Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oproep aan BD'ers, kunnen we van elkaar wat leren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oproep aan BD'ers, kunnen we van elkaar wat leren

    Hoi iedereen,

    Ik weet niet of je mijn standpunt wil/kan delen, maar ik wou even een kleine oproep lanceren. Er worden dagelijks 10tallen foto's gepubliceerd, en geef toe, er zit kwaliteit tussen, creativiteit, orginaliteit, ik kan wel even doorgaan.

    Zelf durf ik gerust toegeven dat mede door hier foto's te bestuderen, becritiseren, enz... ik ook dingen anders ging bekijken, uitproberen, en dat geeft altijd resultaat, soms wat meer dan anders.

    Waar wil ik nu naartoe, wel, als we samen zouden betrachten bij een posting een kleine situatie te schetsen van de omstandigheden waaronder de foto is genomen, dan kunnen de anderen daar dingen uit leren, zoals D.O.F. gebruik, f-getal, kleurbalans, ga maar door.

    Alleen al aan die getalletjes kan je veel hebben, je leert namelijk de situaties in te schatten waarvoor je best gaat, lichtstopjes meer of minder, compensatie geven, meer scherptediepte, minder, ... enz.

    Wat denken jullie, loont dit de moeite ? Ik weet dat het wat meer werkt vraagt om je foto te publishen, maar je geeft anderen wel een bron aan info mee.

    Dat is ook de reden waarom ik sinds de aanschaf van m'n D100 dit ben beginnen doen, een summiere opsomming meegeven van de gebruikte waardes in het toestel, als extra info voor anderen ...

    Iedereen bekijkt het maar, voel je zeker niet verplicht, niets moet, alles kan, het is maar een idee met voordeel voor allen

  • #2
    100 procent mee akkoord !
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Mee eens, volledig, de exif daar leer je van, niet alleen maar plaatjes en composities bekijken.

      Nou maar hopen dat er mensen gehoor aan geven.
      Phille doet in ieder geval goed het voorbeeld.

      Cheerio
      Leo

      Comment


      • #4
        Hallo Phille,

        We doen in elk geval ons best om in al de BD-albums de belangrijkste exif-info te vermelden bij de foto's - alsook bij de BD-POTD's.
        Verder staat er ook nog een BD-project op stapel in de zin van "Hoe deed ik dit ..." om zo op een duidelijke manier uit te leggen hoe een bepaalde foto genomen werd - of nog beter kan genomen worden ...

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          klopt jacques, ik had wel gezien dat de BD-member foto's reeds voorzien zijn, ik kijk er steeds naar en dan terug naar de foto, leerrijk leuk iniciatief die 'hoe...'

          Comment


          • #6
            Ben het eens met het idee van Phille, en ik zal zeker de volgende keer als ik een foto op BD zet(al zijn het er niet veel ) de Exif er bij zetten
            even wachten dat ik mijn toestel terug hebt
            Groetjes NoName
            D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
            www.langenacker.nl

            Comment


            • #7
              Ik vind dat een prima idee .
              Misschien ff een domme vraag hierbij , wat is eigenlijk DOF ?
              Cypho
              Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

              Comment


              • #8
                Hallo cyphi,

                DOF = Depth Of Field
                Dat is de afstand waarop het onderwerp scherp afgebeeld wordt.
                Diafragma en brandpuntsafstand spelen hierin een belangrijke rol.
                Je kan dan aan de hand van de brandpunt en het gebruikte diafragma zien welk effect dat heeft op de foto - de "scherptediepte" dus ...

                Jaja

                Originally posted by cypho
                Ik vind dat een prima idee .
                Misschien ff een domme vraag hierbij , wat is eigenlijk DOF ?

                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de uitleg Jaja .

                  cypho
                  Cypho
                  Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

                  Comment


                  • #10
                    Cypho, wat jaja uitlegt kan ik moeilijk beter maar ik kan er nog wel een voorbeeldje bijdoen, kijk eens naar deze post, hier heb ik gebruik gemaakt van f/8 (weinig scherptediepte) en daarna f/22 (veel meer) en je ziet dat heel goed aan beide foto's met het kettinkje van een klein gadget (waren test fotootjes met Kenko macro tussenringen)

                    Comment


                    • #11
                      Bedankt voor het voorbeeld Phille.
                      Ik heb daar in het begin ook wat zitten met experimenteren met een schaakbord, daar zag je ook heel goed het verschil naargelang ik het diafragmanummer veranderde. Maar den deze wist natuurlijk niet dat dat DOF genoemd werd .
                      Cypho
                      Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

                      Comment


                      • #12
                        zal ik proberen me aan te houden, maar wat er wel is alle camera's zijn heel verschillend, als je bv bij de ene camera een f -8.5 neemt in combinatie met sluitertijd 1/90 zal je toch een ander resultaat qua belichting en scherptediepte krijgen dan met een andere camera/lens, maar toch altijd interessant.
                        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                        Comment


                        • #13
                          Ik zal volgende keer ook alles proberen te posten, vind het een goed idee.

                          Maar is er een makkelijke manier om de exif via een porgramma te kopieren en dan bv te plakken in de topic, zodat je niet te veel moet overtypen?

                          Groeten,
                          Kristof

                          Comment


                          • #14
                            ik gebruik meestal Exifreader van de Erik Mansvelder cdrom (vind je ook via google) en is gratis, je kan het ook met Irfanview en/of andere progies.

                            Ik heb op m'n desktop een txt filetje met daarin volgende tekst

                            iso 200 - focal lenght 78mm - 1/200sec - f/13 - shutter priority - autofocus - whitebalans daylight


                            en ik verander deze tekst (de cijfertjes) snel even, werkt gemakkelijk

                            Comment


                            • #15
                              Hey Phille,

                              Ik vind dit een héél waardevol initiatief!
                              In de toekomst zal ik ook proberen om technische info mee te sturen met de post, voor zover ik mezelf daarin begrijp
                              Sam greetzzzzzzz U
                              -------------------------------------------
                              Never apologize for showing feeling.
                              When you do so, you apologize for the truth.
                              -------------------------------------------
                              Canon Stuff

                              Comment

                              Working...
                              X