Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sorteren van foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sorteren van foto's

    Ik heb tijdens de vakantie met verschillende toestellen foto's gemaakt.
    Van die foto's heb ik een selectie gemaakt voor een soort album.
    Nu hebben die foto's dus verschillende bestandsnamen en verschillende extenties (tif en jpg).

    Wat is nu (gelet op sorteren en bestandsformaat) een handige manier om daar een (digi) album van te maken?

  • #2
    Re: Sorteren van foto's

    Ik denk dat er veel zijn die niet echt verstaan wat je bedoelt. Ik in ieder geval niet echt.
    Als het foto's van een reis zijn zou ik ze cronologisch sorteren (in verkenner op datum klikken). Maar dat is waarschijnlijk je vraag niet.
    I put the sexy in dyslexia

    Comment


    • #3
      Re: Sorteren van foto's

      Ok, dank je.
      Ik heb met verschillende toestellen foto's gemaakt. Soms zijn er op hetzelfde tijdstip foto's gemaakt op 2 verschillende plaatsen. Als ik de foto's op datum sorteer krijg ik die foto's door elkaar heen terwijl ik ze wil groeperen. Daarnaast is het formaat van de foto;s niet hetzelfde. Ik heb foto's in tif formaat en foto's in jpg. Nu zal dat laatste voor het sorteren denk ik minder van belang zijn.
      Ik wil dus van die foto's een soort digitaal album maken wat ik op de computer of DVD/laptop kan afspelen.

      Hoop dat het zo iets duidelijker is.

      Comment


      • #4
        Re: Sorteren van foto's

        Ik zou ze dan eerst ruw sorteren op datum (daar speelt het bestandstype geen rol) en dan zit er volgens mij niets anders op dan de rest met de hand te doen. Er is nog geen computer die kan herkennen waar welke foto getrokken is.
        I put the sexy in dyslexia

        Comment


        • #5
          Re: Sorteren van foto's

          Ben je niets met een programma zoals Picasa? Moet je wel alles handmatig doen, maar je hebt tenminste een redelijk overzicht!

          Groeten
          Stevin
          Nikon D70s, Nikkor 18-70mm, Sigma 70-300mm, SB-600

          Comment


          • #6
            Re: Sorteren van foto's

            Ik kan met Picasa niet overweg, vind het erg onduidelijk.
            Ben nu in de weer met Faststone imageviewer (freeware). Het sorteren gaat prima. De mogelijkheden om nadien een slideshow te maken vind ik wat minder. Je kunt bijv geen titels etc maken.

            Comment


            • #7
              Re: Sorteren van foto's

              Kijk eens bij Idimager, kan je sorteren wat en hoe je wilt, etc. etc.. Er bestaat ook een freeware versie....dus proberen maar.

              Hier is ie downloaden:http://www.idimager.com/

              Chris

              Comment


              • #8
                Re: Sorteren van foto's

                met faststone kun je de bestandsdatum gelijk maken met de opname datum. Hierdoor kun je de foto's op datum van "schieten" zetten.
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Sorteren van foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
                  Kijk eens bij Idimager, kan je sorteren wat en hoe je wilt, etc. etc.. Er bestaat ook een freeware versie....dus proberen maar.

                  Hier is ie downloaden:http://www.idimager.com/

                  Chris
                  Ik heb de lite versie geprobeerd. Het lukt mij niet om foto's te sorteren zoals ik wil (thumbnail aanklikken en verslepen naar een willekeurige plaats).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sorteren van foto's

                    Als je de foto's in je rechterscherm ziet staan, ga je b.v. naar Catalogus-Personen. Je klikt met linkermuis op foto en sleept hem naar Personen.Daar zou die dan moeten blijven staan. (Personen kan je weer verdelen in allerlei sub bestanden) De orginele foto kan je ook in allerlei andere bestanden binnen Idimager zetten.
                    Als je programma niet goed werkt kan je nog altijd hulp vragen bij Havezet (idimager). Reageert meestal vrij snel.

                    Succes
                    Chris

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sorteren van foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door markquatz Bekijk bericht
                      Ik heb de lite versie geprobeerd. Het lukt mij niet om foto's te sorteren zoals ik wil (thumbnail aanklikken en verslepen naar een willekeurige plaats).
                      Probeer het eens met Ctrl+pijltjes om de foto's handmatig te sorteren.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sorteren van foto's

                        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
                        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                        --------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sorteren van foto's

                          Misschien dat je al wat bent met jpgtime, is speciaal gemaakt om in exif info te werken met tijden.

                          Alain

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sorteren van foto's

                            Ik begrijp het probleem.

                            Soms worden er - op reis bv. - titelfoto's gemaakt (van plaatsnaam borden bv.) midden in de vakantie, die dan eigenlijk vooraan zouden moeten gesorteerd worden.

                            Al sinds ik begonnen ben met digitale fotografie zoek ik eveneens software die een ECHTE dia lichtbak simuleert; m.a.w. ik versleep de foto's - zoals ik ze wil - op hun positie en de software past automatisch de filenaam aan, zodat ik dan achteraf een sortering kan maken op filenaam en alles in de juiste volgorde staat (een batch rename naar de definitieve filenaam is dan peanuts).

                            De EXIF opnametijd wil ik eigenlijk niet wijzigen omdat dit niet correct is.

                            Zulke software heb ik tot heden ten dage nog niet gezien .
                            Greetz Geert.
                            Canon gerief...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sorteren van foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                              Soms worden er - op reis bv. - titelfoto's gemaakt (van plaatsnaam borden bv.) midden in de vakantie, die dan eigenlijk vooraan zouden moeten gesorteerd worden.
                              .
                              Dat is inderdaad de kern van het probleem...

                              Comment

                              Working...
                              X