Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laptop voor fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • laptop voor fotobewerking

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een laptop voor fotoberwerking. Wat heb ik nodig en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
    Ik heb al wat rondgekeken en heb mijn budget vastgesteld op een 1500 euro. Het is de bedoeling dat ik er Lr/Ps en luminar Neo op kan draaien.

    Alvast bedankt voor de tips

    Mvg

    ErikR

  • #2
    Re: laptop voor fotobewerking

    Erg belangrijk, zoniet het belangrijkste, is wel je scherm.
    Je bent op zoek naar een beter IPS type mat scherm.
    Daarmee kan je een grotere kleurruimte zien en ook een betere kijkhoek waarnemen.
    Dat bevorderd een betere evaluatie van je werkstukken.

    Eigenlijk is dat criterium al voldoende als maatstaf.
    Laptops die uitgerust zijn met de betere IPS schermen zullen door de band genomen ook betere specs hebben op ander vlak.
    Meestal komen die ook met de betere grafische processoren.
    Allemaal dingen die je nodig hebt.

    1500 euro is aan de magere kant als je top performance snelheid zoekt.
    Heb je wat meer tijd voor alles dan moet het wel lukken aan die prijs.

    Dit is bv een toestel in die prijsklasse dat ik zou aanbevelen. https://www.alternate.be/MSI/GL66-Pu...roduct/1748241
    Het heeft een IPS anti glare scherm wat ideaal is voor beeldbewerking.
    Alles zit er op wat ik persoonlijk belangrijk vind. Stevige CPU en behoorlijke GPU. 1T SSD.
    Een minpuntje is dat het intern scherm tot maximaal HD gaat.
    Het aansluiten van een extern 4K scherm lijkt mij aan te raden voor doorgedreven bewerking van beeld.
    Zo heb je een draagbaar toestel met de optie om thuis verder te werken.

    Wat je zeker moet doen is na installatie van alles, je scherm calibreren. Je kan die toestelletjes daarvoor soms (gratis) vinden in fotoclubs. Moet je zeker doen wil je naar goed beeld kijken.
    Aanvullend en op langere termijn eventueel een extern en groot 4K scherm er bij kopen.
    Daarmee kom je al heel erg ver.

    MSI is een topmerk inzake kwaliteit en graad van afwerking.

    Comment


    • #3
      Re: laptop voor fotobewerking

      BuurmanBert,

      alvast bedankt voor de tip, maar het ik heb me ook een XP-pen display aangeschaft en dat ga ik mee inschakelen

      Comment


      • #4
        Re: laptop voor fotobewerking

        Oorspronkelijk geplaatst door ErikR Bekijk bericht
        BuurmanBert,

        alvast bedankt voor de tip, maar het ik heb me ook een XP-pen display aangeschaft en dat ga ik mee inschakelen
        Ik werk ook met XP-pen en heb recent een asus zenbook 14 ultralight gekocht (16gb - 952 gb ssd), die naast een usb-c aansluiting ook een
        usb-a aansluiting heeft en een hdmi aansluiting.

        heel tevreden over

        peter

        Comment


        • #5
          Re: laptop voor fotobewerking

          Tegenwoordig zijn er degelijke laptops met een deftig scherm te koop voor geen 1000€ - maar je moet vooral goeie reviews zoeken die de schermen grondig aan de tand gevoeld hebben. Lenovo, Asus en anderen hebben schermen die gewoon goed genoeg zijn voor fotobewerking. Zoek maar op hardwareinfo of techpulse - en aanverwanten en u zal zeker schermen vinden die meer kleurruimte dekken - tot zelfs degelijke DCI-P3 dekking van 80% is vrij vlot te vinden.

