Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trends in de koop & verkoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Trends in de koop & verkoop

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Bijna: 1000 * 0.79 * 0.8 * 0.8 = 500 euro.
    BTW uit een bedrag halen doe je door te delen door 1,21, dus 1000/1,21= 826,44
    Daar 20% van komt op 661,16 en tenslotte op 423,14 €
    Je kan ook voor gelijke afschrijvingen van 165€ gaan. Dan kom je op 496€.
    ...leeg...

    Comment


    • #17
      Re: Trends in de koop & verkoop

      OK, ergens tussen de 400 en 500 euro dus. Lijkt me ook realistisch. De garantie is al voorbij en of die 2 jaar in de kast gestaan heeft of 2 jaar ergens in een vogelhut in het vocht is soms moeilijk te onderscheiden.

      Comment


      • #18
        Re: Trends in de koop & verkoop

        Wanneer ik deze redenering volg dan kom ik tot besluit dat je als particulier beter je spulletjes op gebruikt.

        Comment


        • #19
          Re: Trends in de koop & verkoop

          Ik heb deze week nog de vraag gesteld aan de verkoper die zei als je een body verkoop van 11 maanden moet je 21 procent van de nieuw waarde trekken dan heb je een normale verkoop prijs dat omdat het toestel nog 1 jaar garantie heeft .De winkel doet daar nog eens 15 procent af maar dat doen ze er terug bij als ze de body verkopen .Dit omdat de winkel winst moet maken .Als het toestel uit garantie is liggen de prijzen anders dat komt omdat een winkel min 3 maanden garantie geeft naar gelang de staat van het toestel het kan ook 6 of 12 maanden zijn .Hij zei ook dat mensen met een btw nr beter nieuwe spullen kopen dat omdat ze de btw kunnen inbrengen . Lenzen is een ander verhaal zij houden langer hun waarde .

          Comment


          • #20
            Re: Trends in de koop & verkoop

            Als je ziet dat ze bvb een EOS 1000D nog voor 400€ willen slijten...

            Comment


            • #21
              Re: Trends in de koop & verkoop

              Schitterende discussie...
              Als je in een openbare verkoop met opbod iets te koop stelt, dan kan je ofwel akkoord gaan met de aangeboden prijs, of het ding niet verkopen.
              ALs ik merk dat er vier identieke spullen te koop worden aangeboden probeer ik een eigen prijs af te dingen, misschien onder de gewenste prijs vand e verkoper, maar dat is zijn probleem.
              Gaat hij evenwel akkoord met mijn prijs, dan koop ik. Meer nog, dat betekent in feite ook dat de gevraagde prijs in mijn ogen veel te hoog was, anders had ik niet afgedongen.
              Een verkoper is niet verplicht te verkopen, een koper is niet verplicht in te gaan op de gevraagde prijs. EN daar hoef niemand zich mee te moeien of te zagen.
              En het is normaal. De verkoper heeft nooit genoeg, de koper betaalt steeds teveel. EN ik denk dat iedereen zo is ingesteld.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #22
                Re: Trends in de koop & verkoop

                Ik zie ook het probleem niet. Het is online verkoop, jij hebt als verkoper een bepaalde ondergrens in je hoofd. Krijg je lagere biedingen (en dat zal altijd wel zo zijn), dan zeg je gewoon vriendelijk 'neen, sorry'. Langs de andere kant: ik kijk hier dagelijks voor koopjes in de koopjeshoek, en zie dan weer vaak genoeg "zo goed als nieuwe" lenzen voorbij komen aan meer geld dan ik ze kan vinden op het internet. En om dat te justifiëren, linkt de verkoper door naar een verschrikkelijk dure webshop.

                Plus, je moet het uit een andere hoek bekijken ook. Stel, je hebt een 70-200 lens in nieuwstaat en denkt "ok, ik verkoop deze voor 50 euro minder dan ik 'm ooit gekocht heb". Een potentiële koper denkt dan niet "50 euro minder, waaw!" maar "voor 50 euro meer koop ik 'm écht nieuw". En dan wordt het plots zo interessant niet meer.

                Om over bodies met < 5.000 clicks maar te zwijgen, verkocht wegens "upgrade" of "overstap naar full frame". Jongens, gebruik je materiaal eens wat. :'(
                www.500px.com/sennevdb________________________________________________

                Comment


                • #23
                  Re: Trends in de koop &amp; verkoop

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                  Dikwijls gaat het om een juiste prijs berekend door de aanbieder. BTW er af halen, en 20% per jaar, dan heb je een correcte prijs en zelden problemen bij de koper.
                  't Zijn geen kunstwerken hé.
                  Op zich kan ik deze redenering wel volgen, maar dan eerder voor de professionele markt. Als je de vraagprijzen hier bekijkt, dan vraagt iedereen in die optiek schandalig veel geld voor zijn gerief. Probeer maar eens een 2,5 jaar oude lens te kopen voor 40% van de nieuwprijs.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Trends in de koop &amp; verkoop

                    Persoonlijk vind ik het ook maar normaal dat de koper de zaken gaat vergelijken met de huidige en laagste nieuwprijs.
                    Je zou zot moeten zijn om het niet te doen.

