Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe bewaren jullie je foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe bewaren jullie je foto's?

    eenvoudige vraag denk ik. Ik ben beginnend amateurfotograaf en zou graag weten wat ik het beste doe om mijn foto's (de geslaagde) bij te houden. Ik heb al vernomen dat in RAW trekken het beste is voor moest je een foto op grotere afmetingen willen afdrukken (heb canon 50D, niet dat dit veel ter zake doet denk ik). Dit neemt dan wel weer extra opslagruimte in beslag (?)... Ik zou willen bewaren in aparte folders per doeltechniek (macro, panorama,..)

    Waar ik over aan het denken was om misschien te doen:

    - op cd'tjes zetten, maar denk dat dit al snel onoverzichtelijk wordt als je een grote reeks foto's maakt door de beperkte opslogcapaciteit

    - een externe harde schijf. Geen idee hoeveel GB ik hier best kan gaan

    - 2de laptop enkel voor fotografie (bewaren van foto's, bewerken van foto's)

    hoe doen de fotografen onder jullie die ieder jaar een massa aan foto's trekken dit?

  • #2
    Re: hoe bewaren jullie je foto's?

    Professionele fotografen hebben een NAS/Raid oplossing staan, zoals een Drobo.

    Ik heb zelf een Seagate Blackarmor NAS zodat ik vanop mijn laptop alles daar naartoe kan copieren (gaat via synctool, dat alles in bepaalde directories copieert).
    Heb ook nog een externe harde schijf die ik wekelijks eens aan die nas hang als extra backup.. (en die wordt niet in huis bewaard)

    Zo heb ik mijn goede fotos minstens 2x (en de meeste nog de 3e keer op de laptop staan waar ze eerst stonden).

    Dvd is niet te doen, kruipt te veel tijd in, ook veel werk om later iets terug te zoeken.
    Harddisks zijn goedkoper, een paar terrabyte kost niet zo heel veel meer..
    Last edited by flipperkast; 9 juni 2011, 14:08.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: hoe bewaren jullie je foto's?

      Als opslagmedium zeker een harde schijf kiezen, de kostprijs is tegenwoordig zo laag dat een ander medium niet interessant meer is, 2 terabyte voor 70 euro .....
      De structuur van mappen moet ieder voor zich uitmaken, dat hangt nauw samen met het soort fotografie dat je pleegt, in mijn geval zijn dit steeds fotoessies van modellen, en daar bewaar ik alles van in één map per sessie, met submappen voor de geselecteerden en de jpeg's en de webbeelden, de hoofdmap draagt de naam van het model gevolgd door de datum van de sessie voorbeeld Martine 09062011.

      Je kan ook starten met een database van je beelden aan te leggen in bijvoorbeeld ACDSee of lightroom. Wat voor en nadelen heeft tegen een opslag zonder database.

      Ik zou wel kiezen voor een aparte schijf voor je beelden en data in het algemeen, bij vervanging van de PC haal je deze schijf uit de oude pc en plaats ze in de nieuwe !
      Extern kan je ook overwegen, maar dan best via E sata .

      MVG, Jeff c.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: hoe bewaren jullie je foto's?

        Ik heb een 'manuele mirror' aan mijn PC hangen

        Twee externe schijven van 1Tb waar al mijn RAW files, de standaard JPG files en de bewerkte PSD bestanden op staan ... beide schijven zijn een identieke copy van elkaar, ik hoop dat de kans dat beide op hetzelfde moment crashen klein genoeg is.

        De jpg's en PSD's heb ik ook nog op de interne schijf staan en op een kleine, portable 1Tb schijf die altijd meegaat.

        Voor de prijs van de huidige externe schijven moet je het niet laten, een 1Tb of 2Tb Lacie/WD/iOmega kost eigenlijk peanuts hé. Ik kies voor de Lacie schijven van Neil Poulton (of zoiets) omdat daar een on/off switch opstaat, eigenlijk draaien mijn externe schijven alleen als ik een backup maak van mijn foto's ... ik hoop op die manier hun levensduur uit te breiden

        Ik ga wel dringend twee extra schijven (deze keer 2Tb) moeten aanschaffen want de zaak begint vol te staan ... en eigenlijk zou je om helemaal zeker te zijn nog een off-site backup moeten hebben ook ... die heb ik in een safe bij de bank steken, maar dat is altijd zo'n geloop.
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: hoe bewaren jullie je foto's?

