Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

    Hallo iedereen,

    ik heb me hier aangemeld omdat ik eens de ongezouten mening wil horen van pro/hobbyist fotografen.
    Het zit namelijk zo. Onlangs een fotoshoot laten doen met het gezinnetje. Tot dan nog alles goed.
    Na enkele weken de selectie van de gemaakte foto's gedaan met daarbij de afspraken gemaakt welk formaten en prints etc...

    Hierbij zijn 5-tal vergrotingen van gemaakt (1mx1m) en was ook de afspraak gemaakt om 20 foto's op een cd te zetten.
    De afspraak van de fotograaf was dat deze niet de volledige resolutie gingen bevatten maar toch nog goed genoeg voor facebook of achtergrond voor pc...

    Enkele weken later alles in ontvangst genomen.
    Nu de problemen...

    1. Op de vergrotingen heeft de persoon zijn naam gezet, dus 5 foto's die normaal tegen de muur zouden hangen van mijn gezinnetje met in de hoek de naam van de fotograaf.
    Dit is op geen enkel ogenblik ter sprake gekomen dat de naam hierop zou staan, maar volgens de persoon had ik dit moeten weten omdat op de voorbeelden dat hij heeft laten zien dit ook zo was.
    En dat het een eer is om zijn naam op een foto te hebben....
    Maar hij bied nu wel een korting aan voor nieuwe vergrotingen zonder naam...

    2. De bestanden die op cd geleverd zijn. Eens in ontvangst genomen zoals iedereen die FB heeft en fier is op zijn gezinnetje de foto's willen delen met de rest van de wereld.
    Ik zet er een foto op en echt een bagger kwaliteit. De resolutie is zo laag dat ik deze niet eens op mijn fb kan zetten en op de achtergrond van de pc is alles in blokken en wazig...
    Dit ook aangeklaagd, bij de afspraken was er idd spraken van dat de kwaliteit lager ging zijn maar zo laag is gewoon belachelijk. 5 euro per beeld.

    3. De foto's die dan zijn afgedrukt blijken bij nader inzien gewoon veel te donker. De selectie die we gemaakt hebben op pc is verre van de selectie die we op afdruk hebben gekregen.
    Je kan nog zeggen dat scherm anders is dan papier maar op de afdrukken zijn er gewoon details verdwenen terwijl deze op de pc er duidelijk opstaan.


    nu heb ik de persoon dit duidelijk gemaakt dat dit een zeer wrange nasmaak heeft maar ik krijg maar een zeer lauwe reactie terug en dat de naam en de prijzen en resolutie van de digitale bestanden een gangbare praktijken zijn bij zijn collega fotografen en hij geen enkele fouten heeft begaan.

    Daarmee dat ik me toch eens wil informeren aangezien ik geen fotografen ken in mijn directe omgeving.
    En ook omdat ik toch een bedrag van om en beide 1000 euro heb besteed en dat dit naar mijn inziens weggegooid geld is.

    alvast bedankt om mijn verhaal te lezen en ben benieuwd naar de reacties en eventueel wat ik hier kan aan doen.
    Als ik hier fouten in heb gemaakt mag je dit ook zeker laten weten.


    grtz

  • #2
    Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

    heb je die shoot laten doen door een pro of amateur...?
    door een pro....is er nog verhaal te halen.
    dor een amateur....geen verhaal te halen.
    cru..maar jammer genoeg waar.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

      De gewoonte is van op proeven je naam te zetten, zelfs in het midden van een beeld,
      maar zijn naam mag absoluut niet voorkomen op de foto 's die hij van je gezin gemaakt heeft.

      In de eerste plaats omdat je betaald voor het werk, en ten tweede om dat het beelden zijn
      van je gezin, die behoren tot de privésfeer en de fotograaf mag die zelfs niet gebruiken voor zijn publiciteit.

      Het zou anders zijn als je bijvoorbeeld een werk kocht van een gerenommeerde fotograaf neem nu Marc Lagrange
      als voorbeeld, dan staat daar zijn naam onder wat dit beeld is zijn creatie, en zowel van opnames als van model
      heeft hij daar alle rechten op. Door zijn naam heeft het werk ook waarde.

      Voor wat de beelden op de CD aangaat, dan moet hij wel echt heel weinig pixels gegeven hebben, als ik iets plaats
      op FB dan is dat normaal 1024 pixels aan de langste zijde, kijk is hoeveel jij der hebt ?

