Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 46

Standaard Hoe digitale foto's bewaren?

Vorige week, op bezoek bij mijn oma, had mijn overgrootmoeder org foto's bij van haar grootouders Ze ging deze laten bijmaken.

Mooi toch dat ze na al die jaren nog goed zijn!!

Hoe gaat dat bij digitale foto's in zjn werk? De meeste onder ons zullen hun foto's op een CD'ke branden ... maar vergeten dat de zelfgeschreven CD maar een tijdelijke opslag betekend. Zelfgebrande CD's verliezen namelijk hun data, de ene wat vroeger als de andere Zelfs enkele grote merken zoals Philips hebben maar een kleine levensduur. Sentinel zou het best scoren en geeft een levensduur (afhankelijk van type) 30 .. sommige zelfs 100j. Natuurlijk geen garantie dat het min 30 jaar blijft Natuurlijk helpt het van lage schrijfsnelheden
    te gebruiken!

Zou een zonde zijn om binne 10j tot de constatatie te komen dat x aantal CD/DVD's hun data verloren is gegaan en je de foto's kwijt bent.

Persoonlijk heb ik 15 RW's (zij zijn er nog gevoeliger aan) en een stuk of 4 CD's die na 6j en een béke geheel of gedeeltelijk hun data verloren zijn.

Ik weet dat je bij KODAK je foto's op CD kunt laten zetten. Ik dacht dat zij geen 'gewone schrijver' gebruiken zoals wij, waardoor zij hier geen last van hebben. Kan iemand dit bevestigen? Heb het er anders voor over om mijn fotokes tijdelijk zelf te branden en ze nadien door hen op een niet tijdelijk medium te laten branden.

Zijn er andere oplossingen?

Standaard

ik vraag mij soms af hoe ze met zo'n onzin kunnen komen van 100 jaar terwijl de cd denk ik hoogstens 30 jaar bestaat

Standaard

Ik bewaar ze op de harde schijven van 3 computers in mijn netwerk. Dan mag er al eens een schijfje uitvallen. Volgens mij zijn harde schijven nog de beste oplossing, zorg er alleen wel voor dat je je foto's dupliceert op een andere schijf voor als er een crashet.
    Een oude computer met een linuxje erop en stampvol harde schijven gestoken is hier ideaal voor. Dit kan allemaal tweedehands gekocht worden dus het is redelijk goedkoop.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Standaard

Ik gebruik een interne HD van 120GB, en een externe (USB2/Fire-Wire) van 160GB. Ik maak altijd een kopie naar de externe schijf, die alleen maar aanstaat als ik werkelijk foto's verplaats. En dan maak ik voor foto's die echt belangrijk zijn nog een extra kopie op CD.

Standaard

Originally posted by pierewiet
    ik vraag mij soms af hoe ze met zo'n onzin kunnen komen van 100 jaar terwijl de cd denk ik hoogstens 30 jaar bestaat
    Het is daarmee dat ik er geen vertrouwen in heb

Standaard

Oeps mijn Lian li tower gaat te klein worden als ik nog een HDD moet gaan bijsteken voor mijn foto's Mja dat is het nadeel als je bijna alleschijven in RAID staan hebt ... 2 schijven maakt 1 .. 4 maken 2 ...

Zal er enkele moeten uitzwieren en vervangen met grotere capaciteit

Jullie hebben je foto's enkel op HDD staan of is dat gewoon je back-up van je CD's?

Standaard

Mijn foto's worden gebackupt op:
    - HD SCSI raid 1 controller (mirror volumes)
    - CD (Taijo Yuden) en nog nooit enig probleem ondervonden (in 6 jaar)
    - DVD sind kort (2003), maar naar volle tevredenheid
    Always on the move for some action.

http://www.rienwillems.nl en http://www.sidecarcross.com

Standaard

Ik heb in '96 dia's op cd laten zetten (pcd-formaat) door KODAK
    De cd is een goudkleurige.

Vandaag deze cd voor het eerst sinds '96 geprobeerd.

Werkt perfect !!

Ik weet dat je bij KODAK je foto's op CD kunt laten zetten. Ik dacht dat zij geen 'gewone schrijver' gebruiken zoals wij, waardoor zij hier geen last van hebben. Kan iemand dit bevestigen?
    BD0251BE
    Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

Standaard

De goudkleurige CD van Kodac was de "KODAC-GOLD", met een dun goudlaagje. Zeer goede cd's die nu jammer genoeg niet meer te vinden zijn. Naar het schijnt zouden cd's met een goudlaagje beste garantie bieden op bewaring. (ook maar van horen zeggen)
    MDB-VL
    Canon 350D - EF 28/80 - EF 75/300

