Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips en trucs gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips en trucs gevraagd

    Ik kan heel misschien binnenkort op een redelijk groot festival mijn evenement fotografie gaan oefenen... Zowel op terrein als backstage...

    1 probleem... ik heb nog nooit evenementen geschoten . Kan iemand die ervaring heeft mij wat tips geven?

    Wat voor lenzen mee (of regelen), waar moet ik rekening mee houden, wat mag je eigenlijk wel en niet fotograferen etc etc etc.

  • #2
    Re: Tips en trucks gevraagt

    Zijn er in de buurt vooraf geen kleinere evenementen waar je wat ervaring kan opdoen?

    Ken je de basis van fotografie? Dat is het belangrijkste, van daaruit kan je in alle mogelijke omstandigheden de camera-instellingen zo aanpassen dat je altijd het best mogelijke resultaat behaalt.
    Ik heb het bewust over "best mogelijke resultaat", want naarmate er minder licht is zal je de iso moeten verhogen om de sluitertijd aanvaardbaar te houden zodat bewegingsonscherpte niet voor onscherpe foto's zorgt.
    Maar soms mag er wel wat bewegingsonscherpte in de foto zitten, dat geeft de "actie" weer.
    Lichtsterke lenzen zorgen ervoor dat je in omstandigheden met minder licht langer kan blijven fotograferen, met de niet lichtsterke kitlenzen zit je al heel snel tegen de limiet van je materiaal.
    Een camera die op hoge iso nog bruikbare foto's kan maken is ook in het voordeel.
    De lenzen die ik gewoonlijk bij heb als ik hier in de buurt foto's maak op de lokale festivalletjes zijn de 70-200 f2,8 L IS II, 24-70 f2,8 L II en de 8-15 f4 L Fisheye.

    Als de foto's moeten dienen voor op een website, maak dan niet alleen foto's van wat er op het podium gebeurt.
    De foto's van het publiek zijn dan minstens even belangrijk als je wil dat de mensen er naar komen kijken (ze willen vooral zien hoe ze er zelf op staan).
    Als het een vrij toegankelijk festival is, dan mag je in principe alles fotograferen, maar als iemand aangeeft dat hij of zij liever niet op de foto komt, probeer die foto dan ook uit het online album te houden.

    Mijn ervaring is dat die mensen dan later op de avond zelf nog komen vragen of ik van hen een foto maak (als ze gezien hebben dat de anderen dat ook doen, dat was gisteren ook het geval).
    Probeer de mensen altijd "waardig" op de foto te zetten (iemand die bijvoorbeeld net met de ogen knippert ziet er uit als een slaapwandelaar, die foto's zet je dan ook niet op de website).
    Zorg ervoor dat je de resultaten aan iedereen kan laten zien, daarvoor heb je een plaats nodig waar je de foto's online kan zetten.
    Je moet dan ook een heleboel kaartjes (met de link van de website) bijhebben om te kunnen uitdelen, want de toeschouwers zullen daar naar vragen (als je dan elke keer een balpen en een stuk papier moet boven halen verlies je veel teveel tijd).
    Hou goed in het oog wat er gebeurt, alleen op die manier ben je snel genoeg om "de best mogelijke foto's" te maken.

    Probeer er voor te zorgen dat de leden van de band de foto's zelf ook kunnen bekijken (ook weer kaartjes uitdelen als ze van het podium komen, maar je kan ze ook aan een "roadie" van de band afgeven).
    Als ze later vragen of ze de foto's op hun website mogen zetten, dan moet je daar ook niet moeilijk over doen, als jij van hen foto's mag maken, dan mag je er ook iets voor terugdoen (vraag of ze je naam erbij vermelden, dat doen ze dan altijd wel).

