Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

    Om even te experimenteren met langere belichtingstijden heb ik mij onlangs twee ND-filters aangeschaft. Nu doet zich het fenomeen voor dat bij langere belichtingstijden de opname een sterke roodverkleuring vertoont.
    Bij gebruik van 1 filter en een belichtingstijd van enkele seconden geen probleem, maar als ik een langere tijd wil gebruiken (bv. 10 sec) d.m.v. de twee filters dan krijg ik een sterke roodverkleuring.
    Iemand een idee hoe dit zou komen? Heb zelf ook al geprobeerd door in de camera de optie ruisreductie bij langere belichtingstijden aan en uit te zetten, maar dit had geen effect.
    De gebruikte camera is een Canon 400D en de foto's zijn genomen in RAW.
    Hieronder plaats ik twee foto's ter illustratie. De eerste genomen met 1 filter, de tweede met twee filters om een nog langere sluitertijd de krijgen.

    foto1:




    foto 2:



    Groeten,
    Geert

  • #2
    Re: Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

    Sommige ND filters geven een merkbare magenta zweem, de duurdere minder dan goedkopere. Dit is wel heel extreem. Zie ook hier: http://forum.belgiumdigital.com/f15/...rs-304496.html
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Sommige ND filters geven een merkbare magenta zweem, de duurdere minder dan goedkopere. Dit is wel heel extreem. Zie ook hier: http://forum.belgiumdigital.com/f15/...rs-304496.html
      Bedankt voor de link. Ik zal in het vervolg beter zelf eens deftig de zoekfunctie gebruiken.
      Het betreft inderdaad goedkope filters, zelfs nog goedkopter dan Cokin.

      Het zal daar wel aan liggen.

      Bedankt voor de reactie.

      Groeten,
      Geert

      Comment


      • #4
        Re: Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

        2de is inderdaad wel heel erg extreem Hmm... kan het aan 1 van de 2 filters liggen? Als u door de filters kijkt verkleurd het? Nog nooit mee gemaakt dat het zo erg was :|
        Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

        Comment


        • #5
          Re: Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

          Oorspronkelijk geplaatst door Jevgeniy Bekijk bericht
          2de is inderdaad wel heel erg extreem Hmm... kan het aan 1 van de 2 filters liggen? Als u door de filters kijkt verkleurd het? Nog nooit mee gemaakt dat het zo erg was :|
          Op zicht lijken de filters me zeer neutraal. Maar zoals reeds eerder gezegd, het waren zeer goedkope dingen. Ik had verwacht dat goedkopere filters misschien wel een minimaal effect zouden hebben op de scherpte, maar aan een verkleuring had ik niet gedacht. Als deze vorm van fotografie mij ligt (moet er nog wat mee experimenteren, maar dan wel met 1 filter in plaats met 2) zal ik wel even sparen voor een duurdere.

          Groeten,
          Geert

          Comment


          • #6
            Re: Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

            Als het van die goedkope zijn van Ebay van enkele euros. Die zijn echt crap. K heb ook zulke gekocht, das direct voor de vuilbak. Fotootje genomen met flits en gezicht was gewoon rood.

            Comment


            • #7
              Re: Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

              Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
              Als het van die goedkope zijn van Ebay van enkele euros. Die zijn echt crap. K heb ook zulke gekocht, das direct voor de vuilbak. Fotootje genomen met flits en gezicht was gewoon rood.
              Gekocht bij Fotoshop Aalten. Een winkel waar ik trouwens wel eens wat meer bestel en waar ik qua service zeer tevreden over ben.

              Geert

              Comment


              • #8
                Re: Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

                Bij analoge fotografie is dit bekend als reciprociteitseffect. Bij zeer lange belichtingstijden gaan de zilverzouten anders reageren. Daarbij komt ook dat er een soort extra activatie ontstaat t.o.v. infrarood gevoeligheid.
                Hier in digitaal ben ik er niet mee vertrouwd maar ik heb wel bedenkingen over de reactie van de gevoelige cellen. Iemand meer kennis en/of verwijzing naar infosite?

                Henri
                lidnummer: BD0435BE

                Comment


                • #9
                  Re: Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

                  Is twee polarisatiefilters ineen draaien geen oplossing? Toen we daar in de jaren 90 die zonsverduistering gehad hebben, heb ik dat gedaan om recht in de zon mee te kunnen fotograferen. 't Was nog in de tijd van de analoge toestellen en ik herinner me dat ik ze zo kon draaien dat het zo sterk verdonkerde dat ik in de zoeker kon kijken en wachten tot de maan er maximaal voor zat. Ik zou niet meer weten waar de foto ligt maar kan me niet herinneren dat daar iets aan verkleurd was.

                  Djienbe

                  Comment


                  • #10
                    Re: Roodverkleuring bij lange belichtingstijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                    Is twee polarisatiefilters ineen draaien geen oplossing? Toen we daar in de jaren 90 die zonsverduistering gehad hebben, heb ik dat gedaan om recht in de zon mee te kunnen fotograferen. 't Was nog in de tijd van de analoge toestellen en ik herinner me dat ik ze zo kon draaien dat het zo sterk verdonkerde dat ik in de zoeker kon kijken en wachten tot de maan er maximaal voor zat. Ik zou niet meer weten waar de foto ligt maar kan me niet herinneren dat daar iets aan verkleurd was.

                    Djienbe
                    da's ook de truck die ik ken. twee pola en maar draaien...
                    je kan dat zelfs doen met de gewone (niet circulaire) pola filters, maar dan kan je het beeld in de zoeker van een (D)SLR natuurlijk niet meer vertrouwen.
                    Met twee circulaire pola's natuurlijk wel.

                    Tom
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment

                    Working...
                    X