          Comment


          • #6
            Re: laptop voor fotobewerking

            Enkele algemene tips (ook van toepassing voor een desktop)
            Processor;
            -vergeet Intel, neem een AMD
            -een 5 cores met hoge kloksnelheid is goedkoper dan een trage 7 core en je gaat nooit 7 cores gebruiken in fotobewerking dus --> Ryzen 5

            RAM;
            -snelle 16 GB is voldoende
            -uitbreidbaarheid is een voordeel

            Grafische kaart;
            -is zowat het duurste onderdeel en zo lang je niet wil gamen of video's editen heb je geen hele zware nodig
            -AMD heeft zelf ook wat middenklassers die voldoende zijn

            Geheugen;
            -1 TB SSD is weinig gezien de omvang van een RAW bestand dus ofwel moet je heel vaak opruimen en met externe schijven werken of je neemt meer geheugen (eventueel een extra 2 TB HD maar dat vindt je amper in laptops)

            Laptops zijn altijd een stuk duurder dan een PC en minder aanpasbaar

            Weinig laptops zijn gebouwd op fotobewerking, de meesten zijn geoptimaliseerd voor gamers (te zware/dure grafische kaart en te weinig geheugen + vaak wel nog een intel terwijl de meeste gamers dat ook al niet meer willen) dus je zal wat moeten zoeken ofwel eentje laten samenstellen.

            Comment


            • #7
              Re: laptop voor fotobewerking

              Zijn er laptops waarvan u de kleurtemperatuur zelf kan instellen? Dat is een vereiste voor hardware calibratie.
              https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

              Comment


              • #8
                Re: laptop voor fotobewerking

                Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                Zijn er laptops waarvan u de kleurtemperatuur zelf kan instellen? Dat is een vereiste voor hardware calibratie.
                Neen dat is geen vereiste voor een schermkalibratie bij een laptop
                Aangezien een laptop softwarematig wordt gekalibreerd, zorgt de software zelf voor de kleuren en ook de kleurtemperatuur.

                Jij spreekt over hardware kalibratie maar dat is totaal iets anders, voor hardware kalibratie hoeft zelfs je computer niet aan te staan, en dus vind je dit enkel terug op de duurdere monitoren.

                Alle kalibratietoestelletjes zoals bvb X-rite, Datacolor, Calibrite, enz... met hun eigen software doen allemaal softwarematige Kalibratie, op enkele monitoren kun je bvb wel je spider gebruiken als vervanging van de interne kalibratiemeter.
                Op die manier kan je dan pas een hardwarematige kalibratie doen omdat de monitor dan zelf wordt aangepast en niet via software en een progje in je computer, maar uiteraard lukt dat niet in een laptop

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: laptop voor fotobewerking

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Neen dat is geen vereiste voor een schermkalibratie bij een laptop
                  Aangezien een laptop softwarematig wordt gekalibreerd, zorgt de software zelf voor de kleuren en ook de kleurtemperatuur.

                  Jij spreekt over hardware kalibratie maar dat is totaal iets anders, voor hardware kalibratie hoeft zelfs je computer niet aan te staan, en dus vind je dit enkel terug op de duurdere monitoren.

                  Alle kalibratietoestelletjes zoals bvb X-rite, Datacolor, Calibrite, enz... met hun eigen software doen allemaal softwarematige Kalibratie, op enkele monitoren kun je bvb wel je spider gebruiken als vervanging van de interne kalibratiemeter.
                  Op die manier kan je dan pas een hardwarematige kalibratie doen omdat de monitor dan zelf wordt aangepast en niet via software en een progje in je computer, maar uiteraard lukt dat niet in een laptop

                  grts
                  Sieg
                  Dank voor de reactie. MIjn softwarematig gekalibreerd laptopscherm is véél te blauw. Als ik het probeer te kalibreren met de Spider 3 Express (die ik om het half jaar gebruik voor mijn Eizo monitor), moet ik de kleurtemperatuur eerst instellen op 6500 ° Kelvin. Dat gaat bij mijn laptop dus niet.
                  https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                  Comment


