Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe ga jij te werk voor een shoot?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe ga jij te werk voor een shoot?

    Als amateur fotograaf vroeg ik mij af hoe anderen, met meer ervaring, hun fotoshoots organiseren?
    Ik heb het dan over het soort shoots waar je een locatie/studio gebruikt en met één of meerdere make-up artists en modellen samenwerkt.
    Indien jullie enkele minuten hebben om mijn vragen te beantwoorden zou dat enorm geapprecieerd worden.
    Sorry to keep you from photographing stuff guys.

    Moet je voor iedere shoot een moodboard samenstellen? Zo ja, doe je dit in Photoshop of iets dergelijks of doe je dat zelf niet digitaal?
    Ik vermoed dat dit best ook gemakkelijk te delen moet zijn met anderen dus digitaal lijkt mij het meest logisch.

    Waar haal je goede voorbeelden?

    Waar vind je medewerkers (mua, model, second shooter)?
    Ik ondervind nogal moeite om mensen te vinden die interesse hebben om samen te werken, toch om op regelmatige basis shoots te doen. (En ik wil nu eenmaal vaak shoots doen om mij te blijven verbeteren.)

    Wat is de beter manier van werken?
    Een shoot gewoon plannen op een datum en dan mensen zoeken die op die dag vrij zijn.
    Of mensen zoeken waar je mee wilt samenwerken en dan een datum afspreken.
    (Misschien is dit meer persoonlijke voorkeur, maar waarmee krijg je zo snel mogelijk shoots in je agenda?)

    Hoe lang werk je aan de voorbereiding van een shoot?

    Hoe vind je goede locaties? Houdt je hier een eigen lijst van bij?
    Heb al gemerkt dat de meesten hun favoriete plekjes niet graag delen. Logisch natuurlijk, maar als beginner heb je soms graag wat hulp.

    Zijn er nog stappen waar ik me niet bewust van ben?
    M.a.w. wat ben ik hier vergeten vragen.

  • #2
    Re: Hoe ga jij te werk voor een shoot?

    Moderator Note: Verplaatst van Shoot/Discussie, naar Algemeen, omdat deze vraag niets met het fototijdschrift Shoot te maken heeft.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Hoe ga jij te werk voor een shoot?

      Ik persoonlijk hou alles zelf in de hand.
      Zelf werk ik niet zo veel met die moodboards, maar tegenwoordig is het 'erg' hip!
      Een hele tijd geleden leerde ik zelf de basis technieken van make-up en die pas ik nu toe op mijn modellen.
      Hierdoor heb ik alles beter onder controle. Als je met modellen werkt zal je heel snel te weten komen dat je niet altijd op die modellen kan rekenen. Daar sta je dan in een gehuurde studio met uw visagiste zonder model.
      investeer in een eigen studio zodat je die huurkost niet meer hebt.

      Er zijn voldoende groepen op fb waar je modellen en visagistes kan vinden.
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Hoe ga jij te werk voor een shoot?

        Visagistes kan je eventueel ook vinden bij opleidingscentra bvb. Als ze het nog aan het leren zijn, doen ze het nog graag gratis ook, als hun naam maar rondgaat.
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

        Comment


        • #5
          Re: Hoe ga jij te werk voor een shoot?

          Oorspronkelijk geplaatst door Json Bekijk bericht
          Moet je voor iedere shoot een moodboard samenstellen? Zo ja, doe je dit in Photoshop of iets dergelijks of doe je dat zelf niet digitaal?
          Ik vermoed dat dit best ook gemakkelijk te delen moet zijn met anderen dus digitaal lijkt mij het meest logisch.
          neen... nieks mood board, maak liever mijn eigen fotos dan fotos van een ander copieren...
          Oorspronkelijk geplaatst door Json Bekijk bericht

          Waar haal je goede voorbeelden?
          Ik vorm een beeld in m'n hoofd... en werk dit uit... Ter plaatse kunnen er variaties of gewoon nieuwe ideeen ontstaan.

          Oorspronkelijk geplaatst door Json Bekijk bericht
          Waar vind je medewerkers (mua, model, second shooter)?
          Ik ondervind nogal moeite om mensen te vinden die interesse hebben om samen te werken, toch om op regelmatige basis shoots te doen. (En ik wil nu eenmaal vaak shoots doen om mij te blijven verbeteren.)

          Indien gewenst (portret fotos), maak ik indien mogelijk gebruik van een MUA, doch dikwijls heb ik die niet nodig. (full body in locatie)
          modellen en mua vind ik op facebook en modelmayhem

          Oorspronkelijk geplaatst door Json Bekijk bericht
          Wat is de beter manier van werken?
          Een shoot gewoon plannen op een datum en dan mensen zoeken die op die dag vrij zijn.
          Of mensen zoeken waar je mee wilt samenwerken en dan een datum afspreken.
          (Misschien is dit meer persoonlijke voorkeur, maar waarmee krijg je zo snel mogelijk shoots in je agenda?)
          plannen in samenspraak met je model... dus eerst de crew samenstellen...

          Oorspronkelijk geplaatst door Json Bekijk bericht
          Hoe lang werk je aan de voorbereiding van een shoot?
          het concept en thema heeft enkele weken of maanden nodig om te rijpen in m'n hoofd... de werkelijke shoot is een questie van afspraken maken, batterijen opladen, inpakken en shooten.

          Oorspronkelijk geplaatst door Json Bekijk bericht
          Hoe vind je goede locaties? Houdt je hier een eigen lijst van bij?
          Heb al gemerkt dat de meesten hun favoriete plekjes niet graag delen. Logisch natuurlijk, maar als beginner heb je soms graag wat hulp.
          m'n locaties zijn absoluut vrij te verkrijgen... bv. justitie paleis in brussel
          Er zijn overal goede en makkelijk toegankelijke locaties...

          Oorspronkelijk geplaatst door Json Bekijk bericht
          Zijn er nog stappen waar ik me niet bewust van ben?
          M.a.w. wat ben ik hier vergeten vragen.
          Ja hoor! styling! Ik koop zelf de kledij aan voor de modellen... Ebay of rommelmarkten zijn erg geschikt... en goedkoop... zoniet komen de modellen aandraven met kledij die echt niet in je concept past...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Hoe ga jij te werk voor een shoot?

            Bedankt voor de handige tips!
            Ik zou graag één keer in de twee weken een shoot doen dus ze gaan van pas komen.
            Aan zelf kledij kopen zou ik inderdaad nooit gedacht hebben.

            Comment

            Working...
            X