Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ppi instelling?????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ppi instelling?????

    Als ik nu een foto open in PS en ik ga kijken bij afbeeldingsgrote, dan wordt er 144 PPI aangegeven voor een bestand van 1600*1200. Maar bij een foto van 2240*1680 geeft PS ook maar 144 PPI aan terwijl diezelfde foto toen hij uit de kodak kwam wel degelijk 300 PPI had. Weet er iemand of dit aan een instelling van PS ligt, of is er iets mis met mijn toestel?
    mvg,
    Geronimo
    www.geronimosite.net

  • #2
    Rob,

    je mag de twee zaken niet vermengen, niets dat ergens uitkomt is aan een bepaald ppi gebonden, wat je enkel met zekerheid kan zeggen is dat je foto uit je kodac een bepaalde afmeting in PIXLES heeft, bv 2000x3000 pixels.

    Afhankelijk van de densiteit die je toekent aan die foto, zal deze groter / kleiner worden, bv een foto van deze afmetingen in pixels aan 72dpi is veel groter (4X) dan wanneer je hem naar 300dpi brengt omdat je de pixels nu harder tegen elkaar zet voor meer oplossend vermogen (maakt dus betere prints).

    misschien is er een manier om PS te vertellen hoe je elke foto die je ophaalt (inlaadt) een vaste dpi (ppi) meegeeft, daar kan ik u niet op antwoorden, maar dit staat vast, je hebt een bepaalde afmeting van pixels en hoe groot/kwalitatief deze wordt hangt dus af van de resolutie die je 'm geeft.

    Comment


    • #3
      Robke,
      in PS selecteer: image-->image size
      en dan in de box resample afvinken en de dpi wijzigen naar je waarde dat je wenst bv 300 ipv 144.
      Door deze bewerking wordt enkel de interne header voor de dpi gewijzigd, terwijl je het aantal pixels in je file behoud. Als je daarna een print preview maakt zul je zien dat je foto kleiner (volgens het voorbeeld) voorgesteld wordt.

      groetjes
      Frans

      Comment


      • #4
        Dus als ik het goed begrijp, mijn E-10 trek foto's in de hoogste resolutie op 2240 x 1680.
        Dat is dus 2240 x 1680= 3.763.200 pixels. Hoe komen ze er dan bij om te zeggen dat de E-10 4 miljoen pixels heeft?
        En wat doe ik dan het beste als ik zo'n foto wil laten afdrukken op formaat 30 x 40 bij pixum?
        mvg,
        Geronimo
        www.geronimosite.net

        Comment


        • #5
          Rob, lees de posting over de labo's in deze groep.
          daar staan al die dingen in uitgelegd ... http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=19462

          Comment

          Working...
          X