Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"nut" van een MF lens met grote brandpuntafstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "nut" van een MF lens met grote brandpuntafstand

    Nog maar eens een vraag uit onwetendheid...

    Ik heb voor m'n D70 al een paar lensjes, maar zoals de meesten zou ik nog meer mm's willen met goeie kwaliteit voor weinig geld. Nu zie ik soms op veilingsites 500mm-lenzen met MF.
    Ik heb van een forumlid een tijdje terug een paar MF lensjes overgekocht, een 35, een 135 en een 200mm, en ik gebruik die quasi nooit, juist omwille van die MF. De eerste keer dat ik ze gebruikte probeerde ik gewoon in de zoeker scherp te stellen, maar dat was meer mis dan juist. Toen had ik door dat ik moest kijken naar dat groene bolletje ... Nu heb ik onlangs die 200mm gebruikt voor een paar roofvogels, maar dat vroeg toch veel tijd (en een statief).
    Daarom vraag ik me volgende dingen af:
    - zijn er trucs om "snel" scherp te stellen met MF?
    - heeft het zin om lenzen met een dergelijke brandpuntafstand te kopen met MF? Ik veronderstel dat ik deze toch vnl zal gebruiken voor bewegende onderwerpen, ik weet niet of MF daarbij handig of bruikbaar is...
    - en tot slot misschien wat algemener: wordt MF nog gebruikt, of is dat enkel in "noodgevallen" (zoals ik hier lees dat je met bepaalde convertors je AF niet meer kan gebruiken).

  • #2
    Re: "nut" van een MF lens met grote brandpuntafstand

    Ik heb drie MF lenzen op dit moment, en serieus aan 't overwegen om er nog enkele bij te kopen (dan wel geen Canon lenzen, maar MF Olympus Zuiko, omdat er een hele reeks uitstekende,kleine breedhoeklenzen van beschikbaar zijn).
    MF is gewoon leuk, en betrekt je meer bij de fotografie, je moet meer 'werken'.
    MF is op een DSLR wel niet zo evident gezien de kleinere zoeker (zeker voor de DSLR met cropfactor)
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #3
      Re: "nut" van een MF lens met grote brandpuntafstand

      Dat is wat ik het liefste doe: manueel scherpstellen. Daarom heb ik nu een Katz Eye focusing screen gekocht. Alleen krijg ik het niet stofvrij (heel vervelend, er zitten verschillende stofjes tussen scherpstelschermpje en prisma), daarom ga ik er straks mee bij Procirep. Hopelijk krijgen zij het schoon. Want één zaak staat als een paal boven water: je accuratesse bij het scherpstellen gaat er met 50% op vooruit.
      "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
      Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
      Uit: Apocrief

      Comment


      • #4
        Re: "nut" van een MF lens met grote brandpuntafstand

        mss is D70 niet zo geschikt voor MF door de kleinere zoeker tov recentere D200/D80/D2-reeks
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          Re: "nut" van een MF lens met grote brandpuntafstand

          Als je met het blote oog wil focussen, zit je met een kleine zoeker van o.a. de D70 wel met een serieuze handicap, doch als je op de indicator van de AF-sensor voortgaat, hoeft dat geen probleem te zijn.


          seppuku.

          Comment


          • #6
            Re: "nut" van een MF lens met grote brandpuntafstand

            ja, met het blote oog focussen heb ik geprobeerd toen ik die lensjes net gekregen had, later op de pc was er geen enkele scherpe foto bij. Al een geluk dat ze niet van belang waren, die foto's.
            Ik heb eens bij iemand door de zoeker van een D1 mogen kijken, dat was idd een serieus verschil.

            Ik dacht dat manual focussen iets uit de "oertijd" was en dat dat niet meer gedaan werd, maar blijkbaar is het in bepaalde omstandigheden nog altijd populair? Kan je mits wat oefening ook manueel snel genoeg focussen om "actie" (bvb concerten) te fotograferen?

            Comment


            • #7
              Re: "nut" van een MF lens met grote brandpuntafstand

              aangezien autofocus zich op contrasten baseert is het soms nodig mf te gebruik bij laag contrast, of bij een onderwerp met laag contrast terwijl de achtergrond hoog contrast heeft etcet. en zoals alles: oefening baart kunst, op den lange leste leer je wel hoe de lens te draaien bij welke afstand, wat in moeilijke lichtomstandigheden zeker een voordeel is tav af

              Comment


              • #8
                Re: "nut" van een MF lens met grote brandpuntafstand

                Het is toch vermakelijk te lezen dat anno 2006 door automatisering fotograven moeten leren handmatig scherp te stellen. Onder goede lichtomstandigheden werkt een automaat supersnel, toch bij bepaalde beeldcomposities werk ik handmatig sneller. Ik heb naast mijn D200 ook een D70, de zoeker van de laatste is erg klein om snel mee te kunnen focussen.

                Comment


                • #9
                  Re: "nut" van een MF lens met grote brandpuntafstand

                  goed, 'k ga er voor gaan. Ik kan ergens een MF lens 200-500mm op de kop tikken voor een klein prijsje... en aangezien ik dat verste bereik toch zelden gebruik wil ik niet het geld neertellen voor een bigma...

                  bedankt voor de reacties!

                  Comment

                  Working...
                  X