Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervanger voor een compactje voor bij de pc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervanger voor een compactje voor bij de pc

    Misschien een rare titel en vraag. Ik heb altijd bij de pc een (ondertussen antiek) compactje liggen: een Lumix DMC-LS60 6Mpix met AA batterijen. Die heeft als enige functie om foto's te maken als ik iets uit elkaar haal om daarna te weten hoe het terug in elkaar moet. Of als ik met modelbouw bezig ben eens een fotootje te nemen en naar mede gestoorden te sturen of op een forum te zetten. De kwaliteit is goed genoeg voor het doel, het ding neemt geen plaats, weegt niets en AA batterijen betekent dat die direct vervangen zijn als die leeg zijn dus niet wachten dot die accu weer opgeladen is.

    Maar dat ding is nu meer dan bejaard en krijgt stilaan kuren. De knoppen reageren niet goed meer, soms moet je de sd kaart eens een extra duwtje geven etc. En die paar keer dat die gevallen is zullen er ook geen deugd aan gedaan hebben. Dus die is aan vervanging toe. Ik dacht zoiets vind je wel in een of ander grootwarenhuis voor minder dan 100 euro. Maar dat valt tegen. Dus vraag ik hier maar eens wat de opties zijn.

    Het volgende staat op het "verlanglijstje":
    - een simpele sd kaart die er vlot in en uit gaat
    - liefst iets compact
    - geen geweldige zoom nodig maar moet wel "nabij" opnames kunnen maken. Geen echte macro, maar ook niet dat ik telkens van mijn stoel moet komen om vanop 2 meter afstand 1 foto te maken. Zo vanop 30-40cm iets zo groot als een gsm fotograferen is ideaal.
    - hoeft geen 20Mpix te zijn, als het voor het net is gaan die toch naar 1024 of nog kleiner.
    - wel wat meer hoge iso maar die hoeven niet perfect te zijn
    - ik ga er geen 200 euro aan geven maar tweedehands is geen probleem

    Ik heb wel mijn 5DII maar die CF kaarten zijn hiervoor niet handig en die neemt ook teveel plaats in. Ik heb wel mijn 300D nog liggen maar die heeft ook CF kaarten en in de hoge iso is die zeker niet beter dan die Lumix. Een andere Canon is een optie maar dan zal het een oudere tweedehands worden.

    Ideeën, andere opties?

  • #2
    Re: vervanger voor een compactje voor bij de pc

    Voor dat doel heb ik een Canon compact toestel.
    Ik ben er NIET tevreden van.
    Het ding vreet batterijen tot en met. De beeldkwaliteit valt wel mee voor dit type toestel en wat ik maar betaald heb.
    Maar het feit dat het zo erg batterijen vreet is echt niet te doen. Ik kan maximaal 50 fotos maken en de batterijen zijn plat.
    Ik geef het maar even mee mocht je dit overwegen.

    Comment


    • #3
      Re: vervanger voor een compactje voor bij de pc

      Ik gebruik daarvoor een oude Canon S90 (hier had ik S30 gezet, dat was dus fout, het is een S90 van 2009), die werkt nog altijd prima, en zelfs de originele accu doet het nog altijd goed.

      AA batterijen (niet herlaadbare) kunnen niet veel stroom leveren, en naarmate ze wat verder opgebruikt zijn wordt de inwendige weerstand hoger, daarom hebben zo'n batterijen nooit goed gewerkt in digitale camera's.
      Als je toch een camera hebt waar AA batterijen in moeten, gebruik dan nimh accu's met een lage zelfontlading (Eneloop is dan een heel goede keuze), daar kan je per lading veel meer foto's mee maken dan met alkalinebatterijen omdat nimh accu's veel stroom kunnen blijven leveren tot ze zo goed als helemaal leeg zijn.

      Maar als het SD slot geen degelijk contact meer geeft, dan lijkt het toch beter om naar iets anders uit te kijken.
      Met de meeste smartphones kan je dat soort foto's ook gemakkelijk maken, en dan moet je ze niet eerst op de computer zetten om ze duidelijk terug te kunnen bekijken (ik heb zelf geen smartphone, daarom gebruik ik dus die S30 nog altijd).

