Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 50

Standaard iMac of toch een windows pc ?

Omdat mijn iMac 27 inch late 2009 niet update baar meer is, en ik dus ook de nieuwe programma's
    voor PS en LR niet meer kan updaten....denk ik er wel aan om op termijn iets anders moet zoeken...

Liefst bleef ik bij een iMac, maar ze zijn wel ontzettend duur....zeker voor hetgeen ik wil, 27 of 21,5 inch i7 (must), 16GB intern geheugen, 500 GB SSD
    Betaal je voor iMac 27" al rap 3000 euro voor een 21,5 " 2200 euro...refurbushed vind je niet snel iets met deze configuratie en als je het dan
    al vind, meestal eentje van late 2015 ...

Heb eens vergeleken met windowns pc all in one:
    HP Pavilion 27-d0022nb en een Lenova Ideacentre AIO5 prijzen rond de 1600 €, iemand ervaringen mee...

Vind de iMacs wel heel stabiel...

Groeten
    Freddy

Standaard Re: iMac of toch een windows pc ?

als je bij mac wil blijven kan je dan ook geen 27" scherm kopen en aansluiten op een macbook?

Pc en stabiliteit is al lang niet zo'n probleem meer. Ik heb een paar jaar geleden mijn pc laten bouwen en nadien nog een beetje geupgrade voor een 2000€. Als je pc boer een beetje mee is kan je vlot een beest van een amd (de sterkere voor niet gaming toepassingen) voor jou budget laten samen stellen. Ik heb destijds wat bespaart op het aantal ram en m.2 sdd grote, nadien heel vlot te upgraden zonder veel kennis.

elk systeem heeft zijn voordelen, dus geen mac is beter dan pc gedoe
    A7II 28-70, 55 f1.8, 85 f1.4 gm

Ik zit hier al een jaar of wat met een IMAC met 256GB ssd, een i5 en 16gb die met het extra geheugen (elders aangeschaft) rond de 2000 euro heeft gekost en ik heb niet het gevoel dat ik er niet mee vooruit kom. 60mp files van Sony, zelfs met pixelshipf enz. en 4k videomontage worden probleemloos verwerkt. Ik ben tot 10 jaar geleden fervent windows gebruiker geweest, tot ik 5x zo vaak als de kinderen zat te wachten met hangende software enz. Sindsdien is e.e.a. wel naar elkaar toegegroeid, maar ik zou toch voor geen goud een pc met los scherm enz in de plaats zetten van mijn iMac.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Ik zit hier al een jaar of wat met een IMAC met 256GB ssd, een i5 en 16gb die met het extra geheugen (elders aangeschaft) rond de 2000 euro heeft gekost en ik heb niet het gevoel dat ik er niet mee vooruit kom. 60mp files van Sony, zelfs met pixelshipf enz. en 4k videomontage worden probleemloos verwerkt. Ik ben tot 10 jaar geleden fervent windows gebruiker geweest, tot ik 5x zo vaak als de kinderen zat te wachten met hangende software enz. Sindsdien is e.e.a. wel naar elkaar toegegroeid, maar ik zou toch voor geen goud een pc met los scherm enz in de plaats zetten van mijn iMac.
    Thx voor je reactie....van welk jaar is jouw iMac, als ik vragen mag...en draai je daar dan ook fotoshop en/of Lightroom op ?
    Ook ik heb dat gevoel hoor vroeger met een windows pc slechte ervaringen tot ik een 5-tal jaren geleden deze iMac van mijn zoon overnam een totale verademing..

Wie zich absoluut niet met techniek wil bezighouden koopt een Mac, met een minimum aan moeite is Windows even stabiel en een stuk goedkoper.
    Voor de rest m.i. persoonlijke smaak soms uitlopend in religie.
    Vroegere reputatie is ook geen garantie voor het heden en de toekomst.
    Om in de fotografie te blijven, 10 jaar geleden zwoer iedereen bij een Epson printer, sindsdien heeft Canon bijgebeend en zijn ze mekaar waard.

