veranderen.

                      Hoewel ik er nauwelijks moeite voor heb hoeven doen, ben ik nog steeds blij dat ik het papiertje heb gehaald. Daarom liggen alle andere diploma’s ergens op zolder, terwijl het diploma van de FVS in een lijstje in mijn werkkamer hangt, vlak naast mijn PostScript-certificering van Adobe.

                      Je zegt dat je het niet voor je beroep wilt gaan doen, maar als ik het zo lees wil je het wel als een soort nevenfunctie gaan uitvoeren. Ik denk dat het voor je klanten niet uit mag maken of je het full-time of part-time doet. Als ze je er voor betalen, zul je een professionele kwaliteit moeten kunnen bieden. Niet alleen in technisch opzicht, maar ook in financieel opzicht. Zwartwerkers vormen oneerlijke concurrentie voor mensen die wel hun belasting betalen, wel flink investeren en wel de nodige papieren hebben. Als je echt zo goed bent dat je commerciële opdrachten kunt aannemen, dan moet het toch ook geen probleem zijn om net als de profs je vestigingspapieren en je boekhouding te regelen. Ik heb er helemaal geen moeite mee als iemand langzaam de status van amateur inwisselt voor die van professional, zolang er maar geen sprake is van oneerlijke concurrentie.

                      Ik hoop dat ik je met deze gedachten een klein beetje verder heb kunnen helpen.

                      Met vriendelijke groet,
                      Miriam



                      Maakt dit papiertje het verschil? Ik denk het niet, maar door een dergelijk diploma te halen bewijs je in ieder geval dat je een bepaalde kwaliteit kunt leveren.
                      Last edited by teddy-bear; 10 juni 2005, 16:18.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wettelijk in orde

                        Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
                        "Dit is de waarheid en niets anders dan de waarheid!"
                        Sta eens daaaaagen in de studio....
                        Sleep eens daaaagen aan een stuk met "objecten" *
                        Buiten is het warm en binnen na een paar uren eveneens.....
                        Een klant wilt haast met zijn cataloog....
                        En wat zijn die objecten??
                        d o o d s k i s t e n

                        Een bepaalde klant > steenrijk > zeurt altijd over de prijzen....
                        vraagt om voor hem een studiootje in te richten zodat de klant
                        zelf zijn foto's kan maken.....

                        Een bepaalde klant > steenrijk > betaalt zijn facturen niet tijdig.
                        De bedragen zijn goed te doen....maar hij betaalt ze niet.
                        Maar hij koopt wel 15 nieuwe bedrijfswagens...i.v.m. boekhoudkundige
                        "dingen"...

                        Wil iemand nog voorbeelden?...
                        Een fotograaf "trek" niet enkel en alleen fotokes he!

                        Dit is gewoon een voorbeeldje uit mijn omgeving...
                        en het gaat niet over ondergetekende hee

                        Heb je een hobby? Houd die hobby!
                        Van zodra dit "werk" wordt....is het zo goed als naar de vaantjes.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wettelijk in orde

                          Nog even een nota ter verduidelijking . Ik beweer dus zeker niet dat een proffotograaf niet kan wat vele " amateurkes " hier kunnen eh , het is gewoon een feit dat een beroepsfotograaf niet zoveel tijd in één foto kan steken als een " ammateur " nogal logisch .
                          Lee aan iedereen die ik tegen de benen gestapt heb , mijn exuses , en hiermede zou ik dan dit hoofdstuk willen afsluiten, om WO III te vermijden
                          Vriendelijke en toffe groetjes , Wolfke

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wettelijk in orde

                            Oorspronkelijk geplaatst door wolfke
                            Nog even een nota ter verduidelijking . Ik beweer dus zeker niet dat een proffotograaf niet kan wat vele " amateurkes " hier kunnen eh , het is gewoon een feit dat een beroepsfotograaf niet zoveel tijd in één foto kan steken als een " ammateur " nogal logisch .
                            Lee aan iedereen die ik tegen de benen gestapt heb , mijn exuses , en hiermede zou ik dan dit hoofdstuk willen afsluiten, om WO III te vermijden
                            Wolfke, ik begrijp jouw goede bedoelingen maar hier ben je een
                            beetje mis
                            Nadenken over een concept bijv. > dat is tijd steken in een foto.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wettelijk in orde

                              Oorspronkelijk geplaatst door wolfke
                              Nog even een nota ter verduidelijking . Ik beweer dus zeker niet dat een proffotograaf niet kan wat vele " amateurkes " hier kunnen eh , het is gewoon een feit dat een beroepsfotograaf niet zoveel tijd in één foto kan steken als een " ammateur " nogal logisch .
                              Lee aan iedereen die ik tegen de benen gestapt heb , mijn exuses , en hiermede zou ik dan dit hoofdstuk willen afsluiten, om WO III te vermijden

                              Dit is (tot hier toe) een gezonde discutie, info en persoonlijke meningen en moet zeker kunnen.

                              En is iedereen(gelukkig) vrij in zijn doen en laten en denken.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Wettelijk in orde

                                Oorspronkelijk geplaatst door wolfke
                                euhhhh ik heb blijkbaar een gevoelig onderwerp aangepraat . Ook dwalen we wel zeer ver af . Ik ben niet van plan mijn baan op te geven , om fotograaf te spelen . Ook ben ik niet van plan , elke week op één of ander feest fotograaf te spelen ( ik dacht toch dat ik dat alles eerder vermeld had ) De vraag was en blijft , stel ik doe vier reportages per jaar , wat moet ik dan doen om wettelijk in orde te zijn? Dit gaat mij dus niet om een eigen bedrijf of wat dan ook uit de grond te stampen . Voorts is het inderdaad wel zo , dat wat hier aangehaald word zeer juist is , een "proffotograaf " heeft studie's gedaan , diploma's gehaald en weet ik nog wat allemaal . Nu , als ik zo op DB rondkijk , hier lopen echt tovenaars rond ( amateurkes ) waar menig beroeps nog kan van leren ( niet van mij , dat bedoel ik niet ) , ik moet inderdaad nog veel leren , en kan zeker niet tippen aan wat hier zoal verwezenlijkt word . Het spijt mij als dit alles verkeerd is overgekomen, het is niet mijn bedoeling iemand " aan te vallen " ik wou gewoon raad.
                                Wolfke, ik neem je niets kwalijk, maar ik hoop wel dat je zult inzien dat je met vier keer per jaar `beunen` ook onder de duiven van professionals schiet. Als je het voor niets doet, is het vrijwilligers werk of een vriendendienst. Maar als je er geld aan verdient is het beunhazerij. In dat geval moet je net als andere professionals aan alle wettelijke vereisten voldoen.

                                Ik weet dat je niemand wilde aanvallen en zo heb ik het ook helemaal niet ervaren. Maar je vroeg raad en die heb je dan ook volop gekregen

                                Groeten, Miriam
                                Last edited by mvdh; 10 juni 2005, 17:40.

                                Comment

                                Working...
                                X