Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Muziekrechten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Muziekrechten

    kijk eens op Breedbeeld.org het vroegere centrum voor beeldexpressie, die hebben een regeling met sabam voor hun leden. Mogelijk kunnen die iets voor je betekenen
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #17
      Re: Muziekrechten

      Google even op IMSLP, een gigantische database van rechtenvrije partituren, en ja, ook die van Johan Strauss zijn er rechtenvrij (“public domain”) te downloaden.

      Comment


      • #18
        Re: Muziekrechten

        Om terug te keren naar Johan Stauss jr - als je naar de catalogus gaat op de website van sabam en je zoekt op titel bvb "The Blue Danube Waltz" van voornoemde
        Dan krijg je een lijst met 14 uitvoeringen - waarvoor volgens mij Sabam te betalen is - en daar is idd eentje tussen waar Rieu bij staat.
        Geen idee of er een uitvoering van die wals te vinden is die daar niet tussen staat.
        Als je iets vind wat daar niet tussen staat dan moet je in principe niet betalen - maar das een moeilijke zoektocht
        Catalogus : http://www.sabam.be/nl/catalogus
        Peter
        mijn website : klik

        Comment


        • #19
          Re: Muziekrechten

          Er is een groot verschil tussen het hebben van de rechten van een muziekstuk, en de rechten te betalen voor het gebruik van een opname van dat muziekstuk. Rieu heeft helemaal niet de rechten op de muziek van Strauss zoals hierboven in #1 beweerd. Maar als je een uitvoering ervan door Rieu wil afspelen, dan is het maar logisch dat je Sabam betaalt, zoals ook al in #3 door Rogier aangehaald.

          Comment


          • #20
            Re: Muziekrechten

            akkoord - wellicht wel verschil tussen auteurs en uitvoerdersrechten.

            "The Blue Danube Waltz" geeft in de database van Sabam 14 treffers
            maar "an der schönen blauen donau" geeft 72 resultaten
            en "Blue danube" dan weer 66 resultaten.
            Dit maar om te zeggen dat het echt zoekwerk is om te kijken of je gekozen muziek/uitvoering al dan niet in de lijst zit
            Het volstaat dus niet om te zeggen dat Strauss 70 jaar overleden is
            Peter
            mijn website : klik

            Comment


            • #21
              Re: Muziekrechten

              Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
              wij gebruiken in de club van die "rechten vrije" muziek met het foto salon, en zelfs dan moeten we nog betalen.

              basta en Sabam... en betalen zult ge
              Vreemd want ik lees op de website van Sabam:

              "WANNEER INT SABAM NIET?
              Sabam int niet wanneer een werk niet tot haar repertoire behoort of dat van een buitenlandse auteursrechtenvereniging. Dit is het geval wanneer de betrokken auteurs geen lid zijn van een auteursvereniging of wanneer een werk publiek domein is.
              Een werk behoort tot het publiek domein wanneer de langstlevende auteur meer dan 70 jaar geleden is overleden. Deze werken worden dan niet meer door Sabam vertegenwoordigd.
              Als een auteur of componist die lid is van Sabam of een buitenlandse auteursvereniging een bewerking of een arrangement maakt van een dergelijk werk, beschouwen we die bewerking/arrangement als een nieuw werk en wordt het wel weer vertegenwoordigd door Sabam."

              Dit soort muziek kan je makkelijk vinden onder Creative Commons Licenses en er is zelfs een overzicht van sites waar je die muziek kan vinden: Klik

              Imho moet je dan niet betalen bij een 'slide show'.

              Mvg,

              Tjerri

              Comment


              • #22
                Re: Muziekrechten

                In de lijsten van Sabam gaat het bij Strauss enkel en alleen maar om opnames, uitvoeringen dus.