Mac - Windows pc, de eeuwige twijfel lijkt het wel
    Ondertussen met de nieuwste versies van Windows merk ik geen verschil in snelheid of stabiliteit, idem qua upgrades

het is wat een persoonlijke keuze maar ook de Apple hype niet vergeten
    Ik heb met beide gewerkt en werk toch het liefste op mijn Windows pc, daar zit een deftig EIZO scherm aan gekoppeld wat je bij de iMac uiteraard mist
    Niet dat het scherm van een iMac niet goed is maar elke opname lijkt daar veel meer contrast en kleurrijker op te zijn, ook al is deze ook gekalibreerd

Tevens werk ik met redelijk wat programma's die je enkel maar kan gebruiken op een Windows pc, dus totaal niet uitgebracht voor Mac

Dus ja, een persoonlijke keuze uiteraard, wel je meer voor je geld dan ga je voor een Windows pc

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Mijn late 2012 kan ook niet verder geüpdatet worden; ik blijf steken op Catalina 10.15.7.
    Voor Big Sur is het nog even wachten op de nieuwe iMacs met M1 processor. De Mac mini is intussen al wel vernieuwd. Da's misschien ook een optie, in combinatie met een apart scherm? Ik ga zelf nog even die nieuwe iMacs afwachten die er dit jaar zeker gaan aankomen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 14.5) + iPad5 WiFi (iPadOS 14.5)

ik heb een macbook pro van begin 2010 die nog steeds draait als een zonnetje (alhoewel ik niet meer kan upgraden)...daarnaast een pc laptop msi (i7 game computer in feite) met een tweede scherm die gaat ook nog steeds goed mee...maar eerlijk gezegd ben ik verbaasd hoe goed de "oude" mac nog mee kan op het gebied van snelheid...maar als ik nu moest kopen zou het ofwel terug een pc laptop zijn, alhoewel de nieuwe macs met m1 processor het ook goed doen (mijn broer heeft er zo een en de snelheid is super). Het blijft natuurlijk een moeilijke keuze.
    nikon coolpix s9100

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
    ... alhoewel de nieuwe macs met m1 processor het ook goed doen (mijn broer heeft er zo een en de snelheid is super)...
    Dat zal ofwel een Macbook (laptop) ofwel een Mac Mini zijn (waarvoor extern scherm nodig is), gezien de iMacs met M1 nog niet gelanceerd zijn, toch niet voor zover ik weet.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 14.5) + iPad5 WiFi (iPadOS 14.5)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Dat zal ofwel een Macbook (laptop) ofwel een Mac Mini zijn (waarvoor extern scherm nodig is), gezien de iMacs met M1 nog niet gelanceerd zijn, toch niet voor zover ik weet.
    ik spreek van mac met m1 processor... bij mijn weten is de macbook air ook een mac
    nikon coolpix s9100

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
    ik spreek van mac met m1 processor... bij mijn weten is de macbook air ook een mac
    Da's juist.

Mijn iMac is nu een jaar of 3, en afgezien van de techniek, ik wil gewoon niet zo'n lelijke windows kast met los scherm in mijn kamer.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
    Mijn iMac is nu een jaar of 3, en afgezien van de techniek, ik wil gewoon niet zo'n lelijke windows kast met los scherm in mijn kamer.
    De laatste Epson fotoprinters hebben ook een betere design dan die van Canon...

Mijn iMac is nu een jaar of 3, en afgezien van de techniek
    Welke iMac heb jij als ik vragen mag ?

ik zag net op het internet een Apple iMac 4K 21,5 " 16GB/512 GB SSD Intel core i7 Azerty voor 2449 euro...probeerde dit soort
    ergens als refurbushed te vinden ...noppes...

