Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

    Ik maakte me over ‘t laatst de bedenking of rondhangen op dit forum geen ernstige gevolgen kan hebben voor het zoeken/vinden van een eigen stijl. De aanleiding was het bekijken van foto’s van todd hido, meer bepaald deze: https://www.instagram.com/p/CCuanYMA...um=share_sheet

    Welke reactie zou deze foto op dit forum krijgen? Ik zou meteen geantwoord hebben: “nog even de horizon recht zetten en je hebt een prachtige foto!”
    Maar hij doet dat dus niet. Dat is een keuze.
    Juiste keuze of niet dat doet er nu niet toe.
    Het aantal mensen die op BD commentaar geven is vrij beperkt tegenwoordig. Dus ik zie hier wel een ‘gevaar’.

    Feedback vinden we allemaal heel belangrijk, maar is ook een valkuil.

    Mensen die hierover willen filosoferen en dan vooral over het vragen van feedback, daar rekening mee houden tot op zekere hoogte maar uiteindelijk toch jouw eigenheid bewaren: ik kijk uit naar jullie comments!

    Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen dit forum, integendeel! Alleen denk ik dat we soms ook moeten stilstaan bij deze aspecten.
    Last edited by Black Fly; 7 oktober 2021, 14:19.
    www.erikthomas.be

  • #2
    Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

    Ik ben het met je eens dat hij de foto beter recht had gezet.
    Nogtans aan zijn ander werk te zien dat hij zeer bekwaam is.
    Dus moet wel een bewuste creatieve keuze geweest zijn.
    Echter vind ik het resultaat stukken minder toegankelijk worden door deze creatieve keuze.
    Het beeld leest stukken moeilijker en komt erg onnatuurlijk over.

    Aan zoiets denk ik dan om als reactie te geven.
    Zo zie ik het vanuit mijn expertiselevel.

    Maar iemand met meer of minder ervaring dan ik heeft mogelijks een afwijkende mening.
    Het is dus erg belangrijk te weten wie het commentaar schrijft. Wat is die mens zijn positie en expertiselevel?
    Tevens is ook de vraag of de persoon in kwestie wel vertrouwd is met de discipline.
    Als je alleen maar portretten maakt heb je mogelijks weinig voeling met landschappen.

    De moraal van het verhaal....

    Dat is idd een beetje het probleem met menig fotoclubs en fotoforums.
    Je hebt een bonte mengeling van amateurs tot echte domeinexperts.
    Omdat je niet altijd weet wie voor wat staat is het erg moeilijk waarde te geven aan een reactie uit deze hoeken.
    De amateurs zijn ook in aantal sterk vertegenwoordigd.

    Rest de vraag of je het commentaar en kritiek voor ernstig moet nemen en opslaan als te onthouden.

    Omdat de echte top experts zich niet meer gaan vervoegen op forums en clubs moet je die feedback met wat zout weten te waarderen.
    Daaruit een stijl ontwikkelen lijkt mij erg gevaarlijk ook om die reden.

    Een tweede reden die ik kan bedenken inzake het gevaar van verkeerd ontwikkelen van uw stijl is dat uw klanten en curatoren hier niet aanwezig zijn.
    Collega fotografen zijn om vorige redenen niet echt een referentie om uw succes te toetsen.
    Opnieuw. Neem het met veel zout.

    The proof is in the eating.
    Probeer uw werk te verkopen en je zal al snel merken of je werk goed is of niet.
    Een betere test bestaat er niet.

    Probeer u ook goed te bekwamen en zoek betrouwbare bronnen op.
    Forums en clubs maken zich veel schuldig aan informatie delen die niet altijd juist is, of niet in juiste context staat, soms ook niet volledig uiteengezet.

    Ik ben al langer bezig en hecht geen belang meer aan feedback op fotos hier.
    Rondlopen hier doe ik enkel nog om met de vrienden die ik er heb een praatje te kunnen maken over meestal andere onderwerpen dan fotobespreking.
    Fotos bekijken hier doe ik niet meer.
    Ik ga liever naar musea en tentoonstellingen of neem er een goed boek bij.

