Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In Belgie mag je nergens van de wandelpaden af gaan, hoe ga je hiermee om?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • In Belgie mag je nergens van de wandelpaden af gaan, hoe ga je hiermee om?

    Ik wil starten met beelden te maken van de natuur en dieren in Belgie,
    maar ik zie dat je nergens van de wandelpaden af mag gaan in Belgie.

    Hoe gaan jullie hiermee om en hebben jullie tips om hier mee te starten?

    Hebben jullie locatie tips en zijn er plaatsen waar je wel van de paden af mag gaan?

  • #2
    Re: In Belgie mag je nergens van de wandelpaden af gaan, hoe ga je hiermee om?

    Ik behandel dit zoals alle regels. Volgen en proberen te snappen waarom. Je ziet een knappe orchidee op 2 m van het wandelpad ... Wel, dan probeer ik die te fotograferen met een tele. Wandelpad verlaten om dichterbij te gaan ? Indien iedereen dit ziet en doet is die orchidee een kort leven beschoren.
    Hetzelfde voor bv het Hallerbos.
    En ik vermoed dat die regel niet enkel in België geldt. Maar je moet het natruurlijk wel willen zien en lezen.

    Oorspronkelijk geplaatst door LaphroaigKappa Bekijk bericht
    Ik wil starten met beelden te maken van de natuur en dieren in Belgie,
    maar ik zie dat je nergens van de wandelpaden af mag gaan in Belgie.

    Hoe gaan jullie hiermee om en hebben jullie tips om hier mee te starten?

    Hebben jullie locatie tips en zijn er plaatsen waar je wel van de paden af mag gaan?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: In Belgie mag je nergens van de wandelpaden af gaan, hoe ga je hiermee om?

      Klopt niet. Op de website van natuur en bos lees je het volgende :” Wandel in de natuur, nu ook buiten de paden

      Veelgestelde vragen

      Wat is principiële toegankelijkheid?

      Vroeger was de basisregel dat voetgangers in bossen en natuurreservaten enkel toegang hadden tot alle boswegen en voor het verkeer minder belangrijke openbare wegen in natuurreservaten. Dat noemen we principiële toegankelijkheid. Alleen in speelzones en in aangeduide vrij toegankelijke zones mochten voetgangers van de paden afwijken.

      Sinds kort werd de principiële toegankelijkheid voor voetgangers omgekeerd, wat inhoudt dat onze natuurgebieden overal vrij toegankelijk zijn en wandelaars de paden dus mogen verlaten, tenzij het anders is aangeduid.”

      In bossen en natuurgebieden die eigendom zijn van anderen (private eigenaars, natuurverenigingen, gemeenten…) en die niet in volledig technisch beheer zijn van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB), blijft de regel van kracht dat je enkel op de paden mag, tenzij het anders is aangegeven.
      Last edited by Heembeek; 11 april 2021, 19:49.

      Comment


      • #4
        Re: In Belgie mag je nergens van de wandelpaden af gaan, hoe ga je hiermee om?

        Peter, je moet het wel volledig lezen en ook correct lezen.

        https://www.natuurenbos.be/wandel-de...uiten-de-paden

        Je mag enkel van wandelpaden af op voorwaarde:
        1) dat het om gebieden van ANB gaat. Eigendom of onder volledig technisch beheer. Alle andere gebieden is het verboden tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
        2) Er voor die gebieden (ANB-eigendomm of onder volledig technisch beheer) geen toegankelijkheidsregeling werd ingesteld.
        3) Indien je een hond mee hebt mag je helemaal niet van de wandelpaden af en moet de hond aan de lijn.

        Nu, ik kan me niet voor stellen dat je het in je hoofd haalt om in de hoge venen van het wandelpad of te stappen om in het zwampige moeras de zonnedauw te fotograferen. Respect voor de natuur getuigt van liefde voor de natuur.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: In Belgie mag je nergens van de wandelpaden af gaan, hoe ga je hiermee om?

          Oorspronkelijk geplaatst door LaphroaigKappa Bekijk bericht
          Ik wil starten met beelden te maken van de natuur en dieren in Belgie,
          maar ik zie dat je nergens van de wandelpaden af mag gaan in Belgie.

          Hoe gaan jullie hiermee om en hebben jullie tips om hier mee te starten?

          Hebben jullie locatie tips en zijn er plaatsen waar je wel van de paden af mag gaan?
          Mogen ze bij u wel door uw tuin struinen?

          Comment


          • #6
            Re: In Belgie mag je nergens van de wandelpaden af gaan, hoe ga je hiermee om?

            Ik had al heel wat opzoek werk gedaan en emails verzonden,
            en kreeg als reactie dat dit enkel mocht in de speelzones. (van andere websites)

            Ik ben zeer aangenaam verrast!
            Heel erg bedankt voor de informatie iedereen!
            Hier is ook een map met de locaties waar dit kan voor degene die zich dit ook ooit afvragen:


            Ik ben liever met de regels inorde en nu kan ik het allemaal goed aanpakken!
            bedankt!

            Comment


            • #7
              Re: In Belgie mag je nergens van de wandelpaden af gaan, hoe ga je hiermee om?

              Als alles wat hier in de buurt van Leuven paars ingekleurd is werkelijk toegankelijk wordt kunnen we niet klagen (er staat wel bij dat de regels nog moeten vastgesteld worden).

              Vermits vele hondenbaasjes ervan overtuigd zijn dat de regels niet gelden voor hun hond (want dat is toch zo een brave) vrees ik dat die de zaak voor iedereen weer gaan verknoeien.
              Er worden honderden hectaren aangekocht om bv weidevogels aan te trekken en dan zijn er mensen die daar hun hond loslaten (vlak naast de plaat waar opstaat dat het niet mag). Bovendien zijn ze nog kwaad ook als je ook maar durft daarop te zinspelen.
              Last edited by palombian; 12 april 2021, 09:47.

              Comment


              • #8
                Re: In Belgie mag je nergens van de wandelpaden af gaan, hoe ga je hiermee om?

                Oorspronkelijk geplaatst door LaphroaigKappa Bekijk bericht
                Ik wil starten met beelden te maken van de natuur en dieren in Belgie,
                maar ik zie dat je nergens van de wandelpaden af mag gaan in Belgie.

                Hoe gaan jullie hiermee om en hebben jullie tips om hier mee te starten?

                Hebben jullie locatie tips en zijn er plaatsen waar je wel van de paden af mag gaan?
                Hier mag u van de wandelpaden af:



                Er staat zelfs een bordje waarop vermeld staat dat het mag. Vorige week ben ik er nog geweest. In Lozen tussen sluis 17 en sluis 18 langs de Zuid-Willemsvaart.
                Last edited by cuco; 10 november 2021, 19:53.
                https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                Comment

                Working...
                X