Eerlijk... ik zou op dit moment niet meer voor een 'oude' Mac gaan (refurbished noch nieuw, die nu wel heel goedkoop gaan worden volgens mij), gezien de sprong tussen OSX en OS 11, tussen Mac Intel en Mac M1, zo groot is, misschien nog groter dan destijds de opstap van Apple-chip (vóór de iMac had ik nog een 'Powerbook G4' en een iMac G3, en daarvoor nog verschillende andere met een 680xx chip) naar Intel.
    Hopelijk kunnen we genoeg van onze oudere software meenemen (bij de vorige 'grote sprong' was er Rosetta om de oudere software te 'vertalen'). Ik sta zelf klaar om nog die stap te zetten.
    Maar nu nog een refurbished of zelfs nog een iMac Retina 5K, 27-inch 2020 aanschaffen (de laatste die MacTracker momenteel beschrijft), doe ik niet meer.
    Als Mac-ker sinds 1987 heb ik al een lange evolutie achter de rug. Dit is weer zo'n omslag, voor mij (ik ben bijna 71) misschien wel de laatste, maar die wil ik niet missen!

Alvast voorlopig iedereen bedankt voor jullie bedenkingen....

Eerlijk... ik zou op dit moment niet meer voor een 'oude' Mac gaan (refurbished noch nieuw, die nu wel heel goedkoop gaan worden volgens mij), gezien de sprong tussen OSX en OS 11, tussen Mac Intel en Mac M1, zo groot is, misschien nog groter dan destijds de opstap van Apple-chip (vóór de iMac had ik nog een 'Powerbook G4' en een iMac G3, en daarvoor nog verschillende andere met een 680xx chip) naar Intel.
    Hopelijk kunnen we genoeg van onze oudere software meenemen (bij de vorige 'grote sprong' was er Rosetta om de oudere software te 'vertalen'). Ik sta zelf klaar om nog die stap te zetten.
    Maar nu nog een refurbished of zelfs nog een iMac Retina 5K, 27-inch 2020 aanschaffen (de laatste die MacTracker momenteel beschrijft), doe ik niet meer.
    Als Mac-ker sinds 1987 heb ik al een lange evolutie achter de rug. Dit is weer zo'n omslag, voor mij (ik ben bijna 71) misschien wel de laatste, maar die wil ik niet missen!
    Bedankt voor deze Les....zal ik zeker rekening mee houden; heb je enige idee wanneer die er gaan zijn, ik bedoel in de iMac versie en hoeveel dat dit zou kunnen kosten...

Groeten
    Freddy

Freddy kijk eens voor de nieuwe Mac mini, met de nieuwe M1 chip in.
    Klein maar super.
    Je moet natuurlijk wel een extern scherm aanschaffen. Eizo scherm is natuurlijk het beste, maar er zijn andere heel goede alternatieven.
    Voor mij nooit meer Windows, en diegene die zeggen dat Windows even stabiel is als een Mac hebben nooit met een Mac gewerkt.
    Zelf hier thuis heb ik een Mac Pro gekoppeld aan een Eizo scherm. Best wel een heel prijzige computer, maar je hebt daar ook wel iets aan..
    Moest ik nu de keuze maken voor een nieuwe computer zou het zeker de Mac Mini zijn... maar nooit meer een windhoos computer..

Groeten,
    Raf

Ik geef zelf de voorkeur aan het 27 inch scherm van de iMac, gewoon een instapmodel met 256gb en bij de 8 gb standaardram zelf 8gb bijgeprikt, veel goedkoper. Een hoe groot je ssd ook is dat loopt toch altijd vol, voor een fotogaaf zijn externe schijfjes wel zo handig.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
    Alvast voorlopig iedereen bedankt voor jullie bedenkingen....

Bedankt voor deze Les....zal ik zeker rekening mee houden; heb je enige idee wanneer die er gaan zijn, ik bedoel in de iMac versie en hoeveel dat dit zou kunnen kosten...

