Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke cd foto's branden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke cd foto's branden

    kan iemand mij hierin raad geven waar ik het beste
    mijn foto's op zet,
    ik heb hier gewoon cd roms van sonny 700MB
    en dan DVD+R 4.7GB
    en de DVD+RW ook 4.7GB
    de bedoeling is dat ze erop blijven staan dus zal de laatste het al niet zijn eigenlijk
    Groetjes Leen
    Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

  • #2
    Re: welke cd foto's branden

    Dag Leen,

    Op BD lopen een paar interessante topics over het backuppen van foto`s maar kort gezegd is iedereen het erover eens dat backuppen op een CD of DVD geen goede methode is. De DVD`s of CD`s zijn hoogstwaarschijnlijk na x jaar niet meer leesbaar. Dit heeft te maken met het feit dat de chemische verbindingen van beschrijfbare CD`s/DVD`s niet zo goed bestand zijn tegen de tand des tijds.

    Concreet zou ik mij een externe harde schijf aanschaffen en daar je foto`s op backuppen. Leg de schijf ver weg van je computer na de backup zodat in geval van diefstal van je computer je foto`s tenminste niet verloren zijn. Je hebt dan 2 kopies. 1 op je computer en 1 op de externe harde schijf.

    Wil je toch voor je eerste keuze gaan (op DVD/CD) zetten dan zou ik DVD+R aanraden van een A-merk zoals bv. Sony., Verbatim, ... Kies zeker niet voor de RW DVD`s.
    Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

    Comment


    • #3
      Re: welke cd foto's branden

      Bedankt voor je snelle reactie,
      had de zoekfunctie wel al gebruikt maar vond niet het anwtoord op mijn vraag over de keuze van welke cd rom het beste is,
      een externe harde schijf ben ik van plan om aan te schaffen heb het al voorgehad met enkele cd roms die niet meer leesbaar zijn,maar voorlopig moet ik het zo nog doen
      alvast bedankt
      Groetjes Leen
      Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

      Comment


      • #4
        Re: welke cd foto's branden

        Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
        Dag Leen,

        Op BD lopen een paar interessante topics over het backuppen van foto`s maar kort gezegd is iedereen het erover eens dat backuppen op een CD of DVD geen goede methode is. De DVD`s of CD`s zijn hoogstwaarschijnlijk na x jaar niet meer leesbaar. Dit heeft te maken met het feit dat de chemische verbindingen van beschrijfbare CD`s/DVD`s niet zo goed bestand zijn tegen de tand des tijds.

        Concreet zou ik mij een externe harde schijf aanschaffen en daar je foto`s op backuppen. Leg de schijf ver weg van je computer na de backup zodat in geval van diefstal van je computer je foto`s tenminste niet verloren zijn. Je hebt dan 2 kopies. 1 op je computer en 1 op de externe harde schijf.

        Wil je toch voor je eerste keuze gaan (op DVD/CD) zetten dan zou ik DVD+R aanraden van een A-merk zoals bv. Sony., Verbatim, ... Kies zeker niet voor de RW DVD`s.
        Ik wens hier volgende nog aan toe te voegen:
        Uit een test van C'T magazine, editie september stelt men vast dat naast de kwaliteit van je schijfje ook de kwaliteit van je brander cruciaal is (logisch). Deze test behandelde verschillende merken met toch verrassende resultaten. Uit de test kwam ook dat je best nooit op de maximale snelheid van de DVD brander en/of je DVD schijf mag werken. Hoe hoe hoger de snelheid hoe lager de kwaliteit. Een 16x DVD schrijf je op 8x in je 22x brander bvb.
        Het is ook goed te weten dat er maar een beperkt aantal fabricanten deze schijfjes maken voor verschillende merken. Van JVC is er een schijf op de markt (producent is Taiyo Yuden) die het label "Archival grade" draagt, van top kwaliteit is en wordt aangeraden door C'T.
        Wat DVD-RW en DVD-RAM betreft zou de volgens deze test de fysieke eigenschappen veranderen tijdens de eerste 10 schrijbeurten en zijn deze te mijden.
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: welke cd foto's branden

          Dank voor de aanvulling HAL-61. Het klopt inderdaad dat je best traag kan branden. Zelf brand ik altijd op 2x speed ook al kan de schrijven 16x aan. Hoe sneller je schrijft, hoe slechter de kwaliteit. Concreet brand je 0`n en 1`n op die CD/DVD. Dit zijn kleine puntjes die de laser brandt. Hoe sneller de schrijfsnelheid hoe meer ovaal de puntjes zijn ipv rond wat de kwaliteit niet ten goed komt.
          Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

          Comment


          • #6
            Re: welke cd foto's branden

            Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
            Dank voor de aanvulling HAL-61. Het klopt inderdaad dat je best traag kan branden. Zelf brand ik altijd op 2x speed ook al kan de schrijven 16x aan. Hoe sneller je schrijft, hoe slechter de kwaliteit. Concreet brand je 0`n en 1`n op die CD/DVD. Dit zijn kleine puntjes die de laser brandt. Hoe sneller de schrijfsnelheid hoe meer ovaal de puntjes zijn ipv rond wat de kwaliteit niet ten goed komt.
            FYI
            Er is een fundamenteel verschil in technologie tussen geperste CD/DVD's en zelf geschreven exemplaren zie

            With the rise of the MP3 format, burning your own music CDs has never been so popular -- or so easy. CDs have become one of the most widely adopted data-storage mechanisms.


            Uw gekochte CD/DVD's bevatten geen systeem om gebrande puntjes in een alu laag te maken zoals een geperste maar een organische kleurmolecule die van structuur en opaciteit verandert bij een energiepuls zoals een "laseraanslag"
            Dat is ook de reden dat de zogezegde "duurzaamheid" van de data op dit medium zwaar overroepen is omdat de basisstructuur van deze kleurmolecule de "transparante" staat is ttz zonder informatie wat dus neerkomt op een geleidelijk verlies van data informatie .. afhankelijk van hoe het medium opgeslagen wordt
            FWIW

            Comment


            • #7
              Re: welke cd foto's branden

              bedankt voor de ractie's
              zo te lezen want snap niet veel van al dat branden doe ik toch veel verkeerd
              ik steek gewoon de cd rom in de laptop en selecteer mijn foto's en kopieer zo naar de schijf,dus eigenlijk brand ik deze dan niet
              Groetjes Leen
              Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

              Comment

              Working...
              X