      Waarschijnlijk liggen er nog heel veel van die compacte camera's ergens in een kast, want de meesten die zo'n camera gebruikten hebben nu een wel smartphone.
      Last edited by Black B@ndit; 31 oktober 2022, 17:57.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: vervanger voor een compactje voor bij de pc

        Ik maak met dat toestel nu ook niet zoveel foto's dat die batterijen een probleem zijn. Die staat vaak weken aan de kant zonder dat die gebruikt wordt. Het is alleen een probleem als ze leeg zijn op het moment dat ik die nodig heb. Dan heb ik die "NU" nodig. En daar is een AA in het voordeel want ik heb er altijd in huis. Als ik iets eerst moet opladen en een uur of zo wachten dan is de avond geknutsel eraan voor de moeite.

        Smartphone is een optie. Maar niet echt eenvoudiger om naar de pc over te zetten (persoonlijke mening/ervaring). Had ook al aan een webcam gedacht. Maar dan is het natuurlijk lastig om eens een foto buiten te nemen met natuurlijk licht.

        Comment


        • #5
          Re: vervanger voor een compactje voor bij de pc

          Ik zou eens moeten zoeken welk type camera het precies is. Ligt beneden ergens.
          Maar die batterijen zijn echt een ZEER groot probleem. Paar weken opzij leggen moet je niet doen ermee. Garantie batterijen plat.

          Comment


          • #6
            Re: vervanger voor een compactje voor bij de pc

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Ik maak met dat toestel nu ook niet zoveel foto's dat die batterijen een probleem zijn. Die staat vaak weken aan de kant zonder dat die gebruikt wordt. Het is alleen een probleem als ze leeg zijn op het moment dat ik die nodig heb. Dan heb ik die "NU" nodig. En daar is een AA in het voordeel want ik heb er altijd in huis. Als ik iets eerst moet opladen en een uur of zo wachten dan is de avond geknutsel eraan voor de moeite.
            1 setje AA accu's in de camera, en een ander setje geladen in de schuif (of ergens anders), met Eneloop (en ook andere low-selfdischarge accu's) is dat geen probleem, die behouden heel lang hun lading zodat je ze ook na meer dan een jaar nog probleemloos kan gebruiken als je ze dan plots nodig hebt. Je moet er alleen aan denken om de lege accu's meteen terug te laden voor je ze weglegt.
            Gewone nimh-accu's zijn bijna altijd leeg als je ze een paar maanden weglegt, dat is niet handig als je ze meteen nodig hebt.

            Als je echt heel weinig foto's maakt, dan zullen alkalinebatterijen ook wel voldoen, maar daarvan moet je er dan ook altijd een aantal als reserve houden.
            Als je zo veel mogelijk foto's uit een setje AA batterijen wil kunnen halen, dan zijn lithium AA batterijen ook heel goed, die kunnen veel langer een grote stroomsterkte leveren dan alkaline, het enige probleem is dan weer dat ze veel duurder zijn dan alkaline batterijen.
            Bij alkalinebatterijen moet je niet voortgaan op de reclame van de bekendste merken, er zijn veel goedkopere batterijen, die bijna even veel stroom kunnen leveren, en dat voor een fractie van de prijs van de dure merken.
            Die dure merken vind je soms ook wel bij de Action tegen een veel lagere prijs, als je echt dat merk wil, dan breng je ze best van daar mee als je niet graag te veel geld uitgeeft.
            De Aerocell batterijen van de Lidl komen doorgaans ook bij de betere uit de tests, die kosten 2 euro voor 8 stuks (met een XXL actie krijg je er zelfs 10 voor 2 euro).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: vervanger voor een compactje voor bij de pc

              Als het simpele foto's mogen zijn volstaat misschien je smartphone. Hiermee geen probleem van extra batterijen. Ik weet uiteraard niet wat je behoeften precies zijn.

              Comment


              • #8
                Re: vervanger voor een compactje voor bij de pc

                Ik denk ook gelijk aan mijn iPhone op zulke momenten. Heb nog een Fujifilm compactje liggen maar gebruik die zelden of nooit.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment

                Working...
                X