    Comment


    • #3
      Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

      Bedankt voor je reactie en inzichten. Je hebt gelijk dat het moeilijk is af te gaan op kritiek als je de achtergrond/ervaring van de persoon in kwestie niet kent. Natuurlijk heb je hier op het forum wel de beperkte groep mensen die vaak reageren en die ook regelmatig zelf posten. Bij hen zie je wel of wat zij brengen in lijn ligt met jouw gevoel voor esthetiek. Intrinsiek hecht ik meer belang aan hun comments.

      Ik denk dat ik me meer ga verdiepen in de geschiedenis van de fotografie, zoals je zegt met een boek, door bezoeken van musea. En verder veel foto's schieten, en vooral op mijn eigen gevoel afgaan. Af en toe eens hier iets posten voor feedback. Uiteindelijk kan je in de zoektocht naar je eigen stijl niet afgaan op de kritieken/appreciatie die je hier of op Instagram krijgt.
      www.erikthomas.be

      Comment


      • #4
        Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

        Oorspronkelijk geplaatst door Black Fly Bekijk bericht
        Bedankt voor je reactie en inzichten. Je hebt gelijk dat het moeilijk is af te gaan op kritiek als je de achtergrond/ervaring van de persoon in kwestie niet kent. Natuurlijk heb je hier op het forum wel de beperkte groep mensen die vaak reageren en die ook regelmatig zelf posten. Bij hen zie je wel of wat zij brengen in lijn ligt met jouw gevoel voor esthetiek. Intrinsiek hecht ik meer belang aan hun comments.

        Ik denk dat ik me meer ga verdiepen in de geschiedenis van de fotografie, zoals je zegt met een boek, door bezoeken van musea. En verder veel foto's schieten, en vooral op mijn eigen gevoel afgaan. Af en toe eens hier iets posten voor feedback. Uiteindelijk kan je in de zoektocht naar je eigen stijl niet afgaan op de kritieken/appreciatie die je hier of op Instagram krijgt.

        Het probleem is dat de meeste fotografen foto's maken maar niet naar foto's kijken.
        Als je bedenkt dat 20jaar geleden iemand 'top amateur' beschouwd werd met heel het gedoe in de doka, en tegenwoordig de 'top amateur' rondzeult met een Z7 met foto's die door een dure AI gemaakt worden (ik spreek zelfs niet van postprocessing). Dan stel ik vast: creativiteit staat op een zeer laag niveau.
        Een goed voorbeeld is macro - een discipline die me juist daarom niet kan boeien: wegens (bijna) geen creativiteit en altijd hetzelfde, jaar in jaar uit.
        Lente: bloesems en narcissen; Zomer: Vlinders, libellen en vliegen; Herfst: paddenstoelen en spinnenkoppen; Winter: ijs en waterdruppels. Repeat. Ieder zijn hobby - maar ik bespreek dat niet.

        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

          Soms zou ik graag eens een experimentje willen doen door een foto van een topfotograaf te posten en te zien hoeveel en welke replies die zou krijgen. Dat was een beetje de reden van waarom ik dit topic startte. Ik ga volledig akkoord met jou dat je even de tijd moet nemen om naar een beeld te kijken.
          Nu ik dat zelf meer begin te doen omdat ik wil begrijpen waarom sommige foto’s werken en sommige niet, merk ik dat een foto soms intrigeert zonder op het eerste zicht wauw te zijn. Als je snel scrolt doorheen foto’s blijft die misschien niet op je netvlies kleven. Als je het echter in de juiste context ziet begint de foto haar betekenis en waarde te krijgen.
          Last edited by Black Fly; 8 oktober 2021, 15:00.
          www.erikthomas.be

          Comment


          • #6
            Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

            Ben ik met je eens.
            Alhoewel goed werk eigenlijk altijd als goed gewaardeerd zou moeten worden.
            Dat is een idee dan hangt in de kunsten. Zelfs ook al heb je er helemaal geen verstand van, iets dat mooi is is mooi.

            Het is stukken meer complex dan dit.

            Een werk komt in een tijdgeest naar voor. Hoe situeert het werk zich in verhouding tot de actuele stand van zaken, hoe zit dat in de geschiedenis. Welke kunstzinnige reactie wordt gemaakt....
            We zien dat ook gebeuren in andere kunstvormen.

            Abstract expressionisme was vroeger echt niet geliefd toen de eerste experimenten in die richting gedaan werden.
            De kunsten zijn altijd op zoek geweest naar de ultieme kunst en hebben een zeer grote transformatie en transitie doormaakt.
            Fotografie heeft dat experiment ook gedaan. Denk maar aan Man Ray.

