Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke zwart-wit film met fijne korrel en veel kontrast?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke zwart-wit film met fijne korrel en veel kontrast?

    Onlangs kocht ik een lens en daar hing toeval nog een Nikon F100 aan

    Rolletje Ilford HP5 gekocht, testopnames gemaakt en laten ontwikkelen bij Schelfhout in Antwerpen. De ervaring na 10 jaar terug film te gebruiken is wel tof, de camera is super en de negatieven digitaliseren viel wel mee. Het resultaat is OK maar niet helemaal wat ik zoek.
    - Ik vind HP5 toch wat te grof - een korrel moet er zijn maar liefst subtieler.
    - Ik zie graag die hele contrastrijke opnames, met veel donkere tinten erin. Toevoegen in nabewerking kan maar is een beetje 'zonde'. Ik heb begrepen dat de ontwikkeling vooral een grote rol speelt maar zelf ontwikkelen wil ik echt niet doen. Ik hoop dat er ook contrastrijkere films bestaan.
    - 400 ISO is erg handig want je hebt wat speelruimte qua belichtingstijd/diafragma. Desnoods wil ik lager gaan maar dan liever 200 ISO dan 100.

    Welke zwart/wit film probeer ik best eens?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Welke zwart-wit film met fijne korrel en veel kontrast?

    In welke ontwikkelaar hebben ze jou HP5 ontwikkeld ? Er zijn zoveel combinaties mogelijk met elk zijn specifieke resultaten. Maar wil je weinig of geen korrel dan zal je een laaggevoelige film bv 25 ISO moeten gebruiken, dit met een regelmatige ontwikkeling op 20° gaat je mooie negatieven opleveren met een rijke toonschaal. Wil je meer contrast dan moet je naar hooggevoelige film gaan . 400 ISO en deze ontwikkelen ofwel push (warmer, langer en met hevige agitatie) Zo belichte ik vroeger de APX 400 als 1600ISO en ontwikkelde deze gedurende 10 minuten bij 20° in Neutol papier ontwikkelaar in een verhouding van 1:40 Heel mooi contrast maar ook veel korrel. Dat is in de analoge fotografie altijd zo: laaggevoelig = weinig korrel/gewoon contrast , hooggevoelig = veel korrel/groot contrast (weinig toonschaal). Wil je dit kunnen veranderen en naar je hand zetten? Voila, daarvoor hebben ze de digitale fotografie uitgevonden. Veel succes verder met je filmpjes.

    Comment


    • #3
      Re: Welke zwart-wit film met fijne korrel en veel kontrast?

      Als je zelf niet ontwikkeld kan ik Ilford XP2 aanbevelen, belichten als 200 iso: deze zal het dichtst bij je doel komen.
      Als je ZELF ontwikkeld kan ik het volgende aanbevelen (knipoog naar beeldmaker) Ilford Pan-F in Ilford Perceptol belicht als 80 tot 100 iso en voldoende langer (push) ontwikkeld.

      YMMV
      Last edited by Nerdifant; 10 juni 2014, 00:27.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Welke zwart-wit film met fijne korrel en veel kontrast?

        ben altijd tevreden geweest over de kodak tri-x film.

        Comment


        • #5
          Re: Welke zwart-wit film met fijne korrel en veel kontrast?

          Kodak Tri-X 400 in combinatie met Kodak HC-110 developer geeft prachtige resultaten
          Voorbeeld waar ik de grain en structure zeer mooi vind: https://www.flickr.com/photos/jensdh...57642492776255

          Comment


          • #6
            Re: Welke zwart-wit film met fijne korrel en veel kontrast?

            Vind ik toch al behoorlijk wat korrel. Zelf heb ik graag de Neopan 400NC, maar die geeft juist heel veel grijstinten en dat is niet wat de TS zoekt. T-max is nog een optie en in 100iso vrij hevig van contrast.

            Comment


            • #7
              Re: Welke zwart-wit film met fijne korrel en veel kontrast?

              Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
              In welke ontwikkelaar hebben ze jou HP5 ontwikkeld ?
              Geen idee, als is het één van de enige plaatsen waar men het nog kan weten omdat men zelf ontwikkelt. De meeste zaken lijken alles naar CEWE in Duitsland te sturen.

              Ik denk dat ik Ilford XP2 eens ga proberen - de belichtingsspeelruimte spreekt me wel aan en als Agfa medewerker ligt Kodak gebruiken toch een beetje moeilijk
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Re: Welke zwart-wit film met fijne korrel en veel kontrast?

                XP2 is geen zwart wit film maar een monochrome kleurenfilm. ontwikkelt in C41 (kleurenontwikkelaar). wel makkelijk, goedkoop, maar je krijgt nooit de "look" van een zwart wit film. Qua korrel moet je je geen zorgen maken,(geen zilverhalogeniden) dus geen korrel, maar je contrast is hierbij ook heel zwak.je beeld is opgebouwd door kleurstoffen. Waarbij digitale nabewerking een must is . ..@Laurens .En sinds wanneer kan CEWE echte zwart-wit ontwikkelen?

                Comment

                Working...
                X