          Ik heb ook een aantal Lacie schijven liggen. Ben ik best tevreden over. Maar voor een (betere) NAS oplossing heb ik niet gekozen voor Lacie. Heb te veel slechte dingen gelezen.

          Kijk eens naar Synology.
          Hier is een 2 bay oplossing:
          Whether for work or play, Synology offers a wide range of network-attached storage (NAS) choices for every occasion. Compare specifications below and find the right model for you.


          4 of 5 bay is aan te raden. Is niet meteen de goedkoopste oplossing, maar is goe spul

          Huur 50 of 100GB online ruimte (dropbox of iets anders) En bewaar daar je JPEG's en andere belangrijke bestanden.

          Wat ge ook kunt doen is een apparte NAS bij je ouders ofzo zetten Zo ben je zeker dat je nooit iets zal verliezen.
          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
          website: http://www.hung.be
          facebook - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: hoe bewaren jullie je foto's?

            alles gaat op schijf en bij de bank in de kluis.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: hoe bewaren jullie je foto's?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              alles gaat op schijf en bij de bank in de kluis.
              grt,bouk.
              heel slim, eentje in een kluis op een bank bewaren. Bij een eventuele brand in je huis mag je 100 kopies hebben, ze branden allemaal op.
              Last edited by jojoken; 9 juni 2011, 10:49.

              Comment


              • #8
                Re: hoe bewaren jullie je foto's?

                Ik bewaar mijn foto's op een externe harde schijf. Ook de catalogus van PSE staat op deze schijf. Zowel de PSE van mijn laptop als die op mijn bureaucomputer verwijzen naar de catalogus van deze externe schijf. Ik kan dus op de beide computers probleemloos foto's bewerken in PSE.

                Van de fotopartitie van deze schijf maak ik maandelijks een copie op een andere externe harde schijf (met synctoy, een prima programmaatje van MS) die ik op mijn werk bewaar. Op die manier heb ik bij een inbraak, brand of andere calamiteit toch nog een copij van mijn foto's en PSE-catalogus. Ik ben slechts maandelijks zo'n 12 uur "kwetsbaar". Vanaf thuiskomst 's avonds tot terug vertrekken 's morgens.

                Groeten,
                Geert

                Comment


                • #9
                  Re: hoe bewaren jullie je foto's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jojoken Bekijk bericht
                  heel slim, eentje in een kluis op een bank bewaren. Bij een eventuele brand in je huis mag je 100 kopies hebben, ze branden allemaal op.
                  vandaar de nood aan externe opslag via internet als dropbox enzo. Het zou al moeten lukken als jouw huis en dat van de dataserver op hetzelfde moment afbranden.

                  Gelukkig branden harde schijven niet goed, dus als je er wat euronen tegenaan smijt vinden ze het grootste deel nog wel terug.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe bewaren jullie je foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    Gelukkig branden harde schijven niet goed, dus als je er wat euronen tegenaan smijt vinden ze het grootste deel nog wel terug.
                    Precies ; het grootste gedeelte. Alle vakantiefototjes gerecupereerd, maar net die ene kostbare foto "genomen door het sleutelgat toen het vrouwtje..." niet meer te redden



                    Groeten,
                    geert

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe bewaren jullie je foto's?

                      bedankt voor de reacties! De opties zijn dus overduidelijk: een applicate als dropbox (dat me iets minder aanspreekt denk ik), een gewone externe harde schijf, of een NAS systeem.

                      Nu zie ik nog niet meteen het voordeel van een NAS systeem in. Ok, je kan het zo instellen dat er automatisch een back-up schijf is van de foto's. Maar dit blijft toch nog een stuk duurder dan 2 externe harde schijven waar je gewoon 2 keer hetzelfde opslaat, of mis ik nog een belangrijk voordeel van een NAS systeem in de veiligheid/makkelijkheid voor het bewaren van foto's?

                      En: als de schijven in een NAS vol zijn. Kan je die gewoon veilig bewaren, eenvoudig nieuwe kopen en met een 'verse' lading beginnen?
                      Last edited by spice; 9 juni 2011, 13:28.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe bewaren jullie je foto's?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                        en eigenlijk zou je om helemaal zeker te zijn nog een off-site backup moeten hebben ook ... die heb ik in een safe bij de bank steken, maar dat is altijd zo'n geloop.
                        Daar zijn ook (betaalbare) oplossingen voor
                        Kijk eens omhoog

                        Momenteel staat alles bij mij op de QNAP TS-559 PRO met backup naar externe HD maar ik bereid me voor dat uit te breiden met een Cloud oplossing

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe bewaren jullie je foto's?

