Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lucht vol 'bolletjes' bij nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lucht vol 'bolletjes' bij nikon

    Hallo, ik kwam tot een nogal vervelende ontdekking toen ik mijn architectuurbeelden bekeek. Ik fotografeer met een Nikon d750 en heb een 24-70mm 2.8 lens.
    Kent iemand dit fenomeen: de blauwe lucht zit vol met een soort van 'bolletjes' ? Ik kan het niet anders omschrijven.
    Last edited by CoppeXX; 17 november 2020, 18:40.
    www.coppez.exto.be
    www.yoshiwara.exto.be

  • #2
    Re: lucht vol 'bolletjes' bij nikon

    Sensor eens (laten) reinigen...

    Comment


    • #3
      Re: lucht vol 'bolletjes' bij nikon

      Ben daar heel zeker van dat dit stof is op de sensor. Het is bijna onmogelijk om alle stof van de sensor te verwijderen dus in fel blauw licht altijd wel terug te zien.

      Comment


      • #4
        Re: lucht vol 'bolletjes' bij nikon

        Sensor stof is ook zichtbaarder bij kleinere opening ( hoger f getal ). En natuurlijk een egaal blauwe lucht..

        Grtz
        Gert
        Feedback is the breakfast of the champion

        website

        Comment


        • #5
          Re: lucht vol 'bolletjes' bij nikon

          Is vuil op je sensor. Heel normaal dus.
          Maak eens een foto met diafragma maximaal klein. Groot getal dus. Bv: F22
          En daarmee maak je een foto van de hemel overdag.
          Onder die omstandigheden ga je het vuil erg goed zien op de sensor.

          Je kan de sensor zelf terug zuiver maken. Ik heb dat vroeger veel zelf gedaan.
          Maar de laatste tijd laat ik het doen bij een winkel. Het risico is dan voor hun en het werk is zeer zuiver.
          Ik ga altijd naar kameraexpress in Gent. Als ik mij niet vergis komt dat op iets van 20 euro per beurt.

          Als je regelmatig shoot moet je die ongeveer jaarlijks herhalen. Bij intens gebruik meer.

          Comment


          • #6
            Re: lucht vol 'bolletjes' bij nikon

            De sensor reinigen is niet moeilijk, en het is best dat je dat zelf kan doen, dan kan je die reinigen op het ogenblik dat het nodig is zonder dat je er voor naar de winkel moet.
            Winkels zijn niet altijd open, ze hebben niet altijd tijd om dat meteen te doen, en als de winkel niet in de buurt is dan verlies je veel tijd door er naartoe te rijden.
            Je moet er alleen voor zorgen dat je de nodige spullen in huis hebt, en dat je bij een DSLR er zeker voor zorgt dat de accu goed geladen is voor je er aan begint (je wil niet dat de sluiter dicht gaat en dat de spiegel terug klapt terwijl daar een sensor swab tussen zit, want dan wordt het een dure reparatie).
            Als een uitleg in het Engels geen probleem is, dan kan je dit eens bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=240DGR4u_0M
            Maar er zijn nog veel meer filmpjes te vinden over het reinigen van de sensor van een camera.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: lucht vol 'bolletjes' bij nikon

              Wie kuist zijn spiegel zoals Tony in dat filmpje doet rond 10'30'' ?
              Misschien is dat ok maar het lijkt mij beetje risky eigenlijk ...
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: lucht vol 'bolletjes' bij nikon

                Ik gebruik nu al 18 jaar Scotch tape, wel regelmatig een vers rolletje.... Nat reinigen geeft altijd risico.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: lucht vol 'bolletjes' bij nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Ik gebruik nu al 18 jaar Scotch tape, wel regelmatig een vers rolletje.... Nat reinigen geeft altijd risico.
                  Ook bij een camera met IBIS ?

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: lucht vol 'bolletjes' bij nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Ook bij een camera met IBIS ?

                    grts
                    Sieg
                    Dit interesseert mij ook !?
                    Zelf gedurende jaren de 'Scotch-methode' tot volle tevredenheid gebruikt ! Maar op mijn Lumix GH5 durf ik dat inderdaad niet meer (door de VR van de sensor). En vreemd genoeg, kan ik daar heel weinig info over vinden op het net. Weet Spanjaart hierover meer ? Ik blijf volgen...
                    Groet, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment

                    Working...
                    X