Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meer exif bij foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Meer exif bij foto's

    Ik ben een grote fan van BD, maar ik vind de laatste tijd minder en minder de exif waardes bij de foto's.
    Net door de exif waardes bij de foto te vermelden, kunnen de andere leden uw foto technischer beoordelen & gerichte commentaar schrijven.
    Dit kan u helpen om betere foto's te maken, of te leren van anderen.
    Daarom doe ik bij deze een oproep aan iedereen (en aan de moderators van het forum om nog eens een extra oproep te doen) om meer jullie exif waardes bij de foto's te plaatsen.
    #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
    Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

  • #2
    Re: Meer exif bij foto's

    ik zou willen ze via bordermaker erin krijgen maar dat lukt alleen voor een batchbewerking , niet voor één foto (voorbeeldbestaand)
    help is welkom
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Meer exif bij foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      ik zou willen ze via bordermaker erin krijgen maar dat lukt alleen voor een batchbewerking , niet voor één foto (voorbeeldbestaand)
      help is welkom
      Bordermaker ken ik persoonlijk niet, maar als je uw exif waarden in een boord wilt vermelden bij de foto is BDsizer uiterst geschikt.

      Sommige mensen vinden zo'n boord om hun foto storend, en vinden dat die vermelding afbreuk doet van hun foto. Gewoon vermelden onder de foto is al voldoende. (gewoon via uw windows verkenner even de details van de foto bekijken volstaat al)
      #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
      Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

      Comment


      • #4
        Re: Meer exif bij foto's

        De exif gegevens zijn nu eenmaal niet over verplicht te vermelden.

        Zelf heb ik wel een tooltje geinstalleerd zodat ik via Firefox de exif gegevens van foto's kan bekijken via de rechtermuisklik. Dus bij mensen die geen exif gegevens vermelden kun je die vaak toch bekijken via de foto zelf.
        (als je even zoekt op exif firefox, zou je het tooltje wel moeten vinden denk ik).
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Meer exif bij foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
          De exif gegevens zijn nu eenmaal niet over verplicht te vermelden.

          Zelf heb ik wel een tooltje geinstalleerd zodat ik via Firefox de exif gegevens van foto's kan bekijken via de rechtermuisklik. Dus bij mensen die geen exif gegevens vermelden kun je die vaak toch bekijken via de foto zelf.
          (als je even zoekt op exif firefox, zou je het tooltje wel moeten vinden denk ik).
          Ik heb dit tooltje ook, maar ik heb de oproep gewoon gelanceerd om iedereen erop te wijzen dat het interessant is voor iedereen om gewoon klaar en duidelijk die gegevens te vermelden.
          Zelf met dit tooltje zijn er veel foto's zonder exif waardes....ik vind het een gemiste kans, en vind eigenlijk dat het verplicht zou moeten worden.
          #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
          Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

          Comment


          • #6
            Re: Meer exif bij foto's

            Ook zonder exif kan je een foto beoordelen.
            Enkel met exif weet je hoe iemand erin gelukt is een bepaalde foto te bekomen. Meestal kan je deze info nog zelf te weten komen ook.
            Als je een foto te donker beoordeelt weet de poster ook wel wat hij moet doen, net als bij bewegingsonscherpte.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Meer exif bij foto's

              Met Opanda Exifer vind je (als ze er in zit natuurlijk) gemakkelijk de EXIF terug
              Wie écht geïntersseerd is, zal zich dit (gratis) progje wel aanschaffen

              EXIF is trouwens niet zaligmakend : het geeft je enkel de camera-instelligen, niet die van de nabewerking
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: Meer exif bij foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                Met Opanda Exifer vind je (als ze er in zit natuurlijk) gemakkelijk de EXIF terug
                Wie écht geïntersseerd is, zal zich dit (gratis) progje wel aanschaffen

                EXIF is trouwens niet zaligmakend : het geeft je enkel de camera-instelligen, niet die van de nabewerking
                sallybelgium, bedoeld te zeggen dat juist bij de foto's geen exif gegevens aanwezig zijn. DUS HELPT Opanda ook niet.
                mvgr
                antoine200

                Comment


                • #9
                  Re: Meer exif bij foto's

                  Hmmmm... ik begrijp je wel hoor - je vraag is gefundeerd.
                  Maar, ikzelf geef de exif zelden mee, eigenlijk een beetje omdat ik mijn foto's als 'beelden' wil presenteren. Het is mij niet te doen om de technische bijkomstigheden, maar des te meer om wat er 'getoond' wordt - wat er te zien valt. De techniek is maar een middel, het 'fotografisch' kijken, de cadrage, het lezen van het licht, de 'visie' van de fotograaf, enz zijn veel, veel belangrijker.

