Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Privelessen en boeken ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Privelessen en boeken ...

    Hallo aan allen.

    Ik had graag 3 vraagjes gesteld.

    Kent er iemeand een goed adres waar ik privelessen kan volgen voor fortografie?
    Hoeft niet perse one to one prive te zijn maar lessen zoals CVO of VIZO zijn niet aan mij betseed, veel te veel sessies en veel te traag. Wat ik zoek is een kort en krachtige cursus van maximum 10 sessies bij een fotograaf die mij qua theorie kan bijschaven (ik ben wel vertrouwd met de therorie) en kan leren "zien" (compositie, belichting, artisitiek).

    Wie shcrijft goeie boeken over bovenvermelde onderwerpen? Michael Freeman? Ik lees bij voorkeur Engels maar het mag ook Nederlands zijn. Ik haat boeken waarin de fotograaf de eerste helft van zijn boek verspilt aan publiciteit te maken voor zichzelf, zoals ik reeds zei, ik hou van kort en krachtig.

    Zijn er goeie boeken te vinden over het Olympus M43 systeem in zijn geheel? Pen-F zal nog een beetje vroeg zijn hee.

    Bedankt om mijn vraagjes te lezen en alle tips om mij op de goeie weg te helpen worden ten zeerste gewaardeerd!

    Edit: ik ben Belg in woon in't westen van Vlaanderen ... misschien belangrijk voor cursussen.
    Last edited by Luna-L; 11 april 2016, 20:08. Reden: toevoeging
    Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

  • #2
    Re: Privelessen en boeken ...

    kijk eens op de site van de schoonheidsschool.

    Comment


    • #3
      Re: Privelessen en boeken ...

      Er bestaan wel boeken over de omd camera's. Of ze goed zijn...geen idee.
      John Greengo heeft wel enkele filmpjes op creativelive.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Privelessen en boeken ...

        Als je korte lessen zoekt kijk dan hier eens. De groepsworkshops gaan door in groepen van maximum 10 personen en worden ingericht vanaf 8 inschrijvingen.
        FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

        Comment


        • #5
          Re: Privelessen en boeken ...

          Ik heb daar zo een beetje mijn bedenkingen bij hoever je moet komen met een paar "lessen".
          Zelf heb ik vele jaren ervaring in fotografie en ik heb geen idee hoe ik jou al die kennis kan overbrengen in pakweg 5 x 3 uur.
          Gewoon onmogelijk.
          Weet ook dat veel van die kennis komt uit ervaring door te doen. En heel veel oefenen.
          Wat wel kan is korte sessies die 1 onderwerp toelichten. Maar daarvoor bestaan her en der workshops.
          Een basiskennis is dan wel noodzakelijk en daarvoor is zo een opleiding bij CVO echt wel ideaal.

          Je argumenteert dat dit niets voor jou is. Maar vergeet niet dat fotografie meestal ook een beetje psychologie is. Je moet omgaan met mensen in soms vreemde omstandigheden en samen tot een product komen.
          Als je al problemen hebt om in groep te functioneren dan zal bv portretfotografie niets voor jou zijn.
          Als voorbeeld neem ik een kindje die ik vorige week voor de lens had voor een eerste communieshoot.
          Het meisje heeft een zeer ernstige spectrumstoornis wat maakt dat ik met zeer veel aandacht voor het kind moest werken en de mama nodig had om er toch heel leuke poses uit het kind te krijgen. Maar het was voor mij ook een uitdaging op technisch vlak omdat ik permanent mijn lichtopstelling moest aanpassen omdat het kindje totaal niet met de shoot bezig was.

          Wil je dit allemaal gaan leren op een paar uur dan zie ik dat niet gebeuren. En fotografie leren uit een boek is behoorlijk waardeloos.

          Comment


          • #6
            Re: Privelessen en boeken ...

            @ Luna-L

            ik zit met hetzelfde probleem
            Ik heb cvo 2 modules uitgehouden.... zeg wel...uitgehouden

            Ik woon aan de andere kant van het land.
            catch the light before it slips away
            lose the light and you will lose your mind

            Comment


            • #7
              Re: Privelessen en boeken ...

              Ik zou ook zo'n lang uitgerekte lessen niet kunnen uitzitten hebben, pfff het idee...
              Bovendien stijger ik hoe ze het in sommige scholen nog aanpakken, eerst àlles leren wat je pas op het einde van doen hebt, volledig manueel, geschiedenis, alles draait het eerste jaar!!! BIJNA ENKEL EN ALLEEN om een "juiste" belichting...

