Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raw/jpeg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • raw/jpeg

    hoi allen,

    ik zit met het volgende probleem:
    tijdens de tweede week van de paasvakantie zal ik vier dagen lang constant foto's nemen op een vierdaagse wandeltocht (joepie 23, voor de mensen die het concept kennen). Het is mijn eerste keer als fotograaf (de tocht zelf heb ik al tweemaal uitgelopen). Een dagschema zou er ongeveer als volgt moeten uitzien:smorgens opstaan foto's nemen de hele dag door, van punt A naar B rijden, toffe plaatjes proberen te schieten. En dan pas savonds laat de foto's opladen om online te zwieren en enkele af te leveren voor het krantje die gemaakt wordt voor de wandelaars.
    Bij dat opladen zit mijn probleem, ik neem al sinds jaar en dag (thih, lijkt wel of ik heel oud ben) mijn foto's in raw, nu, op één dag zal ik wel gemakkelijk een 500 tal foto's nemen denk ik. Deze zou ik dan telkens 'savonds moeten omzetten naar jpeg en nog eens resizen ook. Daarom heb ik deze week eens foto's gemaakt in RAW+jpeg, maar ik vind dat er veel meer detail in mijn RAW formaten zit dan de jpeg en minder uitgebrand enzo(logisch eigenlijk, daarvoor dient RAW toch?)

    Moet ik nu kiezen tussen lange nachten bezig zijn met converteren naar jpeg en resizen of 'minderwaardige' foto's afleveren? Of zie ik iets over het hoofd?

    Dan is er nog het dilemma of ik mijn laptop meedoe of de pc's gebruik die ginder beschik baar zullen zijn, hoewel daar wss geen adobe bridge en bd sizer zal opstaan...(maar dat is een andere discussie)

    ik hoor graag jullie opinie

    groeten
    http://www.eyeflash.wordpress.com
    www.facebook.com/eyeflashphotography

  • #2
    Re: raw/jpeg

    Laptop meenemen, RAW+JPG gebruiken (op het krantje dat waarschijnlijk kopies zijn ziet toch geen kat het verschil), een selectie van de JPGtjes op de website zetten en achter op je gemak achteraf de RAW bewerken en een mooie selectie maken. Je kan toch achteraf niet allen foto's (4x500) op de site zetten want als het er zo veel zijn is er toch geen kat die de moeite doet om ze allemaal te bekijken en dan is alle moeite voor niks geweest :-) En is het nodig van elke dag die foto's op de site te zetten? Ik kan mij niet inbeelden dat die wandelaars allemaal een laptopje bij hebben om elke avond foto's te kijken. Die hebben het veel te druk met de blaren op hun voeten te verzorgen
    http://photoprints.be Alle kortingen voor smartphoto, photobox, snapfish en andere onder 1 dak!
    http://foto-actiecode.be

    Comment


    • #3
      Re: raw/jpeg

      Je kan natuurlijk ook je laptop meenemen er lightroom( moest het een mac zijn kan aperture ook natuurlijk) op plaatsen en daar in bulk de basisbewerkingen doen. Je originelen finetunen kan je later nog, je hebt immers nog je originele raw.
      wel zorgen voor snelle kaartjes en een snelle cardreader.
      't amuzement ermee

      Comment


      • #4
        Re: raw/jpeg

        afwerken van foto's in RAW of JPG gaat in lightroom zo goed als evensnel

        op events werk ik id ook RAW+JPG, want de JPG's worden ter plekke onbewerkt gebruikt. maar let er dan wel op dat je "correct" fotografeerd, en er niet op rekent dat je in RAW de belichting even kan ophalen. dus niet systematisch onderbelichten of andere soort "truuken" die beginnende RAW werkers durven toepassen. Je moet tijdens fotograferen ervanuit gaan dat zoals je de foto schiet hij goed genoeg moet zijn. Nabewerking is het optimaliseren voor print op groot formaat, voor expositie, publicatie etc, maar je mag niet rekenen dat je bewerking nodig hebt voor elk van je foto's.

        Comment


        • #5
          Re: raw/jpeg

          Oorspronkelijk geplaatst door ice Bekijk bericht
          Moet ik nu kiezen tussen lange nachten bezig zijn met converteren naar jpeg en resizen of 'minderwaardige' foto's afleveren? Of zie ik iets over het hoofd?
          Lange nachten... amaai! Ik zou gaan voor een RAW-converter die in batch (min of meer) razendsnel RAW kan converteren met goed overwogen standaardwaarden en grootte . Zodat ik me slechts moet concentreren op een minderheid van foto's die wat meer werk vragen.
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

          Comment


          • #6
            Re: raw/jpeg

            En is het nodig van elke dag die foto's op de site te zetten? Ik kan mij niet inbeelden dat die wandelaars allemaal een laptopje bij hebben om elke avond foto's te kijken. Die hebben het veel te druk met de blaren op hun voeten te verzorgen
            het deelnemend aantal strand op een 3000 en dan is er natuurlijk nog het thuisfront die graag elke dag leest en ziet wat hun kameraden/kinderen meemaken...

            Als ik foto's ga willen nemen in RAW zal ik zoiezo mijn eigen laptop moeten meenemen (geloof nt echt dat er ginder adobe bridge of LR of iets dergelijks zal aanwezig zijn, zou het eigenlijk eens moeten navragen), maar ik vrees een beetje om mijn eigen beestje te moeten meenemen. Het is een acer van ongeveer 3 jaar oud, werkt niet echt supersnel en wss is de kans groot dat hij het niet zou overleven om constant in de auto of op locatie gebruikt te worden. komt daar nog een tweede dilemma bij, zijnde: ik ben in de mogelijkheid om een tweedehands macbook pro (eerste versie)te kopen, maar dat is alweer een kost van rond de 1000euro, en ik vraag mij af of die kost gerechtvaardigd is om alleen maar sneller te kunnen werken?

            pffff er zullen wss nog een aantal nachten over geslapen worden...
            iemand nog sugesties?

            alvast bedankt voor jullie feedback!
            http://www.eyeflash.wordpress.com
            www.facebook.com/eyeflashphotography

            Comment


            • #7
              Re: raw/jpeg

              Maak het toch niet nodeloos ingewikkeld voor dit soort bulkfotografie - reportagewerk, snapshots - en werk gewoon in jpg...

              Onderstaand citaat lijkt me trouwens ten eerste zwaar overdreven en ten tweede niet zo belangrijk voor het soort fotografie dat je daar gaat bedrijven:
              maar ik vind dat er veel meer detail in mijn RAW formaten zit dan de jpeg en minder uitgebrand enzo

              Comment


              • #8
                Re: raw/jpeg

                Ik zou ook gewoon in jpeg werken (dat doe ik trouwens altijd).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X