Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

    Ik ben me aan het afvragen als het gebruik van de laatste nieuwe Retina schermen op de MacBook 2012 wel zo een goed idee is voor fotografen.
    Dit scherm heeft 220DPI als resolutie wat de opnames enorm scherp maakt, het zwart is zwarter en het wit is witter. De vibrantie is aangepast en er zijn heel wat meer tinten (grotere gammut). Nu zie ik hier het nut niet van in voor photografie. Uiteraard is het aangenaam om zulks een kwaliteit scherm te bekijken. Maar ik vrees dat het een vertekend beeld geeft van de opnames. Ik zie dit nu reeds met de Mac-27 en het Eizo scherm. Ik las tevens dat final-cut pro en aperture speciaal zijn aangepast om met dit scherm te werken.
    Maar wat voor CS en LR. Men beweerd dat deze kostelijke jongen (meer dan 2000 euro) de nieuwe desktop is onder de arm, sneller en beter......maar is dat ook zo voor fotobewerking ?
    Iemand ervaring hiermee ?

    Groet Flash
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

  • #2
    Re: Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

    en dan nog het schrappen van enkele poorten en de DVD maakt dat mijn keuze non retina was. Geef mij maar een ontspiegelde display ipv retina. En natuurlijk moet ook CS worden upgedated :-( Anders wel vlotte beestjes!
    Website http://www.kristofpattyn.be

    a lotta canonstuff

    Comment


    • #3
      Re: Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

      De MacBook met Retina scherm is perfect bruikbaar voor fotobewerking, het scherm werkt verslavend, als je der een uur op werkt en je moet dan terug naar een klassiek scherm dan besef je maar hoe goed de Retina wel is. Qua software gebruik ik op deze MacBook , Aperture, en Capture One voor de raw omzetting. Adobe zal waarschijnlijk wel een update uitbrengen zodat CS6 ook geschikt en aangepast zal zijn voor dit scherm.

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

        Ik volg de TS wel deels eigenlijk. Ziet je foto er op een retina display dan niet scherper, dieper van kleur, ... kortom beter uit dan dat hij in werkelijkheid is ?

        Comment


        • #5
          Re: Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

          Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
          Ik volg de TS wel deels eigenlijk. Ziet je foto er op een retina display dan niet scherper, dieper van kleur, ... kortom beter uit dan dat hij in werkelijkheid is ?
          Toch wel vind ik. Op mijn desktop werk ik met een EIZO en heb een ipad met retina display en het verschil is toch wel opmerkelijk. Om je foto's te showen is een retina display toch wel echt de max maar om te bewerken denk ik dat je toch best naar een klassieke display grijpt. Het scherm van een iMac pept je foto's ook al wat op maar het is wel ontzettend knap om je foto's er op te zien.
          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

          Comment


          • #6
            Re: Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

            Je kan beter een Windows laptop kopen met een 1920x1080 ips laptop scherm (bvb hp elitebook met dreamcolor scherm). Photoshop maakt van 4 pixels 1 pixel bij het retina scherm waardoor het er onscherp uitziet. Als je enkel gebruik maakt van Apple software, is het wel een goede keuze.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

              Ik dacht dat Apple had verklaard dat courante beeldbewerkingssoftware zoals Aperture, Lightroom en Photoshop een update zou krijgen, zodat het scherm tot z'n volle recht komt ? Aperture heeft al een update gehad, maar ik weet niet of Lightroom en Photoshop die binnenkort al krijgen.
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #8
                Re: Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

                Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                Ik dacht dat Apple had verklaard dat courante beeldbewerkingssoftware zoals Aperture, Lightroom en Photoshop een update zou krijgen, zodat het scherm tot z'n volle recht komt ? Aperture heeft al een update gehad, maar ik weet niet of Lightroom en Photoshop die binnenkort al krijgen.
                Ja er wordt idd aan gewerkt, maar dat is nu (nog) niet het geval. Dus voor het moment kun je nog altijd beter een 1920x1080 ips laptop kopen. Sowieso vind ik 15'' veel te klein om echt foto's op te bewerken. Voor een snelle bewerking on the go is het handig, maar je kan beter je geld in een degelijke laptop met een extern IPS scherm steken.
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                Comment


                • #9
                  Re: Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

                  Bedankt, maar we zijn er nog niet uit denk ik. Ik werk met de I-MAC 27 i7 en een Eizo GW222. Beide scherm zijn gecalibeerd. En hebben zowat een gelijke kleur, alleen is het IMAC scherm veel scherper van beeld. En dan is het inderdaad een probleem om naar de Eizo te kijke (scherpte). Dus met een nog scherper scherm 220DPI zal je waarschijnlijk de verkeerde indruk krijgen van scherpte....
                  Hebben jullie er reeds een (Retina-220DPI) ? en wat denk je......is het de moeite ?
                  Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

                    Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
                    Bedankt, maar we zijn er nog niet uit denk ik. Ik werk met de I-MAC 27 i7 en een Eizo GW222. Beide scherm zijn gecalibeerd. En hebben zowat een gelijke kleur, alleen is het IMAC scherm veel scherper van beeld. En dan is het inderdaad een probleem om naar de Eizo te kijke (scherpte). Dus met een nog scherper scherm 220DPI zal je waarschijnlijk de verkeerde indruk krijgen van scherpte....
                    Hebben jullie er reeds een (Retina-220DPI) ? en wat denk je......is het de moeite ?
                    Ik kan niets terugvinden over je Eizo scherm. Ik vermoed dat het scherpteverschil wss te wijten is aan een mat VS glanzend scherm.
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Retina scherm MacBook 2012 en fotobewerking

                      Beelden worden idd precies aangepast door het scherm, contrast en saturatie klopt echt niet tov prints en andere schermen. Ik vond hem veeeeel te klein om deftig op te kunnen werken. Dreamcolour schermen van hp zijn idd zalig om mee te werken, zeer acuraat! Kan het jammergenoeg niet betalen, dus hou ik het bij mijn 2 dell schermen van 24", dat ook zeer goed zijn in vergelijking met dat retina display.

                      Comment

                      Working...
                      X