Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV-filter verwijderen of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV-filter verwijderen of niet?

    Beste,

    Gisterenavond ben ik foto's gaan nemen in mijn stad Brugge, bij avond & nacht.
    Mijn vraag is, is er een verschil tussen het nemen van de foto's met een UV-filter op of dat je de UV-filter zou verwijderen na zonsondergang?
    Belemmerd dat de zuiverheid of iets anders in foto's?
    Heeft dit nadelen of merk je geen verschil?

    Bedankt!

  • #2
    Re: UV-filter verwijderen of niet?

    Bij een digitale camera brengt een UV filter geen enkele meerwaarde.
    Hooguit kan hij dienen als wat bescherming voor je frontglas maar daar staat tegenover dat je bij tegenlicht sneller flare zal hebben.

    Comment


    • #3
      Re: UV-filter verwijderen of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door ronato10 Bekijk bericht
      Beste,

      Gisterenavond ben ik foto's gaan nemen in mijn stad Brugge, bij avond & nacht.
      Mijn vraag is, is er een verschil tussen het nemen van de foto's met een UV-filter op of dat je de UV-filter zou verwijderen na zonsondergang?
      Belemmerd dat de zuiverheid of iets anders in foto's?
      Heeft dit nadelen of merk je geen verschil?

      Bedankt!
      ik vrees dat dit niet het juiste forumdeel is voor je vraag
      EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
      https://sites.google.com/view/pdh65/

      Comment


      • #4
        Re: UV-filter verwijderen of niet?

        Moderator Note: Vraag verplaatst van Stilleven & Abstract (onderdeel van Fotohoek) naar Algemeen. De Fotohoek dient om foto's te laten zien.


        Dat gezegd zijnde, hoewel een UV-filter op de lens van een digitale camera geen meerwaarde heeft (dixit buurmanBert in post #2), al mijn lenzen zijn van een dergelijke filter voorzien, ter bescherming (stof, vuil, rondvliegend wild... ) Het is makkelijker een filter te poetsen dan het voorste element van de lens. Nu, wanneer wordt zo'n filter verwijderd:
        1. Als ik bv een circulaire polarisatiefilter wil gebruiken;
        2. Als ik merk dat de filter inderdaad 'problemen' geeft qua scherpte, reflectie, wat dan ook. Meestal tijdens avond- en nachtfotografie.

        Maar maak zelf een foto met, en zonder je filter en vergelijk het resultaat.

        Sommigen hier op BD zijn voorstander van zo'n filter (waaronder ikzelf), sommigen zijn tegenstander. Maar kijk maar 'ns in het Aangeboden-deel van onze Koop en Verkoopsubfora. De meeste hebben (tenminste in de advertentie) "een filter vanaf Dag 1"! Uitzonderlijk niet, en dat zijn die aanbiedingen met: "een minuscule kras op het voorste element, maar niet zichtbaar op de foto!"

        Oordeel en beslis dus zelf.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

        Comment


        • #5
          Re: UV-filter verwijderen of niet?

          Ik heb al mijn UV-filters er af gehaald, nadat ik op een nachtfoto boven een aantal lichtpunten UFO's in de lucht zag.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: UV-filter verwijderen of niet?

            UV-filters heb ik er allemaal afgehaald. Ze zijn niet gratis in aankoop en mij hebben ze enkel ellende bezorgd.
            Op een SD te Gent (avondshoot) was ik samen met Patricske foto's aan het nemen van het Belfort.
            Patrick kreeg nette, klare beelden, ik heb een half uur zitten vloeken en sakkeren omdat ik geens chrpe beelden kreeg en de belichting er kompleet naast zat, ik kreeg ook een onverklaarbare kleurverschuiving die me kippenvel bezorgde.
            Na een check an zijn instellingen (Canon) naast die van mij (Nikon) en gebruik van zelfde brandpuntafstand bleef het verschil immens tot ik het UV-filter er af haalde. Alles gign vanaf dat ogenblik stukken beter. Het UV-filter heb ik nooit meer gemonteerd.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: UV-filter verwijderen of niet?

              Een UV filter zorgt wel zeker voor flame: op mijn digitale dslr'ers heb ik nooit UV filters gebruikt omdat ik op mijn digitale camcorders 18 jaar geleden hinderlijke flare kreeg door een UV-filter.
              Vroeger op analoge camera's gebruikte ik wel soms UV-filters in (zuidelijke)landen waar dat nodig was om blauwzweem te voorkomen. Voor digitale camera's zijn ze niet alleen overbodig maar ook niet bevorderlijk voor flareloze en scherpe foto's vooral bij nachtfoto’s.
              Voor bescherming van de frontlens is een zonnekap nuttiger en wanneer je even niet fotografeert maak dan gebruik van je lensdop.

              Comment


              • #8
                Re: UV-filter verwijderen of niet?

                Geen UV-Filter. Altijd de zonnekap erop.
                Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                M.v.g. Marc

                Comment


                • #9
                  Re: UV-filter verwijderen of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door MP61 Bekijk bericht
                  Geen UV-Filter. Altijd de zonnekap erop.
                  verkopen ze graag. Altijd die vraag gehad, ook bij de aankoop van een body !!!
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: UV-filter verwijderen of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Op een SD te Gent (avondshoot) was ik samen met Patricske foto's aan het nemen van het Belfort.
                    Ik heb zo'n nostalgie naar nachtfoto's in Gent... heb daar ook overal eens gestaan, in de vriezende winterkou.
                    In mijne jongen tijd... toen waren ze het Belfort nog aan het bouwen. Met lange sluitertijden en handen in de zakken om ze warm te houden. Af en toe een jenever gaan drinken om op temperatuur te blijven.

                    Filter gebruik ik ook niet, wél zonnekap, essentieel voor straatverlichting tegen te houden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: UV-filter verwijderen of niet?

                      Het probleem zit er meestal in dat men wil besparen en soms een goedkope UV filter gaat aanschaffen.
                      Een UV filter is eens tukje glas welke UV licht gaat filteren om (in analoge fotografie bekende) hoogte-waas te onderdrukken.
                      Zoals reeds gezegd is een UV filter niet meer nodig bij digitale toestellen.

                      Er zijn wel speciale beschermfilters op de markt (bvb Nikon NC) die dezelfde coating hebben als je lens juist om flair en ghosting te vermijden.
                      Deze filters gaan véél minder problemen geven dan een UV filter.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: UV-filter verwijderen of niet?

                        Soms zou ik willen dat er voor iedere vraag een antwoord was, maar helaas.
                        Wel of geen uv filter is strikt persoonlijk. Mensen die het doen om hun mooie
                        gerief te beschermen. Anderen dan weer niet. Beiden hebben gelijk. Alles wat
                        je moet doen is uitzoeken bij welke categorie je hoort.

                        Comment

                        Working...
                        X