                    Ik verkoop en koop zelf regelmatig tweedehands en indien je begrijpt dat beide partijen vanuit een ander standpunt vertrekken (verkoper zo hoog mogelijk en koper zo laag mogelijke prijs) dan begrijp je ook dat het ergens een spel is. Als je het spel niet wil spelen moet je je spullen maar op zolder stockeren of ze opgebruiken en als koper moet je dan alles maar nieuw kopen (of in solden, wat soms nog goedkoper uitkomt dan tweedehands).
                    Op onzinbiedingen reageer ik gewoon niet. Zo moeilijk is dat niet.

                    Het enige waarin ik me ook in erger zijn de niet-opvolgers van hun (ver)koop.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Trends in de koop &amp; verkoop

                      Om op het ruilgedrag verder te borduren...
                      Is er iemand die een Nespresso machine kan gebruiken? Ik heb die aangeboden gekregen in ruil voor mijn 30D

                      Voor de rest: tweedehandsverkoop is een spel of loterij... je speelt of je speelt niet.
                      Het meeste van mijn EOS-uitrusting heb ik niet via BD verkocht, omdat je elders met een beetje geduld gewoon meer geld krijgt. Dus ja, ik heb ook die ingesteldheid: hoe meer ik ervoor krijg, hoe beter.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Trends in de koop &amp; verkoop

                        Oorspronkelijk geplaatst door go4it Bekijk bericht
                        Wanneer ik deze redenering volg dan kom ik tot besluit dat je als particulier beter je spulletjes op gebruikt.
                        Als je ze echt gebruikt dan wel. Als je ze niet gebruikt wegens miskoop zo snel mogelijk wegdoen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Trends in de koop &amp; verkoop

                          Ik zie hier spreken van 20% "afboeken" per levensjaar. Dat zal wel kloppen voor wat opkopers in gedachten hebben met het doel die weer verder te verkopen.
                          Die werken ook niet gratis. Wat logisch is.

                          Maar van particulier tot particulier hanteer ik eerder een "afschrijfwaarde" van pakweg 10% per jaar voor materiaal in perfecte staat en goede kwaliteit. bv een L lens. Voor meteriaal met een verwachte levensduur van 10 jaar.
                          En daar probeer ik dan van mijn kant wat van af te krijgen als ik koper ben
                          Dat is de prijs die je zal betalen als je het van die opkoper weer moet gaan kopen.

                          +- heh, neem het met een korrel zout hoor.

                          Oud goud is ook zo een mythe. Om te beginnen "oud goud" bestaat niet want het is al miljoenen jaren oud. goud = goud en is gewoon zijn gewicht in prijs waard volgens zijn zuiverheid. PUNT. Opkopers zien dat anders en willen maar bodemprijzen geven en maken je wijs dat het materiaal na al die jaren dat jij het hebt het minderwaardig is geworden.
                          Voor objecten met een meerwaarde zoals munten uit de oudheid of objecten met een artistieke aspect,etc .. komt er gewoon meerprijs bij.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Trends in de koop &amp; verkoop

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Om op het ruilgedrag verder te borduren...
                            Is er iemand die een Nespresso machine kan gebruiken? Ik heb die aangeboden gekregen in ruil voor mijn 30D

                            Voor de rest: tweedehandsverkoop is een spel of loterij... je speelt of je speelt niet.
                            Het meeste van mijn EOS-uitrusting heb ik niet via BD verkocht, omdat je elders met een beetje geduld gewoon meer geld krijgt. Dus ja, ik heb ook die ingesteldheid: hoe meer ik ervoor krijg, hoe beter.
                            Klopt hoor, maar iemand die koopt heeft de ingesteldheid "hoe minder ik er voor betaal, hoe beter" .
                            Of wat had je gedacht ? Of probeer jij niet meer korting te krijgen bij bvb. het kopen van een wagen .

                            Comment


                            • #29
                              Re: Trends in de koop &amp; verkoop

                              ik heb indertijd een racemotor (vorige hobby) volledig gedemonteerd en stuk per deeltje verkocht (ben er nog soms mee "bezig")
                              het is gewoon vraag en aanbod, en als je zelf verkoopt is het van: hoe dringend moet het weg of verliest iets waarde...
                              ik heb bv. m'n body echt goedkoop gekocht in m'n ogen en m'n lens duur (kon er niet goedkoper aan geraken 2dehands)
                              een prime van 180€ nieuw voor 150€ 2dehands aangeboden zien staan vind ik moeilijk... is het zeker wel waard denk ik maar......
                              voor die 30€ goedkoper lever je een deel of volledig garantie in, én moet je nog benzine verrijden ook
                              wel, dan ben je beter dat je een nieuwe koopt
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment


                              • #30
                                Re: Trends in de koop &amp; verkoop

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                Klopt hoor, maar iemand die koopt heeft de ingesteldheid "hoe minder ik er voor betaal, hoe beter" .
                                Of wat had je gedacht ? Of probeer jij niet meer korting te krijgen bij bvb. het kopen van een wagen .
                                Uiteraard. Vraag en aanbod zoals bulke41 zegt.
                                Primes verliezen minder snel hun herverkoopwaarde, net als Mercedessen
                                Pieter
                                --
                                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                                Comment

                                Working...
                                X