            Hoeveel mensen zouden niet gelachen hebben met kunstenaars zoals Picasso.
            "Een kind kan dat ook" was steevast een veelgebruikte reactie op zijn werken.
            Nadien hebben veel mensen die mening ernstig moeten bijsturen.

            Nogtans bestaan er methoden om werken juist weten te waarderen. Of toch stukken beter dan menig aanschouwer nu doet.
            Er is de techniek van beeldanalyse en die kan je onderbouwen met zowel de technische aspecten van een beeld als ook in ruimte en tijd van de kunsten plaatsen.
            Voorwaarde is wel dat je toch behoorlijk wat affiniteit moet hebben met de kunsten.
            Het helpt.

            Maar... terug naar onze eerste stelling. Een goed werk zou voor ieder een goed werk moeten zijn.
            Denk daar maar eens goed over na.

            Comment


            • #7
              Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

              We kunnen de TS en anderen dit boek aanbevelen:
              Ways of Seeing: John Berger
              Oorspronkelijk een BBC reeks uit de 70er jaren, te vinden op Youtube.
              (oa. met de opkomst van de (massa) media de manier om naar kunst te kijken definitief veranderd.)

              YMMV
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

                Interessante discussie en bedankt voor de tip van het boek van John Berger, ga ik zeker eens bekijken!
                Groetjes,
                Dominic

                Comment


                • #9
                  Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

                  Bedankt voor jullie feedback in deze!!
                  www.erikthomas.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black Fly Bekijk bericht
                    Ik denk dat ik me meer ga verdiepen in de geschiedenis van de fotografie, zoals je zegt met een boek, door bezoeken van musea. En verder veel foto's schieten, en vooral op mijn eigen gevoel afgaan. Af en toe eens hier iets posten voor feedback. Uiteindelijk kan je in de zoektocht naar je eigen stijl niet afgaan op de kritieken/appreciatie die je hier of op Instagram krijgt.
                    Ik denk dat het Herbert Read was die in zijn boek "Education through Art" beweerde: "Stijl tracht de metamorfose van de vorm te stabiliseren." Verdiepen in de geschiedenis van de fotografie en bezoeken van musea gaat daar niet bij helpen. De metamorfose van de vorm stabilliseert bij de niet overmatig getalenteerde kunstenaars maar héél langzaam. Veel foto's schieten is eigenlijk de enige en beste manier om een eigen stijl te ontwikkelen. De mening van anderen doet er niet toe voor het ontwikkelen van een eigen stijl. Ik heb op uw website gekeken en zag dat de mistige lanschappen in kleur al kenmerken van een eigen stijl in zich hebben. Het is een natuurlijk proces dat u niet bewust kunt sturen. U ontwikkelt al doende een stijl, soms zonder dat u het weet. Op een bepaald moment ontdekt u dat uw foto's herkenbare elementen bevatten die vaak terugkomen. Als u tot dat inzicht komt, dan heeft u een eigen stijl. Succes ermee!
                    https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

                      Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                      Ik denk dat het Herbert Read was die in zijn boek "Education through Art" beweerde: "Stijl tracht de metamorfose van de vorm te stabiliseren." Verdiepen in de geschiedenis van de fotografie en bezoeken van musea gaat daar niet bij helpen. De metamorfose van de vorm stabilliseert bij de niet overmatig getalenteerde kunstenaars maar héél langzaam. Veel foto's schieten is eigenlijk de enige en beste manier om een eigen stijl te ontwikkelen. De mening van anderen doet er niet toe voor het ontwikkelen van een eigen stijl. Ik heb op uw website gekeken en zag dat de mistige lanschappen in kleur al kenmerken van een eigen stijl in zich hebben. Het is een natuurlijk proces dat u niet bewust kunt sturen. U ontwikkelt al doende een stijl, soms zonder dat u het weet. Op een bepaald moment ontdekt u dat uw foto's herkenbare elementen bevatten die vaak terugkomen. Als u tot dat inzicht komt, dan heeft u een eigen stijl. Succes ermee!
                      Persoonlijk hoop ik nooit een eigen stijl te ontwikkelen maar te blijven evolueren.
                      Ik weet het torenhoge ambities...

