Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 24 van 24

Standaard Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

Hallo belgiumdigital!

Ik heb onlangs een opdracht binnengehaald bij een lokale gemeente voor een 4-daags zomerfestival. Ik kon hun geen BTW-nummer geven aangezien ik (nog) niet over een vennootschap beschik. Ze stuurden mij desalniettemin een bestelbon op (waarop ik binnen de maand na levering zou moeten reageren met een factuur).

Hoe pak ik dit nu fiscaal het best aan? En niet alleen voor mij, maar ook voor hun? aangezien zij zonder BTW-nummer niet hun BTW gaan kunnen terugvorderen?
    Ik ben geen zelfstandige? Ik kan dit echter wel aangeven als ofwel diverse inkomsten / beroepsinkomsten (zijn hier voorwaarden voor deze laatste?)

Ik heb ook gehoord van twee andere manieren:

1) langs een interimkantoor gaan dat de administratie regelt, ik betaal belastingen, gemeente kan BTW terugvorderen, maar duur? hoeveel kan ik dan terugvorderen via belastingen? ik val nog onder studentenstatuut

2) ik bel gemeente terug en vraag hun om mij als jobstudent 4 dagen te werk te stellen? geen belastingen betalen, geen btw te betalen voor hun (krijgen zij dan andere kosten?)

... ?

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg in mijn beschrijving, 't is allemaal niet zo simpel :-)
    Zijn er hier mensen met ervaring??
    Laatst gewijzigd door Loof; 28 mei 2012 om 13:43

Standaard Re: Opdracht onder welk statuut? (fiscaliteit)

Ik werk via KVR, maar mits je student bent weet ik niet hoe dat in zijn werk zit.

Misschien eens navragen.

Superhard bedankt alvast voor de hulp!

Het komt dus neer op het volgende:

- commissienota in divers inkomen aangeven
    - als Jobstudent tewerkgesteld worden
    - Payroll contract (bv. Tentoo)
    - KVR

KVR geen optie want ik overschrijdt één van de voorwaarden:

1) Per dag en per persoon mag je maximaal €118,08 verdienen.
    2) Je mag je maximaal 30 dagen per jaar een beroep doen op de KVR.