Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Star Tracker / opstart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Star Tracker / opstart

    Dag allen,

    Reeds jaren kijk ik naar de sterrenhemel....
    Ik heb al is startrails gemaakt en de melkweg staat er ook al op.

    Mijn vraag: ik bezit een Canon R. Mijn lenzen zijn de Canon 300mmf2.8is, Canon 70-200mmf2.8is en Sigma 14mm1.8
    Voor de 300mm heb ik ook de x1.4 en x2 converter.

    Ik was aan het denken om een star tracker te kopen waarop ik deze lenzen kan gebruiken.
    Budget is een 400 tot 500euro.

    Wat raden jullie mij aan? Wat kan ik met deze lenzen extra bereiken en is het de moeite waard?
    De melkweg met een tracker geeft je meer kwaliteit en kleur lees ik.
    Ik woon in Belgie dus lichtvervuiling is er zoizo... (er bestaan blijkbaar filters voor?)

    Graag jullie idee/gedachten.
    Alvast bedankt!
    Daniel

  • #2
    Re: Star Tracker / opstart

    Lees eerst aandachtig het Forumreglement waarvan dit sticky onderdeel uitmaakt.
    Grt bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Star Tracker / opstart

      Oei zit in in de verkeerde groep te posten?

      Gr
      Daniel

      Comment


      • #4
        Re: Star Tracker / opstart

        Moderator Note: Ik verplaats deze discussie van Beginnershoek, waar je idd foto's post, naar Algemeen, waar je wellicht een reactie krijgt.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Star Tracker / opstart

          Je Canon R is een ideaal toestel voor dit genre van fotografie, de lenzen die je hebt zijn ook geschikt
          Doch raad ik je aan om te beginnen met een zo kort mogelijke lens, dus zo wijd mogelijk
          De reden daarvoor is dat dit een veel grotere foutmarge kan hebben tegenover als je een telelens gebruikt.

          Er zijn tal van mogelijkheden voor een star tracker, maar voor mijn part steken er toch wel twee bovenuit
          Namelijk een Skywatcher Star Adventurer Pro https://www.teleskop-express.de/shop...Photo-Set.html en de Ioptron Skyguider Pro, beide zijn evenwaardig.
          Op het ogenblik bestaat er ook al een Skywatcher Star Adventurer GTI, deze heeft een goto functie, makkelijk maar is eigenlijk niet echt gemaakt als "star tracker" maar meer als kleine goto montering.
          Ik weet niet of je de engelse taal machtig bent, zoja raad ik je aan wat youtube filmpjes te bekijken over star trackers, hoe op te stellen, hoe een pooluitlijning doen, enz ..
          Een star tracker moet uiteraard ook op de pool worden gekalibreerd uiteraard.
          Iemand die zeer duidelijk alles tot in de puntjes uitlegt is o.a. Peter Zelinka, Kamil Pekala, en nog een heel pak meer, even zoeken in Youtube heeft je deze resultaten https://www.youtube.com/results?sear...+tracker+setup, daar ben je wel enkele weken zoet mee ..

          Ps. nog een belangrijk puntje, bekijk zeker hoeveel gewicht een tracker kan dragen !

          Als filter bestaan er inderdaad verschillende soorten, een licht pollutie filter die je vooraan op de lens draait is een mogelijkheid
          Doch een betere oplossing is een clip-in filter die je in je camera klikt, zo kan je deze gebruiken voor al je lenzen
          Een goede filter bestaat er ook van heel veel merken, zelf gebruik ik o.a. een Optolong L-Pro clip-in filter voor mijn wide field beelden met de gewone camera.
          Er zijn tal van merken en tal van mogelijkheden

          Denk er ook even over na en laat ons dat weten in wat je eigenlijk geïnteresseerd bent om te fotograferen, Maan, planeten, Melkweg, Nevels, Sterrenstelsels, enz ...
          Dit omdat er toch wel verschillend materiaal nodig is voor sommige van deze dingen, dus wel belangrijk voor eventuele verdere antwoorden

          Indien nog vragen ... shoot
          Er zijn hier enkele personen op het forum die er wel kennis van hebben

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 10 juli 2022, 21:40. Reden: PS
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Star Tracker / opstart

            Meen gelezen te hebben dat de lichtpolutiefilters minder tot niet efficient meer zijn omdat de verlichting met natriumdamplampen (gele straatverlichting) vervangen wordt door led-lampenZijn misschien ondertussen al filters die hieraan aangepast zijn.

            PS:deze filters zijn vrij duur,rond de 200 eu of meer.Er bestaat een trucje in PS.In RAW de Kelvin naar beneden trekken ,naar 3000 of zoiets,kleurt wel wat blauw,maar aanvaardbaar resultaat meestal.Moet maar eens googlen,dan zie je daar voorbeelden van.
            Zelf al geprobeerd met straatverlichting als proef en dat lukt wel.Je verknoeit wel wat de sfeer.
            Als het voor jou voldoet,bespaar je zo op je budget.
            Last edited by demuro; 12 juli 2022, 17:38. Reden: PS toegevoegd

            Comment

            Working...
            X