Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe foto's

    Beste forumleden

    Ik ben sinds een aantal maanden bezig met wat fotografie, heb dus nog zeer veel bij te leren ed. Maar deze week ben ik ergens heen geweest waar ik enorm veel foto's heb genomen.
    's Avonds als ik thuis kwam gelijk alle foto's op de computer gezet om de resultaten te bekijken en er zaten goed en slechte tussen. Maar wat me weeral opviel was dat bijna elke foto een onscherpe waas over zich heen heeft dus ook op het object waar op scherp gesteld is(zowel bewegende als stilstaande objecten). En dit is niet de 1ste x dat me dit opvalt. Nu had ik deze keer daarvoor speciaal camera op stand A gezet en alleen zelf iso waarde aangepast welke op 200 stond. Dus ik denk niet dat ik iets fout instel in de instellingen.
    Camera: Nikon D3100
    Lens: Nikon kitlens DX 55-300 VR
    http://imageshack.us/photo/my-images...21800x533.jpg/

    EXIF gegevens:
    Iso:200
    Diafragma:F5
    Brandpuntsafstand: 180mm
    flits: zonder
    35mm brandpuntsafstand: 270 mm

    Wat ik me nu afvraag is of het aan mij ligt of aan de lens of camera.
    alvast bedankt

    kevin
    Last edited by Kevve_; 21 februari 2013, 20:45. Reden: foto toegevoegd
    http://www.flickr.com/photos/kevin0

  • #2
    Re: Onscherpe foto's

    Je zet best hier eens een foto met de EXIF gegevens.

    Comment


    • #3
      Re: Onscherpe foto's

      A = diafragmavoorkeuze, dan kies je zelf de gewenste diafragma-opening naargelang de scherptediepte die je wil op de foto.
      Als je het diafragma te ver dicht zet, en als er dan niet voldoende licht is, dan wordt de sluitertijd te lang, daardoor krijg je bewogen (onschepe) foto's.

      Zonder kennis van de basisbegrippen (iso, sluitertijd, diafragma, scherptediepte...) maak je heel gemakkelijk zulke fouten.

      Het is onmogelijk om uit te leggen wat de ideale instellingen zijn, want die bestaan niet, elke situatie vraagt om andere instellingen om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.
      Maar als je zelf weet wat er gebeurt als je een bepaalde parameter aanpast, dan kan jij bepalen hoe de foto er uiteindelijk zal uitzien.
      Zonder die basiskennis kan je de camera beter automatisch laten werken, dan is er een veel grotere kans dat je scherpe foto's krijgt...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Onscherpe foto's

        Het belangrijkste ben je vergeten in dit geval: de sluitertijd. ISO200, in een bos, zonder direct zonlicht aan de foto te zien, op 270mm omgerekend in 35mm brandpûntsafstand, f5. Ik schat dus iets van een 1/30 à 1/60 sluitertijd? Zonder statief is dit om onscherpte vragen en dan nog, als je onderwerp beweegt helpt zelfs dat statief niet
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

        Comment


        • #5
          Re: Onscherpe foto's

          Keuze van diafragma ken ik ondertussen klein beetje en deze stond op de ingezoomde stand op het grootste open. Dus de hoeveelheid licht die op de lens viel was het grootst mogelijk in deze situatie(met deze lens toch). Zelfs foto's in zonlicht ed op een boom bv heb ik het vaak dat de foto's onscherp zijn over hele gebied.
          Idd foto's zijn in een bos getrokken, maar heb hier ook testfoto's geprobeerd op ISO400 en deze waar overbelicht dus heb ik maar op 200 genomen aangezien tussen de bomen heel veel lichtinval was. Sluitertijd stond op 1/100.
          http://www.flickr.com/photos/kevin0

          Comment


          • #6
            Re: Onscherpe foto's

            Er is zo'n regeltje om te bepalen welke sluitertijd minstens nodig is om zonder statief toch scherpe beelden te verkrijgen van statische voorwerpen (om m.a.w. het "camera schudden" tegen te gaan).

            Minimum sluitertijd = 1/(brandpuntsafstand * cropfactor).

            In jouw geval dus: 1/(180*1,5) = 1/270s
            Last edited by jocau; 21 februari 2013, 21:08.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: Onscherpe foto's

              Bedankt Jocau dit is handig om te weten =)
              http://www.flickr.com/photos/kevin0

              Comment


              • #8
                Re: Onscherpe foto's

                Graag gedaan. Er zijn uiteraard mensen met een uiterst stabiele hand die zelfs nog lager (tragere sluitertijd) kunnen gaan dan het regeltje voorstelt.
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                Comment


