Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

    Hallo belgiumdigital!

    Ik heb onlangs een opdracht binnengehaald bij een lokale gemeente voor een 4-daags zomerfestival. Ik kon hun geen BTW-nummer geven aangezien ik (nog) niet over een vennootschap beschik. Ze stuurden mij desalniettemin een bestelbon op (waarop ik binnen de maand na levering zou moeten reageren met een factuur).

    Hoe pak ik dit nu fiscaal het best aan? En niet alleen voor mij, maar ook voor hun? aangezien zij zonder BTW-nummer niet hun BTW gaan kunnen terugvorderen?
    Ik ben geen zelfstandige? Ik kan dit echter wel aangeven als ofwel diverse inkomsten / beroepsinkomsten (zijn hier voorwaarden voor deze laatste?)

    Ik heb ook gehoord van twee andere manieren:

    1) langs een interimkantoor gaan dat de administratie regelt, ik betaal belastingen, gemeente kan BTW terugvorderen, maar duur? hoeveel kan ik dan terugvorderen via belastingen? ik val nog onder studentenstatuut

    2) ik bel gemeente terug en vraag hun om mij als jobstudent 4 dagen te werk te stellen? geen belastingen betalen, geen btw te betalen voor hun (krijgen zij dan andere kosten?)

    ... ?

    Hopelijk ben ik duidelijk genoeg in mijn beschrijving, 't is allemaal niet zo simpel :-)
    Zijn er hier mensen met ervaring??
    Last edited by Loof; 28 mei 2012, 12:43.

  • #2
    Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

    Ik werk via KVR, maar mits je student bent weet ik niet hoe dat in zijn werk zit.

    Misschien eens navragen.
    website: www.stijnboelens.com

    Comment


    • #3
      Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

      Wellicht heb je hier wat aan?

      Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

      Comment


      • #4
        Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

        Superhard bedankt alvast voor de hulp!

        Het komt dus neer op het volgende:

        - commissienota in divers inkomen aangeven
        - als Jobstudent tewerkgesteld worden
        - Payroll contract (bv. Tentoo)
        - KVR

        KVR geen optie want ik overschrijdt één van de voorwaarden:

        1) Per dag en per persoon mag je maximaal €118,08 verdienen.
        2) Je mag je maximaal 30 dagen per jaar een beroep doen op de KVR.
        3) Het jaarlijks totaalbedrag mag per persoon niet meer zijn dan €2361,52.
        4)Je mag maar 7 dagen na elkaar voor eenzelfde opdrachtgever gebruik maken van de KVR
        5) Per artistieke prestatie die met de KVR wordt betaald, moet je de kunstenaarskaart invullen. Dit is voorlopig een theoretische verplichting, want deze kaart is nog niet beschikbaar.
        (bron: http://poppunt.be/popinfo/popadvice/article.jsp?id=264)

        Nu de rest nog uitpluizen :-)

        Comment


        • #5
          Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

          Is het niet net iets slimmer om eerst een plan of systeem uit te werken, en dan pas opdrachten te proberen binnenhalen??
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

            Primeert de opdracht niet op de administratieve rompslomp? En om eerlijk te zijn wist ik niet dat ze het officieel wouden doen :-)

            Beste optie voor mij is denk ik aangeven in diverse inkomsten, als ik onder mijn belastingsvrije som kan blijven. Zij kunnen dan wel hun BTW niet terugvorderen. Alternatief is mij tewerkstellen als jobstudent.

            Comment


            • #7
              Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

              Kan je het niet doen als "vrijwilliger" tot je alles wettelijk in orde hebt? Mag je per jaar maximaal 1200€ en een klets aan vergoedingen krijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

                Vrijwilligersvergoeding

                De maximumbedragen voor vrijwilligers (de zogenaamde forfaitaire vrijwilligersvergoeding) zijn vanaf 1 januari 2012 geïndexeerd. De maxima bedragen:

                max. 31,44 euro per dag
                max. 1257,51 euro per jaar
                max. € 0,3352/km voor de periode 01/07/11 - 30/06/12 (met de wagen)
                max. € 0,20/km (met de fiets)

                (bron: http://www.vereniginginfo.be/blog/de...de-bedragen/93)

                nope ga ni gaan

                Comment


                • #9
                  Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

                  Ik denk dat de beste optie als 'jobstudent' dat te doen, ik heb dat ook al eens zo gedaan voor een fotografieopdracht voor interieurfotografie van een zaak.
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Loof Bekijk bericht
                    Primeert de opdracht niet op de administratieve rompslomp?
                    Tja als je zo denkt stop maar al.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Loof Bekijk bericht
                    En om eerlijk te zijn wist ik niet dat ze het officieel wouden doen :-)
                    Een opdracht voor de gemeente niet officieel
                    Normaal worden opdrachten uitgeschreven en kan je er naar meedingen door een OFFICIEEL offerte af te geven.





