Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoogte fotostudio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoogte fotostudio

    Hey,
    Ik begin hopelijk dit jaar nog ofwel begin volgend te bouwen aan ons huiske.
    Nu heb ik de volledige kelder voorzien om in te richten voor m'n zaak.
    Zo heb ik een aparte ruimte voorzien als muziekstudio en een aparte ruimte
    als cinema-ruimte.
    Verder is er ook een berging voorzien, maar ik ben nu zelf aant denken om het zo
    in te richten dat het bruikbaar kan zijn als fotostudio.
    Maar de kelder is 2m60 hoog. Is dit wel voldoende, want meestal als ik filmpjes online zie van fotostudios is dat meestal in een hal of een ruimte waar het plafond toch verschillende meters hoog is.
    Ik heb ook nog nooit in een fotostudio gewerkt, dus enkel maar fotos buiten genomen.
    Is 2m60 hoog genoeg ?

  • #2
    Re: hoogte fotostudio

    Oorspronkelijk geplaatst door beatbrother Bekijk bericht
    Hey,
    Ik begin hopelijk dit jaar nog ofwel begin volgend te bouwen aan ons huiske.
    Nu heb ik de volledige kelder voorzien om in te richten voor m'n zaak.
    Zo heb ik een aparte ruimte voorzien als muziekstudio en een aparte ruimte
    als cinema-ruimte.
    Verder is er ook een berging voorzien, maar ik ben nu zelf aant denken om het zo
    in te richten dat het bruikbaar kan zijn als fotostudio.
    Maar de kelder is 2m60 hoog. Is dit wel voldoende, want meestal als ik filmpjes online zie van fotostudios is dat meestal in een hal of een ruimte waar het plafond toch verschillende meters hoog is.
    Ik heb ook nog nooit in een fotostudio gewerkt, dus enkel maar fotos buiten genomen.
    Is 2m60 hoog genoeg ?
    alles kan natuurlijk.... maar 't lijkt me super weinig... doe er maar een metertje bij... of... ga kinderen fotograferen
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: hoogte fotostudio

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      alles kan natuurlijk.... maar 't lijkt me super weinig... doe er maar een metertje bij... of... ga kinderen fotograferen
      Geef nuttig antwoord, want dit slaat nergens op.
      Ga met de blokjes spelen is een goed antwoord op jou

      @ts hier een artikel over een Fotostudio met flits installatie opzetten, Zelf een eerste fotostudio inrichten

      Ik heb zin om een occasionele fotostudio in te richten. Dit wil zeggen, zo nu en dan wil ik wel eens iemand in mijn amateurstudio fotograferen maar eigenlijk vind ik buitenfotografie nog altijd leuker. Kan iemand mij een minimum-configuratie geven? Ik zie hier wel heel leuke en (semi-) professionele setups staan maar zo'n groot

      nog wat zoekwerk op: fotostudio inrichting en hier op fotostudio
      My favo; David Lachapelle

      Comment


      • #4
        Re: hoogte fotostudio

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        alles kan natuurlijk.... maar 't lijkt me super weinig... doe er maar een metertje bij... of... ga kinderen fotograferen
        Tiens, alle studio opnames op mijn site zijn gemaakt met een vrije hoogte van 2.06m...

        Het gaat dus wel, maar het heeft z'n beperkingen en is allemaal afhankelijk van welke soort beelden je wilt maken. Ze zeggen altijd: een goede soldaat trekt z'n plan en werkt met de middelen die hij tot beschikking heeft. van mij was het dat of niks, dus was m'n keuze snel gemaakt!

        Mvg,
        Frederic

        Comment


        • #5
          Re: hoogte fotostudio

          Ik sluit me hier bij aan: een vrije hoogte van 2m60 geeft zeker beperkingen, maar dat wil niet zeggen dat je ruimte onbruikbaar is. Beperkingen dwingen je om creatief te zijn...

          Als je echter nog kan kiezen: een metertje meer is zeker beter volgens mij. Of die meerkost de moeite waard gaat zijn zal je zelf moeten kiezen uiteraard...
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

          Comment


          • #6
            Re: hoogte fotostudio

            Thanks voor de reacties en goede info.
            tja, metertje bijdoen is geen optie omdat de kelder gegoten wordt en dat allemaal voorzien is op 2m60.
            Ik vond die tip in het artikel wel leuk dat als je een hoek achterin hebt om die af te ronden zodat het lijkt alsof het doorloopt.
            En zoals Frederic zegt ... wat plan trekken ermee hè.

            Comment


            • #7
              Re: hoogte fotostudio

              2m60 is super weinig.
              ik heb 2m75 in mijn studio en dat is regelmatig te weinig als je wat creatieve foto's wil nemen met groothoek.