      Nu de mogelijke acties dat is weer iets anders Professioneel fotograaf of amateur, al kan ik me nu niet indenken dat een prof
      dergelijke kemels gaat schieten.

      Met vriendelijke groeten, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

        Deze persoon heeft een Btw. Nummer en website dus tja pro. Het is in ieder geval zijn beroep.

        De pixels zijn op de langste zijde 800.

        Comment


        • #5
          Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

          Nu met een pixelaantal van 800 kan je nog wel behoorlijke beelden plaatsen op FB hoor !

          Ja en de rest van het verhaal, spijtig dat zoiets gebeurd.
          Mocht ik in uw plaats zijn, ik kan je verzekeren dat hij der niet goed zou van zijn.
          Maar ik zou eerst eisen dat er nieuwe afdrukken kwamen zonder naam, indien geen positieve
          reactie, dan langs gerechtelijke weg trachten je gelijk te halen.
          Als je dit iets te ver lijkt, maak je het gewoon openbaar!
          De kracht van de sociale media mag je niet onderschatten.

          MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

            Net zo'n typetjes maken de fotografie branche naar de vaantjes.
            Dit soort praktijken zou aangeklaagd moeten worden, want het belangt elke ernstige fotograaf aan.
            Klein kodakske

            Comment


            • #7
              Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

              Ik zou zeggen: de rekening niet betalen. Hij heeft niet het recht zonder uw toestemming zijn naam op de foto's te zetten.
              Voor € 1000 euro mag u een professionele kwaliteit verwachten van de afdrukken. 800 pixels is weinig maar voldoende voor op FB tenzij -en dat verwacht ik daar u over blokkerige beelden spreekt- dat die jpg bestanden zeer sterk gecomprimeerd zijn en daar hoeft u geen genoegen mee te nemen.

              Comment


              • #8
                Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

                Ik ben geen voorstander van een heksenjacht te ontketen via sociale media.
                Aangezien ik van mening ben dat deze persoon zijn geld mee verdient en dat dit wel een onder brood en eerroof kan aanzien worden.

                Het bedrag is wel al betaald daar heb ik wel de fout gemaakt.
                Het voorschot was nodig voor de opstartkosten en daar heb ik alle begrip voor. Alleen bij het ontvangst stond ik een beetje perplex.
                Ik heb de rest betaald maar de ontnuchtering is eigenlijk pas daarna gekomen. Omdat de euforie van de vergrotingen groot was omdat deze wel heel mooi gelukt waren.
                Dus ik moet wel eerlijkheidshalve wel zeggen dat het niet allemaal slecht was, want de vergrotingen waren wel van mooie kwaliteit enkel de naam erop vond ik er los over.
                Maar dan achteraf de prints en de digitale bestanden was een serieuze klop.

                Nu de persoon in kwestie spreekt in zijn mails altijd van de gangbare zaken en dat mensen vereerd zijn met de naam van de fotograaf erop te hebben...
                Is het dan mijn fout of mijn onbegrip voor de artistieke benadering voor de fotograaf dat ik dit gewoon bull**** vind.

                Hij legt daarin ook uit dat de lage kwaliteit van digitale bestanden een bescherming is van zijn werk. Zodat ik voor herprints bij hem terecht moet en dat ik deze niet pakweg in een kruidvat ga laten afdrukken.

                Het is zeker niet de bedoeling om fotografen in het algemeen aan te vallen maar ik heb er gewoon te weinig ervaring mee daarom dat ik jullie input wel apprecieer.

                Comment


                • #9
                  Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

                  Al sinds het ontstaan van portretstudio's zet men de naam of later het logo op de foto's..
                  Dus elke zichzelf respecterende beroepsfotograaf zet zijn naam onder zijn creatie. En ik denk dat een portretsessie daar ook onder valt. Zeker als er kwaliteitsvolle afdrukken van 1m x 1m geprint zijn. Ik doe het in ieder geval ook.We zijn ook fier op wat we maken.

                  De bestanden op cd zijn 800 px, dus ruim voldoende voor het internet en zelfs een kleine print. (hoe zien ze eruit op je monitor? op 100%, )

                  Dus de fotograaf heeft correct gehandeld . Al de bovenstaande reacties zou ik toch met een korrel zout nemen en er voorzichtig mee zijn om iemand en zeker op sociale media, ervan te betichtten dat hij niet correct is geweest. U bent een verbintenis aangegaan met de fotograaf, en hij is alles zoals afgesproken nagekomen. Dus...
                  is er alleen het probleem van de te donkere prints.
                  als ze wezenlijk verschillen met de 5 vergrotingen vind ik wel dat hij deze moet vervangen.

                  groeten,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

                    Ik vind het niet normaal om een naam of logo van iemand te zien op een foto van mijn zonen....
                    Als de fotograaf dit had laten weten op voorhand dan had ik nooit foto's besteld zelf geen shoot door hem laten doen.

