Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 24 van 24

Standaard Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

Hallo belgiumdigital!

Ik heb onlangs een opdracht binnengehaald bij een lokale gemeente voor een 4-daags zomerfestival. Ik kon hun geen BTW-nummer geven aangezien ik (nog) niet over een vennootschap beschik. Ze stuurden mij desalniettemin een bestelbon op (waarop ik binnen de maand na levering zou moeten reageren met een factuur).

Hoe pak ik dit nu fiscaal het best aan? En niet alleen voor mij, maar ook voor hun? aangezien zij zonder BTW-nummer niet hun BTW gaan kunnen terugvorderen?
    Ik ben geen zelfstandige? Ik kan dit echter wel aangeven als ofwel diverse inkomsten / beroepsinkomsten (zijn hier voorwaarden voor deze laatste?)

Ik heb ook gehoord van twee andere manieren:

1) langs een interimkantoor gaan dat de administratie regelt, ik betaal belastingen, gemeente kan BTW terugvorderen, maar duur? hoeveel kan ik dan terugvorderen via belastingen? ik val nog onder studentenstatuut

2) ik bel gemeente terug en vraag hun om mij als jobstudent 4 dagen te werk te stellen? geen belastingen betalen, geen btw te betalen voor hun (krijgen zij dan andere kosten?)

... ?

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg in mijn beschrijving, 't is allemaal niet zo simpel :-)
    Zijn er hier mensen met ervaring??
    Laatst gewijzigd door Loof; 28 mei 2012 om 13:43

Standaard Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

Ik werk via KVR, maar mits je student bent weet ik niet hoe dat in zijn werk zit.

Misschien eens navragen.

Superhard bedankt alvast voor de hulp!

Het komt dus neer op het volgende:

- commissienota in divers inkomen aangeven
    - als Jobstudent tewerkgesteld worden
    - Payroll contract (bv. Tentoo)
    - KVR

KVR geen optie want ik overschrijdt één van de voorwaarden:

1) Per dag en per persoon mag je maximaal €118,08 verdienen.
    2) Je mag je maximaal 30 dagen per jaar een beroep doen op de KVR.
    3) Het jaarlijks totaalbedrag mag per persoon niet meer zijn dan €2361,52.
    4)Je mag maar 7 dagen na elkaar voor eenzelfde opdrachtgever gebruik maken van de KVR
    5) Per artistieke prestatie die met de KVR wordt betaald, moet je de kunstenaarskaart invullen. Dit is voorlopig een theoretische verplichting, want deze kaart is nog niet beschikbaar.
    (bron: http://poppunt.be/popinfo/popadvice/article.jsp?id=264)

Nu de rest nog uitpluizen :-)

Is het niet net iets slimmer om eerst een plan of systeem uit te werken, en dan pas opdrachten te proberen binnenhalen??
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Primeert de opdracht niet op de administratieve rompslomp? En om eerlijk te zijn wist ik niet dat ze het officieel wouden doen :-)

Beste optie voor mij is denk ik aangeven in diverse inkomsten, als ik onder mijn belastingsvrije som kan blijven. Zij kunnen dan wel hun BTW niet terugvorderen. Alternatief is mij tewerkstellen als jobstudent.

Kan je het niet doen als "vrijwilliger" tot je alles wettelijk in orde hebt? Mag je per jaar maximaal 1200€ en een klets aan vergoedingen krijgen.

Vrijwilligersvergoeding

De maximumbedragen voor vrijwilligers (de zogenaamde forfaitaire vrijwilligersvergoeding) zijn vanaf 1 januari 2012 geïndexeerd. De maxima bedragen:

max. 31,44 euro per dag
    max. 1257,51 euro per jaar
    max. € 0,3352/km voor de periode 01/07/11 - 30/06/12 (met de wagen)
    max. € 0,20/km (met de fiets)

(bron: http://www.vereniginginfo.be/blog/de...de-bedragen/93)

nope ga ni gaan

Ik denk dat de beste optie als 'jobstudent' dat te doen, ik heb dat ook al eens zo gedaan voor een fotografieopdracht voor interieurfotografie van een zaak.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loof Bekijk bericht
    Primeert de opdracht niet op de administratieve rompslomp?
    Tja als je zo denkt stop maar al.
    En om eerlijk te zijn wist ik niet dat ze het officieel wouden doen :-)
    Een opdracht voor de gemeente niet officieel
    Normaal worden opdrachten uitgeschreven en kan je er naar meedingen door een OFFICIEEL offerte af te geven.