                  Het is natuurlijk wel zo dat er voor de 'beginnende' fotografen dan ogenschijnlijk niet veel te rapen valt. Niets is echter minder waar. Leer van de goede foto's door ook te kijken naar hoe de fotograaf de creatieve mogelijkheden heeft gebruikt om een 'krachtig' en sprekend beeld te realiseren. Dat is veel leerzamer dan wat 'cijfertjes' en regeltjes.

                  En voor wie daarover wil nadenken - techniek is nu eenmaal een noodzakelijkheid - is er natuurlijk nog altijd 'fotodiscussie'... Ik heb natuurlijk nog nooit niemand in het ongewisse gelaten op een technische vraag, laten we wel wezen

                  Greetz, Kariboe
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Meer exif bij foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Ook zonder exif kan je een foto beoordelen.
                    Enkel met exif weet je hoe iemand erin gelukt is een bepaalde foto te bekomen. Meestal kan je deze info nog zelf te weten komen ook.
                    Als je een foto te donker beoordeelt weet de poster ook wel wat hij moet doen, net als bij bewegingsonscherpte.
                    Ik vind in bepaalde forums, zoals fotobeoordelen en de beginnershoek het wel handig als de exif gegevens aanwezig zijn. Als je alleen wilt zeggen dat een foto te donker is of dat er uitgbrande delen zijn, m.a.w. alleen maar schrijven wat je ziet zonder daarbij een goede oplossing te geven, ja dan heb je geen exif gegevens nodig.
                    Echter er zijn gelukkig nog andere mensen die wat dieper op de materie willen ingaan en die kunnen dat alleen gemotiveerd doen m.b.v. de exif gegevens.
                    mvgr
                    antoine200

                    Comment


                    • #11
                      Re: Meer exif bij foto's

                      En ik bekijk het dan weer net andersom , ik zie een prachtige foto , wat zou hier de exif zijn waaruit ik kan leren opanda no exif in de foto
                      weer niets geleerd spijtig
                      groetjes Galamus

                      Comment


                      • #12
                        Re: Meer exif bij foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                        Hmmmm... ik begrijp je wel hoor - je vraag is gefundeerd.
                        Maar, ikzelf geef de exif zelden mee, eigenlijk een beetje omdat ik mijn foto's als 'beelden' wil presenteren. Het is mij niet te doen om de technische bijkomstigheden, maar des te meer om wat er 'getoond' wordt - wat er te zien valt. De techniek is maar een middel, het 'fotografisch' kijken, de cadrage, het lezen van het licht, de 'visie' van de fotograaf, enz zijn veel, veel belangrijker.

                        Het is natuurlijk wel zo dat er voor de 'beginnende' fotografen dan ogenschijnlijk niet veel te rapen valt. Niets is echter minder waar. Leer van de goede foto's door ook te kijken naar hoe de fotograaf de creatieve mogelijkheden heeft gebruikt om een 'krachtig' en sprekend beeld te realiseren. Dat is veel leerzamer dan wat 'cijfertjes' en regeltjes.

                        En voor wie daarover wil nadenken - techniek is nu eenmaal een noodzakelijkheid - is er natuurlijk nog altijd 'fotodiscussie'... Ik heb natuurlijk nog nooit niemand in het ongewisse gelaten op een technische vraag, laten we wel wezen

                        Greetz, Kariboe
                        Het is uw goed recht om uw foto's als beelden te presenteren, maar als de gegevens gewoon eronder ergens aangevuld zijn....dan is het toch bijkomend interessant.
                        De mensen die uw foto's als beelden willen interpreteren, die kunnen dat nog steeds....maar diegenen die ook de technische aspecten even willen onder de loep nemen, die vinden het dan ook fijn om even de exif waarden te bekijken.

                        Ik ga sowieso eerst de foto's als beelden interpreteren hoor, enkel van de interessante foto's ga ik de technische details even van naderbij bekijken.
                        #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                        Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                        Comment


                        • #13
                          Re: Meer exif bij foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                          sallybelgium, bedoeld te zeggen dat juist bij de foto's geen exif gegevens aanwezig zijn. DUS HELPT Opanda ook niet.
                          mvgr
                          antoine200
                          Klopt
                          En zelfs al steken de waardes erin, hoeveel moeite is het nu om die paar gegevens eronder te plaatsen...zoveel mensen steken er wat van op (zonder dat ze programma's moeten beginnen installeren)
                          #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                          Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                          Comment


                          • #14
                            Re: Meer exif bij foto's

                            Als je naar een tentoonstelling gaat of een je bekijkt een fotoboek heb je ook geen exifgegevens. Toch leer je daar nog het meeste van.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Meer exif bij foto's

                              -----
                              Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 01:38.

                              Comment

                              Working...
                              X