                      Maar dat de mening van anderen (en dus ook de mijne) er niets toe doet kan ik wel onderschrijven.
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

                        Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                        Ik denk dat het Herbert Read was die in zijn boek "Education through Art" beweerde: "Stijl tracht de metamorfose van de vorm te stabiliseren." Verdiepen in de geschiedenis van de fotografie en bezoeken van musea gaat daar niet bij helpen. De metamorfose van de vorm stabilliseert bij de niet overmatig getalenteerde kunstenaars maar héél langzaam. Veel foto's schieten is eigenlijk de enige en beste manier om een eigen stijl te ontwikkelen. De mening van anderen doet er niet toe voor het ontwikkelen van een eigen stijl. Ik heb op uw website gekeken en zag dat de mistige lanschappen in kleur al kenmerken van een eigen stijl in zich hebben. Het is een natuurlijk proces dat u niet bewust kunt sturen. U ontwikkelt al doende een stijl, soms zonder dat u het weet. Op een bepaald moment ontdekt u dat uw foto's herkenbare elementen bevatten die vaak terugkomen. Als u tot dat inzicht komt, dan heeft u een eigen stijl. Succes ermee!
                        Ik kan mijzelf erg vinden in deze stelling.
                        Als ik mijn eigen werk kritisch onder de loep neem en evalueer over de voorbije jaren dan zit daar erg duidelijk een rode draad in. Desondanks vele experimenten en bijzondere manipulaties blijft de rode draad door mijn werk te zien.
                        Ik heb een pagina op pinterest die al jaren opvul met mijn laatste werk. Dit is nu jaren aangegroeid tot een mooi overzicht.
                        Nu zie je dat ik wel diverse dingen iets anders in elkaar heb gezet, de rode draad/de stijl er door wel blijft.
                        Ik zou misschien durven stellen dat een stijl de reflectie is van de ziel van de maker.
                        We hebben sowieso bepaalde voorkeuren inzake stijl. Denk maar aan lievelingskleuren. En zo is onze persoonlijkheid opgebouwd uit vele artistieke voorkeuren.
                        Wij zijn als kunstenaar/fotograaf dan eerder monteurs van ons eigen voorkeuren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                          Persoonlijk hoop ik nooit een eigen stijl te ontwikkelen maar te blijven evolueren.
                          Ik weet het torenhoge ambities...

                          Maar dat de mening van anderen (en dus ook de mijne) er niets toe doet kan ik wel onderschrijven.
                          Hoe minder u fotografeert, hoe groter de kans dat u geen eigen stijl ontwiikkelt. Een eigen stijl staat blijven evolueren niet in de weg.

                          De mening van anderen doet er mijns inziens niet toe als het gaat over het ontwikkelen van een eigen stijl. Echter voor zaken zoals technisch advies kan de mening van anderen wel nuttig zijn.
                          https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

                            Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                            Ik denk dat het Herbert Read was die in zijn boek "Education through Art" beweerde: "Stijl tracht de metamorfose van de vorm te stabiliseren." Verdiepen in de geschiedenis van de fotografie en bezoeken van musea gaat daar niet bij helpen. Veel foto's schieten is eigenlijk de enige en beste manier om een eigen stijl te ontwikkelen.
                            Hier moet ik mijzelf corrigeren. Museumbezoek helpt wel als u elke week een tentoonstelling gaat bekijken en telkens 500 foto's maakt.
                            Last edited by cuco; 5 november 2021, 19:59.
                            https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scheve horizons en dergelijke: feedback en eigenheid bewaren

                              Leuk jullie commentaren hierover te lezen. Ik denk dat het wel degelijk helpt om zo veel mogelijk foto's (zowel die van anderen als die dat je zelf maakt) te analyseren en na te gaan waarom je ze wel of niet mooi vindt. Dus naast veel foto's maken tevens invloeden als musea, fotoboeken en dit forum op je af laten komen is goed om je eigen stijl te helpen ontwikkelen. Het is wel gevaarlijk om je te laten leiden door wat anderen mooi vinden. Dat is dan ook weer het gevaar van social media en forums.
                              Ik volg bovenstaande mening dat uw eigen stijl ontwikkelen iedere evolutie niet in de weg staat. De stijl volgt mee.
                              www.erikthomas.be

                              Comment

                              Working...
                              X