Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kwaliteitscontrole

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kwaliteitscontrole

    Hallo, wat ik me afvroeg, nu de fabrieken met moeite kunnen volgen (chips etc....) kan het zijn dat alles wat nu gemaakt is van mindere kwaliteit zou zijn aangezien het zo snel moet gaan.Bijvoorbeeld, in de tijd dat er de komeet Hale Bopp was konden ze niet bijhouden omdat mensen massaal telescopen gingen kopen. De kwaliteit van deze telescopen in die specifieke periode was dan ook van mindere kwaliteit. Kan men dat nu ook zeggen van camera's of andere toestellen ?
    canon of een sony

  • #2
    Re: kwaliteitscontrole

    Niemand die hier een mening over heeft of tenminste over nadenkt ?
    canon of een sony

    Comment


    • #3
      Re: kwaliteitscontrole

      Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
      Niemand die hier een mening over heeft of tenminste over nadenkt ?
      Denk er wel over na, maar heb er geen mening over.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: kwaliteitscontrole

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        Denk er wel over na, maar heb er geen mening over.
        grt,bouk.
        Maar geloof je dat het kan of niet, of steken alle leden hier hun kop in het zand ?
        canon of een sony

        Comment


        • #5
          Re: kwaliteitscontrole

          ze kunnen niet snel produceren, want de spullen zijn er niet. Of ze moeten gaan werken als Tesla, gewoon functies die er niet zijn weglaten, bv usb-poorten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: kwaliteitscontrole

            "kan het zijn dat alles wat nu gemaakt is van mindere kwaliteit zou zijn aangezien het zo snel moet gaan"

            Integendeel, door het gebrek aan materialen hebben ze nu meer tijd om te assembleren. Zo kun je het ook bekijken. Dus meer tijd om te zien dat alles perfect is .

            Comment


            • #7
              Re: kwaliteitscontrole

              Mijn idee:
              als afnemer zou het simpel zijn, ik betaal voor chips waarvan 95% feilloos moet werken.
              ik merk dat ik minder chips krijg dan ik nodig heb en dat concurrenten wel doordoen.
              Ik kan mijn prijzen verhogen en voor kwaliteit gaan
              ik kan zoals mijn concurrenten voor mindere waarde gaan en verder produceren.

              alles hangt af van of er nu echt minderwaardige chips gemaakt worden of evenwaardige chips maar gewoon minder...
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: kwaliteitscontrole

                Klop eens aan bij Samsung, waarschijnlijk de grootste chip fabrikant, met uw vraag.
                Trouwens wat zou je eraan kunnen veranderen?
                Er zijn wereldwijd een groot tekort aan chips, of ze goed of slecht zijn, ze zullen op dezelfde wijze gemaakt worden als voor de crisis.
                Denk niet dat bv. Samsung zijn naam zomaar te grabbel gaat gooien.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: kwaliteitscontrole

                  Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
                  Hallo, wat ik me afvroeg, nu de fabrieken met moeite kunnen volgen (chips etc....) kan het zijn dat alles wat nu gemaakt is van mindere kwaliteit zou zijn aangezien het zo snel moet gaan.Bijvoorbeeld, in de tijd dat er de komeet Hale Bopp was konden ze niet bijhouden omdat mensen massaal telescopen gingen kopen. De kwaliteit van deze telescopen in die specifieke periode was dan ook van mindere kwaliteit. Kan men dat nu ook zeggen van camera's of andere toestellen ?
                  Nu door corona iedereen is gaan wandelen vind ik de schoenzolen ook van minder kwalilteit, de zolenfabrikanten kunnen het niet bijbenen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: kwaliteitscontrole

                    Blij te horen dat jullie er zich allemaal maar bij neerleggen als brave burgers, we hebben toch geen keuze. Samen genieten van al onze elektronische toestellen made in China.
                    canon of een sony

                    Comment


                    • #11
                      Re: kwaliteitscontrole

                      Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
                      Blij te horen dat jullie er zich allemaal maar bij neerleggen als brave burgers, we hebben toch geen keuze. Samen genieten van al onze elektronische toestellen made in China.
                      Zo te lezen heb je zelf een slechte ervaring en denk je dat dit bij iedereen zo is
                      Het zou wel interessant zijn te horen dan wat er verkeerd is gegaan.

                      Net zoals velen reeds geschreven hebben, het is niet omdat er van iets een tekort is dat er daarom mindere kwaliteit zal geleverd worden.
                      Het enige wat verandert is de levertermijn uiteraard, en die loopt inderdaad in deze tijden de spuigaten uit

                      Naar hetgeen je verwijst in verband met telescopen en komeet Hale Bobb, wel eigenlijk was dit net zo het geval bij komeet Neowise.
                      Het probleem lag hem echt niet in de mindere kwaliteit van bestaande modellen, er werden toen heel goedkope telescopen op de markt gegooid.
                      Met de reden dat ook jan modaal zich een telescoop wilde aanschaffen, lekker goedkoop naar de komeet kijken.
                      Uiteraard waren die goedkope telescoop modellen niet te vergelijken met bestaande duurdere modellen, eigenlijk zoals met alles trouwens

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 9 januari 2022, 15:42.
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: kwaliteitscontrole

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Zo te lezen heb je zelf een slechte ervaring en denk je dat dit bij iedereen zo is
                        Het zou wel interessant zijn te horen dan wat er verkeerd is gegaan.