Groeten
    Freddy
    Geschatte prijzen heb ik nog niet gevonden, en tijdstip van lancering volgens dit MacWorld artikel: vroegste verwachte datum: lente van 2021, laatste verwachte datum op dit moment juni 2021.
    Men verwacht namelijk niet alleen de M1 chip (of al een volgende generatie), maar ook (eventueel) een nieuwe design.
    Nog even afwachten dus, en beginnen sparen!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
    Ik geef zelf de voorkeur aan het 27 inch scherm van de iMac, gewoon een instapmodel met 256gb en bij de 8 gb standaardram zelf 8gb bijgeprikt, veel goedkoper. Een hoe groot je ssd ook is dat loopt toch altijd vol, voor een fotogaaf zijn externe schijfjes wel zo handig.
    Ik heb na +20 jaar Windows nu 10 jaar een 27" iMac dus ik ken beiden toch al een klein beetje... op gevaar af om me in een wespennest te wentelen : ik keer nooit meer terug, jamais. Alleen al het feit dat Windows toch elk jaar stabieler wordt stemt tot nadenken...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Ik heb na +20 jaar Windows nu 10 jaar een 27" iMac dus ik ken beiden toch al een klein beetje... op gevaar af om me in een wespennest te wentelen : ik keer nooit meer terug, jamais. Alleen al het feit dat Windows toch elk jaar stabieler wordt stemt tot nadenken...
    Je schrijft dat Windows stabiel is en toch wil niet meer terug keren?

Ik ben ook eens overgestapt op Mac met zo'n grote aluminiumkast nog wel en een Xeon CPU.
    In het begin een vliegmachine, na een tijdje redelijk traag.
    Ik heb al jaren terug een Windows en dit met een SSD en een i9 CPU.
    Windows hersteld zichzelf sinds Windows 10 en met i9 op een moederbord met de Z490 chipset is dit geen vliegmachine maar een supersonische PC.
    Maar wat me tegenhield bij Mac was het beperkt aanbod aan software en de prijs.
    Waarom ik terugkeerde naar Windows waren hun upgrade mogelijkheden, hun software aanbod en vooral hun stabiliteit.
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Je schrijft dat Windows stabiel is en toch wil niet meer terug keren?

Ik ben ook eens overgestapt op Mac met zo'n grote aluminiumkast nog wel en een Xeon CPU.
    In het begin een vliegmachine, na een tijdje redelijk traag.
    Ik heb al jaren terug een Windows en dit met een SSD en een i9 CPU.
    Windows hersteld zichzelf sinds Windows 10 en met i9 op een moederbord met de Z490 chipset is dit geen vliegmachine maar een supersonische PC.
    Maar wat me tegenhield bij Mac was het beperkt aanbod aan software en de prijs.
    Waarom ik terugkeerde naar Windows waren hun upgrade mogelijkheden, hun software aanbod en vooral hun stabiliteit.
    Luc, ik weet toevallig welk toestel jouw instap in de Mac-wereld was. Die behoorde op het moment dat jij het toestel kocht al tot het verleden, maar als niet-Mackenner (en je had niet eens raad gevraagd aan een Mac-ker) ben jij in de zak gezet.
    Maar het grote probleem was ook dat jij 'sinds mensenheugnis' met DOS en aanverwanten gewerkt had, en opeens een 'black box' in handen kreeg, waar je kop noch staart aan kreeg. Sommige mensen zijn echt niet bestemd om met Mac te werken; jij bent er daar eentje van.

Les, waarvan jij spreekt was een toestel dat ik gekregen had.
    Later hebben we een iMac gekocht voor de vrouw en nog iets later heb ik die grote gekocht waarvan hieronder een link
    [KLIK].

Het is over deze laatste dat ik het heb.
    En dat ik niet met een Mac kon werken, hoe durf je!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Les, waarvan jij spreekt was een toestel dat ik gekregen had.
    Later hebben we een iMac gekocht voor de vrouw en nog iets later heb ik die grote gekocht waarvan hieronder een link
    [KLIK].

Het is over deze laatste dat ik het heb.
    En dat ik niet met een Mac kon werken, hoe durf je!!
    Wat ik gezien heb was inderdaad nog zo'n groen/blauwkleurige Powermac, ik denk een G5. Degene waarnaar je linkt (een MacPro) is vele jaren jonger. Met de eerste heb ik zelf nog Mac-opleiding gegeven, de tweede heb ik nooit 'in handen gehad'.

