Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe bewaren jullie je foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe bewaren jullie je foto's?

    eenvoudige vraag denk ik. Ik ben beginnend amateurfotograaf en zou graag weten wat ik het beste doe om mijn foto's (de geslaagde) bij te houden. Ik heb al vernomen dat in RAW trekken het beste is voor moest je een foto op grotere afmetingen willen afdrukken (heb canon 50D, niet dat dit veel ter zake doet denk ik). Dit neemt dan wel weer extra opslagruimte in beslag (?)... Ik zou willen bewaren in aparte folders per doeltechniek (macro, panorama,..)

    Waar ik over aan het denken was om misschien te doen:

    - op cd'tjes zetten, maar denk dat dit al snel onoverzichtelijk wordt als je een grote reeks foto's maakt door de beperkte opslogcapaciteit

    - een externe harde schijf. Geen idee hoeveel GB ik hier best kan gaan

    - 2de laptop enkel voor fotografie (bewaren van foto's, bewerken van foto's)

    hoe doen de fotografen onder jullie die ieder jaar een massa aan foto's trekken dit?

  • #2
    Re: hoe bewaren jullie je foto's?

    Professionele fotografen hebben een NAS/Raid oplossing staan, zoals een Drobo.

    Ik heb zelf een Seagate Blackarmor NAS zodat ik vanop mijn laptop alles daar naartoe kan copieren (gaat via synctool, dat alles in bepaalde directories copieert).
    Heb ook nog een externe harde schijf die ik wekelijks eens aan die nas hang als extra backup.. (en die wordt niet in huis bewaard)

    Zo heb ik mijn goede fotos minstens 2x (en de meeste nog de 3e keer op de laptop staan waar ze eerst stonden).

    Dvd is niet te doen, kruipt te veel tijd in, ook veel werk om later iets terug te zoeken.
    Harddisks zijn goedkoper, een paar terrabyte kost niet zo heel veel meer..
    Last edited by flipperkast; 9 juni 2011, 14:08.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: hoe bewaren jullie je foto's?