                          Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                          Nu zie ik nog niet meteen het voordeel van een NAS systeem in. Ok, je kan het zo instellen dat er automatisch een back-up schijf is van de foto's. Maar dit blijft toch nog een stuk duurder dan 2 externe harde schijven waar je gewoon 2 keer hetzelfde opslaat, of mis ik nog een belangrijk voordeel van een NAS systeem in de veiligheid/makkelijkheid voor het bewaren van foto's?
                          Logisch:
                          maak ik gebruik van lightroom en die organiseert dat allemaal voor mij

                          fysisch:
                          CD of DVD is absoluut het slechtste medium om foto's te bewaren
                          TApe is nog steeds het beste, maar minder toegankelijk voor de huis gebruiker
                          Disk dus...

                          het verschil tussen een NAS en een USB diskje is in wezen alleen maar de kabel en het file-transfer protocol
                          bij NAS, een netwerk kabel en bij USB de usb kabel. Bij NAS TCPIP en USB gebruikt UMS.

                          echter, bij NAS systemen heb je dikwijls functionaliteiten die een USB diskje niet hebben, zoals:
                          - je kan je disken kiezen (snellere disken, of betrouwbaarder)
                          - RAID1,2,5,6,10 (veiligheid!!!)
                          - uitbreidbaar
                          - afstand zo groot als het netwerk!!(kan dus makkelijk in een andere kamer staan)
                          - kunnen achtergrond taken vervullen
                          - hebben dikwijls een ventilator
                          - het is toegankelijk voor meerdere clients...
                          etc...

                          met andere woorden een degelijke NAS is absoluut voordelig...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe bewaren jullie je foto's?

                            Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
                            Nu zie ik nog niet meteen het voordeel van een NAS systeem in. Ok, je kan het zo instellen dat er automatisch een back-up schijf is van de foto's. Maar dit blijft toch nog een stuk duurder dan 2 externe harde schijven waar je gewoon 2 keer hetzelfde opslaat, of mis ik nog een belangrijk voordeel van een NAS systeem in de veiligheid/makkelijkheid voor het bewaren van foto's?

                            En: als de schijven in een NAS vol zijn. Kan je die gewoon veilig bewaren, eenvoudig nieuwe kopen en met een 'verse' lading beginnen?
                            Voordeel van een NAS is het gebruiksgemak.
                            Zo'n toestel hangt gewoon mee op de router van het draadloos thuisnetwerk en is altijd en overal beschikbaar.

                            We hebben 2 laptops en een oude vaste pc in huis. Vanop al die toestellen kan ik altijd direkt aan de NAS aan. Heb ik nieuwe fotos gemaakt ? Ik dubbelklik een icoontje en in de achtergrond wordt alles gesynct. (laat je je pc continu opstaan dan kan je het bv ook elke nacht automatisch copieren en moet je niks meer zelf opstarten)
                            Werk ik aan mijn website ? Aan alle fotos die ik de afgelopen jaren heb gemaakt kan ik zo aan.

                            Heb je een externe harde schijf dan moet je die telkens gaan halen, aansluiten, alles over copieren, weer loskoppelen, veilig wegleggen, ..
                            Dat is meer werk, en als je het niet strikt opvolgt dan loop je het risico dat je een paar dagen/weken geen backup hebt..

                            Prijsverschil tussen nas en externe harde schijf hangt af van het model, maar is niet zo heel groot.

                            Ivm uitbreidbaarheid, ja en nee. De goedkoopste (zoals BlackArmor 1gb) komen met een vaste harde schijf. Zit die vol dan zit die vol.
                            Duurdere modellen koop je vaak 'leeg' en daar moet je nog harddisks voor kopen. Die kan je dan later nog altijd vervangen met grotere.

                            Heb je thuis 1 vaste pc waar je altijd aan werkt dan kan een externe harde schijf voor je voldoende zijn.
                            Heb je een laptop en werk je op verschillende plaatsen in huis, neem dan gewoon een nas.
                            Last edited by flipperkast; 9 juni 2011, 14:06.
                            Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe bewaren jullie je foto's?

                              Mijn USB schijf hangt gewoon aan mijn webserver, oude laptop in het netwerk, en is dus ook vanaf alle computers te bereiken en ook gedurende vakantie via ftp. Verder wordt er regelmatig een back-up gemaakt op een 2de USB schijf.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X