Standaard

Originally posted by Rien Willems
    Mijn foto's worden gebackupt op:
    - HD SCSI raid 1 controller (mirror volumes)
    - CD (Taijo Yuden) en nog nooit enig probleem ondervonden (in 6 jaar)
    - DVD sind kort (2003), maar naar volle tevredenheid
    Mmm Taijo Yuden CD's ... dacht dat die maar 1 tot 2 jaar bestaan?
    Sinds kort DVD .. volle tevredenheid -> denk dat iedereen die afgelope 2 jaar data op CD/DVD zet nog geen prob's kende. Mij gaat het om problemen na 5, 10 ... jaar

Standaard

ik heb een 80gb en een 20gb

dus ik zet ze op beide

dat cds hun data verliezen raar?
    FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
    Canon EOS600d

Standaard

Ik zet al mijn foto's op de 80GB harde schrijf van mijn computer. Daarnaast is er een identieke 80GB HD als backup. Dus de foto's worden op 2 HD gezet.

Voordeel is dat alle foto's met een muisklik kan bereiken. In de toekomst ga ik nog een derde externe HD kopen, zoals die laatst bij de Aldi, en deze zet ik dan op een andere kamer dan mijn computer.

Standaard

De beste manier is het risico spreiden; bewaar je pics op verschillende plaatsen. Ik heb ze op CD staan, op HDD staan, en (enkel de "afgewerkte") op X-drive staan...

Standaard

Je kunt ze natuurlijk altijd nog "ouderwets" printen
    "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

Standaard

Naast digitale opnamen ook een paar analoog maken, zodat bij eventueel verlies van data, je nog altijd een foto of dia hebt(zo doe ik het).
    “The further a society drifts from truth the more it will hate those that speak it”
    George Orwell
    Worldometers

Standaard

Originally posted by Myth
    Je kunt ze natuurlijk altijd nog "ouderwets" printen
    Maar digitale prints vervagen ook na verloop van tijd, niet?
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Standaard

Analoge afdrukken vervagen ook. Ik heb onlangs nog foto's bekeken die in het begin van de jaren 80 gemaakt werden en in het donker bewaard. Ik herinner dat toen ze nieuw waren erg natuurlijk van kleur waren, nu zijn ze erg verkleurd. Ik weet niet of kleuren negatieven beter bestand zijn tegen de tijd, maar zw negatieven hebben bewezen dat ze dat wel zijn.
    Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

Standaard

Koop Hi-Space CD's gold.
    Deze worden door vele professionele fotografen gebruikt om archief op te bouwen.

Ik kocht ze hier :http://www.cdiscount.com//newmag/mag...00000000004E7I

En je kan GRATIS laten leveren in een winkel in de buurt. (Voor mij in Koksijde zelf)

Goedkoop zijn ze niet, maar analoog betaal je ook voor je filmpje en ontwikkeling en een map om op te bergen...

Mark.
    Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
    LidNr. BD0211BE

Standaard

Dat merk is ook te vinden bij de colruyt (en enkel in de colruyt). Ze zijn wel tamelijk duur (€1/st) en MPO (hispace) is ook een relatief kleine fabrikant waardoor weinig of geen schrijvers voor deze cdrs geoptimaliseerd zijn.

Ohja Sentinel, noch philips, noch tdk, noch om het een welk "merk" maakt zijn eigen cdrs, ze laten ze allemaal door en ander fabriceren en veranderen regelmatig van fabrikant.

Het beste is om steeds 2 cds te branden zodat je iedere foto dubbel hebt, als 1 cd faalt heb je nog steeds een andere die nog wel zou moeten werken. Zou want het falen lijkt steeds op de buitenring te beginnen (daar staat ook de meeste data).

Standaard

je kan ook gaan backuppen op tape.
    als je echt grote volumes wilt backuppen is dit een goede/duurzame oplossing. ja kan meer dan 200 Gb op zo'n tape zetten.

nadeel: $$$
    My Portfolio (like!)
    Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

Standaard

Originally posted by blue.eyes
    Dat merk is ook te vinden bij de colruyt (en enkel in de colruyt). Ze zijn wel tamelijk duur (€1/st) en MPO (hispace) is ook een relatief kleine fabrikant waardoor weinig of geen schrijvers voor deze cdrs geoptimaliseerd zijn.

Ohja Sentinel, noch philips, noch tdk, noch om het een welk "merk" maakt zijn eigen cdrs, ze laten ze allemaal door en ander fabriceren en veranderen regelmatig van fabrikant.

Het beste is om steeds 2 cds te branden zodat je iedere foto dubbel hebt, als 1 cd faalt heb je nog steeds een andere die nog wel zou moeten werken. Zou want het falen lijkt steeds op de buitenring te beginnen (daar staat ook de meeste data).
    In onze Colruyt heb ik de echte gouden alvast nog nooit gezien.
    En voor 1€ is dat wel voordelig. Die komen hier op 1,5€/stuk.
    Zeker dat het dezelfde zijn? Je hebt gold en golden deye, maar dit is nog iets anders!

