Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

starten in zelfstandig bijberoep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: starten in zelfstandig bijberoep

    Er is zoiets als een kunstenaarsstatuut, maar met een zeer beperkte omzet, 1500€ of zoiets.
    Maar je kan geen BTW van iets terugvorderen als deze ook niet betaald is.
    Dat is het voordeel van klein bedrijf zonder BTW aangifte.
    Je betaald zelf op alles BTW je kan deze NIET inbrengen of recupereren.
    Je moet dan aan je klant ook GEEN BTW aanrekenen.
    Als deze niet is aangerekend kan deze bijgevolg ook NIET teruggetrokken worden.
    Bij mijn weten kan dit dus niet.
    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

    Comment


    • #17
      Re: starten in zelfstandig bijberoep

      ik hier vandaag veel over zitten opzoeken, je kan kunstenaarsstatuut aanvragen als je zelfstandig in bijberoep bent zelf in hoofdberoep dacht ik gelezen te hebben. zo kom in tijden van geen werk toch aan een inkomen. mss zo beginnen en als de zaken goed beginnen te draaien overschakelen naar een ander statuut ?


      Comment


      • #18
        Re: starten in zelfstandig bijberoep

        http://www.tentoo.be/artiesten/ lijkt me ook een interessante optie.

        Blijkbaar toch behoorlijk complexe wetgeving allemaal. En met heel veel vragen.
        Wat moet je bv met kosten die je maakt? Hoe moet je die "factureren" aan je klant?
        En fiscaal luik dan ook nog.

        Comment


        • #19
          Re: starten in zelfstandig bijberoep

          Als zelfstandige in bijberoep (bv vrijgesteld van BTW maar natuurlijk met KBO en BTW nummer) kan je dat eenvoudig allemaal zelf doen. Dat is niet zo ingewikkeld. Zelfs als je aankopen doet in het buitenland is dat eenvoudig.
          Hoe Tentoo dat doet kan je aan hun vragen, ze zien er vrij open uit. Een eenvoudige vraag kost niks, en gaat je meer en duidelijkere informatie opleveren dan dat we hier gaan gokken...
          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #20
            Re: starten in zelfstandig bijberoep

            met tentoo.be kan je bv. gewoon ingeven per opdracht...
            Het enig dat aan hun handen blijven plakken is 8% met een minimum van 8 euro.
            Maar je bent volledig inorde...
            je bent geen zelfstandige, maar na een jaar geeft het wel mooi weer wat je kan verwachten in je bijberoep ;-)

            Bij tentoo geef je eerst aan waar en wanneer je gaat werken...
            Dit moet de klant goedkeuren. je doet je opdracht en dan geef je je werkuren door via een werkbriefje...
            Je kan per uur rekenen/productie/dag etc.
            En een paar dagen nadat de klant uw werkbriefje bevestigd. Betaald tentoo je uit (klant moet zelfs nog niet betaald hebben)
            Maw tentoo is een "interimkantoor" waar je zelf aangeeft waar je gaat werken ;-)
            þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
            Freelance bedrijfsfotograaf
            klikerdeklik hier voor mijn website!

            Comment


            • #21
              Re: starten in zelfstandig bijberoep

              Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
              Als zelfstandige in bijberoep (bv vrijgesteld van BTW maar natuurlijk met KBO en BTW nummer) kan je dat eenvoudig allemaal zelf doen. Dat is niet zo ingewikkeld. Zelfs als je aankopen doet in het buitenland is dat eenvoudig.
              Hoe Tentoo dat doet kan je aan hun vragen, ze zien er vrij open uit. Een eenvoudige vraag kost niks, en gaat je meer en duidelijkere informatie opleveren dan dat we hier gaan gokken...
              Tom

              Voor Tentoo heb ik ook gekeken toen ik begon, maar die blijken toch niet zo voordelig als gedacht (net zoals andere kantoren zoals T-heater van T-interim). Je moet zelf alle klanten aandragen en zij stellen de contracten op en houden alle kosten af voor je je loon krijgt. Ze treden dus op als werkgever. Dat klinkt in eerste instantie mooi, maar uiteindelijk betaal je ook nog altijd voor je inschrijving terwijl zij vooral het werk van de boekhouder overnemen. Met als groot verschil dat je boekhouder 100% fiscaal aftrekbaar is. Plus het wordt op sommige momenten gevaarlijk door schijnzelfstandigheid. Je start beter gewoon meteen met je eigen zaak met een goed sociaal verzekeringsfonds. Die geven alle informatie die je nodig hebt en brengen ook heel veel voor jou in orde. Altijd in samenspraak en met veel uitleg bij. Veel beter dan zo'n valse werkgever. Als je een betrouwbare zoekt: ik zweer bij Incozina. Heel persoonlijke aanpak en na ruim een jaar samenwerking nog steeds even behulpzaam als er bijvoorbeeld NACEBEL-codes moeten worden aangepast of als je bijkomende diensten nodig hebt.

              Comment


              • #22
                Re: starten in zelfstandig bijberoep

                Oorspronkelijk geplaatst door LydiaMill Bekijk bericht
                Voor Tentoo heb ik ook gekeken toen ik begon, maar die blijken toch niet zo voordelig als gedacht (net zoals andere kantoren zoals T-heater van T-interim). Je moet zelf alle klanten aandragen en zij stellen de contracten op en houden alle kosten af voor je je loon krijgt. Ze treden dus op als werkgever. Dat klinkt in eerste instantie mooi, maar uiteindelijk betaal je ook nog altijd voor je inschrijving terwijl zij vooral het werk van de boekhouder overnemen. Met als groot verschil dat je boekhouder 100% fiscaal aftrekbaar is. Plus het wordt op sommige momenten gevaarlijk door schijnzelfstandigheid. Je start beter gewoon meteen met je eigen zaak met een goed sociaal verzekeringsfonds. Die geven alle informatie die je nodig hebt en brengen ook heel veel voor jou in orde. Altijd in samenspraak en met veel uitleg bij. Veel beter dan zo'n valse werkgever. Als je een betrouwbare zoekt: ik zweer bij Incozina. Heel persoonlijke aanpak en na ruim een jaar samenwerking nog steeds even behulpzaam als er bijvoorbeeld NACEBEL-codes moeten worden aangepast of als je bijkomende diensten nodig hebt.
                Bijna vier jaar na datum denk ik dat TS wel al een oplossing zal gevonden hebben ondertussen ;-)

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Re: starten in zelfstandig bijberoep

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Bijna vier jaar na datum denk ik dat TS wel al een oplossing zal gevonden hebben ondertussen ;-)

                  grts
                  Sieg
                  En zelfs na 4 jaar heeft de TS niets laten weten

                  Comment


                  • #24
                    Re: starten in zelfstandig bijberoep

                    Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                    En zelfs na 4 jaar heeft de TS niets laten weten
                    Ja maar da's al een tijdje in de mode, een vraag stellen in een bepaald onderdeel waarop dan verschillende antwoorden komen en dan zelf niks meer laten weten

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: starten in zelfstandig bijberoep

                      Misschien wordt het tijd dat de mods dit topic diep begraven.

                      Comment


                      • #26
                        Re: starten in zelfstandig bijberoep

                        Is misschien ondertussen van honger gestorven???
                        Kijk misschien even in AD ASTRA.

                        Comment

                        Working...
                        X