Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 46

Discussie: Onscherpe foto's

Standaard Onscherpe foto's

Beste forumleden

Ik ben sinds een aantal maanden bezig met wat fotografie, heb dus nog zeer veel bij te leren ed. Maar deze week ben ik ergens heen geweest waar ik enorm veel foto's heb genomen.
    's Avonds als ik thuis kwam gelijk alle foto's op de computer gezet om de resultaten te bekijken en er zaten goed en slechte tussen. Maar wat me weeral opviel was dat bijna elke foto een onscherpe waas over zich heen heeft dus ook op het object waar op scherp gesteld is(zowel bewegende als stilstaande objecten). En dit is niet de 1ste x dat me dit opvalt. Nu had ik deze keer daarvoor speciaal camera op stand A gezet en alleen zelf iso waarde aangepast welke op 200 stond. Dus ik denk niet dat ik iets fout instel in de instellingen.
    Camera: Nikon D3100
    Lens: Nikon kitlens DX 55-300 VR
    http://imageshack.us/photo/my-images...21800x533.jpg/

EXIF gegevens:
    Iso:200
    Diafragma:F5
    Brandpuntsafstand: 180mm
    flits: zonder
    35mm brandpuntsafstand: 270 mm

Wat ik me nu afvraag is of het aan mij ligt of aan de lens of camera.
    alvast bedankt

kevin
    Laatst gewijzigd door Kevve_; 21 februari 2013 om 20:45 Reden: foto toegevoegd

Standaard Re: Onscherpe foto's

Je zet best hier eens een foto met de EXIF gegevens.

A = diafragmavoorkeuze, dan kies je zelf de gewenste diafragma-opening naargelang de scherptediepte die je wil op de foto.
    Als je het diafragma te ver dicht zet, en als er dan niet voldoende licht is, dan wordt de sluitertijd te lang, daardoor krijg je bewogen (onschepe) foto's.

Zonder kennis van de basisbegrippen (iso, sluitertijd, diafragma, scherptediepte...) maak je heel gemakkelijk zulke fouten.

Het is onmogelijk om uit te leggen wat de ideale instellingen zijn, want die bestaan niet, elke situatie vraagt om andere instellingen om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.
    Maar als je zelf weet wat er gebeurt als je een bepaalde parameter aanpast, dan kan jij bepalen hoe de foto er uiteindelijk zal uitzien.
    Zonder die basiskennis kan je de camera beter automatisch laten werken, dan is er een veel grotere kans dat je scherpe foto's krijgt...

Het belangrijkste ben je vergeten in dit geval: de sluitertijd. ISO200, in een bos, zonder direct zonlicht aan de foto te zien, op 270mm omgerekend in 35mm brandpûntsafstand, f5. Ik schat dus iets van een 1/30 à 1/60 sluitertijd? Zonder statief is dit om onscherpte vragen en dan nog, als je onderwerp beweegt helpt zelfs dat statief niet
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

Keuze van diafragma ken ik ondertussen klein beetje en deze stond op de ingezoomde stand op het grootste open. Dus de hoeveelheid licht die op de lens viel was het grootst mogelijk in deze situatie(met deze lens toch). Zelfs foto's in zonlicht ed op een boom bv heb ik het vaak dat de foto's onscherp zijn over hele gebied.
    Idd foto's zijn in een bos getrokken, maar heb hier ook testfoto's geprobeerd op ISO400 en deze waar overbelicht dus heb ik maar op 200 genomen aangezien tussen de bomen heel veel lichtinval was. Sluitertijd stond op 1/100.

Er is zo'n regeltje om te bepalen welke sluitertijd minstens nodig is om zonder statief toch scherpe beelden te verkrijgen van statische voorwerpen (om m.a.w. het "camera schudden" tegen te gaan).

Minimum sluitertijd = 1/(brandpuntsafstand * cropfactor).

In jouw geval dus: 1/(180*1,5) = 1/270s
    Laatst gewijzigd door jocau; 21 februari 2013 om 21:08
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Bedankt Jocau dit is handig om te weten =)