Volgens mij is het door vriendjespolitiek gegeven
    Never resist temptation or it could go away...
    Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

Vraag een de gemeente om een "Schuldvordering" op te maken, je moet die ondertekenen.

Een gemeente/stad heeft géén BTW plicht ... tenzij ze een AGB (autonoom gemeentebedrijf) of een extern verzelfstandigd agentschap (EVA) hebben. Als het om een kleinere gemeente gaat is dit meestal niet van toepassing.

Jij moet dan gewoon die verdienste aanvullen in je aangifte.

Primeert de opdracht niet op de administratieve rompslomp? En om eerlijk te zijn wist ik niet dat ze het officieel wouden doen :-)

Beste optie voor mij is denk ik aangeven in diverse inkomsten, als ik onder mijn belastingsvrije som kan blijven. Zij kunnen dan wel hun BTW niet terugvorderen. Alternatief is mij tewerkstellen als jobstudent.
    Jij mag geen BTW aanrekenen, en dus kunnen zij dit niet terug recupereren, maar dat ou geen probleem mogen zijn.

Wat je eerste zin betreft geef ik je gelijk. Eerst zorgen voor werk en dan zorgen voor de paperassen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
    Tja als je zo denkt stop maar al.

Een opdracht voor de gemeente niet officieel
    Normaal worden opdrachten uitgeschreven en kan je er naar meedingen door een OFFICIEEL offerte af te geven.

Volgens mij is het door vriendjespolitiek gegeven
    Ik heb mijn kandidatuur ingediend en ze hebben inderdaad een offerte gevraagd. Maar dat is totaal offtopic en ik hoef me daar niet voor te verantwoorden tegenover wie dan ook hier.

Ik ga het waarschijnlijk gewoon ingeven bij diverse inkomsten. Als ik niet boven mijn belastingsvrije som uitkom ga ik daar toch geen belastingen op moeten betalen. En wat BTW betreft moet ik mij dan niets van aantrekken. Ik was in de war doordat er op de bestelbon, uitgeschreven via extern bedrijf, wel BTW vermeld stond. Toch nog eens bellen om zeker te zijn.

Bedankt aan iedereen die behulpzaam was!

Ik heb mijn kandidatuur ingediend en ze hebben inderdaad een offerte gevraagd. Maar dat is totaal offtopic en ik hoef me daar niet voor te verantwoorden tegenover wie dan ook hier.

Ik ga het waarschijnlijk gewoon ingeven bij diverse inkomsten. Als ik niet boven mijn belastingsvrije som uitkom ga ik daar toch geen belastingen op moeten betalen. En wat BTW betreft moet ik mij dan niets van aantrekken. Ik was in de war doordat er op de bestelbon, uitgeschreven via extern bedrijf, wel BTW vermeld stond. Toch nog eens bellen om zeker te zijn.

Bedankt aan iedereen die behulpzaam was!
    - Dit is NIET off topic. Je zegt in jouw openingspost, letterlijk trouwens, dat je een opdracht hebt binnengehaald bij een lokale gemeente (bestaan er niet-lokale gemeentes? )
    - Je wist niet dat ze het officieel wilden doen?? Heb je al eens gehoord van gemeentes die opdrachten uitschrijven in het zwart??
    - Je komt hier aanzetten met een probleem, dat je eigenlijk niet zou hebben gehad als je vooraf had nagedacht en niet had meegedaan aan iets waarvoor je wettelijk (nog) niet in orde bent, en dan mag daar niet op gereageerd worden?
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

jezus Voltigeur - uw pilleke vergeten pakken vandaag ? :/

de jongeman die de vraag stelt is nog student en heeft mogelijk niet de ervaring die jij hebt: hij heeft dus een aantal zaken niet in de juiste volgorde aangepakt, maar dat is geen reden om hem af te blaffen...

