Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

strafbaar of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • strafbaar of niet?

    Hallo,

    Is het strafbaar om in een openbaar wassalon de wasmachines te fotograferen?

    De eigenaar dreigde mij om de flikken te bellen. De enkele foto's die ik genomen heb zijn verwijderd.

    Gr Pascale
    Eerlijkheid duurt het langst!!
    Mijn website: http://www.degrafon.be/

  • #2
    Re: strafbaar of niet?

    Als ik dit zo lees heb je "openbaar" wel erg ruim genomen.

    Comment


    • #3
      Re: strafbaar of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Als ik dit zo lees heb je "openbaar" wel erg ruim genomen.
      Tja...een wassalon is toch openbaar. Iedereen komt er binnen en buiten. Ik dacht dat ik niets verkeerds aan het doen was.
      Fotografeerde alleen maar de wasmachines....geen reclame, geen personen....
      Eerlijkheid duurt het langst!!
      Mijn website: http://www.degrafon.be/

      Comment


      • #4
        Re: strafbaar of niet?

        Hoe kan een wassalon nu openbaar zijn? Het is principieel vrij toegankelijk voor personen welke de dienst afnemen, daar met andere doeleinde binnen lopen kan tot een strafbaar feit leiden.

        Binnen vier muren/hekken/afbakening is het geen openbaar terrein en zal je dus altijd bij de eigenaar om toestemming moeten vragen.

        Comment


        • #5
          Re: strafbaar of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Hoe kan een wassalon nu openbaar zijn? Het is principieel vrij toegankelijk voor personen welke de dienst afnemen, daar met andere doeleinde binnen lopen kan tot een strafbaar feit leiden.

          Binnen vier muren/hekken/afbakening is het geen openbaar terrein en zal je dus altijd bij de eigenaar om toestemming moeten vragen.
          OK...weet nu in het vervolg dat ik toestemming moet vragen!
          Bedankt!
          Gr Pascale
          Eerlijkheid duurt het langst!!
          Mijn website: http://www.degrafon.be/

          Comment


          • #6
            Re: strafbaar of niet?

            Pascale, een station is ook een openbare plaats en toch moet je eerst om toestemming vragen er te fotograferen, zelfs om te fotograferen op de perrons heb je een toestemming nodig (in principe dan toch).
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: strafbaar of niet?

              Hmm, tricky one.

              Mijn inziens heb je twee belangen hier.

              Enerzijds het domein waar de eigenaar baas is.
              Anderzijds stelt deze zijn domein open voor publiek en is er van private levenssfeer geen sprake meer. Net omdat het vrij toegankelijk is.
              Wil hij dat niet dan moet hij zijn deur sluiten en enkel gewenste personen toelaten.
              Mijn inziens geeft de eigenaar hiermee het privaat karakter op en is het dus publiek toegankelijk.
              Omdat het publiek toegankelijk is, is ook die wetgeving inzake fotografie in openbare ruimte van toepassing.
              Het is geen beschermd werk en ook geen militaire installatie.
              Dus de eigenaar heeft weinig poot om op te staan mijn inziens. Maar hij kan u wel een paar klappen op uw gezicht geven uit frustratie.
              Laat hem maar de flikken bellen.
              Finaal voor de rechter zou hij aan het kortste eindje trekken hoor mocht er een debacle van komen.

              Anderzijds moet je dit ook met een korrel zout nemen en nuchter verstand gebruiken.

              Bv in kerken en hospitalen zal men het niet echt waarderen dat je er fotos zit te maken in "publieke ruimte" tijdens een kerkdienst bv.
              Best is altijd toestemming vragen als je niet zeker bent of het kan.
              Maar strikt wettelijk genomen kunnen ze je niets ontzeggen. Het is publiek toegankelijk en hij mag niet discriminerend zijn tov van u omdat u fotos maakt. U verricht hiermee geen strafrechterlijke handeling.
              Daarom dat bv bij veel zaken een bordje "privaat" hangt daar waar het privaat deel van de woning begint. Zie je veel in cafes, garages en zo bv.
              Daar heb je geen toegang toe.
              Last edited by buurmanBert; 23 januari 2016, 23:59.

              Comment


              • #8
                Re: strafbaar of niet?

