Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trouwreportage

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trouwreportage

    Hallo allemaal,

    Binnenkort is het zover, ik moet mijn eerste trouw reportage maken.
    Kunnen jullie mij enkele tips geven om zeker te slagen. Ideën en fantasie genoeg, maar het gaat hem eerder om de technische kant.Neem ik de foto's vol automatisch of werk ik op de P TV of AV stand?Wie heeft er ervaring zat ?
    Ik fotografeer met een eos 300D - 28/70 2.8 sigma lens - 70/200 2.8 sigma
    420EX speedlite met omnibounce.

    alvast bedankt voor jullie hulp!!



    Danny verhamme
    Canon 1 DMark II - EF 70-200 f2.8 L USM

  • #2
    Re: Trouwreportage

    Hallo Danny,

    je vraagt hier om "goede raad" dus ga ik trachten in orde van belangrijkheid aan uw verzoek te voldoen.

    1- Doe het niet, en laat trouwreportage's aan de Professionals.

    2- Als je het toch doet, let dan op de volgende zaken

    3- Twee Body's zijn erg handig en soms onmisbaar eentje met een groothoek en eentje met een telezoom. Dikwijls is er geen tijd om te wisselen.

    4- Werk in Raw, geeft heerlijke mogelijkheden in de postprocessing

    5- Bij flitsfoto's binnenshuis, zet je ISO op 400 camera manueel snelheid in functie van je lens ik werk met de 28-70 op 125ste en diafragma F4 of F5.6 de flits plaats je op ETTL. Dan is het de flits die afsluit als de belichting voldoende is, door voor 400 ISO te kiezen, bewaar je meer van de omgeving en gaat je flits maar een gedeelte van haar vermogen nodig hebben wat de snelheid ten goede komt.

    6- Overweeg om je flits ook te gebruiken bij zonnig weer voor de buitenopnames, plaats de camera op diafragma voorkeuze en je flits in de High Speed Sync, deze instelling laat je toe om op alle snelheden te flitsen zij het met wat lichtverlies, toch zal dit de nodige opheldering brengen in veel beelden . Uiteraard kan je voor buitenopnames bij goed weer op 100 ISO werken.

    7- Voorzie je van voldoende opslag op CF kaart, zeker aan de huidige prijzen is er geen beter alternatief dan alles op kaart te stockeren. Overzetten tijdens de plechtigheid op externe media zou ik beslist niet doen. In Raw werken vraagt meer plaats, maar geeft voldoening bij het zien van het resultaat.

    8- In omstandigheden die enige stress kunnen opleveren is een degelijke kennis van je camera en zijn instelling onmisbaar .


    Ik wens je nog véél succes toe.

    MVG, Jeff
    Last edited by Digipics357; 26 juni 2006, 08:00.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Trouwreportage

      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
      Hallo Danny,

      je vraagt hier om "goede raad" dus ga ik trachten in orde van belangrijkheid aan uw verzoek te voldoen.

      1- Doe het niet, en laat trouwreportage's aan de Professionals.

      2- Als je het toch doet, let dan op de volgende zaken

      3- Twee Body's zijn erg handig en soms onmisbaar eentje met een groothoek en eentje met een telezoom. Dikwijls is er geen tijd om te wisselen.

      4- Werk in Raw, geeft heerlijke mogelijkheden in de postprocessing

      5- Bij flitsfoto's binnenshuis, zet je ISO op 400 camera manueel snelheid in functie van je lens ik werk met de 28-70 op 125ste en diafragma F4 of F5.6 de flits plaats je op ETTL. Dan is het de flits die afsluit als de belichting voldoende is, door voor 400 ISO te kiezen, bewaar je meer van de omgeving en gaat je flits maar een gedeelte van haar vermogen nodig hebben wat de snelheid ten goede komt.

      6- Overweeg om je flits ook te gebruiken bij zonnig weer voor de buitenopnames, plaats de camera op diafragma voorkeuze en je flits in de High Speed Sync, deze instelling laat je toe om op alle snelheden te flitsen zij het met wat lichtverlies, toch zal dit de nodige opheldering brengen in veel beelden . Uiteraard kan je voor buitenopnames bij goed weer op 100 ISO werken.

      7- Voorzie je van voldoende opslag op CF kaart, zeker aan de huidige prijzen is er geen beter alternatief dan alles op kaart te stockeren. Overzetten tijdens de plechtigheid op externe media zou ik beslist niet doen. In Raw werken vraagt meer plaats, maar geeft voldoening bij het zien van het resultaat.

      8- In omstandigheden die enige stress kunnen opleveren is een degelijke kennis van je camera en zijn instelling onmisbaar .


      Ik wens je nog véél succes toe.

      MVG, Jeff
      9- Ga naar Fred Miranda, en alle mogelijke andere plaatsen op de www om te zien hoe anderen het doen.

      DPaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Trouwreportage

        Leesvoer: Photographing a Friend's or Relative's Wedding

        Comment


        • #5
          Re: Trouwreportage

          10 - Herlees punt 1, 100 x en bezin eer ge begint.


          Oorspronkelijk geplaatst door digipics357
          1- doe het niet, en laat trouwreportage's over aan professionals.

          11- Laat de trouwers weten dat je " maar" amateur bent en geen enkele garantie kunt geven over kwaliteit. Ze kunnen dan nog beslissen of ze er een pro bijhalen. Jij kan dan nog enkele foto's nemen

          12- Zorg zeker voor een 2e body + flits of misschien nog beter zorg voor een 2e fotograaf. Kwestie van het risico te spreiden.