              Comment


              • #8
                Re: hoogte fotostudio

                We zijn het eens 2,60 m is te weinig, maar er is geen alternatief, dus zou ik zorgen dat je kan werken met als achtergrond de muur en de vloer, dus zorgen voor een infini, zoals er in professionele studio's gewerkt wordt. Alleen zit je daar met een hoogte van ongeveer 4 meter.
                Deze werkwijze laat toe de volle 2,60 te benutten, als je een systeem gebruik om achtergronden op te hangen verlies je al snel 20 cm en heb je maar 2,40 over aan nuttige hoogte.

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: hoogte fotostudio

                  Oorspronkelijk geplaatst door belsion Bekijk bericht
                  Geef nuttig antwoord, want dit slaat nergens op.
                  Ga met de blokjes spelen is een goed antwoord op jou
                  antwoord van d_oracle was toch duidelijk dacht ik, hij zegt dat het kan, maar dat het wat laag is en dat een metertje meer beter zou zijn. welk stuk slaat dan nergens op ?

                  als extra tip werd gegeven om kinderen te fotograferen ... die zijn -over het algemeen- een metertje kleiner dan volwassenen ... hoeft je studio niet zo hoog te zijn

                  bij uitbreiding, maar dan moet je wel ff je hersens laten werken, krijg je hier impliciet nog een extra tip die zegt ... maak desnoods je onderwerpen kleiner (zittende en/of liggende poses)

                  Nuja, mijn "studio" is maar 2,50 en daar moet zoals gezegd nog eens 20cm af voor het "ophang-systeem"

                  Greetz,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoogte fotostudio

                    Tsj, ik ben in vergelijking met allen hier een absolute beginner. Maar is het niet belangrijk om te vragen wat er in die studio gefotografeerd gaat worden voordat er een antwoord gegeven wordt?
                    Als je alleen hoofd of halfbody portretten gaat schieten waarbij het model zit of ligt is er een hele andere hoogte nodig als dat je mensen of groepen staand wil fotograferen.

                    Overigens, als 260 cm niet bruikbaar zou zijn zouden 90% van alle thuisstudio's nutteloos zijn. Gezien het feit dat de 260cm in deze situatie een maat is die niet varanderd kan worden had de topicstarter beter kunnen vragen hoe hij creatief met deze maat om kan gaan dan vragen of de hoogte genoeg is.
                    (Ik weet niet hoe het in België is maar in Nederland worden woningen gebouwd op 240 en 260 conform de bouwbesluiten. Als je zelf bouwt mag je soms, afhankelijk van de vergunninggever hoger, maar de prijzen stijgen dan flink.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoogte fotostudio

                      maak desnoods je onderwerpen kleiner (zittende en/of liggende poses)
                      overigens zegt beatbrother nergens dat het een portretstudio betreft.
                      voor niet al te grote productfoto's (wijnflessen, schoenen, juwelen ...) volstaat die 2m60 ruimschoots.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoogte fotostudio

                        als je met kleinere stillevens werkt, kan je ook op een tafel werken waar je een infini achter plaatst. Op de academie zijn die maar 1 m breed en een 75 hoog (geschat). Daar kom je voor kleine stillevens al een eind mee. Als je meer wilt, kan je groter gaan hé?

                        Voor portretten denk ik wel dan 2,6 te doen is, maar een zolderophanging van je flitsers zal dan moeilijk worden
                        hoe meer f**k hoe meer vreugd

                        **=ol

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoogte fotostudio

                          het is wel vooral de bedoeling voor portretfotografie te doen.
                          Ofwel gebruik voor greenscreen video projecten.
                          Tja, het probleem is zoals hier ook aangehaald als je met groothoeklenzen gaat werken of met andere standpunt.
                          voor zoiets kan ik dan beter in grotere ruimtes gaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoogte fotostudio

                            Je kan alleen goede foto's maken met een Nikon D3X en 200mm AF-s 2.0 of een phase- one 65+. Uiteraard moet je studio minimaal 4m50 hoog zijn. EN zonder ProFoto of Elinchrom flitsers lukt het ook al niet. Btw. Chimera Octa van 2m15 is de enige goeie.

                            2m60 zal je soms beperken, maar beperkingen stimuleren de creativiteit.
                            Btw, ga een kijken naar een doorsnee fotograaf met studio aan de zaak of een doorsne fotoclub. Die hebben doorgaan ook niet zo'n hoge zoldering, maar toch mooie foto's.
                            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoogte fotostudio

                              Heb ook 2,70max en toch goede resultaten begot.
                              Groothoek heb ik eerder beperkingen in de breedte van de achtergrond die 3m is.

                              Hans
                              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                              Comment

                              Working...
                              X