                Aan de Challenge ("Machine") meedoen, kan uw gezondheid schaden.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: strafbaar of niet?

                  Een winkel, ook de winkelruimte is altijd privé domein en privé eigendom.

                  Net omdat het privé domein is kan men er bv. bewakingscamera's plaatsen. Een (natuurlijk) persoon of een rechtspersoon mag geen camera's hangen op de openbare ruimte.

                  Daarom ook kan een winkelier een klant buitenzetten, toegang verbieden en bediening of verkoop weigeren (mits het niet om discriminatie gaat).

                  't Is niet omdat de deur openstaat dat een domein plots openbaar domein zou worden, nee, de eigenaar beslist nog altijd wie binnen mag blijven of niet. Ergens binnengaan waar de deur open staat is niet verboden, er iets doen of er blijven tegen de zin van de eigenaar/bewoner is wel verboden.

                  Dus kort : als die handelaar zegt dat er geen foto's mogen genomen worden in zijn zaak, dan heeft die daar alle recht toe en moet je daar mee stoppen op simpele vraag.

                  Is het fotograferen op zich wellicht niet verboden, blijven fotograferen nadat de eigenaar/huurder je heeft gevraagd er mee te stoppen of om de zaak te verlaten is strafbaar.
                  Last edited by Empe; 24 januari 2016, 04:45.

                  Comment


                  • #10
                    Re: strafbaar of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door tantine Bekijk bericht
                    Hallo,

                    Is het strafbaar om in een openbaar wassalon de wasmachines te fotograferen?

                    De eigenaar dreigde mij om de flikken te bellen. De enkele foto's die ik genomen heb zijn verwijderd.

                    Gr Pascale
                    en met elk recover programma haal je die toch terug ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: strafbaar of niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                      Aan de Challenge ("Machine") meedoen, kan uw gezondheid schaden.
                      Idd...wat ik allemaal wil doen voor de challenge hé. Deze keer geen challenge voor mij....of...misschien vandaag toch nog inspiratie om iets anders te fotograferen
                      Eerlijkheid duurt het langst!!
                      Mijn website: http://www.degrafon.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: strafbaar of niet?

                        Bedankt iedereen voor de reacties en tips. De volgende keer vraag ik gewoon de toestemming om problemen te voorkomen!
                        Gr Pascale
                        Eerlijkheid duurt het langst!!
                        Mijn website: http://www.degrafon.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: strafbaar of niet?

                          Het wassalon is openbare dienstverlening wanneer het door de overheid of vb gemeente is aangeboden.

                          Wanneer het een commercieel wassalon is, dan gaat het om een 'bedrijf'.
                          Net zoals je in een schoenwinkel schoenen zou passen, die schoenwinkel is ook 'geopend', zodat je als klant binnen kan. Maar dat is niet hetzelfde als 'openbaar'.
                          Wil je daar foto's maken dan vraag je dat ook best eerst aan de verkoper/eigenaar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: strafbaar of niet?

                            Of het privé of openbaar is... dat is 1 zaak.

                            Of je er foto's mag maken... Nou... "of het al dan niet strafbaar is", dat is een andere zaak.
                            Iemand straffen om een 'onschuldige' foto ... dat begint soms absurd te klinken, neen?

                            Akkoord, de toestemming van de eigenaar is 1 ding... maar er kunnen nog allerlei andere dingen spelen:
                            - staan er mensen op de foto?
                            - wordt de privacy geschonden?
                            - worden er bedrijfsgeheimen onthuld op de foto (in een publiek toegankelijk wassalon )
                            - concurrentiebeding (je kan een concurrent-wassalon eigenaar zijn die hier foto's komt nemen uit prospectie)
                            - ...


                            Om alsnog te kunnen meedoen aan de challenge: ga anders eens een elektrozaak binnen waar men wasmachines verkoopt, zoals Vandenborre, en vraag of je er enkele mag fotograferen ivm een foto opdracht.
                            Ik denk niet dat de verkopers daar moeilijk over zullen doen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: strafbaar of niet?

                              Ik denk dat je minder kans maakt in een zaak zoals Vandenborre dan bij een particulier. In zo'n zaak gaat een verkoper zo'n beslissing niet nemen en waarschijnlijk is er een richtlijn over in zo'n zaken.

                              Comment

                              Working...
                              X