                        Net zoals velen reeds geschreven hebben, het is niet omdat er van iets een tekort is dat er daarom mindere kwaliteit zal geleverd worden.
                        Het enige wat verandert is de levertermijn uiteraard, en die loopt inderdaad in deze tijden de spuigaten uit

                        Naar hetgeen je verwijst in verband met telescopen en komeet Hale Bobb, wel eigenlijk was dit net zo het geval bij komeet Neowise.
                        Het probleem lag hem echt niet in de mindere kwaliteit van bestaande modellen, er werden toen heel goedkope telescopen op de markt gegooid.
                        Met de reden dat ook jan modaal zich een telescoop wilde aanschaffen, lekker goedkoop naar de komeet kijken.
                        Uiteraard waren die goedkope telescoop modellen niet te vergelijken met bestaande duurdere modellen, eigenlijk zoals met alles trouwens

                        grts
                        Sieg
                        Bedankt voor deze wel degelijke uitleg.
                        canon of een sony

                        Comment


                        • #13
                          Re: kwaliteitscontrole

                          Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
                          Blij te horen dat jullie er zich allemaal maar bij neerleggen als brave burgers, we hebben toch geen keuze. Samen genieten van al onze elektronische toestellen made in China.
                          Iets verkeerd met Chinese producten?
                          Mijn computer bijvoorbeeld:
                          CPU Intel Amerikaans: made in Maleisië
                          Mijn moederbord Japans: made in China
                          Mijn computerkast Amerikaans: made in China
                          Mijn voeding: Duits made in .........................China
                          Hier hou ik het erbij.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: kwaliteitscontrole

                            Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
                            Blij te horen dat jullie er zich allemaal maar bij neerleggen als brave burgers, we hebben toch geen keuze. Samen genieten van al onze elektronische toestellen made in China.
                            Productie van elektronische componenten is iets dat je zomaar niet "bijregelt". Elektronische componenten worden na productie en voor verpakken getest. Afhankelijk van soort en mogelijkheden is er "binning", het sorteren volgens prestaties of functionaliteit. Dat laatste is vooral om de "yield" (de nuttige geldopbrengende productie) zo hoog mogelijk te houden. Voorbeeldje, als je een processor met 12 cores maakt en er werken er 11 perfect en eentje niet, dan maak je daar een 8 core van door er 3 andere ook uit te schakelen. Voor leds kan je bvb sorteren volgens lichtopbrengst of specifieke kleur/golflengte. Voor onderdelen zoals weerstanden kan je de tolerantie vergroten, bvb als een 5% verkopen als die niet binnen de 1% waarde valt. Ander onderdelen werken ofwel wel perfect, ofwel helemaal niet. Dat is afhankelijk van heel veel factoren.

                            Zaken zoals diffusieprocessen, belichten of het groeien van blanks kan je gewoon niet versnellen. Dat is zoiets als "the mythical manmonth". Een kind maken vraagt 9 maanden. En als je 9 moeders neemt dan duurt het nog 9 maanden.

                            Dat is allemaal heel gebruikelijk en niets nieuws. Die methode van produceren is er al sinds elektronica gemaakt wordt.

                            Productie van halfgeleiders is ook niet iets dat je van vandaag op morgen aanpast. Dat wordt in batches gedaan die soms dagen/weken/maanden tijd vragen. Als er dan zoiets is als covid waardoor een bepaald type niet gevraagd wordt dan legt je de productie stil en schakelt over op iets anders. Of je legt helemaal stil. Als dan de stocks op geraken dan is het wachten tot dat weer eens in productie komt. En die productieprocessen zijn echt niet evident. Het kan gewoon zijn dat een productielijn die enkele maanden stil gestaan heeft opnieuw maanden nodig heeft om terug betrouwbaar te produceren. Wat komt er eerst in productie? Daar waar het meeste aan te verdienen is. Dus als je kan kiezen tussen 50 miljoen spanningsregelaars maken die iedereen kan gebruiken of 100000 AF chips?

                            En soms is er voor 1 ding maar 1 producent. Dat is zo'n probleem geweest na de aardbeving (ben vergeten waar) waardoor harde schijven plots bijna niet te krijgen waren. Voor zaken zoals standaard logica zijn er meestal alternatieven maar voor vermogenelektronica of processoren is dat niet het geval. Heb je je toestel ontworpen rond een bepaald type processor en is die er nu niet... dan zit je in de miserie. Een andere processor is soms mogelijk maar dan moet je de software aanpassen, de hardware aanpassen, alles opnieuw testen en keuren. Ben je ook maanden of langer mee bezig.

                            Dit is gewoon het logische gevolg van de combinatie vanzeer snel evoluerende markt en technologie en just in time productie die geen enkele stock wil houden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: kwaliteitscontrole

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Iets verkeerd met Chinese producten?
                              Mijn computer bijvoorbeeld:
                              CPU Intel Amerikaans: made in Maleisië
                              Mijn moederbord Japans: made in China
                              Mijn computerkast Amerikaans: made in China
                              Mijn voeding: Duits made in .........................China
                              Hier hou ik het erbij.
                              Als iemand iets tweedehands verkoopt zetten ze er wel maar al te graag bij Made in Japan , dus algemeen gekend voor kwaliteit. Weet niet of fujifilm nog uit Japan komt. Zal het voorbeeld van telescopen nog eens bovenhalen, als je een Takahashi koopt ben je zeker van 100% kwaliteit (made in Japan) alsook voor stereoversterkers (luxmann, accuphase), ze behouden ook hun waarde. Koop je skywatcher telescoop etc moet je maar afwachten en geluk hebben dat je een redelijke kwaliteit hebt. Mijn punt is dat ik het een jammerlijke evolutie vind.
                              canon of een sony

                              Comment

                              Working...
                              X