Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sterke lichtbronnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sterke lichtbronnen

    Kan je met een digitale fotocamera sterke lichtbronnen fotograferen?
    bijvoorbeeld:de zon?
    Zoals iedereen weet mag je niet rechtstreeks naar de zon kijken. Is dit ook het geval voor een digitale camera? Kan men deze hierdoor beschadigen.

    Voor het geval dit relevant is: ik heb een canon Powershot A70


    Dank u

    Guy
    Canon Powershot A70.

  • #2
    Niet alleen je ogen, maar ook de CCD in je camera kan beschadigen bij volle zon. Er wordt dan ook vaak in de gebruiksaanwijzingen voor gewaarschuwd.
    Iets anders is een zonsop danwel zonsondergang. De kracht van de zon is dan nog niet danwel niet meer zo sterk.

    Comment


    • #3
      Ik vermoed wel dat je bepaalde filters kan gebruiken die dit toelaten.

      Comment


      • #4
        dank u voor de antwoorden.
        Ik dacht al wel zoiets. daarom had ik het nog niet gedaan
        Ik ben mijn kodakske gaan halen in Duitsland en daar zat natuurlijk alleen een Duitse handleiding bij. 'k heb wel een Nederlandstalige gevonden op het net (via deze site) maar pagina 6 tot 13 ontbreekt (merk ik eigenlijk nu pas). Dus daarin zal, zoals je zegt, staan dat je de zon niet mag fotograferen.
        Niemand heeft hier toevallig pagina 6 tot 13 liggen in pdf van de A70 manual ?

        Een gewone gloeilamp kan geen kwaad, ofwel?
        Want dat heb ik wel al eens gedaan :s (wel met een enorme kleine sluitertijd: 1/2000 )

        thx

        Guy
        Canon Powershot A70.

        Comment


        • #5
          dit heb ik al geprobeerd, dit kan wel degelijk met een dubbele polarisatiefiter op mijne powershot, resultaat kan je zien op www.sonnyonline.be/zon.jpg
          de foto is wel onscherp omdat ik geen statief meehad toen ik dit deed
          nu gaat mijn fototoestel nog steeds,
          dit doe je natuurlijk op eigen risico de zon fotograferen
          mvg
          canon powershot A70

          Comment


          • #6
            voor je ogen kan 't enkel slecht zijn als je een pure optische zoeker gebruikt
            dus via lcdschermpje of zoals bij mijn CP5700 via de EVF kan dat geen kwaad
            wat 't toestel zelf betreft weet ik 't niet
            heb 't wel al verschillende keren gedaan (zelfs overdag in vol zonlicht) maar met een pola erop

            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              dank u voor jullie antwoord.

              Ik heb besloten om er voor te zorgen dat de zon zo weinig mogelijk op mijn foto's staat.
              Ik wil mijn kodakske nog lang in goede staat houden

              thx

              Guy
              Canon Powershot A70.

              Comment

              Working...
              X