    Een heel belangrijk punt is dat je het aanwezige licht gebruikt, geen flitser dus, want daarmee haal je meestal de sfeer uit de foto.
    Als het echt niet anders kan, dan zou je eventueel een klein beetje invulflits kunnen gebruiken (op hoge iso om het aanwezige licht niet weg te flitsen), maar dat doe je dan alleen als je foto's maakt van het publiek.
    Ik neem zelf geen flitser mee (mijn camera heeft geen ingebouwde flitser), en maak dus alleen gebruik van het aanwezige licht.
    In de donkerste omstandigheden betekent dat wel dat ik soms de iso op 20.000 moet zetten omdat anders de sluitertijd op f2,8 veel te lang is.
    In ieder geval hebben de bandleden en het publiek ook liever niet de hele tijd dat flitslicht in hun gezicht (ik zou het zelf ook niet zo leuk vinden dat iemand de hele avond in mijn ogen staat te flitsen).
    Ik werk zelf het liefst met de camera op de diafragma-voorkeuzestand. Als er weinig licht is, dan zet ik het diafragma helemaal open en pas de iso aan tot de sluitertijd kort genoeg wordt (auto-iso kan ook een hulpmiddel zijn, op voorwaarde dat je die correct kan configureren, dat gaat niet bij elke camera).
    Hoe kort die sluitertijd moet zijn, dat hangt af van de "snelheid" van de actie op het podium of in het publiek, vooral in het publiek mag er voor mij wel eens wat "beweging" in zitten als ze aan het dansen zijn.

    Dit zijn nog lang niet alle mogelijke tips, de rest moet je eigenlijk door ervaring leren.
    De eerste keer dat je foto's maakt op een evenement is de kans vrij klein dat je met veel bruikbaar materiaal thuis komt.
    Daarom kan je beter eerst op andere plaatsen wat gaan oefenen.

    Gisteren was er iemand die net een nieuwe camera had gekocht, en die raad kwam vragen.
    Het probleem is dat ik dan geen tijd heb om uitleg te geven (daar hoort om te beginnen een complete cursus fotografie bij), en ik kan ook niet hard genoeg roepen om boven de muziek uit te komen...
    Daarmee komen we bij een ander heel belangrijk punt bij concertfotografie: GEHOORBESCHERMING!
    Zorg dus voor oordopjes, en vergeet niet om die op tijd in te doen, want als fotograaf sta je geregeld vlakbij de luidsprekers.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Tips en trucks gevraagt

      OsFa, ik heb uw vraag enkele malen herlezen.
      Met alle respect voor Black Bandit die er een uitgebreid antwoord op formuleert.

      Ik hou het liever korter, maar niet minder gemeend: "niet proberen lopen voor je kan stappen".
      Ter elfder ure voor je project, gauw wat tips van ervaren mensen komen sprokkelen, zo gaat het niet werken hoor.

      Comment


      • #4
        Re: Tips en trucks gevraagt

        Welk festival?

        Comment


        • #5
          Re: Tips en trucks gevraagt

          @Jensdh: dat zeg ik pas als ik het zeker weet
          @Bl@ck Bandit: bedankt: dat is nuttig leesvoer

          Comment


          • #6
            Re: Tips en trucks gevraagt

            Op de grotere festivals, waar meestal een hele hoop fotografen frontstage staan heb je niet echt de kans om kaartjes e.d. uit te delen.
            Stel je voor dat elke fotograaf kaartjes begint uit te delen na het concert...
            De band achteraf contacteren via mail of facebook is volgens mij veel beter.

            Verder zou ik op manueel werken. Zeker in een tent waar je 100% afhankelijk bent van de spots.
            De ene seconde kan er veel licht zijn, en is je sluitertijd bv. 1/300. En enkele seconden erna kan het helemaal anders zijn, en zit je op 1/50. Als je dan op diafragmavoorkeuze werkt, zit je daar met bewogen foto's. Want een muzikant staat (bijna) nooit stil (afhankelijk van het genre natuurlijk).
            Op een podium in de open lucht durf ik al wel eens op A werken, want dan is er meestal toch genoeg licht zodat de sluitertijd snel genoeg blijft.

            Comment


            • #7
              Re: Tips en trucks gevraagt

              Op de grotere festivals geraakt niet iedereen zomaar aan de nodige accreditatie om frontstage te fotograferen.
              De fotografen die daar staan, die hebben allemaal wel een verplichting om foto's af te leveren voor de organisatie zelf, in dat geval moeten ze inderdaad geen kaartjes uitdelen aan de muzikanten.
              Maar als fotografen die voor de organisatie werken rondlopen op het terrein, en daar foto's willen maken van de toeschouwers, dan denk ik wel dat het gemakkelijk is dat die op een of andere manier kunnen laten weten waar de foto's te bekijken zijn.
              Met de heel grote festivals heb ik geen ervaring (toch niet als fotograaf, ik ging vroeger wel elk jaar naar Werchter en het Bluesfestival in Peer).