Ik heb nergens gezegd dat je niet met een Mac kunt werken, maar dat je er eigenlijk niet voor bestemd bent. Jij knutselt te graag (zie je vele topics over koelingsystemen e.a. computeronderdelen). Ik had vroeger zo'n maat op het werk; zijn computer lag altijd uiteen op de tafel, hij was van alles aan het toevoegen, of verplaatsen. Ik zei altijd: jij bent altijd aan je computer aan het werken, nooit met je computer. Van m'n hardware blijf ik af: daar ben ik veel te onhandig voor. Software (zowel besturingsoftware als programma's), daar ben ik in thuis. Op Mac tenminste.

Maar voor mij geldt hetzelfde: ik heb jaren met PC/Windows moeten werken, maar dik tegen m'n goesting. Bij de Mac ging dat allemaal veel vlotter. Waarom: omdat ik erg vroeg (1987) met Macintosh begonnen ben, nauwelijks 3 jaar na de allereerste Mac (1984). Moet je weten dat er op dat moment nog geen 'windows' of een grafische interface of muisbesturing... bestonden.
    Laatst gewijzigd door LesC; 28 februari 2021 om 08:39

Les, ik hou me bezig met Case Modding.
    Summier uitgelegd betekend dit dat al die verschillende draad kleuren gesleeved worden met een kous in dezelfde kleur (zie MDPC-X)
    Som is het nodig om mijn eigen kabels te maken en soms moet ik extra onderdelen kopen zo onder andere om mijn grafische kaart vertikaal in de kast te plaatsen, zo zie ik de ventilatoren draaien.
    En onlangs ben ik begonnen met ARGB en RGB LED verlichting in mijn kasten te plaatsen.

Ik weet natuurlijk wel wat een Mac vroeger was en ik zal de eerste zijn dat ze de mooiste PC's maken.
    Neem nu de iMac, wat kan daar aan tippen qua schoonheid? Niks en rien du tout.
    Het jammere is dat je daar omzeggens de hardware niet kunt upgraden en dat je een nieuwe moet kopen.
    Een Pc kunt ge ten alle tijde upgraden en als als je een deftig moederbord hebt gekocht kan die PC zeer lang mee gaan met de software.
    Het ongeluk wilt nu dat er bij Windows veel gamers zijn en van zodra er een sterkere grafisch kaart op de markt komt ze deze niet rap genoeg in huis kunnen halen.
    Maar sinds Winddows 8.1 en zeker sinds Windows 10 (binnenkort zal het anders heten want er is een ernstige upgrade in de maak)is het systeem erg stabiel.
    Mijn echtgenote werkt ook met Win 10 en daar scheelt nooit iets aan updates en upgrades (sinds Win 8.1) lopen gesmeerd.

Ja veranderen van OS is terug leren geblazen als je daar nooit mee gewerkt heb, maar zo moeilijk is dat nu ook niet, je verdoold eerder door die andere benamingen dan door het systeem.
    Ik vind dus dat het niet vlotter ging bij Mac, dat was na een tijdje wel zo want al doende leert men ook.

Maar ik kan het niet laten hoor, maar voor Windows heb je enorm veel mogelijkheden qua software zowel gratis als betalend.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Standaard iMac vs snellere windows laptop?
    Door Mr.Magic in forum Chit Chat
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 23 mei 2014, 19:53
  2. Macbook of toch maar weer Windows
    Door yakke in forum Chit Chat
    Reacties: 218
    Laatste bericht: 28 juni 2010, 20:48
  3. Imac icm Windows Home Server
    Door PVA in forum Chit Chat
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 25 november 2009, 08:08
  4. vista business of toch nog windows xp pro?
    Door Matthias in forum Chit Chat
    Reacties: 202
    Laatste bericht: 15 november 2007, 15:26
  5. Macbook Pro + Cinema Display of toch iMac ?
    Door TravelToy in forum Algemeen
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 31 juli 2007, 22:24

Regels voor berichten