Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor reiniging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sensor reiniging

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Euh, video bekeken en veel, heel veel werk voor iets wat ik zeker nooit zou doen. Er is wel een groot verschil tussen het reinigen van een HDD en een sensor van een camera. Maar soit, voor elk wat wils.
    ik heb filmpje bekeken, wat een onzin zeker voor camera, bij een van mijn eerste lessen bij CVO VOLT (digi1) krijg je een uitvoerige demonstratie hoe reinigen.
    Werkelijk het stelt niets voor, meestal als je het laat doen in een fotozaak gaan ze met je camera naar achter en drinken een tas koffie of zo om tijd te winnen en zo de schandalige prijs te kunnen verantwoorden

    Comment


    • #17
      Re: Sensor reiniging

      Oorspronkelijk geplaatst door psoenens Bekijk bericht
      Zoals vermeld zou ik gewoon de stofzuiger even aanleggen vooraleer ik begin met reinigen om de lucht te reinigen. pas na uitschakelen met de handen in de kast en dan met blaaspeertje, sensorbrush of swabs.
      Net nadat de stofzuiger gebruikt is zullen er meer kleine stofdeeltjes in de lucht hangen, tenzij je in de woning een stofzuigsysteem hebt waarbij de motor op een andere plaats hangt, alleen dan wordt de "uitblaaslucht" ergens anders weggeblazen dan in de kamer waar je aan het stofzuigen bent. Die heel fijne stofdeeltjes kunnen na het stofzuigen nog een tijdje blijven hangen.
      Hoe fijn de filters van een stofzuiger ook zijn, het is onmogelijk om alle stofdeeltjes weg te filteren uit de uitgeblazen lucht.
      Stofzuigers zijn tegenwoordig allemaal wel uitgerust met een hepa-uitblaasfilter, dat werkt prima, maar het haalt nog altijd niet alle stofdeeltjes weg (het grootste deel van de stofjes wordt daar wel opgevangen, maar je moet er niet op rekenen dat de uitblaaslucht 100% stofvrij is).
      Daarom is het best om de sensor van de camera niet te reinigen in een pas gestofzuigde kamer als je er zeker van wil zijn dat er na het reinigen niet meer stof op de sensor ligt dan ervoor...


      De sensor van een digitale camera reinigen is inderdaad een heel stuk minder kritisch dan werken aan een harde schijf, ik stofzuig de kamer waar ik de sensor reinig nooit net voor ik er aan begin, en ik heb nog nooit problemen gehad om de sensor stofvrij te krijgen.
      Last edited by Black B@ndit; 17 juli 2019, 08:25.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Sensor reiniging

        Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
        Bovenstaand worden goede tips gegeven, maar sinds ik een Canon 1dx mkii gebruik reinig ik de
        sensor zelf nooit meer daar dit duidelijk aangegeven staat in de handleiding.
        In de beginperiode mocht zelfs Tech-repair de sensor niet reinigen van dit toestel en werd het
        toestel naar Duitsland gezonden om met een speciale machine de sensor te reinigen.

        Nu, ik stel vast dat dit toestel veel minder gevoelig is tov de 1ds MKIII betreffende sensor-vervuiling.

        Dus, veel hangt af welk toestel je hebt.

        Groetjes,

        Dirk
        Geen probleem mee Dirk
        Ook die sensor reinig ik zelf zonder problemen
        Zou niet weten wat er anders is aan een 1DxII

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #19
          Re: Sensor reiniging

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Geen probleem mee Dirk
          Ook die sensor reinig ik zelf zonder problemen
          Zou niet weten wat er anders is aan een 1DxII

          grts
          Sieg
          Dit is iets waar Canon zelf hard op hamert ivm de sensor van de 1DxII. De coating zou veel gevoeliger zijn en daarom mag je die niet zelf reinigen. Dient in een 'speciale reinigingsmachine' te gebeuren...
          Dit gegeven was trouwens een discussiepunt bij het uitkomen van deze camera. Profs die in het veld veel lenzen wisselen reinigen uiteraard graag zelf de sensor wanneer dit nodig is.
          En als je ergens afgelegen aan het werk bent kan je het toestel niet zomaar binnen doen of opsturen naar Duitsland.

          Maar ondertussen heb ik al van verschillende mensen gehoord dat ze deze sensor ook zonder problemen zelf reinigen. Is ook geen doen als het toestel telkens naar Duitsland moet gestuurd worden.
          En je merkt eens zo hard hoe vuil of proper uw sensor is als je met grote vergrotingsfactor fotografeert

          Comment


          • #20
            Re: Sensor reiniging

            "En je merkt eens zo hard hoe vuil of proper uw sensor is als je met grote vergrotingsfactor fotografeert ", ik denk dat je eerder naar de lens moet kijken

            Comment


            • #21
              Re: Sensor reiniging

              Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
              "En je merkt eens zo hard hoe vuil of proper uw sensor is als je met grote vergrotingsfactor fotografeert ", ik denk dat je eerder naar de lens moet kijken
              Ik had een uitgebreid antwoord voorzien, maar uiteindelijk zet dit geen zoden aan de dijk...
              Eén vraag: heb jij zelf ervaring met fotograferen met sterk vergrotende lenzen?