                Comment


                • #23
                  Re: Muziekrechten

                  Ik volg met veel aandacht de discussie, maar ik denk dat ik voorlopig het op YouTube Audiolibrary ga houden om zeker te zijn. Het is te complex en ik betaal niet zo graag boete's (wie wel hé) Maar laat de discussie verder gaan misschien komen we wel een stapje verder.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Muziekrechten

                    Er is een verschil tussen rechtenvrije muziek en de uitvoering van die muziek.
                    Om de partituur van STRAUSS te spelen moeten er geen rechten betaald worden omdat de componist meer dan 70 jaar overleden is.
                    Wanneer RIEU met zijn orkest die muziek speelt en opneemt heeft hij de rechten op die uitvoering en mag zijn CD'tje niet zomaar gebruikt worden.
                    Ik herinner mij een groep psychiaters die een klassiek muziekensemble vormden. Omdat zij geen rechten wilden betalen voor de muziek in hun wachtkamer hebben zij gezamenlijk een CD klassieke muziek opgenomen.
                    Dus zou de oplossing zijn om zelf de achtergrond muziek te spelen van een lang overleden componist
                    Patric.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Muziekrechten

                      @ paep - je schrijft wel niet wat je met het gemaakte filmpje van plan bent.
                      Maar stel je wilt het laten afspelen in een tentoonstelling die x dagen duurt
                      Volgens mij moet je dan hier kijken ==> http://www.sabam.be/sites/default/fi...ertoningen.pdf
                      Te betalen sabam hangt af van het entreegeld dat je vraagt en van de oppervlakte van het zaaltje waar je projecteert
                      in geval de inkom gratis is en de zaal < 100 m2 dan kom je op 9,30 € per dag + btw 6%
                      Dat is toch mijn interpretatie - en dan mag je muziek gebruiken uit de collectie van sabam
                      misschien kan iemand bevestigen of dat juist is ?

                      maar als je dat filmpje op het net wil gooien dan gelden wellicht andere tarieven
                      Groet
                      Peter
                      mijn website : klik

                      Comment


                      • #26
                        Re: Muziekrechten

                        Het is gewoon een fotoreeksje bij de fototentoonstelling van onze club. Er wordt geen inkomgeld gevraagd en de zaal is ongv 50m². Het zijn 2 weekends en per weekend 4 voorstellingen van onze leden die een fotoreeksje maken met een streepje muziek eronder. Dit zal zowat in alle fotoclubs in Vlaanderen gebeuren tijdens hun salons.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Muziekrechten

                          Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                          Het is gewoon een fotoreeksje bij de fototentoonstelling van onze club. Er wordt geen inkomgeld gevraagd en de zaal is ongv 50m². Het zijn 2 weekends en per weekend 4 voorstellingen van onze leden die een fotoreeksje maken met een streepje muziek eronder. Dit zal zowat in alle fotoclubs in Vlaanderen gebeuren tijdens hun salons.
                          In sommige zalen zit bij de huurprijs sabam bij in. Bij ons in de gemeente is bij sommige zalen sabam betaald door de gemeente.
                          Ook de zaal waar we met onze club zitten, daar is sabam betaald (anders mocht er nog geen radio op staan ) en zit dit al in de huurprijs.
                          Dus mischien eens navragen, of er al voor sabam betaald is, en in welke mate.
                          Dus mischien even navragen.


                          --
                          mlap.
                          T.T.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Muziekrechten

                            Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                            volgens mij klopt dit niet hoor
                            zelfs indien je er niks aan verdient zal je nog moeten betalen
                            ==> http://www.sabam.be/sites/default/fi...hows_shows.pdf
                            gehanteerde parameters zijn inkomgeld (inclusief sponsoring) en oppervlakte van de zaal
                            0 euro staat niet in de tabel
                            Ik heb het ondertussen nagevraagd, en volgens de dansgroep moeten ze niet betalen als er geen inkom gevraagd word.
                            Ze hebben er met Sabam contact opgenomen en het kost hun niets.

                            Het zit hem waarschijnlijk in het feit dat de dansgroep al Sabam betaald om door het jaar muziek te mogen gebruiken.

                            Dus hoe je het ook draait of keerd, betalen doe je toch

                            Comment

                            Working...
                            X