                • #9
                  Re: Onscherpe foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevve_ Bekijk bericht
                  Keuze van diafragma ken ik ondertussen klein beetje en deze stond op de ingezoomde stand op het grootste open. Dus de hoeveelheid licht die op de lens viel was het grootst mogelijk in deze situatie(met deze lens toch). Zelfs foto's in zonlicht ed op een boom bv heb ik het vaak dat de foto's onscherp zijn over hele gebied.
                  Idd foto's zijn in een bos getrokken, maar heb hier ook testfoto's geprobeerd op ISO400 en deze waar overbelicht dus heb ik maar op 200 genomen aangezien tussen de bomen heel veel lichtinval was. Sluitertijd stond op 1/100.
                  1/100 is in dit geval een veel te trage sluitertijd. Ik begrijp echter niet goed waarom je op ISO400 overbelichte foto's zou krijgen? Zet je toestel in dit geval op diafragmavoorkeuze (A-stand) en kies de grootste diafragmaopening om maximaal licht binnen te krijgen. Je sluitertijd wordt dan automatisch bepaald. Je kan dan hoger in de ISO-waarden gaan om je sluitertijd nog te verkleinen maar op eender welke ISO-waarde zou je dan een correct belichte foto moeten krijgen.
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onscherpe foto's

                    Bij een lens met VR is dat regeltje niet (meer) van toepassing

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onscherpe foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      Bij een lens met VR is dat regeltje niet (meer) van toepassing
                      Klopt, tenzij VR per ongeluk uitstaat natuurlijk.
                      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onscherpe foto's

                        Uit de exif data blijkt dat VR op stond (en sluitervoorkeur op AE). Aangezien er nergens in het beeld een scherp punt te bespeuren valt vermoed ik dat het geen focus probleem is. Een sluitertijd van 1/100 bij 180mm zou (met VR aan) geen bewegingsonscherpte (fotograaf) mogen geven. Het lijkt mij dat er een probleem is met de VR.

                        Ik zou eens een testje doen door het toestel op S te zetten, een sluitertijd van 1/50 en/of 1/100 en brandpuntsafstand 200mm in te stellen en vervolgens zowel uit de hand (VR aan, VR uit) en vanaf statief (of camera neerleggen) enkele testshots te maken.
                        Op statief zet je VR best uit.
                        Zijn je foto's die vanaf statief genomen werden wel scherp -> lens binnen doen voor controle/herstelling.
                        Zijn ook deze niet scherp dan ... euh ... weet ik het ook niet meer.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onscherpe foto's

                          Die "regeltjes" van de sluitertijd ten opzichte van de sluitertijd gelden alleen voor onderwerpen die niet in beweging zijn, en waar je rustig de tijd kan nemen om foto's te maken.
                          Als er beeldstabilisatie op de lens zit, dan mag de sluitertijd nog wat langer worden.

                          Maar in dit geval zie ik op de foto een dier dat niet zal blijven stilstaan om te poseren voor de fotograaf, en dan zal de sluitertijd wel een heel stuk korter moeten zijn om scherpe foto's te maken.
                          Daar komt nog bij dat de autofocus juist moet ingesteld zijn om ervoor te zorgen dat de camera ook werkelijk blijft focussen op het onderwerp terwijl je de foto maakt.
                          Je moet dus het juiste autofocuspunt instellen, en ook de juiste AF-modus van de camera.

                          Het is dus niet alleen de sluitertijd, er komen nog andere zaken bij kijken als je scherpe foto's wil maken van bewegende onderwerpen...

                          Dit topic gaat niet over de camera, want met eender welke camera (dus ook met een camera van 6000 euro met een lens van 2000 euro of meer) heb je hetzelfde probleem als je die niet correct instelt voor de omstandigheden en de aard van het onderwerp.
                          Last edited by Black B@ndit; 22 februari 2013, 08:38.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onscherpe foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                            1/100 is in dit geval een veel te trage sluitertijd. Ik begrijp echter niet goed waarom je op ISO400 overbelichte foto's zou krijgen? Zet je toestel in dit geval op diafragmavoorkeuze (A-stand) en kies de grootste diafragmaopening om maximaal licht binnen te krijgen. Je sluitertijd wordt dan automatisch bepaald. Je kan dan hoger in de ISO-waarden gaan om je sluitertijd nog te verkleinen maar op eender welke ISO-waarde zou je dan een correct belichte foto moeten krijgen.
                            De overbelichtte foto op ISO 400 heeft waarschijnlijk met het soort lichtmeting te maken en het toeval.
                            Als je bijvoorbeeld op spotmeting op een zwart oppervlak het licht meet, zal deze foto overbelicht zijn als je de camera alles automatisch laat doen, want de camera denkt dat dat zwart vlak 18% grijs moet worden. Belichtingscompensatie helpt hierbij, of een ander soort lichtmeting (partial, evaluatieve of hoe het bij Nikon ook heet) kiezen, al dan niet nog in combinatie met de belichtingscompensatie.
                            Fotografie is leren kijken.
                            http://johanluyckx.weebly.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onscherpe foto's

                              Zet je camera eens op "P" of de groene stand en je iso op auto. En trek dan eens een paar foto's.
                              Als die scherp zijn weet je dat het kan en geen mankementen aan je camera of lens zijn.
                              Je kan hem desnoods ook eens naar de fabrieksinstellingen resetten.
                              D800 en een goed glasservies

                              Comment

                              Working...
                              X