              Comment


              • #22
                Re: Sensor reiniging

                Het is vooral bij een zo klein mogelijke diafragma-opening dat de stofjes op de sensor goed zichtbaar worden, met de vergrotingsfactor van de gebruikte lens heeft het niets te maken.
                Stofjes op de lens zelf zijn zelden zichtbaar op de foto.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #23
                  Re: Sensor reiniging

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Het is vooral bij een zo klein mogelijke diafragma-opening dat de stofjes op de sensor goed zichtbaar worden, met de vergrotingsfactor van de gebruikte lens heeft het niets te maken.
                  Stofjes op de lens zelf zijn zelden zichtbaar op de foto.
                  Dit moet ik tegenspreken uit ervaring (wat betreft het duidelijker zichtbaar worden met een hoge vergrotingsfactor).
                  Stofjes op de lens zijn idd zelden of nooit zichtbaar.

                  Dus bij deze nogmaals de vraag: heb je dit zelf al eens kunnen testen of spreek je uit 'theoretische benadering'? En de diafragma opening hoeft niet klein te zijn hoor
                  Vanwege de hoge vergrotingsfactor houd ik het diafragma zo groot mogelijk om diffractie te voorkomen.
                  Foto's die ik neem met een vergroting tussen 3x en 7,5x geven wel degelijk de sensorvlekken duidelijker weer op het normale beeld (geen 100% crop).

                  Ik nodig u uit om dit in de praktijk mee te komen bekijken.

                  EDIT: ik heb net nog eens foto's bekeken die met dezelfde body genomen zijn. En op foto's die met een 70-200mm op 200mm genomen zijn, zie je op 100% weergave geen sensor vlekken in de linker bovenhoek.
                  Dezelfde body (en sensor) laat heel wat vlekken zien bij een foto die genomen is met een macro lens die in staat is om 2,5 - 5x te vergroten (en met 65mm aan tussenringen ongeveer 7,5x vergroot).
                  Dus nogmaals: geef me praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat er bij mij iets mis is tov de theorie die aanhaalt dat de vergrotingsfactor van de lens hierop geen enkele invloed heeft. Ik kan er enkel maar voordeel uit halen

                  Grtz,
                  Kurt
                  Last edited by Kurrrt; 17 juli 2019, 15:23.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Sensor reiniging

                    Met de juiste swaps https://visibledust.com/index.php en isopropanol en een blaaspeertje is kuisen 2x niks. En aan de sensor kom je niet, er zit een laagdoorlaat filter glaasje voor, uitgezonderd enkele camera's.
                    Last edited by guido.g; 17 juli 2019, 21:07.
                    https://ggpics.be/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Sensor reiniging

                      Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                      Met de juiste swaps https://visibledust.com/index.php en isopropanol en een blaaspeertje is kuisen 2x niks. En aan de sensor kom je niet, er zit rrn laagdoorlaat filter glaasje voor, uitgezonderd enkele camera's.
                      wat ik vanaf het begin zei kuisen is 2X niks

                      Comment


                      • #26
                        Re: Sensor reiniging

                        En een antwoord op mijn vraag ga je weeral makkelijk uit de weg (zoals gewoonlijk)...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Sensor reiniging

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                          Dit is iets waar Canon zelf hard op hamert ivm de sensor van de 1DxII. De coating zou veel gevoeliger zijn en daarom mag je die niet zelf reinigen. Dient in een 'speciale reinigingsmachine' te gebeuren...
                          Dit gegeven was trouwens een discussiepunt bij het uitkomen van deze camera. Profs die in het veld veel lenzen wisselen reinigen uiteraard graag zelf de sensor wanneer dit nodig is.
                          En als je ergens afgelegen aan het werk bent kan je het toestel niet zomaar binnen doen of opsturen naar Duitsland.

                          Maar ondertussen heb ik al van verschillende mensen gehoord dat ze deze sensor ook zonder problemen zelf reinigen. Is ook geen doen als het toestel telkens naar Duitsland moet gestuurd worden.
                          En je merkt eens zo hard hoe vuil of proper uw sensor is als je met grote vergrotingsfactor fotografeert
                          Inderdaad Kurt, ik weet dat Canon daarop hamert, uiteraard in hun eigen voordeel.
                          Ik heb mijn 1DxII vanaf het moment dat hij net te verkrijgen was, ik was de eerste in België toen, dus dat is al een tijdje geleden hé
                          En sindsdien heb ik die sensor al vele tientallen keren zelf gereinigd net zoals met mijn gewone 1Dx
                          Geen enkel probleem hoor en aan die sensor en mijn beelden is nog niks te zien

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Sensor reiniging

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Inderdaad Kurt, ik weet dat Canon daarop hamert, uiteraard in hun eigen voordeel.
                            Ik heb mijn 1DxII vanaf het moment dat hij net te verkrijgen was, ik was de eerste in België toen, dus dat is al een tijdje geleden hé
                            En sindsdien heb ik die sensor al vele tientallen keren zelf gereinigd net zoals met mijn gewone 1Dx
                            Geen enkel probleem hoor en aan die sensor en mijn beelden is nog niks te zien

                            grts
                            Sieg
                            Ik ga dit kortelings zelf ook eens uitvoeren.
                            De sensor verontreiniging op mijn 1DxII is veel harder aanwezig dan op mijn 1DIV buiten het center. En dit valt extra hard op bij opnamen met een hoge vergrotingsfactor (ook al beweren sommigen dat dit geen invloed zou mogen hebben).
                            Wordt dus een beetje 'swappen'

                            Comment


                            • #29
                              Re: Sensor reiniging

                              "Wordt dus een beetje 'swappen", dus toch maar een paar minuten he

                              Comment


                              • #30
                                Re: Sensor reiniging

                                Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                                "Wordt dus een beetje 'swappen", dus toch maar een paar minuten he
                                Inderdaad.
                                En nu wacht ik nog op een antwoord van u ivm uw praktijkervaringen met vergrotende lenzen om mijn eerst gestelde bewering te ontkrachten...

                                Comment

                                Working...
                                X