                  • #10
                    Re: laptop voor fotobewerking

                    Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                    Dank voor de reactie. MIjn softwarematig gekalibreerd laptopscherm is véél te blauw. Als ik het probeer te kalibreren met de Spider 3 Express (die ik om het half jaar gebruik voor mijn Eizo monitor), moet ik de kleurtemperatuur eerst instellen op 6500 ° Kelvin. Dat gaat bij mijn laptop dus niet.
                    Eigenaardig, ik gebruik als laptop een Acer met een IPS scherm en dat kan makkelijk gekalibreerd worden met een Spider en de bijhorende software.
                    Als ik het naast mijn desktop monitor zet zit er geen kleurverschil in, al zijn er wel een héél pak meer details te zien uiteraard op mijn monitor in vergelijking met de laptop

                    Echt afwerken doe ik sowieso altijd op de desktop monitor, maar op vakantie is het wel leuk om even snel een raw beeld redelijk af te werken om door te sturen
                    Doch als ik dat "afgewerkte" beeld naderhand dan bekijk op de monitor dan zit ik er toch meestal redelijk wat naast

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: laptop voor fotobewerking

                      Als U niet aan Windows gebonden bent zou ik zeker eens kijken naar de nieuw MacBooks met de M1 of M2 chip. ikzelf heb net de iMac M1 aangeschaft en ben zeer aangenaam verrast zowel door de snelheid als het scherm...kwam wel in vervangen van een oudere MacBook Pro. Het ook een MSI I7 laptop maar die hinkt ruim achterop.
                      nikon coolpix s9100

                      Comment


                      • #12
                        Re: laptop voor fotobewerking

                        Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                        Als U niet aan Windows gebonden bent zou ik zeker eens kijken naar de nieuw MacBooks met de M1 of M2 chip. ikzelf heb net de iMac M1 aangeschaft en ben zeer aangenaam verrast zowel door de snelheid als het scherm...kwam wel in vervangen van een oudere MacBook Pro. Het ook een MSI I7 laptop maar die hinkt ruim achterop.
                        Inderdaad is ook een zeer goede keuze maar serieus overpriced, zijn we uiteraard gewend van Apple producten

                        Ik zou niks kunnen aanvangen met een apple laptop voor mijn doeleinden, bijna geen software die ik gebruik draait op Apple, allemaal Windows

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: laptop voor fotobewerking

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Inderdaad is ook een zeer goede keuze maar serieus overpriced, zijn we uiteraard gewend van Apple producten

                          Ik zou niks kunnen aanvangen met een apple laptop voor mijn doeleinden, bijna geen software die ik gebruik draait op Apple, allemaal Windows

                          grts
                          Sieg
                          Overpriced is niet meer het geval met de M1 chips hoor Sieg ... een standaard iMac kost 1.300 euro en ik vind niets vergelijkbaars in de windows wereld ... applicaties is natuurlijk een andere zaak ...
                          mvg
                          Spikkesenior
                          nikon coolpix s9100

                          Comment


                          • #14
                            Re: laptop voor fotobewerking

                            Als ik de rekening maak kom ik aan veel hogere bedragen. Wie durft er photoshop draaien met maar 8GB ram? Toch geen kat? (die wil naar plopsaland hebben we in de gazet gelezen - 18 jaar was dat beest!!!).
                            1900€ ga je uitgeven met ssd 1TB en 16GB ram voor een macbook air (net nagekeken) + carepack à 200€ en nog een pak convertorkabels (minstens 50€). Dat zit ik boven de 2K€... Voor iets waarbij ik tussen de 1000 à 1500€ voor uitgeef in notebook-land.

                            En volgens heise.de (de uitgever van C'T) is de echte performantie van een M1 ongeveer gelijk met deze van de x86 platformen - omdat veel software nog niet geoptimaliseerd is voor dat ARM platform (mag ik er ook op wijzen dat ARM een iets armere instructieset heeft - en dus meer intern geheugen nodig heeft dan dezelfde code gecompileerd op x86?). De emulatie op MacOS werkt prima - dat is van bij de overgang van 68000 zo geweest, nadien ppc en nu x86 - maar het blijft emulatie. En Apple ondersteunt dat maar over een beperkt aantal OS-versies - bij de eerste 3 meen ik me te herinneren, ppc ook zoiets - hoe lang gaat het nu zo zijn?

