Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volgende stap van Adobe ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Volgende stap van Adobe ...

    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    Ja idd, ik heb ook vernomen dat er al fotografen zijn die een dreigende e-mail zouden ontvangen hebben van Adobe om up te graden naar de nieuwste versie omdat de oude licentie niet meer geldig zou zijn. Ze dreigen met schadevergoeding en geen toegang meer tot de cloud.
    Wat er nu precies van waar is weet ik voorlopig het fijne niet van.
    Als er op die oude versie ooit een "uiterste gebruiksdatum" is vermeld, dan zou Adobe iets kunnen doen.
    Maar ik neem aan dat er toen nergens vermeld is geweest dat de aangekochte programma's maar tot een bepaalde datum zouden mogen worden gebruikt.
    En daarom denk ik dat Adobe toch iets heel speciaals uit de "trukendoos" zal moeten toveren om dat proces te kunnen winnen.
    Dat ze geen updates meer maken voor oude programma's, dat geen probleem, maar dat ze gebruikers van die programma's op zo'n manier beginnen te dwingen om mee in hun systeem van maandelijkse betalingen te stappen, dat is er toch zwaar over...

    Het draait natuurlijk allemaal om de centen, maar als ik iets koop waar niet op vermeld is dat ik het tot een bepaalde datum mag gebruiken, dan wil ik dat ook kunnen gebruiken zolang dat het voor mijn bruikbaar blijft of voor zolang het blijft werken.
    Als ik een fiets koop, dan moet de fietsenmaker na 10 jaar ook niet komen dreigen met een proces dat ik die fiets niet meer mag gebruiken, en dat ik die moet weggooien en een nieuwe kopen.
    Dat is volgens mij wat Adobe op dit ogenblik wel probeert te doen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #32
      Re: Volgende stap van Adobe ...

      We have recently discontinued certain older versions of Creative Cloud applications and as a result, under the terms of our agreement, you are no longer licensed to use them.
      Met de intrede van CC (2013) koop je geen software meer maar huur je de software.
      De maandelijkse betaling is dus om de software te gebruiken. Dat stond en staat in de voorwaarden vh contract: license to use.
      Om de een of andere reden zijn er blijkbaar mensen die menen dat als je iets huurt voor een bepaalde tijd je dan automatisch eigenaar wordt. Dat is dus niet.

      Je kan het vergelijken met een huurcontract vs een koopcontract. Het eerste geeft je het recht om het te gebruiken zolang je huur betaalt, het tweede verschaft je een eigendomsrecht.
      Als je stopt met het betalen van huur lijkt het mij perfect aanvaardbaar dat je dan ook geen recht meer hebt om het te gebruiken.

      Ook al vind je bv dat je na 30 jaar huishuur betalen je eigenlijk de aankoopwaarde ve huis al meer dan betaald hebt, dan nog maakt dat niet automatisch dat je eigenaar bent geworden.

      Wat natuurlijk niet zou kunnen is dat ze een programma (zoals CS6) verkochten en nu zouden verbieden om dat nog te gebruiken.
      Maar dat stelt Adobe dus niet, wel: certain older versions of Creative Cloud applications.

      Mensen die dus hun (gebruiks)contract (license to use) hebben opgezegd maar desondanks het nog altijd blijven gebruiken zijn dus in overtreding met de voorwaarden van Adobe. Ik zie daar geen onwettelijkheid vanwege Adobe in.

      Anderzijds zou je op die manier goedkoop PS kunnen verkrijgen lijkt me. Je neemt een abonnement voor een jaar, installeert PS en daarna stop je je abonnement.
      Voor €145 zou je dan PS hebben en menen dat je dat dan tot het einde der dagen mag gebruiken. (???)

      Ikzelf was eerst wat meewarig over de formule maar heb me er ondertussen al lang bij neergelegd.
      Het is nu ook niet dat €12/m je bank gaat breken; ik doe wel zottere uitgaven dan dat.

      Als je je niet kan vinden in de lease-formule van Adobe (of bv ook Microsoft Office) dan kan je perfect naar andere programma's overstappen zoals Capture One bv; aan ieder de keuze.

      Comment


      • #33
        Re: Volgende stap van Adobe ...

        Ik dacht dat het hier over een aangekochte versie ging, omdat ze die nog kunnen blijven gebruiken zonder dat ze er maandelijks voor moeten betalen.
        Als je iets huurt dan is het inderdaad normaal dat je het niet meer kan gebruiken als je geen huur meer betaalt (de meeste zaken die je huurt moet je dan inleveren, en als het over een woning gaat dan zal je moeten verhuizen...).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #34
          Re: Volgende stap van Adobe ...

          Zo ik had begrepen verkocht Dolby CD-ROM's met PS CC "for installation purposes", als alternatief voor installatie vanop het internet.
          Misschien dat daar de verwarring bij sommigen onstond.
          Ik vermoed dat de reclame die dat bedrijf voerde ietwat misleidend was zodat sommigen dachten dat ze PS CC kochten in de zin van de CS versies vroeger: je installeert en zolang je niet update naar de nieuwe versie kan je dat blijven gebruiken.