Voligeur, jij hebt echt een neus om miserie te zoeken hé. Eerst gaan klagen enkele weken geleden dat men geen info wil verstrekken aan mensen die onwetend zijn en nu hier maar direct iemand met ondernemingszin fnuiken.
    Ik vind het sjiek van Loof om dit soort opdrachten te doen, hopelijk kan je ook een prima kwaliteit afleveren maar het zal zeker een mooie ervaring zijn

Beste Loof, probeer ook eens raad te vragen bij je lokale Unizo afdeling, deze zullen je zin tot ondernemen zeker ter harte nemen. Ben je nu geen zelfstandige dan kan dat later nog.

nou....heb alles eens goed gelezen en:
    denk dat TS er meer verstand van heeft dan de meeste van ons.
    succes Loof.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bemba Bekijk bericht
    jezus Voltigeur - uw pilleke vergeten pakken vandaag ? :/

de jongeman die de vraag stelt is nog student en heeft mogelijk niet de ervaring die jij hebt: hij heeft dus een aantal zaken niet in de juiste volgorde aangepakt, maar dat is geen reden om hem af te blaffen...
    Pardon? TS stelt een vraag, wanneer daar dan een antwoord op volgt (en niet alleen door mij trouwens) dat hem niet zint volgt dit:
    En dan gaat men mij verwijten dat ik iemand afblaf??

Als iemand eerst een opdracht aanvaard en dan komt vragen welke lens of lenzen hij/zij nodig heeft en moet aanschaffen, is het kot te klein... Hoe idioot kan je zijn om een opdracht te aanvaarden zonder te weten welk materiaal je nodig hebt en eventueel nog moet kopen, zijn dan de algemene reacties.
    Wanneer ik zeg dat het niet erg slim was om een opdracht te aanvaarden waarbij je op voorhand weet dat je eigenlijk wettelijk (nog) niet in orde bent, dan heeft TS plots ondernemerszin en ben ik de pineut??
    Leuke mentaliteit hier.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    Is het niet net iets slimmer om eerst een plan of systeem uit te werken, en dan pas opdrachten te proberen binnenhalen??
    Niet voor 't een of 't ander, maar hier ben ik wel mee akkoord.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    Niet voor 't een of 't ander, maar hier ben ik wel mee akkoord.
    Bwa, ik niet onmiddellijk. Het heeft pas zin om een onderneming op te richten indien men opdrachten heeft, voordien is het nutteloos en geldverspilling. Ik vind het niet zo vreemd om het zo aan te pakken. Dit gebeurt ook dikwijls voor huwelijksfotografen, ze krijgen via via hun eerste opdracht en de kans is redelijk groot dat ze dan nog niet helemaal in orde zijn, of dat ze dit nog snel doen voor de opdracht of het gratis doen.

De TS toont hier bereidwilligheid om het legaal te houden en Voltigeur, jij blaft hem af? Dat is mensen aanmoedigen om het in het zwart te doen dan...
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Hier ga ik mezelf eens mee komen moeien!

En geef me maar ongelijk,maar het komt zo van de belastingen wat ik vertel.

Zelf heb ik in 2011 een betalende opdracht binnen gehaald.
    Ik beschik ook over geen ondernemingsnummer en alles wat er bijhoort.

De belastinge hebben mij toen het volgende verteld en is zo nu ingevuld op mijn taxonweb voor de inkomsten van 2011 :

Dat je zonder ondernemingsnummer en dergelijke 4x op een jaar via onkostennota's MAG werken voor ze dit gaan aanzien als regelmatige inkomsten.
    Het totaalbedrag mag de 50.000 euro NIET overschrijden.

Dan dien je het jaar erna bij je belastingsaangifte deel 2 vak 13 in te vullen met de volgende rubrieknummers :

1190 : bijv totaal bedrag : 500 euro.
    1191 : Van die 500 euro mag je de helft als onkosten aangeven en dat dien je hier dan in te vullen als 250 euro. Op deze 250 betaal je GEEN belastingen op de ander 250 euro betaal je 15% belastingen denk ik dat het was.

Hiervoor heb ik 4X naar de belastingen gebeld en steeds hetzelfde antwoord gehad.

Voor meer informatie raad ik de TS aan om zelf eens contact op te nemen met het plaatselijk belastingskantoor.
    En dat ik zeg ik omdat je onkosten afhangen van het bedrag dat je invult bij 1190. Vanaf een bepaald bedrag mag je de helft als onkosten nemen en die dien je NIET te bewijzen!