                            Een tijdje geleden deed een onderzoeker bij ons een upgrade van zijn mac - die zette ineens het Filesysteem om naar de laatste APFS-versie - en omdat die machine zo vol stond... - is dat scheefgelopen. Die persoon heeft geluk gehad dat die mac zijn schijf (ssd) nog verwijderbaar was! (met linux heb ik een copy genomen en op die copy een recovery laten lopen).
                            Nu kan dat allemaal niet langer - spijtig - maar u moet maar zelf voor uw backups zorgen (ah - die time-machine - waar is die naartoe???? De cloud dus - of niet? ).

                            Even kort mijn bedenkingen bij het platform waarbij men zich inkoopt - dat is meer dan maar dat doosje van 1300€ dus! Je zet voor je 't weet je vast bij of Apple - of bij Microsoft - net wat ik niet wil!

                            Dat toestel is van MIJ! Ik betaal, ik beslis, en ik ben ALTIJD en OVERAL de baas! Dat is mijn credo, al jaren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: laptop voor fotobewerking

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                              Als ik de rekening maak kom ik aan veel hogere bedragen. Wie durft er photoshop draaien met maar 8GB ram? Toch geen kat? (die wil naar plopsaland hebben we in de gazet gelezen - 18 jaar was dat beest!!!).
                              1900€ ga je uitgeven met ssd 1TB en 16GB ram voor een macbook air (net nagekeken) + carepack à 200€ en nog een pak convertorkabels (minstens 50€). Dat zit ik boven de 2K€... Voor iets waarbij ik tussen de 1000 à 1500€ voor uitgeef in notebook-land.

                              En volgens heise.de (de uitgever van C'T) is de echte performantie van een M1 ongeveer gelijk met deze van de x86 platformen - omdat veel software nog niet geoptimaliseerd is voor dat ARM platform (mag ik er ook op wijzen dat ARM een iets armere instructieset heeft - en dus meer intern geheugen nodig heeft dan dezelfde code gecompileerd op x86?). De emulatie op MacOS werkt prima - dat is van bij de overgang van 68000 zo geweest, nadien ppc en nu x86 - maar het blijft emulatie. En Apple ondersteunt dat maar over een beperkt aantal OS-versies - bij de eerste 3 meen ik me te herinneren, ppc ook zoiets - hoe lang gaat het nu zo zijn?

                              Een tijdje geleden deed een onderzoeker bij ons een upgrade van zijn mac - die zette ineens het Filesysteem om naar de laatste APFS-versie - en omdat die machine zo vol stond... - is dat scheefgelopen. Die persoon heeft geluk gehad dat die mac zijn schijf (ssd) nog verwijderbaar was! (met linux heb ik een copy genomen en op die copy een recovery laten lopen).
                              Nu kan dat allemaal niet langer - spijtig - maar u moet maar zelf voor uw backups zorgen (ah - die time-machine - waar is die naartoe???? De cloud dus - of niet? ).

                              Even kort mijn bedenkingen bij het platform waarbij men zich inkoopt - dat is meer dan maar dat doosje van 1300€ dus! Je zet voor je 't weet je vast bij of Apple - of bij Microsoft - net wat ik niet wil!

                              Dat toestel is van MIJ! Ik betaal, ik beslis, en ik ben ALTIJD en OVERAL de baas! Dat is mijn credo, al jaren.
                              Als ik nu eens begreep wat uw boodschap is ??? In elk geval mijn oude MacBook Pro (van 2011) is alleszins een pak sneller dan mijn MSI I7 laptop... en ik heb enkel de nieuwe iMac aangeschaft omdat de laatste software (Photoshop en Lightroom bvb.) niet meer de laatste nieuwere toepassingen draait. En een mens mag al eens geluk hebben die iMac heb ik tweedehands 1.200 euro betaald... (16 GB - 1 tb SSD - 4 Usb c poorten - en een topscherm en een geluid op topniveau). En oh ja ik betaal en beslis en het toestel is ook van mij en ik ben altijd en overal de baas behalve als iemand anders de baas is
                              nikon coolpix s9100

                              Comment

                              Working...
                              X