                    EN i.v.m. een verbintenis aangaan en afspraken nakomen, denk niet dat je afspraken nakomt als je er ineens je naam onder flanst zonder medeweten van de personen die betalen.

                    soit ik vind het straf dat ineens zijn voorwaarde van het gebruik van zijn diensten op de site zijn aangepast, hij zal wss wel hier meelezen...

                    Bedankt voor jullie meningen, we gaan informatie winnen bij onze raadsman wat mogelijk is want 1000 euro wegsmijten voor iets waar we niet tevreden mee zijn heb ik het toch moeilijk mee.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

                      Oorspronkelijk geplaatst door de donker Bekijk bericht
                      Ik ben geen voorstander van een heksenjacht te ontketen via sociale media.
                      en toch speciaal hier lid geworden van BD..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

                        Ik denk dat hier inderdaad een kwestie gaande is van slechte afspraken maken slechte vrienden.

                        Of de fotograaf zijn naam onder de foto's zet hangt een beetje af van hoe het werk uitgeleverd word en hangt af van fotograaf tot fotograaf. Persoonlijk doe ik het niet voor foto's die mensen door me laten maken vor zichzelf maar wel voor foto's die ik maak en dan als fine-art print bezorg. Zie het een beetje als een schilder die zijn handtekening onder een schilderij zet. Ik zorg er dan wel voor dat de naam klein genoeg is en in de kleuren van de foto zodat hij niet stoort. But thats just me.

                        De grootte van de foto's zoals afgeleverd: voor facebook is 800px lange zijde zat groot. Daar kan je dan natuurlijk geen afdrukken meer van laten maken en mensen die de beelden downloaden van facebook gaan daar ook weinig mee kunnen doen, maar dat is toch niet abnormaal voor lage resolutie beelden denk ik.

                        Dat terzijde vind ik het wel de plicht van de fotograaf om de mensen zo duidelijk mogelijk te maken wat de aflevermogelijkheden zijn en ze te helpen kiezen naar hun noden zodat beide partijen gelukkig zijn naderhand. Dat houd bij mij zelfs in dat ik van een aantal foto's een usb stick heb met voorbeelden om het verschil in resolutie te laten zien en een aantal printvoorbeelden die ik meeneem naar mensen als ik ga uitleggen wat er mogelijk is. Kijken is kiezen he.
                        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          en toch speciaal hier lid geworden van BD..?
                          grt,bouk.
                          Natuurlijk bouk, waar beter dan een plaats waar fotografen bij elkaar zitten. En een heksenjacht dan had ik zonder problemen de naam online gezet en een voorbeeld van de gemaakte foto's om een duidelijk punt te maken.

                          Zelfde als je niets van wagens kent en je vragen stelt bij een handeling die je garagist gedaan heeft aan je wagen. Dan zou ik ook op een forum van wagens achter een paar opinies vragen.
                          De tijd dat je zomaar alles moet aannemen wat ze naar je hoofd smijten is lang gepasseerd of je moet al vrij naïef zijn.

                          Als het kunstfoto's waren of eigen interpretatie foto's heb ik ook geen enkel probleem mee dat de naam eronder staat maar niet op gezinsfoto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

                            Oorspronkelijk geplaatst door de donker Bekijk bericht
                            Natuurlijk bouk, waar beter dan een plaats waar fotografen bij elkaar zitten....
                            denk toch dat je met dit probleem beter naar een juristenforum kunt gaan.
                            hier zal je alleen maar verschillende meningen horen die je waarschijnlijk toch niet verder helpen.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Slechte afspraken maken ontevreden klanten?

                              Daar kan je gelijk in hebben. Maar ben hier toch te weten gekomen dat het niet een ongeschreven wet is dat fotografen hun namen op de prints zetten.
                              Maar eerder een persoonlijke keuze van de fotografen.
                              En dat er mensen die zelf met fotografie bezig zijn zowel een positieve mening als negatieve mening hebben over de gang van zaken van deze fotograaf.
                              DIt helpt mij dan weer verder in het begrijpen van de beide partijen aangezien ik maar 1 kant ben van het verhaal.

                              Comment

                              Working...
                              X