Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijk fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huwelijk fotograferen

    Hallo

    Er werd me gevraagd om een huwelijk van de nicht van de vriend van een vriendin te fotograferen. Ik ben superveel met fotografie bezig, heb al veel over huwelijksfotografie gelezen maar nog nooit gedaan.
    Die vriendin zegt dat de mensen gedacht hadden aan 100 euro en dat ik mag blijven eten maar ik weet niet of dit allemaal wel een goed idee is. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie en waar ik best ook naar vraag. Ze weten van me dat ik het enkel als hobby doe en dat ik geen ervaring heb.

    Alvast bedankt

    Groeten

    Pieter Soenens
    D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
    Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

  • #2
    Re: Huwelijk fotograferen

    Aiai...

    Dit onderwerp ligt nogal gevoelig bij sommigen hier, dus be prepared..
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: Huwelijk fotograferen

      Hahahah ik ben voorbereid hoor maar mensen, het is niet gezegd dat ik dit voor een schamele 100 euro doe want ik wil niet onder de duiven schieten van pro fotografen!!!!
      Dat meisje zei me van ja op die manier doe je ook ervaring op en je kan dat dan zeggen aan de mensen maar ervaring kan ik als assistent ook opdoen en dat wil ik gerust gratis doen maar ik ga men beschikbare klicks van men camera niet verspillen voor een habbecrats!

      Groeten

      Pieter S.

      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Aiai...

      Dit onderwerp ligt nogal gevoelig bij sommigen hier, dus be prepared..
      D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
      Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

      Comment


      • #4
        Re: Huwelijk fotograferen

        Kijk, nu nog afgezien van de beroeps-ethische bezwaren en het feit dat het illegaal is...

        Vraag jezelf eens af waarom 'de nicht van de vriend van een vriendin' dat aan jou vraagt.
        Omdat je goede foto's maakt? Don't kid yourself...
        Als je superveel met fotografie bezig bent veronderstel ik dat je graag goede foto's maakt.
        Wil je dan foto's maken voor iemand die belachelijk goedkoop belangrijker vindt dan een goede foto?
        Denk je echt dat ze een goede foto oprecht zullen kunnen appreciëren en dat je daar voldoening zult kunnen uithalen?

        Een trouw fotograferen is allerminst evident - om dat goed te doen heb je ervaring nodig, en het juiste materiaal.
        Als jij dat graag wilt leren omdat je het graag zou doen - zoek dan iemand van wie je kan leren, maar laat je niet gebruiken.

        Je neemt ook een enorm risico - en dan mag het nog zo zijn dat die mensen waarschijnlijk het verschil niet zullen zien tussen een goede en een slechte foto - je doet er jezelf geen plezier mee.

        Comment


        • #5
          Re: Huwelijk fotograferen

          Ik heb effe de zoek functie voor jou hier gebruikt en kwam quasi onmiddellijk op een topic waar Antoine200 een heel mooi lijste tips bij elkaar opsomde ...

          Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.


          effe voorbij de reacties naar beneden scrollen en je hebt ze.
          Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

          Comment


          • #6
            Re: Huwelijk fotograferen

            Ik wil geen olie op het vuur smijten, maar waarom zou dit 'illegaal' zijn ?
            Hij kan dit toch inbrengen op zijn belastingsbrief als extra inkomst ?
            Much to learn I still have!

            Comment


            • #7
              Re: Huwelijk fotograferen

              Oorspronkelijk geplaatst door Blasphemy Bekijk bericht
              Ik wil geen olie op het vuur smijten, maar waarom zou dit 'illegaal' zijn ?
              Hij kan dit toch inbrengen op zijn belastingsbrief als extra inkomst ?
              Tuurlijk, dan schiet er van die 100 € nog 50 over. Reken aan 10 uur voor het trouwfeest en nog eens 10 uur voor de post-processing en je werkt aan 2,5 € per uur...

              Ik zou het niet doen. Ook niet onder het motto 'om bij te leren'. Ik begrijp ook niet dat mensen op hun trouwdag maar een budget van 100 € voorzien voor een fotograaf, of het nu een professional is of niet. Dat is als vragen aan de traiteur of ie een menuutje wil voorzien voor 8 euro per man.

              Ik zou liever als beginnend fotograaf 'tweede' fotograaf zijn, naast een professional. Zijn je beelden goed, tant mieux, en kan je die gebruiken voor je portfolio. Zijn ze slecht, dan is er geen man overboord (tenzij de pro het ook verknoeit, maar dat is dan zijn probleem)...
              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

              Comment


              • #8
                Re: Huwelijk fotograferen

                Behalve dat ik maar één body heb voldoet mijn materiaal toch wel denk ik maar wat je zegt om als tweede fotograaf met iemand mee te gaan, dat is inderdaad wel waar en alles bij mekaar gezien. Voor 100 euro doe ik het nie en ik zou het ook niet illegaal doen. Kan je eigenlijk ergens terecht als ik zou willen ervaring opdoen. Staan fotografen daarvoor open?

                Groeten

                Pieter S.


                Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                Tuurlijk, dan schiet er van die 100 € nog 50 over. Reken aan 10 uur voor het trouwfeest en nog eens 10 uur voor de post-processing en je werkt aan 2,5 € per uur...

                Ik zou het niet doen. Ook niet onder het motto 'om bij te leren'. Ik begrijp ook niet dat mensen op hun trouwdag maar een budget van 100 € voorzien voor een fotograaf, of het nu een professional is of niet. Dat is als vragen aan de traiteur of ie een menuutje wil voorzien voor 8 euro per man.

