Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

How to start?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • How to start?

    Hoi, ik heb nu alles in men bezit om van start te gaan, een body canon 2000d, objectieven: 18-135mm, 10-18mm, 70-300mm.
    De vraag is nu, als totale beginneling, wat is de juiste volgende stap?
    Trek ik bvb met heel men inhoud naar bvb stukje natuur, en neem foto's van alles rondom mij, op AF stand?
    Of ga ik iets specifieker aan de slag, door bvb te experimenteren met de verschillende objectieven, en instellingen , voornamelijk diafragma's?
    Hoe zijn jullie ooit begonnen?
    Misschien haal ik daar wel tips en inspiratie uit.
    Zie op social media, en andere platforms, zoveel mooie foto's voorbij komen.......die ik ook graag zou willen nemen.
    Benieuwd naar de reacties, zondag wordt alvast mijn first shoot.

  • #2
    Re: How to start?

    Begin vooral rustig aan en lees veel.
    Niet meteen steeds lenzen wisselen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: How to start?

      Eerst een beetje theorie, de belichtingsdriehoek: https://www.fotografiecor.nl/belichtingsdriehoek/
      En als je even zoekt op "starten met fotografie", dan ben je wel even zoet met alle tips en tricks : https://www.google.be/search?sxsrf=A...sclient=psy-ab

      Verder leer je vooral fotograferen door foto's te maken, en te leren uit je fouten, zo ben ik er ook aan begonnen.
      En als je dan ondertussen een specifiek probleem tegenkomt, dan kan je daarvoor hier op het forum of via Google altijd wel een gepaste oplossing vinden.
      Weten waarmee je bezig bent zorgt voor betere foto's, daardoor bepaal jij hoe de foto er uit moet zien, en niet de camera.
      Voor heel wat foto's kan je de "voorgeprogrammeerde automatische standen" (landschap, portret, sport...) van de camera gebruiken, maar daarmee haal je niet noodzakelijk het maximum uit die camera.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: How to start?

        Er is enorm veel te vinden op YouTube, zeker als je de Engelse taal wat verstaat

        In jouw geval zou ik starten met de 18-135 lens, deze is wat allround

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: How to start?

          Tja ik heb lang na gedacht of ik hierop zou antwoorden - maar mss. hebben ook andere beginners er wat aan. of ook niet.
          We hebben je in een ander draadje geadviseerd om eenvoudig te beginnen met een eenvoudige 35 of 50mm lens. Ok. Dan niet.
          Zie het, als je wat van muziek kent, als beginnen met een blokfluit. Moeilijk genoeg om te leren als je van nul start.
          Nu haal je een saxofoon, gitaar en piano in huis en vraagt aan ons tegen zondag minstens Broeder Jacob te spelen op die instrumenten.

          DAT WERKT DUS NIET

          Extra variabelen in de vergelijking waarvan je de simpelste vorm niet beheerst.
          Zoals Bouk zegt, breng maar één lens mee om te beginnen.

          Men zal je oren rond slaan met technische adviezen - diafragma dat, iso zo, sluitsnelheid nog wat anders.
          De enigste effectieve methode die werkt is deze:
          • Beperk je apparatuur
          • Beperk je themas
          • Doe initiëel alleen de themas die je echt leuk vind
          • Leer kijken vooral door de zoeker. De meest beginners zien hun foto de eerste keer thuis op hun PC.
          • Haal boeken in huis van je favoriete fotografen
          • Bestudeer ze + imiteer ze - begrijp hun gedachtengang
          • Ontwikkel in functie daarvan je eigen stijl


          Al die geweldige fotos die ergens gezien hebt zijn - op wat uitzonderingen na - geen lucky shots.

          Mss heb je er wat een. Good luck
          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: How to start?

            Ik vind dit een superantwoord.

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Tja ik heb lang na gedacht of ik hierop zou antwoorden - maar mss. hebben ook andere beginners er wat aan. of ook niet.
            We hebben je in een ander draadje geadviseerd om eenvoudig te beginnen met een eenvoudige 35 of 50mm lens. Ok. Dan niet.
            Zie het, als je wat van muziek kent, als beginnen met een blokfluit. Moeilijk genoeg om te leren als je van nul start.
            Nu haal je een saxofoon, gitaar en piano in huis en vraagt aan ons tegen zondag minstens Broeder Jacob te spelen op die instrumenten.

            DAT WERKT DUS NIET

            Extra variabelen in de vergelijking waarvan je de simpelste vorm niet beheerst.
            Zoals Bouk zegt, breng maar één lens mee om te beginnen.

            Men zal je oren rond slaan met technische adviezen - diafragma dat, iso zo, sluitsnelheid nog wat anders.
            De enigste effectieve methode die werkt is deze:
            • Beperk je apparatuur
            • Beperk je themas
            • Doe initiëel alleen de themas die je echt leuk vind
            • Leer kijken vooral door de zoeker. De meest beginners zien hun foto de eerste keer thuis op hun PC.
            • Haal boeken in huis van je favoriete fotografen
            • Bestudeer ze + imiteer ze - begrijp hun gedachtengang
            • Ontwikkel in functie daarvan je eigen stijl


            Al die geweldige fotos die ergens gezien hebt zijn - op wat uitzonderingen na - geen lucky shots.

            Mss heb je er wat een. Good luck
            YMMV
            Pragmatisch kan ik eraan toevoegen.