                    Volgens mij is het door vriendjespolitiek gegeven
                    Never resist temptation or it could go away...
                    Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

                      Vraag een de gemeente om een "Schuldvordering" op te maken, je moet die ondertekenen.

                      Een gemeente/stad heeft géén BTW plicht ... tenzij ze een AGB (autonoom gemeentebedrijf) of een extern verzelfstandigd agentschap (EVA) hebben. Als het om een kleinere gemeente gaat is dit meestal niet van toepassing.

                      Jij moet dan gewoon die verdienste aanvullen in je aangifte.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Loof Bekijk bericht
                        Primeert de opdracht niet op de administratieve rompslomp? En om eerlijk te zijn wist ik niet dat ze het officieel wouden doen :-)

                        Beste optie voor mij is denk ik aangeven in diverse inkomsten, als ik onder mijn belastingsvrije som kan blijven. Zij kunnen dan wel hun BTW niet terugvorderen. Alternatief is mij tewerkstellen als jobstudent.
                        Jij mag geen BTW aanrekenen, en dus kunnen zij dit niet terug recupereren, maar dat ou geen probleem mogen zijn.

                        Wat je eerste zin betreft geef ik je gelijk. Eerst zorgen voor werk en dan zorgen voor de paperassen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

                          Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
                          Tja als je zo denkt stop maar al.

                          Een opdracht voor de gemeente niet officieel
                          Normaal worden opdrachten uitgeschreven en kan je er naar meedingen door een OFFICIEEL offerte af te geven.





                          Volgens mij is het door vriendjespolitiek gegeven
                          Ik heb mijn kandidatuur ingediend en ze hebben inderdaad een offerte gevraagd. Maar dat is totaal offtopic en ik hoef me daar niet voor te verantwoorden tegenover wie dan ook hier.

                          Ik ga het waarschijnlijk gewoon ingeven bij diverse inkomsten. Als ik niet boven mijn belastingsvrije som uitkom ga ik daar toch geen belastingen op moeten betalen. En wat BTW betreft moet ik mij dan niets van aantrekken. Ik was in de war doordat er op de bestelbon, uitgeschreven via extern bedrijf, wel BTW vermeld stond. Toch nog eens bellen om zeker te zijn.

                          Bedankt aan iedereen die behulpzaam was!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Loof Bekijk bericht
                            Ik heb mijn kandidatuur ingediend en ze hebben inderdaad een offerte gevraagd. Maar dat is totaal offtopic en ik hoef me daar niet voor te verantwoorden tegenover wie dan ook hier.

                            Ik ga het waarschijnlijk gewoon ingeven bij diverse inkomsten. Als ik niet boven mijn belastingsvrije som uitkom ga ik daar toch geen belastingen op moeten betalen. En wat BTW betreft moet ik mij dan niets van aantrekken. Ik was in de war doordat er op de bestelbon, uitgeschreven via extern bedrijf, wel BTW vermeld stond. Toch nog eens bellen om zeker te zijn.

                            Bedankt aan iedereen die behulpzaam was!
                            - Dit is NIET off topic. Je zegt in jouw openingspost, letterlijk trouwens, dat je een opdracht hebt binnengehaald bij een lokale gemeente (bestaan er niet-lokale gemeentes? )
                            - Je wist niet dat ze het officieel wilden doen?? Heb je al eens gehoord van gemeentes die opdrachten uitschrijven in het zwart??
                            - Je komt hier aanzetten met een probleem, dat je eigenlijk niet zou hebben gehad als je vooraf had nagedacht en niet had meegedaan aan iets waarvoor je wettelijk (nog) niet in orde bent, en dan mag daar niet op gereageerd worden?
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

                              jezus Voltigeur - uw pilleke vergeten pakken vandaag ? :/

                              de jongeman die de vraag stelt is nog student en heeft mogelijk niet de ervaring die jij hebt: hij heeft dus een aantal zaken niet in de juiste volgorde aangepakt, maar dat is geen reden om hem af te blaffen...

                              Comment

                              Working...
                              X