Graag gedaan. Er zijn uiteraard mensen met een uiterst stabiele hand die zelfs nog lager (tragere sluitertijd) kunnen gaan dan het regeltje voorstelt.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kevve_ Bekijk bericht
    Keuze van diafragma ken ik ondertussen klein beetje en deze stond op de ingezoomde stand op het grootste open. Dus de hoeveelheid licht die op de lens viel was het grootst mogelijk in deze situatie(met deze lens toch). Zelfs foto's in zonlicht ed op een boom bv heb ik het vaak dat de foto's onscherp zijn over hele gebied.
    Idd foto's zijn in een bos getrokken, maar heb hier ook testfoto's geprobeerd op ISO400 en deze waar overbelicht dus heb ik maar op 200 genomen aangezien tussen de bomen heel veel lichtinval was. Sluitertijd stond op 1/100.
    1/100 is in dit geval een veel te trage sluitertijd. Ik begrijp echter niet goed waarom je op ISO400 overbelichte foto's zou krijgen? Zet je toestel in dit geval op diafragmavoorkeuze (A-stand) en kies de grootste diafragmaopening om maximaal licht binnen te krijgen. Je sluitertijd wordt dan automatisch bepaald. Je kan dan hoger in de ISO-waarden gaan om je sluitertijd nog te verkleinen maar op eender welke ISO-waarde zou je dan een correct belichte foto moeten krijgen.
    Flickr - JAlbum

Bij een lens met VR is dat regeltje niet (meer) van toepassing

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
    Klopt, tenzij VR per ongeluk uitstaat natuurlijk.

Uit de exif data blijkt dat VR op stond (en sluitervoorkeur op AE). Aangezien er nergens in het beeld een scherp punt te bespeuren valt vermoed ik dat het geen focus probleem is. Een sluitertijd van 1/100 bij 180mm zou (met VR aan) geen bewegingsonscherpte (fotograaf) mogen geven. Het lijkt mij dat er een probleem is met de VR.

Ik zou eens een testje doen door het toestel op S te zetten, een sluitertijd van 1/50 en/of 1/100 en brandpuntsafstand 200mm in te stellen en vervolgens zowel uit de hand (VR aan, VR uit) en vanaf statief (of camera neerleggen) enkele testshots te maken.
    Op statief zet je VR best uit.
    Zijn je foto's die vanaf statief genomen werden wel scherp -> lens binnen doen voor controle/herstelling.
    Zijn ook deze niet scherp dan ... euh ... weet ik het ook niet meer.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Die "regeltjes" van de sluitertijd ten opzichte van de sluitertijd gelden alleen voor onderwerpen die niet in beweging zijn, en waar je rustig de tijd kan nemen om foto's te maken.
    Als er beeldstabilisatie op de lens zit, dan mag de sluitertijd nog wat langer worden.

Maar in dit geval zie ik op de foto een dier dat niet zal blijven stilstaan om te poseren voor de fotograaf, en dan zal de sluitertijd wel een heel stuk korter moeten zijn om scherpe foto's te maken.
    Daar komt nog bij dat de autofocus juist moet ingesteld zijn om ervoor te zorgen dat de camera ook werkelijk blijft focussen op het onderwerp terwijl je de foto maakt.
    Je moet dus het juiste autofocuspunt instellen, en ook de juiste AF-modus van de camera.

Het is dus niet alleen de sluitertijd, er komen nog andere zaken bij kijken als je scherpe foto's wil maken van bewegende onderwerpen...

Dit topic gaat niet over de camera, want met eender welke camera (dus ook met een camera van 6000 euro met een lens van 2000 euro of meer) heb je hetzelfde probleem als je die niet correct instelt voor de omstandigheden en de aard van het onderwerp.
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 22 februari 2013 om 08:38

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
    1/100 is in dit geval een veel te trage sluitertijd. Ik begrijp echter niet goed waarom je op ISO400 overbelichte foto's zou krijgen? Zet je toestel in dit geval op diafragmavoorkeuze (A-stand) en kies de grootste diafragmaopening om maximaal licht binnen te krijgen. Je sluitertijd wordt dan automatisch bepaald. Je kan dan hoger in de ISO-waarden gaan om je sluitertijd nog te verkleinen maar op eender welke ISO-waarde zou je dan een correct belichte foto moeten krijgen.
    De overbelichtte foto op ISO 400 heeft waarschijnlijk met het soort lichtmeting te maken en het toeval.
    Als je bijvoorbeeld op spotmeting op een zwart oppervlak het licht meet, zal deze foto overbelicht zijn als je de camera alles automatisch laat doen, want de camera denkt dat dat zwart vlak 18% grijs moet worden. Belichtingscompensatie helpt hierbij, of een ander soort lichtmeting (partial, evaluatieve of hoe het bij Nikon ook heet) kiezen, al dan niet nog in combinatie met de belichtingscompensatie.
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

Zet je camera eens op "P" of de groene stand en je iso op auto. En trek dan eens een paar foto's.
    Als die scherp zijn weet je dat het kan en geen mankementen aan je camera of lens zijn.
    Je kan hem desnoods ook eens naar de fabrieksinstellingen resetten.
    D800 en een goed glasservies

Moderator Note: Verplaatst van Camera's naar Algemeen, omdat deze vraag niet meteen een cameraprobleem lijkt, maar wel een algemeen fotografisch probleem.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.14.6) - iPhone XR (iOS 13.6) + iPad5 WiFi (iPadOS 13.6)

Bedankt iedereen voor de reacties. De keuze van iso waarde was gemaakt na een overbelichte foto op iso 400. En zelfs op iso 200 zijn er overbelichte foto's bij.
    Focus stond op enkelvoudige(1punt).
    VR staat altijd aan op deze lens. Ik ga de testjes eens doen die hierboven beschreven zijn.
    Had er nog niet aan gedacht maar het zou inderdaad wel aan de lens kunnnen liggen, want ik bezit nog een andere kitlens namelijk 18-55 VR en met deze heb ik dat probleem nog niet gehad. Alleen had ik er zelf nog niet aan gedacht.