            Gebruik alleen de 18-135 om te beginnen. Gebruik in het begin single autofocus, één scherpstelpunt in het midden, half afdrukken, herpositioneren voor beeldcompositie, afdrukken. Neem nooit halsoverkop foto's. Drie tips: kijk eerst, kijk dan nog eens en kijk tot slot nog eens. Je kan uit een eenvoudige beeld zoveel meer halen door minstens drie keer te kijken. Je even te verplaatsen. Je sluitertijd goed te zetten. Een element net uit of in het beeld te brengen. Gebruik alleen de zoeker, nooit het LCD scherm. Zet de reviewfunctie (bekijken van de foto nadat gefotografeerd werd) standaard af. Reviewen doe je thuis achter je PC. Trek voldoende tijd uit voor een of meerdere fotoshoots/wandelingen. Tracht een verhaal te vertellen. Dan wordt je automatisch geconfronteerd met verschillende foto's en technieken: nu eens een overzichtsfoto, dan weer een portretje, misschien een macro. Je moet trachten de A - S stand te gebruiken, en dat wil zeggen dat je beseft wanneer en waarom je dit moet doen (je kan maar beter de belichtingsdriehoek kennen dus). Lees uitgebreid de lenstests van je lens. Deze zijn belangrijker dan de handleiding van je camera. Weet in welke situaties uw lens goed is (vb. scherp vanaf f4.0) en wanneer je beter geen foto neemt.
            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

            Comment


            • #7
              Re: How to start?

              Dank voor de nuttige tips, zal ik meenemen.
              Waarom ik al die lenzen in een keer heb aangekocht, wel, noem het enthousiasme.
              Hopelijk blijft deze nieuwe hobby stand houden want ik voel nu reeds aan dat je nooit op een uitgedoofd punt komt, maar altijd zal blijven zoeken naar dat ene plaatje.....

              Comment


              • #8
                Re: How to start?

                Maak foto's, kijk wat je bevalt of niet en probeer de niet goede foto's opnieuw te maken en beter. Sommige foto's heb ik wel 3 á 4 x gemaakt.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: How to start?

                  Het meeste heb ik hier op het forum geleerd door naar de foto's te kijken. 15 jaar terug werd er standaard bij elke geplaatste foto de exif gegevens vermeld
                  Door de foto en de exif gegevens te bekijken doe je veel kennis op.
                  Meestal zit de exif wel in de foto, maar echt handige exif viewers voor in je browser zijn er niet meer.

                  Begin zoals eerder al aangehaald met de diafragma voorkeur te werken of als er veel beweging in het voorwerpen zit met de sluitertijd.
                  En werk met het centrale AF punt
                  Een leraar in de avondschool zij vaak....je koopt een dure camera, waarom de camera dan het werk niet laten doen.
                  En dan had hij het wel niet over de stand "autp"

                  Mvg
                  nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                  Comment


                  • #10
                    Re: How to start?

                    Denk er gewoon niet teveel over na. Anders blokkeer je jezelf. Je hebt hier al enkele zaken aangereikt gekregen, probeer ze en zie of je ermee vooruit komt. Maar verwacht er ook geen mirakels van.

                    - gebruik een 50mm (equivalent). Ja, jezelf een beperking opleggen kan leerrijk zijn. Behalve als het een kruistocht wordt om iets te bewijzen. Ik heb 20 jaar niets anders gehad dan en 50mm. En nu kan ik ze niet meer horen of zien. Er worden van alle magische eigenschappen aan de 50mm toegeschreven maar als puntje bij paaltje komt is het gewoon een brandpunt gelijk een andere. De ene vindt er zijn draai mee, de andere niet. Probeer het, als het niet lukt, ga niet door totdat je fotografie opgeeft maar probeer iets anders. Misschien kom je binnen 20 jaar terug op de 50mm. En waarom niet?

                    - kijk naar anderen. Ook ok, maar waarom hetzelfde doen als anderen? Grote kunstenaars zijn vaak niet geworden wat ze zijn door hetzelfde te doen als anderen. Er is een verschil tussen begrijpen wat die doen en klakkeloos nadoen en denken dat je even goed bent.

                    Er is niets verkeerd met je hele zwik meeslepen en dan op 1 bepaald punt iets te proberen. Zolang je een bepaald doel hebt en er plezier in beleeft ben je goed bezig. En het is even goed om het omgekeerde te doen en evenveel plezier te beleven. Misschien ga je beseffen wat je graag doet omdat je dat ene stukje van de puzzel mist. Dat is ook een resultaat.

                    Wanneer heb ik het meeste geleerd? Door een boek te lezen over lichtmeting (*) en te begrijpen welke rol lichtmeting speelt. Heb me een lichtmeter gekocht en sindsdien is fotografie voor mij iets anders geworden.

                    Boeken bekijken van je favoriete fotografen gaat je weinig leren. Ja, je ziet mooie plaatjes, maar het waarom dat mooie plaatjes zijn leer je niet door die enkel te bekijken. En de techniek die erachter zit staat ook niet in die boeken.

                    (*) The Perfect Exposure van Jim Zuckerman

                    Comment


                    • #11
                      Re: How to start?

                      Neem vooral veel deel aan online photo contests waar je feedback krijgt op je foto's en deze kan vergeljken met anderen in hetzelfde thema.
                      Voorbeelden zijn dpchallenge.com of gurushots.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: How to start?

                        Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                        Ik vind dit een superantwoord.





                        ..... Gebruik in het begin single autofocus, één scherpstelpunt in het midden, half afdrukken, herpositioneren voor beeldcompositie, afdrukken.....
                        Leer dit zo a.u.b. NIET!
                        Kijk door je zoeker en leer blind het focuspunt te wijzigen en leer blind het aantal focuspunten te veranderen. Je zal er snel mee weg zijn en je heel wat onscherpe foto's besparen. Zie onderaan de tip van dit artikel.
                        http://www.paulvanrooy.be

                        Comment

                        Working...
                        X