              Ik heb het op mijn eigen geleerd, alles wat ik mooi vond proberen maken, en als ik niet wist hoe, dan zocht ik tot ik het vond...
              als ik de snelheid van aanleren vergelijk met kenissen die ongeveer tegelijkertijd starten met de opleiding tot fotograaf, (en die zijn bij de beteren van hun klas, dus wel talent)
              Dan vind ik het bedroevend hoe traag die evolueren en hoe beperkt hun zicht op fotografie en alle aspecten hiervan is...
              Het kan dus véél rapper, maar dat hangt uiteraard af van hoe vlug je bepaalde dingen oppikt en zelf kan vinden.

              Ikzelf ben er 2.5 jaar geleden mee begonnen de bloem in de hof, de meeuw op een paal, enz te proberen in beeld te zetten, en vind het leuk te evolueren, iets wat ik hoop dat nooit zal stoppen!

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Privelessen en boeken ...

                Het grote voordeel van een 'trage'cursus vond ik altijd dat er heel veel tijd werd besteed aan het beoordelen van elkaars foto's en bespreken hoe je bepaalde zaken gedaan had en met een duidelijke waarom zo moest erbij.

                Zo heb ik op zo'n cursus, 10x in 10 maanden, goed leren flitsen met een paar simpele aanwijzingen en dan gelijk binnen gaan doen en elkaar helpen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Privelessen en boeken ...

                  Bedankt voor je tips allemaal.

                  Ik heb echt geen problemen om in groep iets te leren alleen de tijd niet voor langgerkte cursussen en geen behoefte aan 2 uur uitleg voor iets wat ik in 5 minuten reeds begrepen heb. Zoals sommige anderen hier hebben ervaren zeg maar.

                  Ik woon echter wel in W-VL en kan echt niet steeds Antwerpen of Limburg voor lessen.
                  Schoonheiddschool blijkt ook cursussen op afstand te geven dus da's een plus.
                  Creativelive lijkt mij ook wel iets, ik leer normaal sneller van videos dan van boeken.
                  Toch heb ik 2 oude boeken van Michael Freeman die niet meer uitgegeven worden kunenn op de kop tikken, iemand raadde me deze aan.

                  Ik ben ook van plan van hier en daar eens een fotograaf te contacteren en zien of die mij wat wil bijscholen.
                  Ik heb daar vroeger eens voor rondgeneusd en wat mensen gevonden die dit deden. Die info moet waarschijnlijk nog ergens op m'n computer bewaard zijn maar het zal wat speurwerk vergen.

                  En inderdaad zoals Bulke zegt, oefenen hee.

                  Als iemand nog tips heeft, laat ze maar komen.
                  Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Privelessen en boeken ...

                    Iets goed aanleren doe je in twee stappen:
                    - volgen van instructie
                    - veelvuldige repetitie

                    Iedereen heeft dat wel dat wanneer iemand iets uitlegt dat ze het direct begrepen hebben en denken dat het daar stopt.
                    In onderwijskringen is het algemeen geweten dat iemand iets goed aanleren op zijn minst 3 herhalingen vraagt voordat de hersenen het gaan opnemen.
                    Echter als je een paar weken nadien vraagt om wat ze geleerd hebben te reproduceren dan lukt hun dat niet als die herhaling niet gebeurt is.
                    Gewoon omdat de tweede stap verwaarloosd werd.

                    Daarom dat er altijd op gehamerd zal worden dat veel oefening de kunst zal baren. Maar je moet het wel eerst juist aangeleerd krijgen natuurlijk.

                    De lessen in avondonderwijs mogen dan langdradig zijn, ze zullen wel de twee principes van het aanleren gebruiken.
                    En net in de oefening of repetitie gaat veel tijd kruipen.

                    Er zijn mensen die het ook allemaal op zichzelf aanleren (autodidact). Dat kan maar dan moet je echt gebeten zijn of de resultaten zijn ook maar half zijn gat zoals wij het hier uitdrukken. Ze gaan ook al snel lastige themas uit de weg lopen omdat ze denken het niet nodig te hebben.
                    Professioneel zie ik dit ook in mijn beroep. Er zijn er veel die denken iets van informatica af te weten maar in feite zijn ze zo dom als kool.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Privelessen en boeken ...

                      Neem eens contact met Riho, die geeft beginnerscursus in jouw buurt. Ook te vinden in de shooting days.
                      ...zonder handtekening...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Privelessen en boeken ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        Neem eens contact met Riho, die geeft beginnerscursus in jouw buurt. Ook te vinden in de shooting days.
                        Was aan't Googelen maar vond niks. Riho blijkt een lid te zijn hier.
                        Interessant, bedankt voor de tip, zal ik zeker even doen!
                        Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                        Comment

                        Working...
                        X