Ik heb eens uitgeprobeerd wat cojon zei, en de foto's zonder VR zijn scherper dan die met VR aan.

Ik heb eens uitgeprobeerd wat cojon zei, en de foto's zonder VR zijn scherper dan die met VR aan.
    Op statief??...uit de hand...??
    Flickr - JAlbum

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
    Op statief??...uit de hand...??
    Heb foto's zowel uit hand met VR aan en uit en vanop een aanrecht zonder VR. Zowel foto's uit hand als 'statief zonder VR zijn scherper dan die met.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
    De regel blijft van toepassing met toevoeging van de parameter VR. Je vermenigvuldigt de uitkomst van de vuistregel met het aantal stops dat je VR/IS/... toelaat.
    The Knight That Says Ni...kon

maar hoe is het nu met de over belichting?
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Ik denk dat je een probleem hebt met de VR. Je kan nog eens proberen met deze lens op een andere camera te zetten of een andere lens op je camera proberen om definitief alle ander zaken uit te sluiten. M.a.w. best mee naar de winkel gaan en daar vragen om dit nog even te testen alvorens de lens voor herstelling in te sturen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
    Er is zo'n regeltje om te bepalen welke sluitertijd minstens nodig is om zonder statief toch scherpe beelden te verkrijgen van statische voorwerpen (om m.a.w. het "camera schudden" tegen te gaan).

Minimum sluitertijd = 1/(brandpuntsafstand * cropfactor).
    Minimum sluitertijd = 1/brandpuntsafstand en dit voor alle camera's, ongeacht of dit FF, APS of een compact camera is.

Afhankelijk van je eigen stabiliteit kan je de sluitertijd nog iets korter nemen. Beeldstabilisatie levert gemiddeld 3 stops extra op, afhankelijk van de kwaliteit van de VR. Op een statief zet je beeldstabilisatie best uit.
    Waarom de cropfactor geen invloed heeft op de sluitertijd zegt het woord zelf. Deze camera cropt het beeldkader, voor de rest heeft dit geen invloed, niet op sluitertijd, en niet op DOF. Bij een APC is de sensor gewoon kleiner, waardoor met dezelfde lens en bij dezelfde brandpuntsafstand een kleiner beeldkader opgevangen wordt. Het door de lens geprojecteerde beeld blijft identiek, een FF lens heeft een grotere diameter omdat zij ook een groter beeldkader moet projecteren. Een FF lens werkt dus ook perfect op een APC camera. In somige gevallen werkt een APC lens ook op een FF camera, maar aangezien het geprojecteerde beeld niet de volledige FF sensor dekt, zal de camera enkel het deel van zijn sensor gebruiken dat overeenkomt met APC formaat. Omdat er in een FF lens meer glas zit en de kwaliteit iets beter dient te zijn, zijn FF lenzen duurder.
    Dat een APC camera in vergelijking met een FF een 'vergroot' beeld geeft dat 'lijkt' alsof er een lens met een grotere brandpuntsafstand gebruikt werd, heeft enkel te maken met de resolutie van de sensor, m.a.w. het aantal pixels per inch (aantal pixels / opp. van sensor in inch) en de 1:1 weergave.
    Dit verschil in 'vergroting' vind je dus terug tussen elke sensor met een verschillen aantal ppi, ongeacht of het een APC, FF of compact sensor is.
    Zo geven bvb een APC met 16 Mpix en een FF met 36Mpix ongeveer dezelfde 'vergroting'. Aangezien het beeldkader van de FF ongeveer 1,5x groter is staat er bij de FF meer op de foto, maar dit met dezelfde grote van de details als bij de APC.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
    maar hoe is het nu met de over belichting?
    Ik veronderstel dat de oorzaak hiervan bij het gebruik van 'spot' lichtmeting ligt. Bij deze instelling wordt de belichting ingesteld op basis van de op een spot gemeten lichtinval. Je bent m.aw. zeker dat dit punt juist belicht zal zijn, de rest van het beeld wordt met dezelfde instelling geregistreerd en kan dus zowel onder-, correct-, als overbelicht zijn.
    Laatst gewijzigd door cojon; 28 februari 2013 om 14:44