Mark.
    Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
    LidNr. BD0211BE

Standaard

Hier staan momenteel nog al de originelen op de x-drive. De originelen en bewerkte staan hier dan nog eens op 3 verschillende pc's in netwerk.
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Standaard

Originally posted by mark911be
    Originally posted by blue.eyes
    In onze Colruyt heb ik de echte gouden alvast nog nooit gezien.
    En voor 1€ is dat wel voordelig. Die komen hier op 1,5€/stuk.
    Zeker dat het dezelfde zijn? Je hebt gold en golden deye, maar dit is nog iets anders!
    Mark.
    Enkel MAMe maakt reklame met "gold dye", ik heb het weldegelijk over de hispace gold cd (24 carats http://www.cdr-forum.de/detailcdr.php?ID=1602 . Ik heb ze gekocht in de colruyt van merksem (€11 voor 11 maar er zat ook nog een gratis cd-rw bij). Volgens de hispace website is colruyt de enige kleinhandel in belgie die ze verdeeld (1 webwinkel even niet meegeteld).

Een andere gouden cd is deze : http://www.cdr-forum.de/detailcdr.php?ID=2055
    Maar ik dacht dat die iets van een 4-5€/stuk is (op bestelling in een speciaalzaak).

Voor de Taiyo Yuden fetishisten : SOMMIGE van de TDK metalic cakeboxen (50st) die in de carrefour in reklame staan (0.5€/st, 25€ voor de doos)zijn van TY. Let op ze staan door elkaar met deze die gefabriceerd zijn door andere fabrikanten (moser baer, CMC, ... ?). In schoten hadden ze er geen enkele van TY in Borsbeek is ongeveer de helft van TY.
    TY is te herkennen aan de matte hub waarin de serienummer gesmolten is (voor foto : http://www.schwinde.de/cdr-info/tdksp_ty.php ), de doos heeft ook een wat ongewone vorm (met een knik in het midden). Op die site kan je ook tests lezen van TDK schijven van andere fabrikanten.
    De andere zijn te onderscheiden doordat ze in een meer standaard doos zitten met een uitstekende rand ("hoge hoed" model)en er zit een schijfje wit materiaal in dat het zicht op de hub blokkeerd.
    De tekening op de cd en het etikette in de doos is bij beiden dezelfde !
    De andere fabrikanten kunnen zijn: Moser baer, cmc, plasmon (=eigenlijk zonder merk, plasmon maakt de stamps voor cdr fabrikanten, maar zelf geen cdrs)deze 3 zijn ronduit slechte cdrs. Mitsui, ritek en tdk zelf zijn betere maar nog geen TY.

Ohja zowel onbeschreven als beschreven cdrs dien je best in het donker te bewaren, ver weg van UV licht.

Standaard

Ik heb ook al efkes gedacht over dit probleem.
    Ik maak voorlopig 2 kopies op DVD, voor 'moest er eentje onleesbaar worden', maar dit is inderdaad maar een 'tijdelijke' oplossing.
    Bewaren op verschillende harde schijven is ook maar een tijdelijke oplossing, dan heb ik nog liever CD/DVD. Gegevens die optisch gebrand zijn hebben volgens mij nog altijd een langere levensduur dan magnetische gegevens.
    Wil je echt dat je foto's bewaard blijven voor redelijk wat nageslachten, dan denk ik dat je geen andere keus hebt of ze op microfilm bewaren.
    Pakt weinig plaats in, bewaart lang, kost alleen een beetje meer...
    Met bepaalde Kodak-microfilms beweert Kodak dat ze tot 500 jaar bewaren. Hiermee wil ik geen discussie op gang brengen over hoe ze dat kunnen weten, als je het niet gelooft, vraag het aan Kodak zelf. (en indien je het antwoord weet, laat het me ook weten)...

Standaard

computer besturingssysteem op aparte schijf van 40giga en dan foto's en docementen op andere schijf 120 giga in 4 partities opgedeeld.
    Dan nog een externe harde schijf van 160 giga voor bacup. Plus de aller belangrijkste zaken op CD gebrand en worden gedeponeerd in mijn personlijke brandvrije kluis. en Hopelijk is dan alles voldoende beveiligd.
    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
    Hier op dit forum.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Hoe z-w foto's in boek scannen?
    Door Herman in forum Algemeen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 19 maart 2004, 15:39
  2. Hoe worden foto's door centrales afgedrukt?
    Door tist in forum Algemeen
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 26 oktober 2003, 12:06
  3. Hoe best foto's bewerken om dan up te loaden
    Door dvvzf25 in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 13 april 2003, 12:46
  4. stereo foto's met digitale camera
    Door Zegres in forum Algemeen
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 4 augustus 2002, 22:31
  5. Bewaren en rangschikken van fotos