          Adobe heeft dat een tijdlang oogluikend toegestaan maar blijkbaar zijn ze nu in actie geschoten. Waarschijnlijk met de bedoeling om toch een deel van die mensen te doen overstappen naar de laatste versies en het maandelijks abbonnement.

          Juridisch denk ik dat ze niet sterk staan. Of je nu installeert vanuit de Cloud of van een CD-ROM, uiteindelijk teken je wel in op de lease-formule van Adobe CC.

          Comment


          • #35
            Re: Volgende stap van Adobe ...

            De laatste mail die ik van Adobe Creative Cloud for Phtographers kreeg,stelt dat ik voor10.07 eu LR/PS/LR Classic/Portfolio &Spark kan :KOPEN voor slechts 10.07Eu maand tot 23/5.
            Daaronder een drukknop:NU KOPEN.
            Ze zouden dus beter schrijven:HUREN en NU HUREN.

            Comment


            • #36
              Re: Volgende stap van Adobe ...

              Als je iets koopt met een maandelijkse afbetaling, dan verwacht je dat er een einddatum wordt vermeld.
              Als je iets huurt, dan betaal je voor iets dat je mag gebruiken zolang de huurovereenkomst geldt.

              Daarom moeten ze er volgens mij op hun website inderdaad "huren" bij zetten in plaats van "kopen".
              Maar ik heb geen rechten gestudeerd, ze zullen er bij Adobe hun legertje advocaten wel op gezet hebben om alles op hun website te controleren...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #37
                Re: Volgende stap van Adobe ...

                Ik vermoed dat het juridisch wel ok is om het "kopen" te noemen.
                Je koopt een licentie voor een zekere tijd. Zijnde 1 maand. Elke maand opnieuw krijg je in principe dan een verlenging of nieuwe licentie.

                Is beetje gelijkaardig aan portretrechten/auteursrechten "kopen" of in licentie geven. In de meeste gevallen staat daar een beperking op in tijd als het om een professionele productie gaat.

                Comment


                • #38
                  Re: Volgende stap van Adobe ...

                  Nog 3 dagen:

                  Photography plan 20 GB €10,07 /maand ipv 12,09 (incl BTW, voor 1 jaar)

                  Hurry !

                  Comment


                  • #39
                    Re: Volgende stap van Adobe ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik dacht dat het hier over een aangekochte versie ging, omdat ze die nog kunnen blijven gebruiken zonder dat ze er maandelijks voor moeten betalen.
                    Als je iets huurt dan is het inderdaad normaal dat je het niet meer kan gebruiken als je geen huur meer betaalt (de meeste zaken die je huurt moet je dan inleveren, en als het over een woning gaat dan zal je moeten verhuizen...).
                    De aangekochte versie noem Lightroom 6 en niet CC.
                    Bij elke upgrade binnen de CC licentie kon je kiezen om de oude versie te laten staan.
                    Zodoende heb je eigenlijk 2 versies op je PC staan terwijl je er maar voor 1tje betaald.

                    Het zijn die oude versies waar Adobe nu komaf mee wil maken.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #40
                      Re: Volgende stap van Adobe ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      De aangekochte versie noem Lightroom 6 en niet CC.
                      Bij elke upgrade binnen de CC licentie kon je kiezen om de oude versie te laten staan.
                      Zodoende heb je eigenlijk 2 versies op je PC staan terwijl je er maar voor 1tje betaald.

                      Het zijn die oude versies waar Adobe nu komaf mee wil maken.
                      Kunnen ze dit niet makkelijk inbouwen in hun volgende update dat alle vorige versies verwijdert worden ?

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Volgende stap van Adobe ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Kunnen ze dit niet makkelijk inbouwen in hun volgende update dat alle vorige versies verwijdert worden ?

                        grts
                        Sieg
                        Ja, dat kian eventueel, maar dit is vaak spelen met vuur. Al een paar keer mee gemaakt dat een update fallikant af loopt. Wat een geluk om dan op de voorgaande versie te kunnen verder werken.
                        Trouwens ooit heb ik van softwarepakketten de update zo genegeerd omdat die meer ambras dan verbetering toe voegde aan het pakket en dan ben je gelukkig dat je die oude vrsie nog werkende hebt.
                        Natuurlijk moet je er geen 100 hebben van staan.
                        Misschien er ook even bij nadneken. Het is nooit gegarandeerd dat in de oude versie wekrnede plugins dat ook zullen doen in de upgrade. Is al een paar maal voor gekomen. Dit geldt ook voor firmware-upgrade waar je helaas geen roll-back kan doen en ook niet naar een oudere versie kan terug vallen waar al je "th-partys dan wel nog werken.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #42
                          Re: Volgende stap van Adobe ...

