Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

WAAROM maken we een foto zoals we die maken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • WAAROM maken we een foto zoals we die maken?

    Een minder filosofische vraag dan mijn vorige (open) vraag "WAAROM maken we fotos?"
    WAAROM maken we foto's? :confused: Tja, iedereen kan wel enkele goeie redenen opsommen waarom hij of zij foto's maakt. De meeste mensen die ik ken in mijn omgeving maken alleen foto's van de "eigen" kinderen of kleinkinderen, van "hun" vakantie of als herinnering aan een belangrijk of een mooi moment uit


    Als je op sites of in boeken fotos ziet dan zijn die herkenbaar van een bepaalde fotograaf. De kunde van de fotograaf zal weliswaar evolueren echter meestal zullen zijn fotos herkenbaar blijven. Bij showcase zie je regelmatig fotos waarin je de auteur ook direct herkent. En als lid van een fotoclub maak ik het vaak mee dat wanneer een foto of dia getoont wordt men niet eens moet vragen wie deze gemaakt heeft.

    Het onderwerp, techniek, benadering, doel, compositie, enz. maken een foto meestal herkenbaar. Durven we te stellen dat dit kan beinvloed zijn door opleidingsniveau, religie, herkomst, studierichting, geslacht, leeftijd, enz.

    Maakt iemand een eerder objectieve dan een suggestieve foto?
    Maakt iemand met een drukke job fotos van stillevens of van sport?
    Maken Nederlanders andere fotos dan Belgen, of iemand die kunstacademie gevolgd heeft andere fotos dan iemand die talen heeft gestudeerd? etc.
    Waarom maken we een foto zoals we die maken?
    Ik weet niet of er veel reacties op zullen komen maar het is het proberen waard.
    'k Ben benieuwd naar de reacties
    Benny
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

  • #2
    Re: WAAROM maken we een foto zoals we die maken?

    Volgens mij maken de meesten foto's zoals ze ze maken omdat ze zo kijken. maw je kan als het ware zien aan de foto's hoe de fotograaf het onderwerp zag.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: WAAROM maken we een foto zoals we die maken?

      Elke vogel zingt zoals hij gebekt is.
      Dus neemt elke fotograaf foto's naar zijn kijk op de wereld.
      Natuurlijk dat de kijk op de wereld van iemand ook afhangt van leeftijd, studies, beroep en wat nog allemaal. Zo zal elke fotograaf wel groeien in zijn manier van foto's nemen omdat men toch altijd weer dingen beleeft die je kijk op de dingen verandert en ook omdat je dingen opsteekt van de anderen rondom jou.
      Een deel fotografen blijven de fotografie redelijk theoretisch (volgens het boekje) benaderen en deze groep kunnen mooie foto's opleveren maar zullen niet zo snel 'herkenbaar' zijn.
      Anderen hebben een uitgesproken eigen kijk op de dingen en leggen die ook in hun foto's, deze groep fotografen leveren dan ook regelmatiger foto's af met een 'WOW'-factor en leveren ook meestal zeer 'herkenbaar' werk.
      Wat niet wil zeggen dat de mensen van de eerste groep minder plezier van hun hobby zouden hebben.
      Ook denk ik dat de foto's van de fotografen van de eerste groep meer algemene aanvaarding zullen vinden.
      De fotografen van de tweede groep daarentegen zullen echter meer uitgesproken voorstanders of tegenstanders van hun werk vinden.

      Nog een geluk dan niet iedereen dezelfde kijk heeft op de wereld, juist daarom is er plaats voor zoveel merken en modellen van alle produkten rondom ons en vind iedereen wel een partner (M/V) naar zijn zin zonder dat we allemaal jaloers moeten zijn op deze van een ander. Ik denk dat het leven zeer saai zou zijn als deze diversiteit er niet was.

      Dat is ook telkens weer het leuke aan de SD's: Je bezoekt met een groep fotografen een bepaale locatie en als je achteraf de verschillende albums bekijkt lijkt het soms wel dat iedereen ergens anders was
      Last edited by FilMar; 16 september 2004, 21:20.
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

      Comment


      • #4
        Re: WAAROM maken we een foto zoals we die maken?

        Ik sluit me daar volledig bij aan. Niemand ziet (voelt) hetzelfde.

        E
        Canon 400d (kit met 17-85 IS USM en batry-grip) + A70

        Comment

        Working...
        X