En voor de rest moei ik mij niet verder in dit topic omdat ik simpelweg geen zin heb in een welles nietesspel hier op het forum.
    Als jullie denken gelijk te hebben is dat jullie goed recht,maar ik weet wat ze mij hebben verteld dus....
    Laatst gewijzigd door hpke; 2 juni 2012 om 15:57

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hpke Bekijk bericht
    Dat je zonder ondernemingsnummer en dergelijke 4x op een jaar via onkostennota's MAG werken voor ze dit gaan aanzien als regelmatige inkomsten.
    Het totaalbedrag mag de 50.000 euro NIET overschrijden.

Dan dien je het jaar erna bij je belastingsaangifte deel 2 vak 13 in te vullen met de volgende rubrieknummers :

1190 : bijv totaal bedrag : 500 euro.
    1191 : Van die 500 euro mag je de helft als onkosten aangeven en dat dien je hier dan in te vullen als 250 euro. Op deze 250 betaal je GEEN belastingen op de ander 250 euro betaal je 15% belastingen denk ik dat het was.

Hiervoor heb ik 4X naar de belastingen gebeld en steeds hetzelfde antwoord gehad.

Voor meer informatie raad ik de TS aan om zelf eens contact op te nemen met het plaatselijk belastingskantoor.
    En dat ik zeg ik omdat je onkosten afhangen van het bedrag dat je invult bij 1190. Vanaf een bepaald bedrag mag je de helft als onkosten nemen en die dien je NIET te bewijzen!
    Heb je nog enig idee hoe hoog dat "bepaald bedrag" is? Als je het niet meer weet, breek er je hoofd niet over. Ik bel wel eens. Misschien geeft taxonweb dat zelfs automatisch in / of staat het als commentaar bij het vak waar je over spreekt.

Heb je nog enig idee hoe hoog dat "bepaald bedrag" is? Als je het niet meer weet, breek er je hoofd niet over. Ik bel wel eens. Misschien geeft taxonweb dat zelfs automatisch in / of staat het als commentaar bij het vak waar je over spreekt.
    Nee sorry dat weet ik niet meer en taxonweb zegt dat ook niet!
    Dat hebben ze mij zelf gezegd bij de belastingen dus...
    Ze vroegen mij hoeveel de verdienste waren en heb hen dat bedrag gezegd en toen zeide ze : Dan mag je 50% ervan inbrengen als onkosten.

Heb jou een mailke gestuurd ook ter info .

Ben ff ingelogd in mijne taxonweb en dit staat er :

Verplicht aan te geven inkomsten :
    Met “verschuldigde roerende voorheffing” wordt hier bedoeld, de roerende voorheffing
    die verschuldigd zou zijn als al uw inkomsten uit auteursrechten, enz. waren toegekend
    door één enkele schuldenaar.

a) Inkomsten (bruto)
    Hier moet u het brutobedrag (na aftrek van de eventuele buitenlandse belasting, maar vóór aftrek van kosten) vermelden van de inkomsten (zowel van Belgische als van buitenlandse oorsprong) waarop de verschuldigde roerende
    voorheffingniet is ingehouden.

b) Kosten
    Vermeld hier het bedrag van de werkelijke kosten, interesten uitgezonderd, die u in 2011 hebt gedragen om de in D, 2, a vermelde inkomsten te verkrijgen of te behouden.
    Bij gebrek aan bewijskrachtige gegevens mogen de kosten m.b.t. inkomsten uit auteursrechten, enz. forfaitair worden geraamd.
    Dat kostenforfait moet, ongeacht het aantal schuldenaars van de inkomsten, worden berekend op het totale brutobedrag (na aftrek van de eventuele buitenlandse belasting) van de (verplicht en niet verplicht aan te geven) inkomsten die u in 2011 hebt verkregen, en bedraagt:

• 50 pct. van de schijf van 0 EUR tot 14.140 EUR, plus
    • 25 pct. van de schijf van 14.140 EUR tot 28.280 EUR.

En foto's verkopen zijn nog altijd inkomsten uit auteursrechten .

En toen werd het heel stil op BD want dat wisten ze hier niet .

Oeps....

Regels voor berichten