                          In Shoot van november 2019 staat een artikel met 14 handige effecten in Lightroom Classic. Interessant voor wie dat heeft (ik niet dus). Ik werk nog steeds op een via CD op mijn computer gedownloade versie van LR5. OK, niet zoveel mogelijkheden als die nieuwere versies maar veeeeeel goedkoper. Met mijn pensioentje als werknemer uit de privé-sector kom ik niet al te ver en die abonnementsformule van 12 euro was mij al veel te duur. Dus denk ik er niet aan om dit te nemen wanneer het nog duurder zou worden.
                          Zou men in Shoot ook eens geen artikel kunnen schrijven over de goedkopere alternatieven van Adobe CC & Co?
                          Iets in de genre van Test-Aankoop" met vergelijking van alternatieven met hun prijs, hun mogelijkheden, hun voordelen en nadelen. Dat zou voor velen pas een interessant artikel zijn in plaats van die reclame voor LR Classic..

                          Comment


                          • #43
                            Re: Volgende stap van Adobe ...

                            Vergelijkingen (voor en nadelen) tussen de verschillende gratis fotobewerkingsprogramma's kan je via Google ook wel vinden, maar die zijn wel bijna allemaal in het Engels (en ik begrijp dat niet iedereen dan kan volgen).
                            Met welk programma je wil werken hangt ook af van je persoonlijke voorkeur, een programma waarmee je gewoon bent om te werken, daarmee krijg je dikwijls meer gedaan dan met een programma dat wel meer mogelijkheden biedt, maar waar je veel te lang moet zoeken naar die mogelijkheden omdat je niet gewoon bent om met dat programma te werken.
                            Voor mij persoonlijk blijft Elements een goede keuze, omdat ik daar al jaren mee werk, en ook voor een groot deel omdat ik dan niet verplicht ben om een abonnement te betalen, en ik ben ook niet verplicht om elke keer de laatste nieuwe versie aan te kopen als die uit komt. Soms zit er in de nieuwe versie wel een vernieuwing waarmee ik voor het soort foto's dat ik maak wel wat kan doen, en dan gebeurt het dat ik er nog eens geld aan uitgeef om te "upgraden", maar dat gebeurt lang niet elk jaar.

                            Ik betaal ook niet graag allerlei abonnementen, als het echt niet anders kan, dan probeer ik ook alternatieven te kiezen die zo weinig mogelijk doorwegen op mijn maandelijkse budget.
                            Als je niet goed uitkijkt, dan betaal je maandelijks aan al die abonnementen al gauw meer dan 100 euro (internet, tv, gsm...) en als je met een beperkt budget moet toekomen, dan weegt dat inderdaad heel zwaar door.
                            Zo lang ik nog aan het werk ben is het voor mij geen probleem om die kosten te betalen, maar dat zal binnen een paar jaar ook anders worden...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Volgende stap van Adobe ...

                              Ik ben voor LR over gestapt op DxO Optics, Photoshop werd GIMP en mijn oude Premiere CS6 die na maanden niet gebruik op de laptop plots nog slechts het eerste filmpje in de timeline speelt en bij het tweede een bevroren beeld geeft is vervangen door Kdenlive. Op de desktop werkt Premiere trouwens nog wel perfect dus mogelijk is er in de laatste 6 maanden een Windows update geweest die de boel in het 100 heeft doen lopen.
                              Ik speel niet mee met het abonnementsmodel van Adobe gezien het beperkte gebruik (1 keer een video maken/jaar, 1-2 keer per jaar foto's met LR).
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment


                              • #45
                                Re: Volgende stap van Adobe ...

                                Het zijn inderdaad weerkerende kosten die je budget kunnen ondermijnen.

                                Ik werk nog steeds met LR 6.14, mijn laatste aangekochte body, een EOS M100 wordt nog net ondersteund. Maar ooit zal ik een nieuwe kopen en dan zal ik elke maand aan Adobe moeten betalen.
                                Maar alternatieven kosten door de jaarlijkste upgrades toch ook snel de helft daarvan per jaar.
                                We spreken dus over € 144/2 = 72 per jaar.
                                Ondertussen heb ik al 2 of 3 jaar niets betaald.

                                Ik steek het geld, de tijd en energie om naar een alternatief voor LR over te schakelen - waarvan het resultaat hoogstwaarschijnlijk niet beter zal zijn - in oa een degelijke tweedehands printer en alternatieve inkten en papier. Een éénmalige kost voor minstens een jaar of twee. Daarmee bespaar ik veel meer op mijn fotografiebudget zonder aan gebruiksgemak en mogelijkheden in te boeten.
                                Idem voor camera's en lenzen, het hoeft niet altijd het laatste nieuw model te zijn.
                                Last edited by palombian; 16 november 2019, 12:28. Reden: zinswending

                                Comment

                                Working...
                                X