              In de diafragmavoorkeuzestand heb ik geen probleem met bewogen foto's bij wisselende belichting, de iso moet gewoon hoog genoeg staan, als je in de manuele stand de iso te laag zet, dan heb je in dat geval onderbelichte foto's.
              In de manuele stand moet je constant alles bijregelen, en als de belichting dan weer veranderd is terwijl je scherpstelt, dan heb je een fout belichte foto.
              Ik heb dat probleem nooit in de diafragmavoorkeuzestand, want daar past de camera de belichting nog aan op het laatste ogenblik voor de spiegel opklapt om de foto te maken.
              Je kan ook de auto-iso gebruiken in combinatie met de diafragmavoorkeuzestand, bij de betere camera's kan je dan ook de sluitertijd begrenzen zodat die niet te lang wordt om geen bewogen foto's te krijgen.
              Als de sluitertijd dan langer dreigt te worden dan de ingestelde waarde zal de camera de iso automatisch verhogen (dat is toch zo bij Canon).
              In ieder geval zal de iso altijd omhoog moeten als de sluitertijd te lang wordt, of je nu manueel of met diafragmavoorkeuze werkt, dat maakt helemaal niets uit.
              Als je op iso 1600 een sluitertijd krijg van 1/20 sec bij f2,8 dan zal de iso zelfs nog veel hoger moeten als het onderwerp in beweging is...

              Vorige week stond er nog iemand naast mij die zijn camera altijd manueel instelt, en hij had grote problemen om de belichting van de foto's juist te krijgen bij de sterk wisselende belichting op het podium.
              Ik heb hem toen voorgesteld om het eens te proberen op mijn manier, en dat ging een heel stuk beter.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Tips en trucks gevraagt

                Nog nooit problemen gehad om de belichting goed te krijgen op de M-stand.
                Maar ieder zo z'n manier van werken. Het eindresultaat telt.

                Comment


                • #9
                  Re: Tips en trucks gevraagt

                  Oorspronkelijk geplaatst door fonteintje Bekijk bericht
                  OsFa, ik heb uw vraag enkele malen herlezen.
                  Met alle respect voor Black Bandit die er een uitgebreid antwoord op formuleert.

                  Ik hou het liever korter, maar niet minder gemeend: "niet proberen lopen voor je kan stappen".
                  Ter elfder ure voor je project, gauw wat tips van ervaren mensen komen sprokkelen, zo gaat het niet werken hoor.
                  Je moet ergens beginnen en dat betekend de eerste keer dat de resultaten zeker nog niet geweldig zijn maar al doende leert men. Ik ben zelf ook al een aantal keren bij festivals geweest via een organisatie waarvoor ik dan foto's mag nemen. Nadeel is hoe groter het festival is des te minder mag je. Om het om te draaien, bij een klein festival heb je eerder kans om backstage te mogen gaan e.d. De foto's die ik maak is veelal van het publiek maar dat is ook waar mijn 'opdrachtgever' naar vraagt.

                  Hier een erg leuk en interessant stuk waar ik veel aan heb gehad:
                  Deel 1: http://www.fotovideo.nu/handleiding-party-fotografie/
                  Deel 2 (de techniek): http://www.fotovideo.nu/handleiding-...ii-de-techniek

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips en trucs gevraagd

                    Gelukkige hebben we Bl@ck Bandit met zijn gezond verstand.

                    Wat ik nog zou willen toevoegen: iedereen komt ooit eens voor de eerste keer voor zoiets te staan, het feit dat de TS dit start is al een grote stap in de goeie richting.
                    Verdorie, moest elke trouwfotograaf bij zijn eerste opdracht op deze manier beantwoord worden (niet iedereen hoor, een aantal mensen menen het gelukkig goed), dan bestond dit vak gewoonweg niet meer.

                    OsFa ik kan je alleen nog aanraden om te oefenen, ga naar een café, neem daar wat foto's, ga naar een Lunapark (meestal donker en raar licht) en maak er het beste van. De beste sporters oefenen continu, fotografie is ook sport. Let er vooral op dat je extreme omstandigheden probeert te verkennen (ga naar de film bvb en pak daar foto's).

                    Suc6!
                    ...leeg...

                    Comment

                    Working...
                    X