                Ik zou liever als beginnend fotograaf 'tweede' fotograaf zijn, naast een professional. Zijn je beelden goed, tant mieux, en kan je die gebruiken voor je portfolio. Zijn ze slecht, dan is er geen man overboord (tenzij de pro het ook verknoeit, maar dat is dan zijn probleem)...
                D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
                Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

                Comment


                • #9
                  Re: Huwelijk fotograferen

                  Ik denk niet dat het echt makkelijk is om een fotograaf te vinden die je zomaar op sleeptouw wilt nemen, maar ik denk wel dat het kan als je iemand van je goede bedoelingen kan overtuigen. Zolang hij niet het gevoel heeft dat je zijn 'tricks of the trade' even komt leren om dan in het zwart te gaan werken..
                  Een fijne assistent kan uiteindelijk voor een fotograaf ook heel handig zijn.

                  Ik denk dat je bedoelingen zeker 'eerbaar' zijn - en daarom blijf ik er zeker bij: als je het wilt leren, zoek dan iemand met wie je mee kan gaan. en als je wat ervaring hebt opgedaan, doe het dan voor iemand die je vraagt omdat ze je foto's goed vinden. Niet omdat ze goede foto's geen geld waard vinden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huwelijk fotograferen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Soenens Bekijk bericht
                    Staan fotografen daarvoor open?
                    Allicht niet. Je kan hem/haar immers alleen maar voor de voeten lopen.
                    Wat wel kan werken is: op feestjes en zo opdagen met je fotospullen, en vragen of men het goed vindt dat je wat foto's maakt. Vinden ze bijna altijd goed. Je werkt relaxed want je hebt je nergens voor geëngageerd, en je mag toch overal bij en tussen, want je bent immers "de fotograaf". Ondertussen doe je toch maar mooi onbetaalbare ervaring op. Geld kan je daar natuurlijk niet voor vragen, maar da's niet erg want je wil toch gewoon maar bijleren... ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Huwelijk fotograferen

                      Dan zal ik mijn eigen trouw moeten fotograferen hahahahh want der zijn hier lik niemeer echt mensen die op trouwen staan .
                      D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
                      Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Huwelijk fotograferen

                        Ik doe het nooit meer.

                        In de oertijd deed ik het een paar keer (analoog) voor een paar vrienden (in overleg met de plaatselijke prof-fotograaf). Tot ieders voldoening.

                        Tot... (en meer hoef ik niet te zeggen zeker) Ik verloor één keer een rolletje...

                        Mijn mening: neem de verantwoordelijkheid niet. Laat dit soort werk over aan professionals.
                        Dus volledig akkoord met "misti".
                        Last edited by VIM; 29 december 2008, 15:34.
                        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                        Oók wandelen met GPS?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Huwelijk fotograferen

                          Mijn idee is:
                          Doe het ofwel gratis, zonder 'resultaatsverbintenis', ofwel niet voor je jezelf echt prof mag noemen.

                          En als je het gratis doet, scoor je achteraf toch wel een paar flessen wijn, en dan is dat mooi 'betaald' leren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Huwelijk fotograferen

                            Beste Pieter,
                            Ik wens je in ieder geval veel succes toe met de job als fotograaf.

                            Ik ben zelf ook o.a. bruiloftsfotograaf dus heb al behoorlijk wat ervaring achter de rug.
                            Hier enkele eenvoudige tips:

                            1)Enkele tips: Probeer rustig te blijven tijdens het maken van de foto's, niets zo vervelend als een zenuwachtig type dat constant heen en weer loopt.
                            2) We hebben allemaal ooit onze eerste trouw gedaan, je leert elke keer weer bij.
                            3) Beter foto's teveel dan te weinig, na verloop van tijd weet je wel wat belangrijk is en wat niet.
                            4)RAW+Jpeg heeft je extra zekerheid om daarna witbalans en ev-waarden aan te passen. Niet klungelen tijdens de trouw met je instellingen.
                            5) Zorg dat je van iemand een 2de body kan lenen als back up.
                            6) Minstens 1 opzetflitser heb je ook nodig. Want die in de body is maar voor de eerste paar meter. Eventueel body op "M" sluiter 1/30 AV afhankelijk volgens de lichtmeter zorg dat deze zoveel mogelijk in het midden staat. Body zeer stil houden of op statief, zo krijg je een mooie combinatie tussen natuurlijk licht en flash.
                            7) Batterijen opgeladen, extra kaartjes bij de hand.
                            8) Hou steeds het overzicht en verstop je niet, eis je plek op want anders doet een ander het.
                            9)Een lichtsterke prime zoals bvb een 50mm 1.8 of 85mm 1.8 is ook leuk om zonder flash foto's te maken. Kies dan wel het middelste focuspunt!
                            10)Gewoon doen, wie weet word je nog wel een pro.

                            Good Luck,
                            Peter
                            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                            Comment


                            • #15
                              Re: Huwelijk fotograferen

                              Ik doe maar even geen uitspraak of ik 't een goed idee vind om een trouw aan te pakken als amateur, maar los daarvan... 100 euro + eten voor de dag zou ik als een regelrechte belediging opvatten. Zo van: "we willen wel foto's maar er niet voor betalen en hier vinden we wellicht een sucker die het voor bijna niets doet!"

                              Comment

                              Working...
                              X