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
    Waarom de cropfactor geen invloed heeft op de sluitertijd zegt het woord zelf. Deze camera cropt het beeldkader, .
    Klopt niet. Als je sensor kleiner wordt, wordt je max toelaatbare verstrooiingscirkel (COC) ook kleiner (met dezelfde factor). Een kleinere COC betekent dat de marge voor scherpte ook kleiner wordt, daar de lichtbundels fijner moeten zijn om op een zelfde afdruk dezelfde scherpte te geven. De vuistregel 1/brandpuntsafstand moet dus aangepast worden tot 1/branpuntsafstand*cropfactor, aangezien op APS-C een punt maar een punt is tot 0.02mm en op FF tot 0.03 mag gaan.
    The Knight That Says Ni...kon

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    Klopt niet. Als je sensor kleiner wordt, wordt je max toelaatbare verstrooiingscirkel (COC) ook kleiner (met dezelfde factor).
    Klopt wel. COC is een eigenschap van de lens en heeft te maken met scherpte van het geprojecteerde beeld. COC is de oorzaak van DOF.

Er is geen enkele link tussen de grote van de sensor en COC. De verwarring komt opnieuw omdat het lijkt dat een APS-C, wanneer deze evenveel pixels heeft als een FF, een opname met grotere brandpuntsafstand maakt.
    In de vuistregel voor sluitertijd gaat het over beweging van de camera. Deze kan je opdelen in beweging evenwijdig met het onderwerp en rotatie van de camera. Het is vooral dit tweede wat bewegingsonscherpte veroorzaakt. Hoe kleiner de beeldhoek (meer zoom) hoe, verhoudingsgewijs, groter de invloed van een kleine rotatie van de camera, vandaar 1/brandpuntsafstand.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    Een kleinere COC betekent dat de marge voor scherpte ook kleiner wordt, daar de lichtbundels fijner moeten zijn om op een zelfde afdruk dezelfde scherpte te geven. De vuistregel 1/brandpuntsafstand moet dus aangepast worden tot 1/branpuntsafstand*cropfactor, aangezien op APS-C een punt maar een punt is tot 0.02mm en op FF tot 0.03 mag gaan.
    Dit gaat over de scherpte van het opgenomen beeld indien niets beweegt en het onderwerp perfect in focus is, m.a.w. de mate waarin details nog scherp weergegeven en opgenomen kunnen worden. Enerzijds heb je de hierbij invloed van de kwaliteit van de lens; in welke mate kan een lens een beeld scherp projecteren, m.a.w. welke is de kleinste COC die de lens kan projecteren (Circle of Least Confusion). Anderzijds heb je hierbij invloed van de afstand tussen de pixels. Onscherpte krijg je wanneer de COC meer dan één pixel overlapt (-> maximale scherpte, DOF onscherpte en bewegingsonscherpte).

Hieruit kan je dus ook aflijden dat hoe hoger de resolutie van de sensor hoe sneller een beweging van de camera, evenwijdig aan het onderwerp, twee pixels zal overlappen en bewegingsonscherpte zal veroorzaken. Bij een FF met 24Mpix is de afstand tussen twee pixels ca. 0.006mm. Met een sluitertijd van 1/100sec is een beweging met een snelheid van 0,6mm/sec nodig om binnen de sluitertijd de afstand tussen twee pixels te overbruggen. Gelukkig beweeg je meestal heen en weer en is de onscherpte slechts een percentage hiervan. Dit blijft echter enkel afhankelijk van sluitertijd en resolutie, niet van de grootte van de sensor. Een APS-C met 16Mpix en een FF met 36Mpix hebben hiervoor dus dezelfde gevoeligheid, anderzijds is een APS-C met 24Mpix hiervoor 1,4x gevoeliger voor dan een APS-C met 12 Mpix en zou men dit ook in rekening moeten nemen (of men moet het resultaat niet op 1:1 beoordelen/vergelijken).
    Dit verklaard ook waarom je bij een kleine brandpuntsafstand toch best wat kortere sluitertijden blijft hanteren om bewegingsonscherpte te vermijden, of dat je foto's, genomen van statief, toch altijd net iets scherper zullen zijn.

Dus, voor eens en altijd, een cropcamera cropt, en dat is alles. Al de rest heeft te maken met resolutie.
    Laatst gewijzigd door cojon; 1 maart 2013 om 16:07

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Onscherpe foto's
    Door Eric en Odin in forum Camera's
    Reacties: 39
    Laatste bericht: 11 juli 2008, 10:49
  2. onscherpe foto
    Door yve in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 10 juli 2003, 15:16