          13- zorg voor voldoende opslag, beter te veel dan te weining. X-drive is geen optie wegens te weinig tijd. Als je in RAW werkt is 5 gb een must

          14- zorg voor een zweetdoekje. ook al vriest het. Je zal het nodig hebben

          15- ga vooraf naar enkele trouwplechtigheden in een of andere kerk en observeer de fotograaf


          Veel hangt af van de verwachtingen van de trouwers.
          succes in ieder geval
          Last edited by Rover; 26 juni 2006, 09:01.

          Comment


          • #6
            Re: Trouwreportage

            Veel hangt af van het budget dat de trouwers aan de reportage willen besteden.
            Was onlangs te gast op de trouwpartij van een familielid met onbeperkt budget. 3 fotografen en een filmploeg van 10 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds.
            Kostprijs foto-album en 25 DVD's : 6000€.
            Moet toegeven dat de foto's en de film zeer goed geslaagd zijn.(ondanks dat 1 van de fotografen mij niet kon zeggen of hij in RAW of jpg werkte met zijn Canon 1DsMk2 )

            Die kwaliteit kan je niet verlangen van een amateur die het dan waarschijnlijk ook nog gratis komt doen.

            Comment


            • #7
              Re: Trouwreportage

              Nie overdrijven he mannen !!

              Tip 1) moet je geen 100x lezen hoor. 10 keer is al genoeg

              Ga een week voordien samen met het koppel eens de locaties verkennen, kijk of er voldoende licht is enz...
              Vraag goed hoe die dag in elkaar zit ( kapper-opmaak-kleine receptie thuis-vervoer naar de kerk-vervoer naar stadhuis-vervoer naar receptie-1 receptie of 2.
              Als ze bv met de koets van thuis vertrekken naar de kerk dan moet jij op voorhand weten welke weg ze nemen om een mooi plaatsje te zoeken waar je ze eens kan trekken onderweg ( neem een trapladder mee ).
              Vraag aan de pastoor of je van achteraan boven een paar foto's mag schieten ( neem een kobbenvanger mee om de spinnewebben af te doen voor je bovengaat want in die kleine kerkjes .
              Loop niet achter zijn altaar !!!
              Neem van iedereen protretjes in de kerk ( van de eerst rij he !! ).
              Sta 200 % klaar als ze met de rijst gooien bij het buitenkomen.
              Doe schoenen aan met een stalen tip om de mensen tegen hun schenen te stampen als ze u weg drummen om met rijst te kunnen gooien.
              Zorg dat je klaar staat wanneer ze de ringen opsteken ( weest niet bang om te vragen dat ze het zeer traag doen ) idem met de handtekeningen ( laat ze desnoods doen alsof ).
              Zorg voor baterijen !!!! ( misschien stom maar de dag zelf ben je op van de zenuwen en vergeet je die vlug ).
              Laat niet merken dat je zenuwen hebt.
              Vraag het koppel om voldoende tijd vrij te maken voor de trouwfoto's ( meestal is dat tussen de receptie en het feest maar die recepties lopen meestal uit, vandaar ...
              Zorg dat je op de recepties geen "geef acht " foto's maakt. Schiet de genodigden op het onverwachts ( zorg voor voldoende zoom ).
              Wees kreatief op de receptie ( fotografeer een champagnefles met de zon achter, trek champagne glazen in tegenlicht, laat de zon spelen, enz... ).
              Fotografeer veel kinderen op de recepties ( daar zijn de oma's zot van ).
              Maak goeie afspraken !!!
              Geef enkel de goeie foto's af ( geef geen foto's waar ze opstaan met hun ogen dicht ).
              Benader het koppel alsof je een model ( duo ) zou fotograferen.
              Vraag aan het koppel of zij iemand kennen die kan helpen met het reflectiescherm, dragen van kledij, enz... Meestal nemen ze dan de leukste thuis mee om een beetje ambiance te maken.
              Zorg dat uw wagen proper is.


              Zeer belangrijk !!
              Amuseer u, dat zie je in de foto's !!!
              Veel succes
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

              Comment


              • #8
                Re: Trouwreportage

                Oorspronkelijk geplaatst door danny verhamme
                Hallo allemaal,

                Binnenkort is het zover, ik moet mijn eerste trouw reportage maken.
                Kunnen jullie mij enkele tips geven om zeker te slagen. Ideën en fantasie genoeg, maar het gaat hem eerder om de technische kant.Neem ik de foto's vol automatisch of werk ik op de P TV of AV stand?Wie heeft er ervaring zat ?
                Ik fotografeer met een eos 300D - 28/70 2.8 sigma lens - 70/200 2.8 sigma
                420EX speedlite met omnibounce.

                alvast bedankt voor jullie hulp!!



                Danny verhamme

                Belangrijkste tip: als het de eerste keer is, doe het dan niet alleen!!
                Vraag de hulp van vrienden of collega's. Hier op het forum vind je zeker een paar bereidwillige mensen die best een handje willen komen toesteken.

                Voor het huwelijk van mijn dochter (niet mijn eerste reportage) heb ik ook twee unieke assistenten gehad: Nat en Lohad. Gevolg: 1850 knappe foto's, waaruit gewoon niet te kiezen valt.

                Wil je toch solo spelen, zorg dan voor backing up apparatuur. Als je camera het plots begeeft (en geloof me, dat gebeurt alleen bij belangrijke gelegenheden) dan kan je nog verder met het reserveapparaat.

                Fullator
                Fullator
                Fotostudio Candela Zone
                website: http://www.chronax.be
                website: http://www.marquisemodels.eu

                Comment

                Working...
                X